ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بهترین محصولات خودروسازی سایپا در یک نگاه

آشنایی مشتریان ایرانی با محصولات گروه خودروسازی سایپا به بیش از نیم قرن می‌رسد. سال ۱۳۴۴ بود که سایپا با نام شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل تاسیس شد و سه سال بعد با همکاری خودروسازی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۵ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

آشنایی مشتریان ایرانی با محصولات گروه خودروسازی سایپا به بیش از نیم قرن می‌رسد. سال ۱۳۴۴ بود که سایپا با نام شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل تاسیس شد و سه سال بعد با همکاری خودروسازی فرانسوی سیتروئن، مدل‌های مختلف ژیان را به بازار داخلی عرضه کرد.

از آن زمان ۵۶ سال گذشته و حالا در آستانه قرن پانزدهم شمسی، گروه خودروسازی سایپا فقط خودروهای سیتروئن و رنو و کیا را مونتاژ نمی‌کند، بلکه مهندسان ایرانی موفق شده‌اند تا با توجه به امکانات و دانش فنی داخلی، اتومبیل‌هایی را از صفر طراحی و تولید کنند و با نشان سایپا در اختیار مشتریان داخلی قرار دهند.

در حال حاضر شش خودرو انحصاری سایپا روی خط تولید این گروه خودروسازی قرار دارد که در تیپ‌ها و مدل‌های مختلف عرضه می‌شود. از بین این خودروها می‌توان شاهین، ساینا و کوییک را نام برد.

ماشین شاهین (رهام)، پرنده شکاری سایپا

خودرو شاهین را می‌توان نقطه عطف گروه خودروسازی سایپا دانست. طراحی این خودرو با دیگر خودروهای داخلی تفاوت زیادی دارد و به‌روزتر و مدرن‌تر است.

شاهین اولین خودرویی است که روی پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده است. این پلتفرم این امکان را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد تا انواع خودرو سدان، هاچبک و کراس اوور را روی آن بسازند و از این خودروها می‌توان آریا و اطلس نام برد که در آینده عرضه می‌شوند.

این خودرو در ابتدا با نام رهام در نمایشگاه خودرو شیراز در سال ۹۷ معرفی شد. طبق گفته مدیران گروه خودروسازی سایپا، در طراحی این خودرو از پرنده شاهین الهام گرفته شده و سرانجام در اسفند ۹۸ نیز نام شاهین به جای رهام انتخاب شد.

اولین موتوری که برای شاهین در نظر گرفته شده بود، از نوع BM16 بود اما به دلیل تحریم‌ها، امکان استفاده از این موتور فراهم نشد و به جای آن پیشرانه M15-T به کار رفت که همان موتور تیبا و ساینا است، با این تفاوت که به توربوشارژ مجهز است.

شاهین در دو تیپ S (لو آپشن) و G (فول آپشن) به دست مشتریان خواهد رسید.

خودرو ساینا، فیس لیفت تیبا

پراید از ابتدای دهه ۷۰ خورشیدی در گروه خودروسازی سایپا و با قطعاتی که از کره جنوبی می‌رسید، مونتاژ می‌شد و توانست در بازار محدود آن روزهای خودرو ایران، مشتریان پر و پا قرصی پیدا کند و با ساخت سریال «تهران ۱۱» به نمادی از دوران تحول و گذار آن سال‌ها تبدیل شود. تولید این خودرو حدود سه دهه در تیپ‌های مختلف ادامه پیدا کرد و تبدیل به پرفروش‌ترین خودرو داخلی شد.

تکنولوژی و طراحی این خودرو کم‌کم قدیمی شد و مدیران سایپا به فکر تولید خودروهایی برای جایگزینی پراید افتادند. تیبا در سال ۱۳۸۷ معرفی و رونمایی شد. خودرویی در کلاس پراید اما با ظاهری به‌روزتر که هم به صورت صندوقدار و هم هاچبک به دست مشتریان رسید.

بعد از موفقیت تیبا، مدیران گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفتند تا بر اساس نظرات و خواست مشتریان خودروی جدیدی را روانه بازار کنند. مشتریان خودرویی میان تیبا و پژو ۴۰۵ می‌خواستند و حاضر بودند پول بیشتری از تیبا برای خودروی جدید بپردازند.

خودرو جدید ساینا نام گرفت و در سال ۱۳۹۵ در دو تیپ SX و EX به بازار عرضه شد. ساینا روی همان پلتفرم تیبا که با نام X200 شناخته می‌شود، ساخته شد و به همین دلیل تفاوت چندانی با تیبا ندارد.

در حقیقت ساینا فیس لیفت تیبا است و فقط از نظر طراحی ظاهری مثل داشبرد و شیب کاپوت فرق دارد.

خودرو ساینا SX و ساینا EX

ساینا SX و ساینا EX اولین سری خودرو جدیدی بودند که در سال ۹۵ توسط گروه خودروسازی سایپا به بازار عرضه شدند.

ساینا SX فاقد سنسور عقب، آینه جانبی برقی، شیشه برقی عقب و تهویه دیجیتال بود و به همین خاطر قیمت کمتری از تیپ EX داشت و خیلی زود هم تولیدش متوقف شد.

ماشین ساینا اتومات

ساینا اولین خودرو تولید داخلی و ایرانی است که با جعبه دنده خودکار عرضه می‌شود. این خودرو در سال ۹۷ به بازار آمد و از گیربکس CVT با قابلیت تعویض دستی دنده استفاده می‌کند. سیستم برق خودرو هم تغییر کرده و می‌توان آپشن‌هایی مثل فرمان برقی و سیستم بدون کلید را هم روی آن نصب کرد. همچنین ظاهر ساینا اتومات هم نسبت به مدل دنده‌ای تغییراتی داشته است.

خودرو ساینا S و ساینا G

سال ۱۳۹۹ و چهار سال بعد از عرضه اولین مدل‌های ساینا، اولین فیس لیفت این خودرو به بازار آمد. این مدل‌های جدید ساینا S و ساینا G نام دارند که مدل S ارزان‌تر از مدل G است. موتور ساینا فیس لیفت همان پیشرانه M15 است با این تفاوت که مجهز به دریچه گاز برقی است و توانسته استاندارد آلایندگی یورو ۵ را کسب کند.

ماشین ساینا پلاس

ساینا پلاس در سال ۱۳۹۹ به بازار آمد. این خودرو همان ساینا EX است که از آپشن‌های ساینا S استفاده می‌کند. تفاوت ساینا پلاس با مدل EX در سپر دو رنگ و چراغ‌های مدل کوییک است. فرمان دی کات، دوربین عقب، نمایشگر لمسی، نَویگیشن و بلوتوث از آپشن‌های این خودرو است.

خودرو کوییک، هاچ بک جمع و جور

گروه خودروسازی بعد از معرفی و ارائه سدان‌ها و هاچبک‌های تیبا و ساینا، خودرو دیگری را بر اساس پلتفرم X200 تولید کرد. کوییک، هاچ بک کوچک شهری سایپا در اواخر سال ۹۵ و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس مجلس رونمایی شد.

به عقیده تعدادی از کارشناسان، این خودرو فیس لیفت هاچبک ساینا است و از نظر ظاهری شباهت‌هایی به تیبا هاچ بک دارد. با این تفاوت که کوییک با ارتفاع بیشتر، باربند، زه پلاستیکی گلگیرها و درج کلمه Cross روی درها و آینه‌های جانبی این خودرو را در کلاس کراس اوورهای کوچک هم قرار می‌دهد.

خودرو کوییک دنده‌ای

اولین مدل کوییک شبیه به تیبا هاچبک و با آپشن‌های بیشتر در سال ۹۷ به بازار آمد. نمایشگر لمسی، دوربین، نویگیشن، استارت دکمه‌ای و فرمان اسپرت با دکمه‌های کنترلی از آپشن‌های کوییک است و کلمه «کوییک» با الفبای فارسی روی در صندوق عقب دیده می‌شود.

ماشین کوییک اتوماتیک و اتوماتیک پلاس

کوییک اتوماتیک هم مثل مدل دنده‌ای در سال ۹۷ عرضه شد. این خودرو به گیربکس CVT مجهز شده و نسبت به مدل دنده‌ای امکانات بیشتری دارد، مثل: کامپیوتر سفری، استارت بدون کلید، کروز کنترل، دی لایت، مولتی مدیا و بلوتوث.

کوییک اتوماتیک در دو تیپ «فول» و «فول پلاس» عرضه شد اما حدود یک سال بعد، تولید تیپ «فول» به دلیل تقاضا و آپشن کمتر متوقف شد.

ماشین کوییک R

کوییک آر یا کوییک دو رنگ واکنش گروه خودروسازی سایپا به تشدید تحریم‌ها و خروج سیتروئن از ایران و قطع همکاری با شریک ایرانی بود. این مدل از نظر فنی هیچ تفاوتی با کوییک معمولی ندارد و فقط دو رنگ است و رنگ‌آمیزی زیباتری دارد. رنگ سقف، قاب آینه جانبی، قاب مه‌شکن‌ها، پایین سپر، قاب دریچه‌های تهویه، قاب دور سیستم پخش و رودری‌ها با کل بدنه متفاوت و به رنگ‌های قرمز و یا نقره‌ای است.

خودرو کوییک R پلاس

کوییک R پلاس مدل جدیدتر و به‌روزتر کوییک R است. لوگوی جدید کوییک، شیشه‌های دودی عقب، رینگ جدید، فرمان دی کات جدید، مولتی مدیا و برچسب‌ها و نشان‌های R+ از تغییرات این خودرو نسبت به مدل قبلی است.

ماشین کوییک S

بعد از عرضه فیس لیفت ساینا، گروه خودروسازی سایپا فیس لیفت جدیدی از کوییک ارائه داده است. جلوپنجره و سپر کوییک S دچار تغییر و تحول شده و در داخل هم به یک فرمان دی کات و کیلومترشمار جدید مجهز شده است. اما پیشرانه خودرو جدید همان M15 است که در کوییک معمولی استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • best
    best | ۶ خرداد ۱۴۰۰

    اشغالی دیگر به مردم وفادار

  • ErfanMTI
    ErfanMTI | ۵ خرداد ۱۴۰۰

    تبلیغ بود این؟از دهه ۷۰ رو خط تولید و بعدش یه بروزرسانی جزئی کردین شده ساینا و تیبا؟
    بهتر نیست سکوت کنین فقط؟
    ببندین دیگه.....ملتم اعصاب ندارن با ناخون به تخته سیاه میکشین
    خار چشم ما هستین به اندازه کافی
    فقط خفه شین برای همیشه
    برند خودروسازی ایران خودرو و سایپا هیچوقت لکه ننگ این سال ها از دامنشون پاک نمیشه
    لبنان و عراق و ترکیه نصف سن خودروسازی شما رو ندارن
    هیوندای وقتی سمند زدین هم رده شما بود
    وقتی پیکان میساختین داشت گاری تولید میکرد
    منابع و ظرفیت های کشور رو به خاک دادین هنوز تبلیغ میکنین؟
    ببند برادر من...فقط ببند
    راضی باش از نبود نظام حامی ملت در این کشور ابوطیاره های قاتل خودتو به اسم ماشین میدی به مردم و پولش رو میری کشور های خارجی صفا سیتی

مطالب پیشنهادی