ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال، پلتفرم‌هایی هستند که امکان مبادله ارزهای دیجیتال با هم یا سایر دارایی‌ها مانند ارزهای فیات را به مبادله گران و تریدرها می‌دهند. در واقع صرافی‌های ارز دیجیتال، مانند یک واسطه بین خریدار ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

صرافی ارز دیجیتال، پلتفرم‌هایی هستند که امکان مبادله ارزهای دیجیتال با هم یا سایر دارایی‌ها مانند ارزهای فیات را به مبادله گران و تریدرها می‌دهند. در واقع صرافی‌های ارز دیجیتال، مانند یک واسطه بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرند و در ازای فراهم کردن مکانی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، از طریق کمیسیون و هزینه تراکنش‌ها کسب درآمد می‌کنند. با توجه به علاقه شدیدی که به بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، تصمیم گرفتیم تا به معرفی صرافی ارز دیجیتال بپردازیم و با انواع آن آشنا شویم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

صرافی ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

کار در صرافی ارز دیجیتال کاملاً مشابه با یک صرافی معمولی است. یعنی شما می‌توانید دارایی‌های دیجیتال خود را به خریداران دیگر بفروشید یا از فروشندگان، ارز دیجیتال مورد نیاز خود را خریداری کنید. شما می‌توانید از طریق دریافت ارزهای فیات و رایج مانند دلار یا حتی تومان، دارایی‌های دیجیتالی خود را نقد کنید. همچنین امکان تبدیل دو ارز دیجیتال به هم نیز وجود دارد. برای مثال شما می‌توانید بیت کوین بفروشید و در ازای آن با قیمت برابر بر حسب دلار، اتریوم دریافت کنید. علاوه بر امکانات پایه، در صرافی‌های بزرگ بین المللی بازار مشتقات و آینده نیز وجود دارد که به شما امکان نوع دیگری از سرمایه گذاری‌ها و استفاده از اهرم‌ها را می‌دهند.

انواع صرافی ارز دیجیتال: صرافی متمرکز و غیر متمرکز

صرافی‌های متمرکز مانند واسطه و شخص سوم بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند. از آنجایی که این صرافی‌ها توسط یک شرکت راه اندازی و کنترل می‌شوند، قابل اطمینان تر هستند. تقریباً 99 درصد کل تراکنش‌های ارزهای دیجیتال از طریق این صرافی‌ها انجام می‌گیرد. کوین بیس و Binance از نمونه صرافی‌های متمرکز معتبر بین المللی هستند. در ایران نیز صرافی نوبیتکس به عنوان یک صرافی متمرکز ایمن، جزو معروف‌ترین و بهترین گزینه‌ها است. شما می‌توانید همین حالا با ورود به وبسایت نوبیتکس وارد بزرگترین بازار خرید و فروش بیت کوین در ایران شوید.

صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال که بانام DEX نیز شناخته می‌شوند، به کاربران خود امکان تراکنش همتا به همتا بدون نیاز به شخص سوم یا رابط را می‌دهند. از آنجایی که در استفاده با صرافی‌های متمرکز مشکلاتی برای بعضی از افراد وجود دارد، کاربرانی که می‌خواهند تا حد امکان ناشناس بمانند ترجیح می‌دهند از DEX استفاده کنند. البته در صرافی غیر متمرکز امکان مباده ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات وجود ندارد و این خود مشکل بسیار بزرگی است. گزینه‌هایی مانند AirSwap، Barterdex و Blocknet از جمله صرافی‌های پرطرفدار غیر متمرکز هستند.

مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست؟

حالا که تا حدودی به سؤال صرافی ارز دیجیتال چیست پاسخ دادیم و با انواع آن آشنا شدیم، می‌خواهیم به بررسی معایب و مزایای انواع صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال بپردازیم. بدون شک مشاهده قیمت لحظه ای ارز دیجیتال و ترید رمز ارزها اصلی‌ترین مزیت این صرافی‌ها است. اما هر یک از آن‌ها مزایا و معایب دیگری دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. در ابتدا با مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز شروع می‌کنیم.

مزایای صرافی ارز دیجیتال متمرکز

به طور کلی می‌توان دو مزیت اصلی برای صرافی ارز دیجیتال متمرکز نام برد:

  1. محیط کاربرپسند

صرافی‌های آنلاین متمرکز، با ارائه محیط کاربری آشنا برای برای بسیاری از افراد، فضای کاربرپسندی برای تریدرها و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال فراهم می‌کنند. برخلاف کیف پولی‌های رمزنگاری شده و معاملات همتا به همتا که می‌توانند پیچیده باشند، کاربران صرافی‌های متمرکز می‌توانند به راحتی به حساب خود وارد شوند، مانده حساب خود ر ببینند و از طریق نرم افزارهای تحت وب به راحتی معاملات خود را انجام دهند. یکی از دلایل محبوبیت صرافی نوبیتکس در ایران نیز محیط کاربری ساده و نرم افزار قدرتمند موبایلی آن است.

  1. قابل اطمینان بودن

معمولاً صرافی‌های آنلاین متمرکز سطح بالایی از امنیت و اطمینان را در هنگام انجام معاملات و تراکنش‌ها فراهم می‌کنند.

معایب صرافی ارز دیجیتال متمرکز

در کنار مزایایی که نام بردیم، معایبی نیز وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کنیم:

  1. ریسک هک شدن سایت صرافی آنلاین

صرافی‌های بزرگ صدها میلیارد دارایی دیجیتال را در خود نگهداری می‌کنند تا کاربران به راحتی بتوانند هرآنچه که نیاز دارند را خریداری کنند. همین موضوع باعث می‌شود که مورد هجوم هکرها قرار بگیرند. برای مثال Mt.Gox زمانی یکی از بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا بود که با سرقت 850 هزار بیت کوین از آن، به طور کامل تعلیق شد.

  1. کارمزد تراکنش

برخلاف تراکنش‌های همتا به همتا، در صرافی‌های متمرکز، معمولاً کارمزد تراکنشی برای ارائه خدمات و تبدیل ارزهای دیجیتال به هم دریافت می‌شود. این کارمزدها می‌تواند در معاملات حجم بالا هزینه‌های سنگینی داشته باشند. البته با انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال با کارمز تراکنش منصفانه همچون نوبیتکس این موضوع کمتر به چشم می‌آید.

مزایا و معایب صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز

بعد از بررسی اینکه صرافی ارز دیجیتال متمرکز چیست و چه مزایا و معایبی دارد، حالا نوبت به صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز است که مورد بررسی قرار بگیرد. این صرافی‌ها به تازگی نقش بیشتری در بازار پیدا کرده‌اند و باید دید مزایای آن‌ها تا چه اندازه بر معایب آن‌ها برتری دارد.

مزایای صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز (DEX)

صرافی DEX 3 مزیت کلی دارد که باعث محبوبیت صرافی‌های غیر متمرکز شده است:

  1. کاهش احتمال هک شدن

از آنجایی که کاربران صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز نیازی به انتقال دارایی خود به شخص سوم ندارند، بنابراین ریسک هک شدن سازمان یا کمپانی ارائه دهنده خدمات صرافی نیز وجود ندارد. به این ترتیب کاربران دارای امنیت بیشتری در مقابل هک و سرقت هستند.

  1. جلوگیری از دستکاری در بازار

ماهیت صرافی‌های غیرمتمرکز به گونه‌ای است که از دستکاری در بازار، معاملات دروغین و پولشویی با استفاده از معاملات همتا به همتا جلوگیری می‌کند.

  1. ناشناس ماندن

در صرافی‌های غیر متمرکز نیازی به پرکردن فرم اطلاعات فردی و تأیید هویت افراد نیست. به همین دلیل با ناشناس ماندن از حریم خصوصی شما دفاع می‌شود.

معایب صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز

برای معایب صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز نیز می‌توان به 3 مورد زیر اشاره کرد:

  1. پیچیده بودن و سخت بودن کار با صرافی غیر متمرکز

کاربران صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز باید کلیدها و پسوردهای مربوط به کیف پول‌های خود را همواره به یاد داشته باشند. در صورت فراموشی رمز عبور، تمام دارایی‌ها برای همیشه از بین می‌رود و قابل ریکاوری نخواهد بود. فضای کاربری نیز دارای پیچیدگی‌های بیشتری است و خبری از محیط کاربر پسند صرافی‌های ارزدیجیتال متمرکز مانند نوبیتکس نیست.

  1. عدم امکان پرداخت با ارزهای فیات

در این صرافی‌ها امکان ترید و مباده ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات مانند دلار وجود ندارند.

  1. مشکل نقدینگی

همانطور که اشاره کردیم 99 درصد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال از طریق صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. به این ترتیب تنها یک درصد از تراکنش‌ها و نقدینگی حاصل از آن در صرافی‌های غیر متمرکز وجود دارد. به این ترتیب پیدا کردن خریداران یا فروشندگان در این صرافی‌ها سخت‌تر خواهد بود. در حالی که شما در صرافی نوبیتکس می‌توانید به راحتی با مشاهده قیمت ریپل در مدت کوتاهی که عموماً چند دقیقه بیشتر طول نخواهد کشید اقدام به خرید یا فروش ریپل نمایید و نگران پیدا کردن فروشنده و خریدار نباشید.

بهترین صرافی ارز دیجیتال در جهان

در اینجا بر اساس ترافیک ورودی، حجم تراکنش‌ها و نقدینگی لیستی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان تهیه کرده‌ایم:

  1. Binance
  2. Huobi Global
  3. Coinbase (Pro)
  4. Kraken
  5. Bithumb
  6. Bitfinex
  7. Bitstamp
  8. KuCoin
  9. FTX
  10. bitFlyer

متاسفانه به دلیل مشکلات مربوط به تحریم استفاده از خدمات بسیاری از این صرافی‌ها نیازمند انجام مراحل سخت و پیچیده‌ای است.

نوبیتکس بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

با توجه به وجود مشکلات مربوط به تحریم‌ها به همراه سخت بودن تهیه و انتقال ارزهای رایج همچون دلار برای ایرانیان، استفاده از صرافی ارز دیجیتال ایرانی بهترین گزینه خواهد بود. در بین گزینه‌های متعددی که اخیراً به تعداد آن‌ها نیز افزوده شده است، صرافی نوبیتکس به عنوان یکی از قدیمی‌ترین، معتبرترین و امن‌ترین صرافی‌های ایرانی طرفداران بسیار زیادی دارد. شما می‌توانید بدون دغدغه و نگرانی از تحریم‌ها در محیطی امن به ترید ارزهای دیجیتال بپردازید و به راحتی سرمایه خود را نقد کنید. نقدینگی بالا و حجم معاملات از دیگر ویژگی‌های نوبیتکس است. برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا خرید بیت کوین را جستجو کنید و وارد سایت نوبیتکس شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی