ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سیستم پیجینگ چیست؟

در این مطلب می‌خواهیم درباره سیستم پیجینگ مطالب مفیدی را با شما در میان بگذاریم و علاوه بر پاسخ به سوال سیستم پیجینگ چیست، به کاربردهای مختلف و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی آن بپردازیم. ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۵ تیر ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در این مطلب می‌خواهیم درباره سیستم پیجینگ مطالب مفیدی را با شما در میان بگذاریم و علاوه بر پاسخ به سوال سیستم پیجینگ چیست، به کاربردهای مختلف و تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی آن بپردازیم.

اطلاع‌رسانی یا پیج‌کردن در مکان‌های زیادی مهم است، برای صداکردن نوبت افرادی که در رستوران و کافی‌شاپ هستند، اطلاع‌رسانی گم‌شدن کودک در فضاهای سبز، اطلاع رسانی‌های کاری در کارخانه‌ها، اطلاع رسانی تخفیفات در فروشگاه‌ها یا هشدار به کادر درمان در مراکز درمانی، اطلاع رسانی حرکت اتوبوس‌ها، قطارها و پروازها در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری همگی توسط سیستم پیجینگ انجام می‌شوند.

مکان‌های نظامی، دانشگاه‌ها، ساختمان‌های اداری، مراکز اقامتی و هتل‌ها، مدارس، موزه‌ها و نمایشگاه‌ها از دیگر مکان‌هایی است که می‌توان در آن از سیستم پیجینگ استفاده نمود.

آوازک، با بیش از 40 سال سابقه در زمینه فروش تجهیزات صوتی، نماینده رسمی معتبرترین برندهای بین‌المللی، می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما در زمینه سیستم پیجینگ و دیگر تجهیزات صوتی باشد. کافیست با شماره 02191016050 تماس گرفته و سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

تعریف سیستم پیجینگ

این سیستم، به شما امکان می‌دهد تا به صورت یک طرفه (از سمت اپراتور) با مخاطبان زیادی ارتباط برقرار کنید، در واقع از این سیستم، برای صدارسانی در فضاهای گوناگون استفاده می‌شود. از سیستم پیجینگ، علاوه بر اطلاع رسانی، می‌توان برای کاربردهای دیگری نظیر پخش هشدارهای صوتی در مواقع اورژانسی، فراخوانی افراد و پخش رادیو استفاده نمود.

انواع سیستم پیجینگ

این سیستم‌ها به دو شکل آنالوگ و تحت شبکه وجود دارند.

سیستم پیجینگ آنالوگ

سیستم آنالوگ، قدیمی‌تر از سیستم تحت شبکه بوده و در آن از کابل‌های زوجی مسی برای انتقال صوت استفاده می‌شود.

سیستم پیجینگ تحت شبکه

در سیستم پیجینگ تحت شبکه، از دردسرهای کابل کشی آسوده‌اید و محدودیت‌های کابل‌های مسی سیستم آنالوگ را در آن ندارید. در این سیستم، صدا بر روی بستر آی‌پی منتقل می‌شود.

مهمترین تفاوت سیستم پیجینگ تحت شبکه و آنالوگ در کابل کشی آن‌هاست. در سیستم تحت شبکه، کابل‌کشی شبکه جایگزین کابل مسی می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم پیجینگ

هر سیستم پیجینگ شامل چهار بخش اصلی ورودی‌ها (مانند میکروفون)، آمپلی فایر، خروچی‌ها و کابل کشی‌هاست که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

میکروفون پیجینگ

میکروفون‌های پیجینگ، شامل میکروفون‌های دستی، رومیزی، یقه ای و هدمیک می‌شوند. این میکروفون‌ها به دو شکل بیسیم و باسیم در بازار وجود دارند.

میکروفن‌های پیجینگ صدای افراد را دریافت می‌کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و به آمپلی فایر منتقل می‌کند. اغلب این نوع میکروفون‌ها، از نوع میکروفون خازنی هستند تا بهتر سیگنال را دریافت کنند.

میکروفن‌های رومیزی پرکاربردترین نوع میکروفون پیجینگ محسوب می‌شوند. برخی از انواع این میکروفون پیجینگ، دارای پیش‌زنگ و ورودی فلش هستند.

آمپلی فایر پیجینگ

از آمپلی‌فایرها برای تقویت صدا در شبکه استفاده می‌کنند. در این قسمت از سیستم پیجینگ، صدای ورودی‌ها مانند میکروفون تقویت می‌شود و آن را به خروجی‌هایی نظیر بلندگو سقفی می‌رساند.

در خرید آمپلی‌فایر پیجینگ باید دقت زیادی شود، چرا که این دستگاه، اصلی‌ترین قسمت تشکیل دهنده سیستم پیجینگ است.

خرید آمپلی‌فایر بر اساس فاکتورهایی مانند مسافت کابل کشی، توان و تعداد بلندگوها و تعداد کانال‌های لازم انتخاب می‌شود. ممکن است در طراحی و نصب یک سیستم صوتی به این نتیجه برسیم به بیش از یک آمپلیفایر نیاز داریم.

آمپلی فایرهای آنالوگ، روی بستر کابل مسی کار می‌کنند و نه تنها قابلیت مدیریت از راه دور ندارند، بلکه بسیاری از امکاناتی که آمپلیفایر‌های تحت شبکه ارائه می‌کنند را نیز ندارند. زون بندی آمپلی فایر پیجینگ آنالوگ، از طریق دکمه‌های فیزیکی روی آن انجام می‌شود و برای پخش موسیقی آن از درگاه USB وDVD PLAYER و بلوتوث استفاده می‌شود. در آمپلی‌های تحت شبکه این کار از طریق پنل وب قابل انجام است.

باند و بلندگو

انواع مختلفی از بلندگو می‌تواند در سیستم پیجینگ مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب بلندگو پیجینگ بر اساس محیطی است که می‌خواهیم از این باندها در آن استفاده کنیم. برای مثال در سیستم صوتی فضای مسقف استفاده از اسپیکر سقفی و دیواری، بسیار رایج است و در سیستم صوتی فضای باز، در صورتی که بخواهیم پخش موزیک داشته باشیم از بلندگوی دکوراتیو و در صورتیکه بخواهیم اطلاع‌رسانی داشته باشیم از بلندگوی ستونی یا شیپوری استفاده می‌کنیم.

با توجه به تنوع اسپیکرهای پیجینگ و کاربردهای متفاوت هر کدام از آن‌ها، اینجا به شرحی از انواع اسپیکرهای سیستم پیجینگ می‌پردازیم. اما پیش از آن، باید در مورد تفاوت اسپیکرهای فول رنج و تووی با شما صحبت کنیم.

اسپیکر فول رنج، اگرچه ارزان قیمت‌تر از اسپیکر تووی است اما برای پخش موسیقی و اصطلاحا صداهای بیس‌دار مناسب نیست، یعنی اگر می‌خواهید در سیستم صوتی کافی شاپ، موسیقی پخش نمایید نمی‌توانید انتظار صدای خوبی از اسپیکر فول‌رنج داشته باشید اما صدای انسان را به خوبی منتقل می‌کند. هم اسپیکرهای سقفی و هم اسپیکرهای شیپوری در دو نوع فول رنج و توووی به بازار عرضه می‌شوند اما بلندگوهای دکوراتیو اغلب توووی بوده و بلندگوهای ستونی اغلب فول رنج هستند.

اسپیکر سقفی

بهترین گزینه برای فضاهای مسقف، استفاده از بلندگو سقفی است، چرا که فضا اشغال نمی‌کند، صدا را به صورت یکنواخت در فضا پخش می‌نماید و قیمت مناسبی دارد.

پخش یکنواخت صدا اهمیت زیادی دارد. فرض کنید که در یک بیمارستان، قرار است هشداری اعلام شود. صدا در یک بخش آنقدر زیاد است که برای گوش‌ها آزاردهنده است و در بخش دیگری نیز آنقدر کم است که به زحمت شنیده می‌شود یا اصلا شنیده نمی‌شود. با استفاده درست از اسپیکرهای سقفی، صدا یکنواخت پخش می‌شود.

همانگونه که از اسم اسپیکر سقفی مشخص است، روی سقف نصب می‌شود و به دونوع توکار و روکار تقسیم‌بندی می‌شود.

در سقف‌های کاذب، می‌توان از نوع توکار استفاده کرد ولی سقف‌های زیادی هستند که نمی‌توان در آن‌ها از مدل توکار استفاده نمود. نصب اسپیکر سقفی اصلا کار پیچیده‌ای نیست و نیاز به پیچ و رول پلاک ندارد.

بلندگو ستونی و دیواری

بلندگوهای ستونی یا در فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرند و مناسب فضای مسقف هستند. بلندگو ستونی مناسب فضای باز باید در برابر باران و باد، مقاوم باشد، به همین علت آن را از جنس آلومینیوم می‌سازند تا ضدآب و ضد زنگ باشد.

بلندگو شیپوری (هورن)

بلندگوهای شیپوری را در گلدسته مساجد، محوطه مدارس و پادگان‌ها و جاهای بسیار زیادی دیده‌ایم. این نوع بلندگو به دو نوع معمولی و موزیکال تقسیم می‌شوند. بلندگو شیپوری موزیکال، مناسب پخش موسیقی است اما نوع معمولی مناسب پخش صدای انسان و صداهای هشدار.

بلندگو دکوراتیو

برای پخش موسیقی یکی از بهترین گزینه‌ها، بلندگوی دکوراتیو است. کیفیت صدای این نوع باندها بسیار زیاد است و شما می‌توانید با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر کیفیت بالای صدا، این بلندگوها به خاطر ظاهر زیبا، مورد توجه قرار گرفته‌اند. از بلندگوی دکوراتیو، می‌توان در سیستم صوتی کافی شاپ و رستوران، سالن‌های زیبایی و هرجایی که زیبایی محیطش برای ما اهمیت زیادی دارد استفاده نمود.

همانگونه که نوع بلندگو در سیستم پیجینگ اهمیت دارد، باید به برند و کشور سازنده آن، پاسخ فرکانسی، توان و شدت صوتی بلندگو نیز توجه کرد.

نکته دیگری که در خصوص باندهای پیجینگ باید بدانید، این است که بلندگو تحت شبکه نسبت به نوع آنالوگ گرانتر است.

در صورتی که هرگونه ابهامی در خصوص خرید بلندگو پیجینگ دارید، می‌توانید با کارشناسان آوازک به شماره 02191016050 تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما بهره‌مند شوید.

کابل سیستم پیجینگ

آمپلی فایر، میکروفون و باندهای سیستم پیجینگ نیاز به کابل دارند تا بتوانند به برق و به شبکه متصل شوند. در کابل کشی سیستم پیجینگ، باید به این نکته توجه کنید که اجزای سیستم پیجینگ را در جاهایی قرار دهید که نیاز به کمترین میزان کابل کشی داشته باشد. کابل مناسب سیستم پیجینگ تحت شبکه، CAT5 و CAT6 است.

چند نکته در خصوص نصب سیستم پیجینگ

الف) نحوه چیدمان بلندگوها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر بلندگو یک فشار صوتی خاص دارد و باید فاصله خاصی از دیگر بلندگوها و میکروفون‌ها داشته باشد.

ب) مجموع توان بلندگوهای سیستم پیجینگ باید از توان آمپلی‌فایر کمتر باشد. انطباق توان آمپلی‌فایرها و بلندگوها از اهمیت زیادی برخوردار است و اگر این انطباق وجود نداشته باشد می‌تواند به بلندگوها و آمپلی‌فایر آسیب جدی وارد نماید.

در چه مکان‌هایی از سیستم پیجینگ استفاده می‌شود؟

سیستم پیجینگ کارخانه

کارخانه‌ها از مهمترین مکان‌هایی هستند که نیاز به این سیستم دارند، اعلام شرایط اضطراری و هشدار، یادآوری جلسات، پیدا نمودن کارکنان، انجام هماهنگی بین کارکنان از جمله کاربردهای سیستم پیجینگ کارخانه است. نداشتن صدای یکنواخت برای پیج کردن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در محیط‌های مختلف تجربه شود. فرض کنید مدیریت کارخانه‌ای که مساحت چندهکتاری و چندین سوله دارد، بدون داشتن صدای یکنواخت در تمام سوله‌ها و محیط، چقدر می‌تواند سخت باشد. البته که در تمام سوله‌های کارخانه‌ها، نویز محیط بسیار زیاد است.

سیستم پیجینگ بیمارستان

تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیاز به سیستم پیجینگ دارند، اطلاع‌رسانی به کادر درمانی و اطلاع‌رسانی به بیماران و همراهان بیمار، هشدار آتش سوزی یا دیگر مخاطراتی که ممکن است در محوطه بیمارستان پیش آید از جمله کاربردهای سیستم پیجینگ بیمارستان است.

در صورتی که بیمار اورژانس، نیاز به کمک فوری داشته باشد، می‌تواند با فشردن یک دکمه، مستقیما با مرکز پرستاری تماس بگیرد.

سیستم پیجینگ ترمینال و فرودگاه

اعلام ساعت پرواز و یا رسیدن هواپیما و دیگر وسایل نقلیه، پخش اذان و پحش صدای پس زمینه از جمله مواردی است که به سیستم پیجینگ فرودگاه و ترمینال نیاز داریم.

سیستم پیجینگ مدرسه

سخنرانی در صف مدرسه‌ها، پخش موسیقی در سالن‌های ورزشی آن‌ها، اعلام هشدار و شرایط اضطراری در محوطه‌های بیرونی و داخلی، پخش صدا در کلاس‌های درس و لابراتورها از جمله دلایلی است که به سیستم صوتی مدرسه نیاز داریم. بخش بزرگی از این سیستم صوتی نیاز به سیستم پیجینگ (مانند بلندگو ستونی یا شیپوری، آمپلی فایر پیجینگ و میکروفون دستی) دارد.

سیستم پیچینگ فروشگاه

اگر در فروشگاه نیاز به اطلاع رسانی تخفیف‌ها دارید و یا می‌خواهید موسیقی بسیار ملایم استفاده کنید می‌توانید از سیستم پیجینگ برای فروشگاه خود استفاده کنید و در غیر این صورت، استفاده از بلندگوهای تووی را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا بتوانید موسیقی مهیج برای مشتریان خود پخش نمایید.

سیستم پیجینگ پارک و فضای سبز

برای اطلاع رسانی رویدادهای شهری و محله، پخش موسیقی و اعلام وضعیت قرمز و هشدار از سیستم پیجینگ پارک و فضای سبز استفاده می‌شود.

راه اندازی سیستم پیجینگ

همان طور که گفتیم سیستم پیجینگ در مراکز زیادی به کار برده می‌شود. آوازک تا کنون صدها پروژه در زمینه طراحی و نصب سیستم صوتی و سیستم پیجینگ کارخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، هیئت‌ها، باشگاه‌ها، تالارها و سالن‌های همایش، هتل، رستوران، کافی شاپ، استخر، ویلا و منازل مسکونی، باغ، ترمینال و فرودگاه، اداره و سیستم صوتی هوشمند ساختمان را با موفقیت به پایان رسانده است.

در صورتی که نیاز به راه اندازی سیستم پیجینگ دارید کافیست با کارشناسان آوازک تماس گرفته و بهترین خدمات را از ما بخواهید.

با جستجوی کلمه آوازک در موتورهای جستجو و مراجعه به وبسایت ما می‌توانید با خدمات گسترده ما بیشتر آشنا شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • 44abbasi
    44abbasi | ۶ تیر ۱۴۰۰

    ممنون از مطلب خوبتون. تفاوت سیستم اینترکام و سیستم پیجینگ بیمارستانی چیه؟

مطالب پیشنهادی