ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

طراحی دکوراسیون آشپزخانه: همه چیز از طراحی تا چیدمان

در این مطلب سرنخ‌های زیادی نصیب‌تان می‌شود. گلچینی از مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون آشپزخانه! این مطلب به نکات کاربردی و مفیدی درباره طراحی آشپزخانه -مرحله قبل از شروع دکوراسیون- می‌پردازد و سپس مطالب مفیدی را ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در این مطلب سرنخ‌های زیادی نصیب‌تان می‌شود. گلچینی از مهم‌ترین نکات طراحی دکوراسیون آشپزخانه! این مطلب به نکات کاربردی و مفیدی درباره طراحی آشپزخانه -مرحله قبل از شروع دکوراسیون- می‌پردازد و سپس مطالب مفیدی را درباره چیدمان و اصول دکوراسیون آشپزخانه بررسی می‌کند.

درباره اصول طراحی آشپزخانه و استانداردهای مهم

طراحی آشپزخانه اصولی دارد که طراحان در هنگام جانمایی و طراحی دکوراسیون باید به آنها توجه کنند. در ادامه برخی از مهمترین استانداردهای طراحی دکوراسیون آشپزخانه را باهم مرور می‌کنیم:

مساحت استاندارد آشپزخانه

در طراحی آشپزخانه حداقل­ مساحت را حدود 5/5 متر مربع در نظر می‌گیرند. در این صورت فقط وسایل ضروری در آشپزخانه جای می‌گیرند. در صورتی که بخواهید از آشپزخانه به عنوان فضایی برای صرف غذا استفاده کنید یا وسایل دیگری مثل ماشین ظرفشویی و... در آن قرار دهید، باید مساحت بیشتری را در اختیار داشته باشید.

ابعاد استاندارد کابینت های آشپزخانه

اصلی‌ترین عناصر طراحی آشپزخانه کابینت‌های زمینی و هوایی هستند که هم به عنوان فضای ذخیره‌سازی و هم مهمترین عنصر تزیینی کاربرد دارند.

کابینت زمینی در ارتفاع ۹۰ سانتی‌متری از سطح زمین نصب می‌شود و عمق آن بسته به مساحت و متراژ آشپزخانه از 50 تا 60 سانتی‌متر متفاوت است. عمق کابینت دیواری باید از کابینت زمینی کمتر باشد و با توجه به آن تعیین می‌شود. مثلا برای کابینت‌های زمینی با عمق 60 سانتی‌متر، معمولا عمق کابینت هوایی را ۳۲ سانتی‌متر می‌گیرند.

ارتفاع کابینت های دیواری نیز اغلب همان ۹۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود که در بازه‌‌ی ۵۰ تا ۶۵ سانتی‌متری از کابینت زمینی نصب می‌گردد. البته ارتفاع و بلندی کابینت‌های دیواری با توجه به سبک طراحی کابینت آشپزخانه می‌تواند بیشتر حتی تا سقف در نظر گرفته شود.

اصل مثلت کار در طراحی دکوراسیون آشپزخانه

یکی دیگر از اصول طراحی آشپزخانه در نظر گرفتن مثلث کار است. منظور از مثلث کار در آشپزخانه، مثلثی فرضی است که از قرارگیری سه وسیله مهم آشپزخانه یعنی یخچال، اجاق گاز و سینک ظرفشویی ایجاد می­‌شود. با در نظر گرفتن این مثلث؛ دسترسی به بخش ‌های مختلف راحت­‌تر می‌شود.

بهتر است فاصله بین وسایل در مثلث کار حداقل 1 متر و 20 سانتیمتر و حداکثر 2 متر و 75 سانتیمتر باشد.

پیش‌نیازهای طراحی دکوراسیون آشپزخانه

بعد از جانمایی و در نظر گرفتن بخش­‌های مهم، و قبل از هر گونه پرداختن به طراحی دکوراسیون آشپزخانه؛ باید به فکر ایجاد تاسیسات لازم برای آشپزخانه بود. لوله‌کشی‌های آب و گاز، برق‌کشی‌ها و نصب کلیدپریز ها باید به درستی و بر اساس طراحی کابینت آشپزخانه انجام بگیرند.

این یعنی شما باید تکلیف جای سینک ظرفشویی، محل قرار گرفتن اجاق گاز، فر و میاکروفر، ماشین لباسشویی و... را مشخص کرده باشید تا بتوانید اقدام به گازکشی، لوله‌کشی و برق‌کشی کنید.

بهتر است طراحی کابینت آشپزخانه خود را به متخصصان این زمینه بسپارید، طراحان کابینت در ابتدا با اندازه‌گیری فضا و در نظر گرفتن نیازهای کارفرما، ابعاد و اندازه و جای کابینت ‌ها را مشخص می‌کنند. پس از آن قطعات کابینت‌ها در کارگاه ساخته می‌­شوند و در محل مونتاژ و نصب می‌گردند.

می‌توانید از کارفرما بخواهید قبل از اجرای کار آن‌ را توسط نرم‌افزارهای سه‌بعدی‌ساز مدلسازی کرده و مدل سه‌بعدی آشپزخانه را به شما نشان دهد. از این طریق می‌توانید تصور بهتری از طرح نهایی داشته باشید و تغییرات مورد نظرتان را قبل از اجرا اعمال کنید.

حالا نوبت دکوراسیون آشپزخانه فرا می‌رسد

وقتی کار طراحی آشپزخانه و کابینت‌ها به پایان رسید، نوبت به دکوراسیون می‌رسد. زیبایی بصری آشپزخانه تاثیر زیادی در دکور خانه دارد. در خانه‌های امروزی که بیشتر آشپزخانه‌ها اپن هستند و فضاهای دیگر به آشپزخانه دید دارند اهمیت این فضا بیشتر هم می‌شود.

در مورد دکوراسیون آشپزخانه اولین و بهترین کار این است که سبک دکوراسیونی مورد نظرتان را انتخاب کرده و بر اساس سبک دلخواهتان عناصر آشپزخانه را طراحی کنید. مثلا انتخاب کفپوش و سقف آشپزخانه، رنگ دیوار آشپزخانه، دیوار بین کابینتی، مدل پرده پنجره آشپزخانه، مدل لوسترها و سایر عناصر تزیینی هر یک باید بر اساس یک هارمونی مشخص انتخاب شوند. مثلا می‌توانید از رنگ‌های جذاب، کاغذ دیواری‌های متنوع یا کاشی‌های سنتی دست‌ساز برای دیوار آشپزخانه استفاده کنید یا اگر آشپزخانه پنجره دارد، پرده‌ای زیبا برای آن درنظر بگیرید.

چیدمان وسایل نیز بخش مهمی ‌از دکوراسیون آشپزخانه است. چیدمان باید ‌طوری باشد که:

  1. آشپزی و پذیرایی راحت باشد
  2. و در عین حال زیبایی و نظم آشپزخانه هم حفظ شود

برای مثال می‌توانید وسایل سنگین‌تر را در کابینت‌های پایین، وسایل سبک‌تر را در کابینت‌های بالا و لوازمی‌ که کاربرد بیشتری دارند مثل ظروف پذیرایی شیک یا کاردهای پرکاربرد را جلوی دست قرار دهید.

علاوه بر این سبک دکوراسیون آشپزخانه باید با سایر بخش‌های خانه نیز هماهنگ باشد. یعنی باید بتوان این هارمونی را در کل خانه احساس کرد.

طراحی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک

طراحی و دکوراسیون در آشپزخانه های کوچک کمی ‌حساس‌تر است و نیاز به دقت و ظرافت‌کاری‌های بیشتری دارد. طراحی و دکوراسیون آشپزخانه کوچک از این نظر اهمیت بیشتری میابد که:

  1. برای طراحی آشپزخانه کوچک باید سعی کنیم از کمترین فضا بیشترین استفاده را ببرید
  2. دکوراسیون آشپزخانه کوچک باید طوری باشد که فضا را بزرگ‌تر و دلبازتر نشان دهد

استفاده از وسایل چندمنظوره، ابزارهای جدید و کاربردی مثل درب‌های ریلی و کشویی، استفاده از نظم‌دهنده‌ها و تقسیم‌کننده‌ها، نورپردازی کافی و اصولی، استفاده از رنگ‌های خنثی و روشن، کاربرد سقف‌های آسمان مجازی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توانید برای طراحی دکوراسیون آشپزخانه های کوچک به کار ببرید.

نکات بیشتر درباره دکوراسیون آشپزخانه کوچک را اینجا بخوانید.

در پایان:

اگر می‌خواهید یک آشپزخانه زیبا و کاربردی داشته باشید، باید از متخصصین کابینت‌سازی و طراحان داخلی کمک بگیرید. رعایت کردن استانداردهای طراحی، خلاقیت و استفاده بهینه از فضاهای موجود، سلیقه‌ی خوب و آشنایی با اصول زیبایی‌شناسی و همچنین توجه به نیازها و خواسته‌های شما مهم‌ترین ویژگی‌های یک نیروی حرفه‌ای و قابل اعتماد است. اهالی فن چیدانه می‌توانند در زمینه طراحی دکوراسیون آشپزخانه و اجرا به شما کمک کنند.

منبع: سایت چیدانه

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی