ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تکنولوژی اینورتر در یخچال

تکنولوژی اینورتر در یخچال سبب ایجاد تغییراتی عظیم در یخچال های مدرن شده است. هنگامی که حرف از کمپرسور اینورتر به میان می‌آید، منظور از کمپرسور همان موتور یخچال بوده و اینورتر نیز به عنوان ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تکنولوژی اینورتر در یخچال سبب ایجاد تغییراتی عظیم در یخچال های مدرن شده است. هنگامی که حرف از کمپرسور اینورتر به میان می‌آید، منظور از کمپرسور همان موتور یخچال بوده و اینورتر نیز به عنوان یک مبدل برق در یخچال عمل می‌کند. در یخچال‌های اینورتردار برای خنک سازی محفظه از سیکل تبرید تراکمی استفاده میشود. عوامل مختلفی وجود دارند که سبب پایین آمدن طول عمر کمپرسور اینورتر می‌شوند که در صورت بی توجه به آن‌ها موتور یخچال به تعمیرات نیاز پیدا می‌کند. در این مقاله همراه ما باشید تا با تمامی نکات در زمینه کمپرسور اینورتر یخچال و نحوه تعمیر آن آشنا شوید.

کمپرسور اینورتر یعنی چه؟

کمپرسور به معنی موتور یخچال است که دره مدل‌های مختلف وجود دارد. برای ساخت یخچال‌ها امروزه از مدل جدید آن یعنی کمپرسور اینورتر استفاده می‌کنند کمپرسورها در قسمت پایین، پشت یخچال به رنگ سیاه دیده می‌شوند. در داخل کلمه کمپرسور اینورتر به معنی مبدل برق است که به کمک آن می‌توان دور موتور  را کنترل و آن را راه اندازی کرد. در کمپرسورهای اینورتر می‌توان میزان سرعت و دوران را کنترل کرد کمپرسور اینورتر از قطعات مختلفی تشکیل شده‌است که به کمک این قطعات گاز داخل یخچال را متراکم کرده و با فشار زیاد آن را به داخل لوله‌های کندانسور هدایت می‌کنند.

طرز کار کمپرسور اینورتر

نحوه کارکرد کمپرسورهای عادی با اینورتر دار در نحوه کنترل دما یخچال است. در این نوع یخچال‌ها دمای توسط کیت‌های مخصوص به راحتی کنترل می‌شود.

در کمپرسورهای اینورتردار دیگر نیازی به راه اندازی مجدد پس از هر بار اتوماتیک وجود ندارد؛ بنابراین میزان مصرف انرژی بسیار کم‌تر خواهد شد. در واقع موتور این یخچال‌ها همان ابتدای راه اندازی فقط یکبار موتور یخچال استارت خورده و پس از آن میزان سرعت کمپرسور توسط کیت‌های الکتریکی کنترل می‌شود. اینورتر جریان الکتریکی را از AC  به DC  تبدیل کرده و آن را به کیت‌های الکتریکی منتقل می‌کند، سپس توسط کیت‌ها میزان سرعت و دمای یخچال فریزر کنترل می‌شود.

روش تست کمپرسور اینورتر یخچال

تکنولوژی اینورتر در یخچال گاهی دچار مشکل شده و نیاز به تست دارد تا بتوان عیوب آن را پیدا کرد. کمپرسورهای اینورتر به طور کلی از دو نوع سیم پیچ تشکیل شده‌اند. این سیم پیچ‌ها را با نام‌های سیم پیچ اصلی و سیم پیچ کمکی می‌شناسند.  پایه‌های این سیم پیچ‌ها اینگونه نامگذاری می‌شوند که به سیم پیچ مشترک  COM گفته می‌شود، این پایه مشترک که آن را با نام C نمایش می‌دهند یک پایه مشترک ما بین سیم پیچ استارت و سیم پیچ اصلی است. پایه دیگر سیم پیچ اصلی را با حرف R و پایه دیگر سیم پیچ‌ استارت را با حرف S نمایش می‌دهند.

برای تست موتور یخچال لازم است این پایه‌ها را بشناسید. حال نوبت به اندازه گیری مقاومت بین سیم پیچ‌ها و تحلیل آن‌ها است‌. برای این کار بایستی مقاومت سیم پیچ‌ها را به صورت دو به دو اندازه گیری کرد. هنگام این اندازه گیری در صورتی که یکی از سیم پیچ‌ها دارای مقاومت نباشد، یعنی اتصال کوتاه اتفاق افتاده و کمپرسور اینورتر یخچال سوخته است. برای اطمینان از سوختن موتور اینورتر آن را به وسیله سیم‌های مخصوص تست، مستقیم به اتصالات لازم وصل می‌کنند در صورتی که دستگاه با این روش کار کند به این معنی است که سیم پیچ سوخته است. در واقع با این کار اگر عملکرد یخچال درست باشد نشان سالم بودن سیم پیچ و اگر یخچال روشن نشود  نشان دهنده سوختن موتور اینورتر است.

تعمیر کمپرسور اینورتر یخچال

تکنولوژی اینورتر در یخچال با وجود مزایای زیادی که دارد ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکلاتی شود؛ بنابراین به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. کمپرسورها علاوه بر تعمیر حتی ممکن است به تعویض نیاز داشته باشند. تعمیر کمپرسور اینورتر یخچال کار افرادی متخصص است که باید با دقت تمام این کار را انجام می‌دهند. برخی از یخچال‌ها مانند یخچال ال‌جی و سامسونگ به دلیل کیفیت بالایی که در طراحی آن‌ها وجود دارد، به ندرت به تعمیرات اینورتری نیاز پیدا می‌کنند، اما با این وجود گاهی دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین تعمیرات یخچال الجی در مدل اینورتر نیز به ندرت لازم است.

توجه داشته باشید با تعمیر کمپرسور اینورتر یخچال حتی با وجود تعمیر کار ماهر، هیچ گونه تضمینی برای طول عمر کمپرسور تعمیر شده وجود ندارد. هر یخچالی ممکن است بعد از 10 سال دچار خرابی موتور شود.

در صورتی که به درستی تمامی نکات لازم در نگهداری یخچال را رعایت کنید ممکن است این مدت به ۱۵ سال نیز برسد هر دستگاه الکتریکی استهلاک دارد و در آخر منجر به تعمیرات یخچال فریزر می شود.

اگر فشار گاز یخچال کم باشد یا کمپرسور به درستی کار نکند، موتور یخچال نیاز به تعمیرات دارد.  ممکن است گاهی کمپرسور یخچال کلا سوخته باشد و به جای تعمیر نیاز به تعویض داشته باشد. اگر تعمیر کار ماهر باشد به راحتی تشخیص می‌دهند که کمپرسور نیاز به تعمیر دارد یا بایستی آن را عوض کند.  معمولا در تعمیر یخچال سامسونگ وقتی اینورتر باشد تعمیرکاری حرفه ای نیاز خواهد داشت. مواردی که نشان دهنده کمپرسور سوخته هستند عبارتند از:

  • روشن نشدن یخچال
  • ایجاد سر و صدای زیاد توسط یخچال

این موارد به دلیل نوسانات برق، دماهای نامتعادل و مدام کار کردن یخچال به وجود می‌آیند.

دلایل استفاده از کمپرسور اینورتر داخل یخچال

در یخچال‌های قدیمی کمپرسورها معمولا مصرف انرژی بسیار بالایی داشتند. این کمپرسورها علاوه بر مصرف انرژی آلودگی صوتی نیز ایجاد می‌کردند. برای رفع این مشکل امروزه از تکنولوژی اینورتر در یخچال استفاده می‌کنند. استفاده از  تکنولوژی‌های اینورتر در یخچال‌ علاوه بر کم کردن مصرف انرژی و کاهش میزان سر و صدا، مواد خوراکی داخل یخچال را نیز تازه نگه می‌دارد.

تفاوت کمپرسور اینورتر در یخچال با کمپرسور معمولی

کمپرسورهای اینورتر و معمولی تنها یک تفاوت چشم گیری با یک دیگر دارند، این تفاوت مربوط به نوع سیم پیچی‌های آن‌ها است. در کمپرسورهای اینورتردار از سه سیم پیچ با مقاومت‌های یکسان استفاده شده‌است، در حالی که در کمپرسور معمولی دو نوع سیم پیچ با نام‌های رانینگ و استارت وجود دارد.

مزایا کمپرسور اینورتر داخل یخچال

 تکنولوژی‌های اینورتر در یخچال مزایای بسیار زیادی دارد به طوری که امروزه تمامی یخچال‌ها داری این تکنولوژی هستند. این مزایا عبارتند از:

بالا رفتن طول عمر موتور یخچال

در یخچال‌های دارای کمپرسور اینورتر، به دلیل ثابت بودن فعالیت موتور و ری استارت نشدن آن پس از هر بار اتوماتیک، به موتور و قطعات فشاری وارد نشده در نتیجه طول عمر کمپرسور بالا می‌رود.

بهبود بخشیدن عملکرد در تکنولوژی اینورتر در یخچال

به کمک تکنولوژی‌های اینورتر در یخچال، دما همواره به صورت پیوسته قابل کنترل بوده و هیچ گونه فشاری بر روی اجزاء یخچال از جمله موتور آن وارد نمی‌شود، چراکه کنترل دما به صورت آهسته و پیوسته انجام می‌شود. می‌توان بهبود عملکرد یخچال‌های اینورتردار را نسبت به یخچال‌های دیگر در کیفیت نگهداری مواد غذایی مشاهده کرد. مواد غذایی در یخچال‌های اینورتر در مدت زمان طولانی تری سالم و سرزنده باقی می‌مانند.

کاهش مصرف انرژی

به دلیل کمبود منابع انرژی، بهینه مصرف کردن آن امری ضروری است؛ تکنولوژی اینورتر در یخچال در این زمینه مزایا چشم‌گیری دارد به طوری که نسبت به یخچال‌های قدیمی‌تر مصرف انرژی بسیار پایین یعنی در رده A+ قرار دارند.

دلایل نیاز به تعمیر کمپرسور اینورتر در یخچال‌ها

تکنولوژ‌های اینورتر در یخچال در صورتی که در نگهداری آن بی‌توجهی شود دچار ایراد شده و به تعمیرات نیاز پیدا می‌کند. مواردی که با بی‌توجهی به آن‌ها یخچال به تعمیر کمپرسور نیاز پیدا می‌کند عبارتند از:

·         لاستیک درب

تعمیر موتورهای اینورتر یخچال کاری دشوار بوده و یکی از عوامل مهمی که سبب خراب شدن آن‌ها می‌شود، سالم نبودن واشر درب یخچال است. اگر واشر درب خراب باشد هوای محیط به راحتی وارد یخچال شده و همین امر سبب ایجاد پوسیدگی در سیم‌های کمپرسور می‌شود. با توجه به توضیحات داده شده، در صورتی که واشر درب یخچال دچار مشکل شد لازم است زودتر آن را تعویض کنید تا مجبور به تعمیر کمپرسور اینورتر یخچال نشوید.

·         کثیفی سیم پیچ‌های کندانسور

گاهی دلیل ایجاد مشکل کمپرسور یخچال، کثیف بودن سیم‌های کنداسور آن‌ها است.‌ به دلیل عبور مواد مبرد ممکن است این سیم‌ها کثیف شده باشند. کثیفی سیم پیچ‌های کندانسور سبب کاهش عمر موتورهای اینورتر یخچال‌ها می‌شوند. برای رفع این مشکل بهتر است سالی دوبار این سیم‌ پیچ‌ها را تمیز کنید تا از رسوب مواد مبرد بر روی آن‌ها جلوگیری کنید.

·         تنظیم نبودن دمای یخچال‌

در صورتی که یخچال شما دارای دمای بسیار پایینی باشد یا دمای آن تنظیم نبوده و به صورت مداوم کار کند، به مرور سبب ایجاد مشکلات برای کمپرسور اینورتر می‌شود. به طور معمول دمای هر یخچال بهتر است مابین ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد باشد. اگر شما مایل هستید یخچال را روی دمای پایین‌تر قرار دهید لازم است ابتدا از کارکرد درست فن یخچال و تمیزی سیم‌ پیچ‌های کندانسور مطمئن شوید.

نتیجه گیری  تکنولوژی اینورتر در یخچال

امروزه از تکنولوژی اینورتر در یخچال با هدف کاهش مصرف انرژی و کم کردن سر و صدا موتور استفاده می‌شود. در یخچال‌های اینورتردار از کیت‌ها استفاده شده که میزان دما محفظه یخچال را به وسیله آن کنترل می‌کنند. به کمک اینورتر، یخچال‌های امروزی مدت زمان طولانی غذا را سالم و تازه نگه ‌داری می‌کنند.  به گزارش تعمیرات لوازم خانگی تعمیر24 یکی از معایب تکنولوژی اینورتر در یخچال های هزینه های بالای تعمیرات آن می باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی