ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل و هر آنچه باید درباره تزریق این واکسن بدانیم

بیماری زگیل تناسلی یا HPV نوعی بیماری ویروسی است که به دلیل رشد و تکثیر ویروس HPV در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری در دسته بیماری‌های مقاربتی قرار دارد و جزو بیماری‌های ویروسی واگیردار است ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

بیماری زگیل تناسلی یا HPV نوعی بیماری ویروسی است که به دلیل رشد و تکثیر ویروس HPV در بدن ایجاد می‌شود. این بیماری در دسته بیماری‌های مقاربتی قرار دارد و جزو بیماری‌های ویروسی واگیردار است و از راه تماس پوستی و ارتباط دهانی منتقل می‌شود. با تزریق واکسن گارداسیل می‌توان از ابتلا به این ویروس پیشگیری کرد. در این بخش به چند نمونه از سوالات پرتکرار که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید را بررسی کنیم.

تزریق واکسن گارداسیل برای چه کسانی ضروری است؟

واکسن hpv برای افرادی که رابطه جنسی دارند و یا قصد ازدواج دارند باید تزریق شود. همچنین افرادی که مبتلا به زگیل تناسلی هستند نیز با تزریق واکسن می‌توانند از انتقال آن به شریک زندگی و اطرافیان جلوگیری کنند.

چرا باید واکسن گارداسیل تزریق کنیم؟

ویروس HPV یکی از دلایل ابتلا به زگیل تناسلی است و خیلی زود از طریق رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است در فردی علامت خاصی نداشته باشد اما در فرد دوم منجر به زگیل تناسلی شود. به همین دلیل همه افرادی که رابطه جنسی دارند باید واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

آیا با تزریق واکسن گارداسیل زگیل تناسلی درمان می‌شود؟

خیر، تزریق واکسن راهی برای درمان بیماری HPV نیست، اما از بدن فرد در برابر ابتلا به سایر انواع ویروس HPV محافظت می‌کند و از ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم، سرطان پروستات و سرطان دستگاه گوارشی تحتانی جلوگیری می‌کند.

واکسن گارداسیل حاوی ویروس ضعیف شده HPV است؟

خیر، در واکسن گارداسیل هیچ نوع ویروس HPV وجود ندارد. در ساخت واکسن از پروتئین‌های مشابه به پروتئین‌هایی که در ویروس HPV وجود دارد استفاده شده است و سلول‌های بدن را تحریک می‌کند تا پادتن مورد نیاز برای مبارزه با ویروس HPV را تولید کند. با تولید این پادتن مقاومت بدن در برابر ویروس بیشتر می‌شود.

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل چه موقع است؟های مشابهع‌های

تزریق واکسن گارداسیل در برنامه بهداشت کشور وجود ندارد و در حال حاضر تزریق این واکسن اجباری نیست. اما توصیه می‌شود از زمان شروع دوره نوجوانی برای دختران و پسران تزریق واکسن انجام شود. تزریق واکسن برای سنین 9 سال به بالا انجام می‌شود. همچنین افرادی که قصد دارند ازدواج کنند باید پیش از داشتن رابطه جنسی واکسن گارداسیل را تزریق کرده باشند.

آیا واکسن برای افرادی که ازدواج کرده‌اند نیز مورد نیاز است؟

بله، حتی افرادی که مدت‌هاست که ازدواج کرده‌اند و رابطه جنسی داشته‌اند باید برای پیشگیری از ابتلا به بیماری HPV برای تزریق واکسن گارداسیل اقدام کنند. توصیه می‌شود هر دو زوجین تزریق را انجام دهند.

تزریق واکسن گارداسیل پس از ابتلا به HPV تاثیری دارد؟

درست است که تزریق واکسن در بهبود این بیماری تاثیری ندارد اما از ابتلا به سایر ویروس‌های HPV جلوگیری می‌کند. همچنین احتمال سرایت این ویروس به نزدیکان کمتر از حالی خواهد بود که واکسن تزریق نشده باشد. با تزریق واکسن بدن در برابر ویروس مقاوم خواهد شد و از پیشرفت بیماری و ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کند.

واکسن گارداسیل در چند دوره و در چه سنی تزریق می‌شود؟

برای سنین 9 تا 14 سال دو نوبت تزریق واکسن با فاصله دو ماهه از یکدیگر تزریق می‌شود. اما در افراد بالای 15 سال در سه نوبت تزریق انجام می‌شود. نوبت دوم پس از دو ماه و نوبت سوم 6 ماه پس از تزریق نوبت دوم انجام می‌شود.

واکسن گارداسیل را به کدام قسمت از بدن تزریق می‌کنند؟

این واکسن را معمولا همانند سایر واکسن‌ها به عضله بازو تزریق می‌کنند.

آیا واکسن گارداسیل عوارض دارد؟

تا کنون عارضه خاصی پس از تزریق واکسن گارداسیل گزارش نشده است اما در برخی از افراد مشاهده التهاب و قرمزی در ناحیه تزریق امری طبیعی است که پس از گذشت دو الی سه روز پس از تزریق رفع خواهد شد و نیاز به دارو ندارد. برخی از افراد نیز دچار تب خفیف شده‌اند.

تزریق واکسن برای چه افرادی خطر دارد؟

در زمان تزریق واکسن باید بیماری‌های زمینه‌ای و شرایط جسمی فرد به دقت بررسی شود. به طور کلی افرادی که دارای شرایط زیر هستند نباید واکسن گارداسیل تزریق کنند:

  • افرادی که به مواد موجود در ترکیبات واکسن یا برخی از داروها حساسیت دارند؛
  • فردی که در نوبت قبل دچار آلرژی شدید شده است؛
  • افرادی که به بیماری حاد مبتلا هستند؛
  • افرادی که سیستم بدنی بسیار ضعیفی دارند؛
  • خانم‌های باردار و شیرده تا زمان تولد فرزند و زمانی که نوزادشان شیر می‌خورد، نباید واکسن تزریق کنند؛
  • افرادی که تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی قرار دارند تا زمان بهبودی کامل نباید واکسن گارداسیل تزریق کنند؛
  • افرادی که به تازگی عمل پیوند عضو انجام داده‌اند.

واکسن گارداسیل بهتر است یا واکسن پاپیلوگارد؟

این دو واکسن به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس HPV تزریق می‌شود. واکسن گارداسیل تولید خارج از کشور است و واکسن پاپیلوگارد تولید ایران می‌باشد. کیفیت و تاثیر هر دو واکسن یکسان است و تنها تفاوت این دو در قیمت آن است. واکسن پاپیلوگارد نسبت به واکسن گارداسیل تولید خارج از کشور قیمت کمتری دارد.

تزریق واکسن گارداسیل چه مزایایی دارد؟

مهمترین مزیت تزریق این واکسن پیشگیری از ابتلا به بیماری ویروسی زگیل تناسلی است. اگر یکی از زوجین مبتلا به ویروس HPV باشد زوج دیگر باید تزریق را فورا انجام دهد. تزریق واکسن برای زوج مبتلا نیز الزامی است. زیرا از ابتلا به سرطان اندام تناسلی و دستگاه گوارش تحتانی جلوگیری می‌کند. مهمترین مزیت تزریق این واکسن ایمن شدن بدن در برابر انواع ویروس‌های HPV است. همچنین با تزریق واکسن احتمال انتقال بیماری به دیگران کاهش می‌یابد.  

مدت زمان ماندگاری ایمنی واکسن گارداسیل چند سال است؟

با تزریق سه نوبت واکسن گارداسیل بدن به مدت 6 سال از ابتلا به هر نوع ویروس HPV ایمن خواهد بود و پس از 6 سال باید مجدد تزریق انجام شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Hani 7575
    Hani 7575 | ۸ خرداد ۱۴۰۲

    سلام سوالی داشتم من این واکسن رو زدم یک ماه پیش اما الان یک هفتس بازوم خیلی درد میکنه ممکنه بهم کمک کنید بدونم طبیعی هست یا نه؟؟؟

مطالب پیشنهادی