ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلاک چین
رپورتاژ آگهی

امنیت شبکه بلاک چین چقدر است؟

بلاک چین فضایی است برای ذخیره سازی اطلاعات، مثل یک فلش یا هارد اکسترنال. تنها تفاوتی که با دیگر فضاهای ذخیره سازی دارد.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

این روز­ها در جهان مدرن، یکی از مهم ترین دغدغه‌­های افراد، ذخیره اطلاعات دیجیتالی است. ذخیره اطلاعاتی که هم می­‌تواند اطلاعات شخصی باشد، هم اطلاعات سازمانی و هم اطلاعات مالی و اقتصادی. تمام افراد به دنبال فضای ذخیره سازی امنی می­‌گردند که بتواند بدون نگرانی از عدم امنیت آن فضا، به ذخیره اطلاعات خود بپردازند. یکی از این فضا­ها که در چند سال اخیر بسیار بر سر زبان­‌ها افتاده است و خیلی از افراد آینده­‌ی دیتابیس­‌ها را در آن می‌­بینند، فضای ذخیره سازی بلاک چین (blockchain) است.

همانطور که گفتیم، در ذخیره سازی اطلاعات، آن چیزی که بیش از همه اهمیت دارد و آن اصل اساسی که حکم می‌‌کند، امنیت اطلاعات و غیر قابل نفوذ بودن آن­هاست. ما قصد داریم در این مقاله به این موضوع بپردازیم که بلاک چین واقعا چقدر امنیت دارد و چقدر لازم است درباره­‌ی امنیت آن حواسمان را جمع کنیم. اینکه در چه صورت می­‌توان به ساختار بلاک­‌های بلاک چین وارد شد و امنیت آن را به خطر انداخت و راه­‌های جلوگیری از آن، از مواردی است که باید حتما به آن توجه شود. پس پیشنهاد می­‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و این متن را تا انتها دنبال کنید.

بلاک چین (Blockchain) چیست و ساختار آن چگونه است؟

بلاک چین فضایی است برای ذخیره سازی اطلاعات، مثل یک فلش یا هارد اکسترنال. تنها تفاوتی که با دیگر فضاهای ذخیره سازی دارد این است که فضای ذخیره سازی بلاک چین به صورت غیر متمرکز است یعنی کسی حق تغییر دادن و یا دستکاری کردن آن را ندارد.

در بلاک چین­‌ها، با استفاده از اعداد و ارقام و فرمول‌­های ریاضی فوق پیچیده، الگوریتم‌­هایی طراحی شده است که اطلاعات را در خود ذخیره می­‌کنند؛ پس بلاک چین در اصل زنجیره­ای از بلوک‌­هاست که که سابقه­‌ی تراکنش­‌های انجام شده توسط افراد بر روی این بلوک‌­ها ذخیره می‌­شوند. تمام این بلوک‌­ها به هم متصل هستند و با هم ارتبط دارند و تمام اطلاعات، رمزنگاری شده اند تا نفوذ به آنها پیچیده باشد. پس هیچ نقطه مرکزی در بلاک چین وجود ندارد که بخواهند به آن حمله کنند و آن را مورد هدف قرار دهند؛ به همین دلیل هکر­ها از خیر هک کردن آن می­‌گذرند.

از طرف دیگر بلاک چین یک فناوری و تکنولوژی کاملا غیر متمرکز است؛ یعنی هیچ فرد، سازمان، دولت یا ارگانی نمی‌­تواند بر روی اطلاعات ذخیره شده بر روی بلاک چین احاطه داشته باشد، آن را کنترل کند یا به تراکنش­‌ها دسترسی پیدا کند. این ویژگی غیر متمرکز بودن است که این تکنولوژِی را از سایر فضا­های ذخیره اطلاعات متمایز می­کند.

تراکنش‌­ها چگونه بر روی شبکه بلاکچین ذخیره می‌­شوند؟

فرض کنید که شما قصد خرید بیت کوین یا خرید تتر را دارید. شما برای به دست آوردن این ارز­های دیجیتال وارد یک سایت یک صرافی متمرکز یا غیر متمرکز می‌­شوید و پس از چک کردن قیمت­‌های ارز دیجیتال مورد نظر خود، مثل قیمت بیت کوین یا قیمت اتریوم یا ... اقدام به خرید ارز دیجیتال مورد نظرتان می­‌کنید.

شما هر خریدی انجام دهید، اطلاعات تراکنش­‌هایتان بر روی شبکه بلاک چین ذخیره می‌­شود و این اطلاعات را به هیچ عنوان نمی‌­توان تغییر داد یا بر روی آن دست برد.

زنجیره­‌های بلوکی تشکیل دهنده فضای ذخیره سازی بلاک چین.

امنیت شبکه­‌های بلاک چینی چگونه است؟

در بلاک چین افراد می‌­توانند اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند بدون اینکه کسی بتواند آن اطلاعات را دستکاری کند و یا تغییری در آنها به وجود بیاورد. اما بلاک چین‌­ها هم گاهی مورد حمله‌ی افراد حرف‌ه­ای و هکر­ها قرار می­‌گیرند.

از آنجایی که آپدیت­ها و به روز رسانی­‌هایی که بر روی هر کدام از بلاک­‌های موجود در بلاک چین انجام می‌­شود، لحظه­‌ای انجام می‌­شود، امکان نفوذ به اطلاعات و دستکاری کردن آنها برای هکر­ها هم بسیار کار دشواری است. به همین دلیل از این فناوری برای احراز هویت و محافظت از داده‌­ها استفاده می‌­شود. تکنولوژی بلاک چین به صورت همتا به همتا (p2p) یا همان (Peer to Peer) است و اطلاعات آن مدام در حال هماهنگی و همگام سازی است.

و در آخر

نکته‌­ای که بلاک چین را در نظر افراد درخشان می­‌کند، امنیت فوق العاده­‌ی آن است که به عنوان بستری برای ذخیره اطلاعات مورد استفاده قرار می­‌گیرد. ما در این مقاله به این موضوع پرداختیم که شبکه بلاک‌چین واقعا چقدر امنیت دارد و چقدر روی امنیت آن می‌­توان حساب کرد.

بلاک چین مانند یک دفترچه اطلاعات عمومی است که تایید تراکنش‌ها توسط خود کاربران تایید می‌شوند و تمام نود‌ها، بدون اینکه با هم همبستگی داشته باشند می‌توانند کار خود را انجام دهند.

این موارد برای داشتن یک درک درست از امنیت شبکه بلاکچین لازم بود. امیدواریم که توانسته باشیم یک تصویر جامع و مانع از امنیت این زنجیره اطلاعاتی به شما داده باشیم تا با دید درست تری به امنیت این شبکه نگاه کنیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و نکات آن برایتان مفید واقع شده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی