ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رژیم
رپورتاژ آگهی

رژیم کتوژنیک اصولی و تخصصی دکتر روشن ضمیر چیست؟

رژیم کتوژنیک یا کتو نحوه استفاده بدن از غذا را تغییر می‌دهد.

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

رژیم کتوژنیک یا کتو نحوه استفاده بدن از غذا را تغییر می‌دهد. در واقع با کاهش مصرف کربوهیدرات بدن می‌آموزد که به جای قند برای سوخت، چربی بسوزاند.

این فرایند که کتوز گفته می‌شود دلیل بسیاری از فواید رژیم کتوژنیک از کاهش وزن سریع تا بهبود دیابت است.

انواع مختلفی رژیم کتوژنیک وجود دارد اما هر رژیمی که به این عنوان ارائه می‌شود نمی‌تواند اصولی باشد بخصوص بعضی رژیم‌های کتوژنیک اصلاح شده امروزی که اصلا فرد فاز وارد فاز کتوز نمی‌شود و فواید کتوز را ندارد.

در این مقاله بیشتر در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

رژیم کتوژنیک چیست و چگونه کار می کند؟

در رژیم کتوژنیک همانطور که بدن، چربی را بجای کربوهیدرات تجزیه می‌کند، ترکیبی به نام کتون تولید می‌کند. این کتون‌ها به منبع اصلی انرژی بدن و مغز تبدیل می‌شوند.

منبع چربی برای تولید کتون ممکن است از رژیم غذایی یا از ذخایر چربی بدن باشد. وقتی سطح قند کاهش می‌یابد، سطح انسولین نیز کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود کبد تولید کتون را افزایش دهد تا اطمینان حاصل شود که می‌تواند انرژی کافی برای مغز فراهم کند.

بطور خلاصه کتوز در رژیم کتوژنیک همه چیز است و هر فایده‌ای که از این رژیم در صدها مطالعه علمی دیده شده ناشی از همین کتوز می‌باشد. پس رژیمی که فرد وارد فاز کتوز نشود کتوژنیک نیست.

برای ورود به کتوز به چقدر کربوهیدرات نیاز دارم؟

برای ورود و ماندن در کتوز باید روزانه کمتر از ۳۰ گرم کربوهیدرات مصرف کنید. این مقدار بسیار کم است و در واقع فقط با مصرف سبزیجات، مغزیجات و تعداد کمی میوه ها این ۳۰ گرم تامین می‌شود.

چه غذاهایی در رژیم کتوژنیک مجاز هستند؟

غذاهایی که به طور کلی فاقد کربوهیدرات هستند مجازند. این موارد عبارتنداز: انواع گوشت‌ها، ماهی، روغن‌ها، مغزها، لبنیات پرچرب مانند پنیر و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند کاهو و سایر سبزیجات برگ‌دار.

جای تعجب نیست که کاهش دریافت کربوهیدرات به زیر ۳۰ گرم در روز به معنای حذف کامل نان، ماکارونی، برنج و اکثر مواد غذایی مشابه است.

با این حال، دستیابی به چنین سطوح پایین کربوهیدرات به معنای حذف حبوبات، سبزیجات ریشه دار، بیشتر میوه‌ها و سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی نیز است.

البته یک متخصص می‌تواند رژیم کتوژنیکی طراحی کند که تنوع زیادی داشته باشد و کربوهیدرات هم زیر ۳۰ گرم حفظ شود اما طبیعتا مصرف بعضی مواد مثل نان و برنج در این رژیم محال است.

انواع مختلف رژیم های کتوژنیک چه تفاوتی دارند؟

رژیم غذایی استاندارد کتوژنیک (SKD) با توجه به توانایی آن در کمک به کاهش وزن و کنترل قند خون، بیشترین تحقیق علمی را دارد. البته تعداد دیگری رژیم کتوژنیک علمی وجود دارد که مشخصه همه آنها ایجاد فاز کتوز است.

اما بعضی افراد، با دستکاری‌هایی که دررژیم کتوژنیک اصلی کرده‌اند که اغلب به آن رژیم کتوژنیک اصلاح شده می گویند و ادعا می‌کنند که دیگر عوارض رژیم کتوژنیک را ندارد، البته اینها در واقع اصلا کتوژنیک نیستند.

بلکه اینها رژیم‌های تجاری جهت فروش بیشتر هستند. مثلا مقداری نان یا میوه به رژیم کتوژنیک اضافه کرده‌اند که افراد ترغیب به گرفتن رژیم شوند. این کار یعتی مصرف بیشتر کربوهیدرات باعث می‌شود فرد وارد فاز کتوز نشود، گرچه این امر کمک می‌کند که فرد عوارض کتوز را تجربه نکند اما فواید رژیم کتوژنیک حاصل نیز نمی‌شود.

در واقع اغلب رژیم‌های کتوژنیک اصلاح شده در واقع رژیم‌هایی ساختگی و تقلبی هستند که هیچ تحقیق علمی روی آنها وجود ندارد، در ثانی بدلیل مصرف بیشتر کربوهیدارت از حدی که فرد را وارد فاز کتوز کند، کتوز رخ نمی‌دهد.

زیرا شرط ورود به فاز کتوز مصرف کربوهیدرات زیر ۳۰ گرم است! این رژیم‌ها بیشتر فقط از اسم کتوژنیک سو استفاده می‌کنند. والا در واقع رژیم‌های کم کربوهیدرات یا لوکرب هستند، که البته بدلیل کاهش دریافت کالری، باعث کاهش وزن می‌شوند.

فقط مهم این است که افراد متوجه باشند که این رژیم‌ها، کتوژنیک نیستند و فاز کتوز اغلب حاصل نمی‌شود. بنابراین نباید نتایج صدها مطالعه علمی رژیم کتوژنیک اصلی را به اینها نسبت دارد.

رژیم

 رژیم کتوژنیک برای چه افرادی خوب نیست؟

افراد دیابتی نوع ۱ باید قبل از شروع چنین رژیمی، با پزشک خود مشورت کنند. به طور مشابه، هرکسی که بیماری کلیوی و کبدی حاد دارد یا در دوران بارداری و شیردهی است نباید این رژیم را بگیرد.

چه مدت طول می کشد تا کتوز رخ دهد؟

اگر روزانه بین ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات بخورید، معمولاً ۲ تا ۴ روز طول می‌کشد تا وارد کتوز شوید (برای بعضی یک هفته یا بیشتر ). در واقع، زمان لازم برای وارد شدن به این حالت به عوامل مختلفی بستگی دارد.

عواملی موثر عبارتند از:

  • سن
  • مقدار مصرف کربوهیدرات، چربی و پروتئین
  • سطح فعالیت بدنی
  • متابولیسم
  • خواب
  •  استرس

اگر قبل از شروع رژیم کتو از یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده می‌کردید، ممکن است نسبت به افرادی که رژیم کم کربوهیدرات مصرف می‌کنند، رسیدن به کتوز بیشتر طول بکشد.

این به این دلیل است که بدن شما ابتدا باید ذخایر گلوکز خود را تخلیه کند. با روزه داری متناوب ممکن است بتوانید سریعتر به کتوز وارد شوید.

فواید این رژیم چیست؟

تحقیقات نشان داده است که کتوز چندین فایده برای سلامتی دارد. یکی از بزرگترین مزایای کتوز کاهش وزن سریع است. کتوز به کاهش گرسنگی و کاهش چربی بدن کمک می‌کند و در عین حال عضلات را حفظ می‌کند. سایر مزایای احتمالی کتوز در موارد زیر است:

  • صرع
  • سایر شرایط عصبی: مانند بیماری آلزایمر، اوتیسم و ​​سرطان های مغز مانند گلیوبلاستوما
  • دیابت نوع ۲
  • بیماری قلبی
  • سندرم متابولیک 

همچنین نشان داده شده است که کتوز تمرکز و انرژی را افزایش می‌دهد. از طرفی التهاب را کاهش می‌دهد.

عوارض و مضرات رژیم کتو چیست؟

رژیم کتو ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد بخصوص وقتی که غیر اصولی باشد. یکی از علائم کتوز “آنفولانزای کتوئی” است که شامل علائمی مانند ناراحتی معده، سردرد و خستگی دارد.

توجه فرمایید تمام عوارض در یک رژیم اصولی قابل کنترل و پیشگیری است. البته ذکر این نکته مهم است که در هر رژیم کاهش وزنی بخصوص کاهش وزن سریع کمی خستگی و بی حالی و حتی عوارضی چون یبوست و ریزش مو وجود دارد که این واکنش طبیعی بدن به کاهش وزن است.

بنابراین اگر می‌خواهید دچار هیچ عوارض و مشکلی نشوید باید رژیمی با حداقل کاهش وزن را انتخاب کنید.

رژیم

اگر مایل به گرفتن این نوع رژیم هستید، باید با متخصص تغذیه‌ای که با این رژیم آشنایی دارد مشورت کنید تا تایید کند که این رژیم برای شما مناسب و بی خطر است.

رژیم کتوژنیک دکتر فرزاد روشن ضمیر چیست؟

دکتر فرزاد روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم درمانی معتبر با شماره نظام پزشکی ت-۷۳۳۵ می‌باشند که بطور قانونی و علمی رژیم تجویز می‌کنند.

ایشان از معدود متخصصان تغذیه در زمینه رژیم کتوژنیک هستند که به عنوان بهترین دکتر رژیم کتو هم معروف می‌باشند.

چرا که برخلاف بسیاری، ایشان مطالب علمی را با توجه به تخصص خود و با استناد به منابع علمی منتشر می‌کند.

بطوری که سایت آردایت به عنوان سایت مرجع و علمی در زمینه رژیم کتوژنیک به زبان فارسی شناخته شده است. در این راستا رژیم های کتوژنیک ایشان هم اصولی و علمی و بر پایه دانش روز پزشکی و تغذیه ای است.

چرا رژیم اصولی زیر نظر متخصص؟

همانگونه که احتمالاً شما هم می‌دانید یا دیده‌اید فضای مجازی از گوگل گرفته تا اینستاگرام مطالب بسیار زیادی در خصوص رژیم کتوژنیک منتشر می‌شود.

اما معمولاً مشخص نیست که منابع این مطالب چیست یا نویسندگان این مطالب، آیا تخصص لازم را دارند و گاهاً حتی اسم نویسنده مطلب هم مشخص نیست که خوانندگان بتوانند تحقیق کنند که چه کسی مطلب را نوشته است.

این است که می‌بینیم رژیم کتوژنیک در فضای مجازی در حد یکسری باید نبایدها که فقط عنوان می‌شود چه چیزی مصرف شود و چه چیزی مصرف نشود! یا در حد معرفی یک هرم غذایی مثل هرم زیر و یکسری توصیه های کلی از قبیل مصرف بعضی مکمل ها و الکترولیت هاست و بیشتر دستور آشپزی غذاهای مختلف است نه یک رژیم علمی و تخصصی، که برای همه یکسان است!

حتی برای افراد متخصص در مقدمه کتب تغذیه پزشکی در خصوص رژیم کتوژنیک، بدلیل پیچیدگی این رژیم دقیقا مطلب زیر برای رژیم درمان‌‌گرها (کارشناسان و متخصصان تغذیه) نوشته است:

” تنظیم رژیم کتوژنیک نیازمند تسلط کامل به مباحث تئوری و عملی در زمینه رژیم نویسی پایه است”

این نکته اهمیت تجویز این رژیم توسط متخصص را نشان می دهد.

سایر تفاوت های رژیم تخصصی دکتر روشن ضمیر

رژیم ها بر اساس مشخصات فردی هر شخص (قد، وزن، سن، جنس، فعالیت بدنی و…) محاسبه شده است. از طرفی رژیم خصوصی هست یعنی مستقیماً می‌توانید با خود دکتر در تماس باشید، هر سوالی دارید چه کتبی چه شفاهی می‌توانید بپرسید. سایر مشخصات شامل:

  • رژیم متناسب با شرایط شما
  • شامل بیش از ۱۵ صفحه رژیم به شکل pdf
  • توضیحات کامل و مفصل صوتی
  • گزارش هفتگی و درصورت لزوم تغییر رژیم جدید بطور رایگان

در صورتی که تمایل به دریافت رژیم کتوژنیک تخصصی دارید، می‌توانید با شماره منشی دکتر ۰۹۰۵۵۳۸۰۱۴۹ در تماس باشید یا پیامک دهید یا پیام خود را واتساپ یا تلگرام… ارسال کنید و یا می‌توانید مستقیما به سایت خودشان مراجعه کنید:

رژیم آنلاین تخصصی دکتر روشن ضمیر

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی