ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

مقاله شما به کدام نوع از ویراستاری (فنی، محتوایی و زبانی) نیاز دارد؟

هیچ نوشته‌ای بدون ویراستاری تکمیل نمی‌شود! اما اهمیت ویراستاری در مقاله‌های علمی و پژوهشی بیشتر است؛ ویراستاری صحیح می‌تواند سرنوشت مقاله علمی شما را رقم بزند، چراکه یک مقاله با ایده‌ و تحقیقاتی خوب بدون ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

هیچ نوشته‌ای بدون ویراستاری تکمیل نمی‌شود! اما اهمیت ویراستاری در مقاله‌های علمی و پژوهشی بیشتر است؛ ویراستاری صحیح می‌تواند سرنوشت مقاله علمی شما را رقم بزند، چراکه یک مقاله با ایده‌ و تحقیقاتی خوب بدون نگارشی صحیح ارزشی نخواهد داشت، داوران مجلات بین‌المللی انتظار دارند که برای جنبه‌های مختلف مقاله‌تان وقت بگذارید و در نهایت کاری بی‌نقص از نظر نگارشی و دستوری، ساختاری و محتوایی تحویل دهید.

مقالات علمی، پژوهشی برای چاپ شدن در مجلات معتبر باید از جنبه‌های مختلفی ویرایش شوند:

  1. فنی و ظاهری
  2. ساختاری و زبانی
  3. محتوایی و علمی

در ادامه این مقاله در رابطه با انواع ویراستاری مقاله صحبت می‌شود و درباره نحوه محاسبه هزینه گفته می‌شود. با مقاله همراه باشید.

چرا ویراستاری مقالات علمی و پژوهشی اهمیت بالایی دارد؟

در این قسمت 3 مورد از مهمترین دلایلی که باید مقالاتتان و همینطوری سایر متون خودتان را ویرایش کنید، آورده‌ایم:

  1. ویراستاری با کیفیت احتمال پذیرفته شدن مقاله در ژورنال‌های معتبر جهانی را افزایش می‌دهد.
  2. یک مقاله با ایده خوب و تحقیقات درست همراه با نگارشی خوب و بدون غلط، ارزش بالایی دارد و می‌تواند مخاطبان بین‌المللی برایتان به همراه داشته باشد.
  3. متن و مقاله ویراستاری نشده، کامل نیست و زمانی که آن ویرایش می‌کنید نشان می‌دهید که به زمانی که برای نوشتن آن مقاله گذاشته‌اید احترام می‌گذارید.

با انواع ویراستاری مقاله آشنا شوید

ویراستاری دارای سطوح و ابعاد مختلفی است؛ در این بخش در رابطه با انواع مختلف ویراستاری و کاربرد هر کدام صحبت می‌کنیم.

ویرایش فنی و ظاهری

ویرایش فنی یا همان ویرایش ظاهری، همانطوری که از اسمش مشخص است مربوط به ویرایش متون و مقالات از نظر ظاهری است.

هدف از ویراستاری فنی حفظ یکپارچگی، یکسان کردن لحن متن و مرتب کردن ظاهری متن مقاله است. برای اینکار ویراستار باید مقاله را از نظر؛

  1. سایز و نوع فونت
  2. نبودن غلط املایی
  3. اشتباهات تایپی
  4. علائم نگارشی
  5. صحیح بودن پاراگراف‌بندی

و ... ویرایش کند.

 نکته: تا اینجای مطلب، با اهمیت ویراستاری مقاله آشنا شدید، بنابراین لازم به تأکید نیست که سپردن سفارش ویراستاری به افراد غیرحرفه‌ای یک اشتباه بزرگ است و باید سراغ بهترین‌ها بروید.

این ویراستاران حرفه‌ای را می‌توانید در ترنسیس بیابید، ترنسیس، پلتفرم تخصصی ترجمه، پارافریز و ویراستاری، ویرایش مقاله شما را به ویراستاران هم‌رشته با زمینه مقاله‌تان سپرده و کیفیت ویراستاری را زمان چاپ شدن مقاله در مجله مورد نظرتان گارانتی می‌کند.

ترنسیس مقالات علمی، پژوهشی را در به فارسی و 8 زبان زنده دنیا در بیش از 30 زمینه تخصصی ویراستاری می‌کند.

روی لینک بالا بزنید و همین الآن به سادگی و با چند کلیک سفارش ویرایش مقاله خود را ثبت کنید، به علاوه می‌توانید نمونه‌های مقاله ترجمه و ویراستاری‌شده توسط ترنسیس که در مقالات علمی جهانی چاپ شده‌اند را ببینید.

ویرایش محتوایی و علمی

ویرایش محتوایی یا همان ویرایش علمی، مهمترین و حساس‌ترین نوع ویراستاری است. ویراستاری محتوایی کار هر کسی نیست و ویراستار باید علاوه بر تسلط کامل بر زبان مقاله، با زمینه تخصصی مقاله آشنایی کافی را داشته و در آن رشته مطالعاتی کرده باشد یا اینکه مدت زیادی ویرایش مقالات در آن زمینه خاص را انجام داده و تجربه خوبی داشته باشد.

در ویرایش محتوایی همانطور که مشخص است، ویراستار محتوا را از نظر علمی بررسی می‌کند تا موارد غیرمستند، اشتباه و نامتعارف را از متن حذف و موارد جا افتاده را اضافه کند. ویراستار محتوایی باید ساختار علمی مقاله و صحیح بودن ارجاع‌دهی‌ها را چک کند و از درست بودنشان اطمینان حاصل کند؛ در نهایت هدف ویراستاری علمی افزایش صحت متن و همینطور رسایی آن است طوری که مفهوم و پیام اصلی به بهترین صورت به مخاطب منتقل شود.

ویرایش زبانی و ساختاری

درست بودن متون از نظر دستوری و قواعد زبان بسیار مهم است. ویرایش زبانی، ساختاری یا به عبارت دیگر ویرایش گرامری بخشی از ویراستاری است که ویراستار متن را از نظر گرامر ویرایش می‌کند.

به ویرایش گرامری، ویرایش ساختاری و ویرایش زبانی هم می‌گویند، در این بخش از ویراستاری تخصصی، ادیتور با کوتاه کردن جملات، روشن کردن پیام بخش‌های نامفهوم، خواناتر کردن متن با تغییر ساختار جملاتش و ویرایش متن از نظر دستور زبان، آن را خواندنی‌تر می‌کند.

در این نوع ویراستاری، ویراستار بررسی می‌کند که جملات و عبارات از نظر دستوری دچار اشکالات نباشند تا پیام متن به درستی به مخاطب منتقل شود و بتواند به سرعت مفهوم آن را درک کند.

ویرایش نیتیو چیست؟

کلمه نیتیو به معنی بومی است و ویرایش نیتیو یا همان ویراستاری نیتیو نوعی ویرایش مقاله است که ویراستاری مقاله شما به ویراستاری نیتیو، بومی که زبان مادریشان انگلیسی است سپرده می‌شود، این ویراستاران می‌توانند از کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا، استرالیا، کانادا و سایر کشورهای انگلیسی‌زبان باشند.

ویراستاران نیتیو نسبت به سایر ویراستاران برتری دارند چراکه کاملاً به زبان مادر خود تسلط دارند و ممکن است ایراداتی را مقاله شما پیدا کنند که از چشم سایر ویراستاران پنهان مانده است.

البته هر فرد انگلیسی‌زبان و نیتیوی نمی‌تواند ویراستار نیتیو مقاله شما باشد، ویراستاران نیتیو باید علاوه تسلط کامل بر زبان، با اصول ویراستاری و زمینه تخصصی مقاله هم آشنایی و تجربه کافی برای ویرایش انواع مقالات ISI و اسکوپوس و ... را داشته باشند،

در ویراستاری نیتیو، مقاله شما باید از سه نظر ظاهری، ساختاری و گرامری ویرایش شوند، تا مقاله‌ای با ظاهری یک دست، مرتب و زیبا همراه با محتوایی بدون غلط برای ژورنال‌های جهانی ارسال کنید.

 نکته: یادتان باشد که حتماً در کنار ویرایش، مقاله خود را پارافریز کنید؛ ویراستاری همان کارکرد پارافریز را ندارد و اگر مقاله‌تان را پارافریز نکنید احتمال دارد به علت سرقت ادبی سهوی توسط مجلات علمی ریجکت شوید.

پارافریز کردن یک مقاله کار ساده‌ای نیست، مترجم علاوه بر دانش زبانی و مهارت نویسندگی باید با زمینه تخصصی مقاله هم آشنایی کافی را داشته باشد. بنابراین در رابطه با پارافریز مقاله خود ریسک نکرده و آن را متخصصان پارافریز بسپارید.

هزینه ویراستاری مقاله به چه صورت محاسبه می‌شود؟

مهمترین عامل تعیین‌کننده هزینه ویراستاری مقاله تعداد کلمات موجود در آن متن است. البته فاکتورهای دیگری مثل؛

  1. میزان مهارت و تجربه ویراستار
  2. مدت زمان ویراستاری مقاله
  3. پیچیدگی متن مقاله
  4. زبانی که مقاله در آن نوشته شده
  5. سطح کیفیت ویراستاری
  6. زمینه تخصصی و آکادمیک مقاله

بستگی دارد.

نکته مهم این است که هزینه کردن برای ویراستاری مقاله و سپردن ویرایش مقاله به افراد حرفه‌ای کاری عاقلانه است.

کلام آخر ...

در این مطلب درباره انواع ویراستاری (فنی، ساختاری، محتوایی) صحبت کردیم و هر کدام را جداگانه توضیح دادیم، از ویراستاری نیتیو و نحوه محاسبه هزینه ویرایش مقاله گفتیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید و کاربردی بوده باشد؛ اگر نکته مرتبطی در رابطه با ویرایش می‌دانید که در این مطلب نیامده، حتماً آن را با ما در میان بگذارید. مشتاقانه منتظر کامنت‌ها و نظرات شما هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی