ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نسل دوم رسپبری پای با پشتیبانی از ویندوز ۱۰ عرضه شد

سه سال پس از عرضه شدن اولین کامپیوترهای مینیاتوری رسپبری پای، امروز رسماً دومین نسل سخت افزاری آنها با قیمت ۳۵ دلار در اختیار عموم قرار گرفته و علاقه مندان می توانند نسبت به خریدشان ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۰

سه سال پس از عرضه شدن اولین کامپیوترهای مینیاتوری رسپبری پای، امروز رسماً دومین نسل سخت افزاری آنها با قیمت ۳۵ دلار در اختیار عموم قرار گرفته و علاقه مندان می توانند نسبت به خریدشان اقدام نمایند.

بنیاد غیر انتفاعی رسپبری تا به اکنون توانسته ۴.۵ میلیون عدد از کامپیوترهای کوچک مورد بحث را به فروش برساند و Eben Upton یکی از طراحان اصلی این برد و موسسان بنیاد پیش تر اشاره شده، در همین رابطه می گوید که این رقم قدری بیشتر از چیزی است که آنها انتظار داشته اند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

رسپبری پای جدید که با عنوان رسپبری پای ۲ شناخته می شود از نظر ظاهری، ابعاد و قیمت کاملاً مشابه مدل B+ نسل اول است با این تفاوت که حال ۴ پورت USB را به همراه پین های GPIO بیشتر در اختیار کاربران می گذارد و درگاه کارت حافظه میکرو SD را هم جایگزین درگاه حافظه SD کرده است.

پردازنده نیز در این نمونه ی جدید ارتقا یافته و جایگاه CPU تک هسته ای و ۷۰۰ مگاهرتزی ارائه شده در اولین مدل رسپبری پای، به یک پردازشگر چهار هسته ای ۹۰۰ مگاهرتزی واگذار گشته که از معماری ARMv7 بهره مند است.

سیستم عامل رسپبیان که نسخه ای از دبیان است و برای اولین نسل از کامپیوترهای مینیاتوری رسپبری توسعه داده شده بود برای نسل جدید این محصول نیز قابل استفاده خواهد بود ولی با توجه به بهره مندی رسپبری پای ۲ از پردازنده ای مبتنی بر معماری ARMV7 به احتمال زیاد کاربران قادر خواهند بود توزیع های دیگری از لینوکس همانند اوبونتو را هم بر روی آن اجرا نمایند.

پای جدید دو برابر نسخه ی پیشین خود یعنی ۱ گیگابایت حافظه ی رم دارد و البته ناگفته نماند که برای نسل دوم هنوز مدلی تحت عنوان A معرفی نشده و کاربران کماکان قادر خواهند بود مدل A نسل اول را خریداری نمایند.

رسپبری پای مدل A+ همکنون ۲۰ دلار قیمت دارد و در مورد ارتقا و جایگزین شدنش با نمونه ای جدیدتر سخنی به میان نیامده است. اما احتمال می رود در صورت رخ دادن این اتفاق، در نسل تازه میزان حافظه ی رم از ۲۵۶ به ۵۱۲ افزایش پیدا کند و سایر تغییرات نیز به گونه ای انجام شوند که قیمت نهایی محصول دستخوش دگرگونی قابل توجهی نگردد.

فهرست مشخصات فنی رسپبری پای ۲ مدل B عبارتند از:

  • برد مجتمع: Broadcom BCM2836
  • پردازنده: ARM Cortex A7، چهار هسته ای و ۹۰۰ مگاهرتزی
  • پردازشگر گرافیکی: Broadcom VideoCore IV با توان پردازشی ۲۵۰ مگاهرتز
  • حافظه ی رم: ۱ گیگابایت (بخشی از این حافظه با پردازشگر گرافیکی به اشتراک گذاشته شده است)
  • تعداد پورت های USB: چهار عدد
  • ورودی ویدئو: کانکتور MIPI از نوع ۱۵ پین
  • خروجی ویدئو: HDMI و composite video (PAL and NTSC) و جک هدفون ۳.۵ میلی متری
  • خروجی صدا: آنالوگ از طریق جک ۳.۵ میلی متری و دیجیتال از طریق پورت HDMI
  • فضای ذخیره سازی: از طریق درگاه و کارت حافظه میکرو SD
  • اتصال دستگاه و ابزارهای جانبی: ۱۷ پین GPIO
  • میزان مصرف انرژی: ۸۰۰ میلی آمپر
  • تامین انرژی: از طریق آداپتور ۵ ولت و اتصال به وسیله پورت میکرو USB
  • ابعاد: ۸۵.۶ میلی متر در ۵۶.۵ میلی متر
  • وزن: ۴۵ گرم

امروز ایمیج نسخه ی جدید سیستم عامل رسپبیان نیز در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و می توانند آن را دانلود نمایند. این نسخه با هر دو نسل محصول مورد بحث سازگاری خواهد داشت و کاربرانی که در حال حاضر از طریق کارت حافظه SD از سیستم عامل مذکور استفاده می نمایند می توانند آن را به نسخه ی جدیدتر ارتقا دهند.

رسپبری پای در روزهای اول عرضه ی خودش در زمینه تولید و پاسخگویی به تقاضای مشتریان خود با مشکلاتی جدی مواجه بود اما اکنون این مسائل به لطف کارخانه های سونی در کشور ولز تا حد زیادی برطرف شده و امکان تولید چند ده هزار از این محصول در طول یک هفته وجود دارد.

پیش بینی می شود برای امروز که فروش نسل دوم محصول یاد شده آغاز خواهد گشت حدود صد هزار عدد رسپبری پای ۲ به منظور عرضه به کاربران آماده شده باشند.

همچنین وب سایت TheNextWeb در خبری به نقل از وبلاگ بنیاد رسپبری آورده که این بنیاد طی ۶ ماه گذشته مشغول کار با مایکروسافت بوده تا امکان بهره گیری از ویندوز ۱۰ بر روی نسل جدید کامپیوترهای مینیاتوری پای را میسر سازد.

از همین رو رسپبری پای ۲ با نسخه ویژه ای از ویندوز ۱۰ سازگاری داشته و این نسخه به رایگان در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. وعده داده شده اطلاعات بیشتر در رابطه با این موضوع طی ماه های آتی انتشار خواهد یافت و علاقه مندان برای کسب آگاهی می توانند در برنامه ی WindowsOnDevices ثبت نام نمایند.

Pi2ModB1GB_23-21-640x461 Pi2ModB1GB_21-640x427 Pi2ModB1GB_20-640x427 Pi2ModB1GB_4-640x721 Pi2ModB1GB_3-640x427 Pi2ModB1GB_2-640x691

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • shahab
    shahab | ۱۴ فروردین ۱۳۹۵

    سلام.من میخوام یه برنامه حسابداری گرافیکی با ویژوال بیسیک بنویسم و بعد به یک plc متصلش کنم.از برد رزبری پاد میتونم استفاده کنم؟؟

  • علیرضا
    علیرضا | ۱۴ آبان ۱۳۹۴

    آقا الان فروشگاه روبوایکیو ROBOEQ.ir همین بورد را میده 155000 تومان و اگر 2 تا بخوای 153000 تومان
    قیمت هاش خیلی بهتره
    کیس رسپبری هم داره
    اینکه روی جعبه این خورده made in UK و روی بسته برخی فروشگاه ها PRC جریانش چیه؟ همه چینی هست آیا؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی