ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: آیفون 6 اس ؛ لمس بُعد سوم

بزرگترین تغییری که آیفون در این سال ها دیده، اندازه نمایشگر بوده است. اهالی کوپرتینو با این استدلال که اندازه نمایشگر 3.5 اینچی آیفون برای یک دستی کار کردن با موبایل، ایده آل ترین اندازه ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۷ مهر ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰

بزرگترین تغییری که آیفون در این سال ها دیده، اندازه نمایشگر بوده است. اهالی کوپرتینو با این استدلال که اندازه نمایشگر 3.5 اینچی آیفون برای یک دستی کار کردن با موبایل، ایده آل ترین اندازه است، حاضر به تغییر آن نبودند. به هر حال به خاطر رقبا مجبور شدند آن را به 4 اینچ افزایش دهند. اما باز هم کافی نبود؛ تمام چیزی که کاربران می خواستند، یک نمایشگر بزرگ بود که سامسونگ و سونی و اچ تی سی برایشان مهیا می کردند.

در نهایت اپل تسلیم شد و نمایشگر آیفون را به 4.7 و 5.5 اینچ در آیفون های 6 و 6 پلاس افزایش داد که تغییر بزرگی محسوب می شود. مثل این که با تغییرات آیفون، تمایل کاربران نیز تغییر می کند. با وجود این که موبایل های اندرویدی نمایشگرهای بزرگ و مشخصات و سخت افزار فوق العاده ای دارند، آیفون به طرز عجیبی فروشی نجومی دارد. دلیلش را بهتر است از خود کاربران اپل بپرسید ولی واضح است که به خاطر اندازه نمایشگر نیست.

هر چه قدر شما خوب باشید، انتظارها از شما بالاتر می رود.

حالا بعد از iPhone 6، قدم بعدی اپل چه خواهد بود؟ پاسخ دادن به این سوال کار سختی است. هر چه قدر شما خوب باشید، انتظارها از شما بالاتر می رود و بهبود محصولتان کار سخت تری خواهد بود. نمونه بارز آن HTC One M8؛ یک تلفن هوشمند فوق العاده که به قدری خوب بود که تایوانی ها نتوانستند مدل بعدی آن را به طور شایسته بهبود دهند و موفقیت قبلیشان، آن ها را به سمت شکست برد.

ماجرا برای اپل متفاوت است. iPhone 6S با این که ظاهر یکسانی با مدل قبلی دارد، پیشرفت های قابل توجهی به خود دیده است. شاخص ترین آن ها، قابلیت 3D Touch یا تاچ سه بعدی است که اپل آن را مهم ترین ویژگی نمایشگرهای لمسی نسل بعد می خواند؛ همانطور که با فناوری مالتی تاچ یا چند لمسی، تحولی بزرگ در نمایشگر لمسی ایجاد کرد. آیفون 6 اس در ظاهر تغییری نکرده اما از درون متحول شده که در بهبود تجربه کاربری نمود پیدا کرده است.

طراحی

iphonesixS (0)

اپل یک سال در میان، موبایل هایی با طراحی جدید معرفی می کند. آن سال وسطی، به موبایلی با پسوند S اختصاص دارد که معمولاً طراحی یکسانی با سال قبل دارد و عمده تغییراتش به سخت افزار دستگاه مربوط می شود. در مورد آیفون 6 اس نیز همینطور است اما نسبت به آیفون های قبلی، تغییرات درونی بیشتری دارد.

ظاهر iPhone 6s نسبت به قبل تغییر آنچنانی نداشته اما کمی میلی متر ضخیم تر شده و حسابی وزن اضافه کرده است. وزن 143 گرمی آن که نسبت به قبل 14 گرم افزایش یافته کاملاً احساس می شود و از حس سبک و پفکی مانند مدل قبل دیگر خبری نیست. خوب است چون به شما حس استحکام می دهد و خوب نیست، چون سنگین است.

نمایش ۳۶۰ درجه تصویر را بچرخانید

این وزن اضافه از لایه اضافه ای که برای حسگر 3D Touch به نمایشگر اضافه شده می آید. این لایه 0.2 میلی متر به ضخامت دستگاه افزوده و 14 گرم هم وزنش را افزایش داده است. این حسگر باعث می شود نمایشگر به میزان فشار حساس باشد.

زمانی که اپل آیفون 6 را معرفی کرد، طراحی آن اصلاً مورد استقبال قرار نگرفت. طراحی آیفون هنوز همان شکلی است. آن خطوط سر جای خود هستند و دوربین نیز هنوز برجسته است ولی انگار به مرور زمان کاربران به عادت کرده اند و اکنون از آن به عنوان موبایلی زیبا یاد می کنند. قضاوت زیباییش با شما اما در دست گرفتن آیفون 6 اس واقعاً حس خوبی دارد.

کناره های آن گرد طراحی شده اند و لبه نمایشگر نیز انحنای ملایمی در راستای بدنه دارد و با آن یک دست شده تا دستتان به نرمی روی کناره های نمایشگر لیز بخورد. در کنار حس فوق العاده ای که بدنه یک تکه آلومینیومی موبایل جدید اپل به شما می دهد، ارگونومی مطلوبی نیز دارد.

iphonesixS (53)

راستی، ماجرای خم شدن آیفون 6 را که به یاد دارید؟ بعضی افراد موبایلشان تحت فشارهای ناخواسته خم می شد، بعضی ها هم آیفون را در جیب پشت شلوارشان می گذاشتند و روی آن می نشستند؛ بعد هم با تعجب می گفتند چرا موبایلمان خم شده است! مورد دوم که توجیهی ندارد اما خم شدن آیفون 6 در برخی موارد واقعاً مشکلی بود که کاربران را دلخور کرده بود.

اپل برای برطرف کردن این مشکل، از آلیاژ جدید آلومینیوم سری 7000 در بدنه آیفون 6 اس استفاده کرده که استحکام بیشتری نسبت به بدنه قبلی دارد. همچنین شیشه محکم تری برای پوشش نمایشگر به کار رفته که دارای دو لایه مخصوص و یونیزه شده است.

iphonesixS (62)

دکمه های آیفون در محل های مناسبی قرار داده شده اند و اگر آن را در دست بگیرید، دکمه ها دقیقاً زیر انگشتان شما قرار می گیرند.

موبایل جدید کوپرتینویی ها در رنگ جدیدی عرضه شده که رز طلایی نام دارد و به سرعت به پر متقاضی ترین رنگ موبایل جدید اپل تبدیل شد. این رنگ را می توان ترکیبی از طلایی و صورتی نامید. البته اپل اولین شرکتی نیست که چنین رنگی را عرضه می کند. قبلاً HTC موبایل One M9 را در رنگ رز طلایی تولید کرده است.

آیفون 6 اس علاوه بر رز طلایی در رنگ های مشکی، سفید و طلایی نیز عرضه شده است.

نمایشگر

iphonesixS (65)

این آیفون هم مثل مدل قبلی در دو مدل 4.7 و 5.5 اینچی عرضه شده و تفاوتی نسبت به قبل نکرده است. البته اخیراً اپل از عنوان HD Retina برای آن استفاده می کند و تنها Retina را به کار نمی برد. رزولوشن مدل 4.7 اینچی برابر ... و مدل 5.5 اینچی برابر 1920x1080 است. نمایشگر آیفون 6 اس دارای تراکم پیکسل ... است که امروز برای یک موبایل رده بالا مقدار کمی محسوب می شود و نمایشگر می توانست وضوح بیشتری داشته باشد. با این حال، وضوح آن قابل قبول است. این نمایشگر، 65.6 درصد بدنه را به خود اختصاص داده است.

نمایشگر IPS آیفون 6 اس رنگ ها را طبیعی و با طراوت نشان می دهد. خوبی این نمایشگر این است که در عین پویا بودن تصویر، خبری از اشباع رنگ نمایشگرهای سوپر آمولد در آن نیست. نکته جالب توجه این نمایشگر، بالا بودن نرخ نوسازی (Refresh Rate) آن است. البته هنوز اطلاعاتی در این باره منتشر نشده اما بر خلاف بسیاری از موبایل ها، تصاویر کاملاً روان و بدون کشیدگی در آن پخش می شوند.

iphonesixS (000)

این نمایشگر دارای پوشش دولایه ویژه ای است که یونیزه شده و نسبت به قبل، مقاومت آن در برابر ضربه و شوک افزایش یافته است. از آن جا که در زیر پوشش نمایشگر حسگر لمسی 3D Touch قرار دارد، این پوشش حالتی اسفنجی پیدا کرده است که اگر نمایشگر را فشار دهید، آن را احساس خواهید کرد.

با وجود به کار بردن پوشش دو لایه و حسگر تاچ سه بعدی که ضخامت پنل نمایشگر را افزایش داده اند، زاویه دید نمایشگر در حد مطلوبی قرار دارد. همچنین خوانایی آن زیر نور خورشید کاملاً رضایت بخش است. این نمایشگر با حداکثر روشنایی 600 نیت و پوشش ضد بازتاب، به خوبی از پس محیط های باز بر می آید.

3D Touch

iphonesixS (24)

به مهم ترین ویژگی جدید آیفون می رسیم؛ 3D Touch. کلمه 3D یا «سه بعدی» کاربران همیشه جذابیت خاصی داشته و شرکت ها از آن به عنوان یک ترفند استفاده می کنند. اینجا هم غیر از این نیست. سه بعدی تنها یک عنوان است و فناوری جدیدی که در سیستم لمسی آیفون استفاده شده، به فشار حساسیت دارد.

این قابلیت واقعاً هیجان انگیز است و می تواند کاربردهای گوناگونی در اپلیکیشن ها و محیط iOS به همراه داشته باشد. آیفون 6 اس بعد از اپل واچ و مک بوک ها که به Force Touch مجهز شدند، سومین محصولی است که از حسگر حساس به فشار برخوردار می گردد و کاملاً واضح است که اپل برنامه های ویژه ای برای چنین به روز رسانی گسترده ای دارد. اپل فناوری 3D Touch را ویژگی نسل بعدی نمایشگرهای لمسی می داند و معتقد است که این فناوری می تواند فرصت ها و خلاقیت های بی شماری خلق کند.

حالا 3D Touch چه کار می کند؟ این قابلیت کارهای مختلفی انجام می دهد؛ می توانید با فشردن انگشتتان روی ایمیل ها، پیش نمایش آن ها را ببینید، تصاویر زنده را پخش و کنترل کنید، در اپلیکیشن ها از میانبر استفاده نمایید و کلاً راحت تر با آیفون کار کنید. فاصله شما با امکانات جدید آیفون، تنها به اندازه لمس تا فشردن صفحه نمایش است.

اپل در آیفون 6 اس نوع جدیدی از تصاویر پس زمینه را اضافه کرده که Live Wallpaper یا تصاویر زنده نام دارند. البته قبلاً والپیپرهای متحرکی با نام Dynamic وجود داشتند اما این یکی فرق دارد. این تصویر در پس زمینه به صورت ثابت قرار دارد و وقتی که شما صفحه را فشار دهید، تصویر آن با سرعتی متناسب با فشار انگشتان شما حرکت می کند. وقتی هم که انگشتتان را بردارید، تصویر دوباره به عقب بر می گردد.
iphonesixS (25)

قابلیت بسیار مهمی که در فناوری 3D Touch نهفته است، Quick Launch نام دارد. با فشردن آیکن اپلیکیشن هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کنند، منویی باز می شود که اجازه می دهد بعضی کارها را بدون ورود به اپلیکیشن انجام دهید. مثلاً اگر روی اپلیکیشن دوربین نمایشگر را فشار دهید، می توانید سریعاً به حالت سلفی، عکس برداری، فیلم برداری حرکت آهسته و ... بروید؛ یا برای اپلیکیشن توییتر با انجام این کار می توانید خیلی سریع یک توییت ارسال کنید.

بسیاری این قابلیت را به کلیک راست تشبیه کرده اند و گفته اند که اپل کلیک راست را دوباره اختراع کرده و به صفحات لمسی آورده است. این گفته چندان هم بی راه نیست. در موبایل های اندرویدی برای دسترسی به تنظیمات یا امکانات اپلیکیشن ها باید انگشتتان را برای حدود 2 ثانیه روی آن نگه دارید. اپل با 3D Touch این مشکل را برطرف کرده است.

اپل در حین معرفی آیفون 6 اس، از قابلیتی جدیدی برای دوربین آن رونمایی کرد که Live Photos یا تصاویر زنده نام دارد. این تصاویر، ویدیوهایی کوتاه هستند اما برای دیدنشان با آن ها مثل ویدیو برخورد نمی کنید؛ بلکه با فشردن نمایشگر، تصویر با سرعتی متناسب با میزان فشار شما به حرکت در می آید. برای درک بهتر این نوع تصاویر، می توانید آن ها را مثل تصاویر متحرک GIF اما با تعداد فریم و رزولوشن بالاتر در نظر بگیرید.

قابلیت های 3D Touch بسیار گسترده هستند. مثلاً در اپلیکیشن Notes و اپلکییشن های طراحی، نمایشگر می تواند میزان فشار انگشت شما را تشخیص دهد و ضخامت و میازن پر رنگی قلم را متناسب با آن تنظیم کند. قابلیتی که سامسونگ آن را به خوبی در قلم S Pen پیاده کرده است. اپل با دید جامع تری به این مسأله نگاه کرده که دستش را در آینده باز می گذارد اما سامسونگ به کاربرد فشار در قلم استایلوس محدود شده است.

علاوه بر این، می توانید در حین تایپ کردن، با فشردن انگشتتان روی کیبورد، آن را به تاچ پد تبدیل کنید و آزادانه نشانگر را بین حروف جا به جا کنید. این گونه راحت تر می توانید متن ها را ویرایش نمایید. با فشردن سمت چپ نمایشگر و کشیدن آن به سمت راست نیز وارد صفحه چند وظیفگی یا Multi Tasking خواهید شد که می توانید از طریق آن بین اپلیکیشن های مختلف جا به جا شوید.

iphonesixS (21)

بسیاری از کاربران برای جلوگیری از هرز شدن دکمه Home، از آن برای ورود به صفحه چند وظیفگی استفاده نمی کنند و چنین قابلیتی می تواند برای آن ها مفید واقع شود.

3D Touch می تواند کاربردهای جدیدی خلق کند و حتی دسته جدیدی از اپلیکیشن ها و بازی ها را به وجود بیاورد. در مقطع کنونی، این قابلیت تنها برای اپلیکیشن های اپل و تعداد محدودی از اپلیکیشن های رایج مثل توییتر و فیس بوک وجود دارد اما در آینده نزدیک، شاهد گسترش چشمگیر آن خواهیم بود.

نرم افزار

iOS سیستم عاملی است که به خاطر طراحی زیبا و سادگی کارکردن با آن، تجربه کاربری لذت بخشی را برای شما به همراه می آورد. نهمین نسخه این سیستم عامل که آیفون 6 اس با آن عرضه شده است، پایداری و بهبود تجربه کاربری را برای آن به همراه می آورد.

این نسخه از iOS نسبت به قبل تغییر ظاهری چندانی نکرده و بیشتر از درون تغییر کرده است. تغییرات ظاهری iOS 9 به استفاده از فونت San Francisco به جای Sans Serif و تغییر شکل صفحه چند وظفیگی که App Switcher نام دارد، خلاصه می شود.

iphonesixS (37)

تغییرات اصلی iOS 9 به سیستم جست و جو و Siri مربوط می شوند تا بتوانند آیفون را هوشمند تر از قبل نمایند. صفحه جدیدی برای جست و جو اضافه شده که سمت چپ صفحه اصلی قرار دارد و در آن علاوه بر جست و جو، می توانید به اپلیکیشن ها، مخاطبین و رویدادهایی که متناسب با رفتار و نحوه استفاده شما برایتان نمایش داده می شود، دسترسی داشته باشید؛ مثل وضعیف ترافیک در مسیرهای مورد تردد شما، وضعیت آب و هوا و ... .

iOS تغییر ظاهری چندانی نکرده اما پایدارتر و هوشمندتر شده است.

البته قبلاً هم چنین صفحه ای با عنوان Spotlight Search در iOS وجود داشت، اما اپل آن را حذف کرد و حالا دوباره آن را به صورت هوشمند تر برگرداننده است. این سیستم جست و جو با Siri ادغام شده و از نتایج آن برای شخصی سازی جست و جو و داده هایش استفاده می کند. دستیار صوتی Siri نیز نسبت به قبل بسیار باهوش تر و سریع تر شده و با دقت بالایی گفتار شما را تشخیص می دهد.

scrshotios9

از دیگر ویژگی های iOS 9 می توان به قابلیت نقاشی کردن و ویرایش های متنی مثل قرار دادن پاراگراف و ... در یادداشت ها اشاره کرد. برای تایپ کردن راحت تر نیز کیبورد بهبود یافته و گزینه های Undo، Redo، Copy و Paste به آن اضافه شده اند.

همچنین برای ویرایش غلط های موجود در متن، می توانید کیبورد را به تاچ پد تبدیل کنید و نشانگر را آزادانه جا به جا کنید. این قابلیت در آیفون 6 اس با فشردن کیبورد و در آیفون های قبلی با گذاشتن دو انگشت نزدیک هم روی کیبورد فعال می شود. از دیگر قابلیت های iOS 9 می توان به Content Blocking در مرورگر سافاری برای مسدود کردن تبلیغات اسپم و امکان پیوست کردن فایل به ایمیل ها در اپلیکیشن Mail اشاره کرد.

iphonesixS (51)

آیفون 6 اس به همراه مجموعه ای از اپلیکیشن های پیش فرض شامل Garageband، Numbers، Pages، Keynote، iMovie، iPhoto و Watch عرضه می شود. برای مطالعه بیشتر در مورد سیستم عامل آیفون جدید، می توانید بررسی دیجیاتو از iOS 9 را مطالعه کنید.

دوربین

iphonesixS (40)

بعد از 3D Touch، بزرگترین تغییر آیفون جدید را می توان دوربین آن دانست. بعد از سال ها بالاخره اپل راضی شد که رزولوشن دوربین را ارتقا دهد و از 8 مگاپیکسل دل بکند. دوربین آیفون 6 اس، 12 مگاپیکسلی است و از فلش دو رنگ بهره می برد. این دوربین به حسگر رنگ نیز مجهز شده تا بتواند رنگ ها را پویا و طبیعی ثبت کند.

دوربین آیفون 6 اس همچنان بیرون مانده است. البته هنوز خبری از لرزشگیر اپتیکال در این مدل نیست و فقط دوربین آیفون 6 اس پلاس لرزشگیر دارد. دوربین آیفون همچنان با سرعت بسیار بالایی تصاویر را ثبت می کند و با رابط کاربری خوبش، امکان استفاده راحت از دوربین را فراهم کرده است.

هر دو دوربین آیفون 6 اس کیفیت خوبی دارند؛ مخصوصاً دوربین جلوی 5 مگاپیکسلی آن.

در آیفون جدید، تنها رزولوشن رزولوشن دوربین زیاد نشده و کیفیت تصویر نیز به همراه آن افزایش یافت است. تصاویر گرفته شده با دوربین آیفون 6 اس علاوه بر کیفیت خوب، وضوح بالا و نویز کمی دارند و دارای رنگ های طبیعی و با طراوتی هستند. با دوربین آیفون 6 اس می توانید در حالت هایی مثل پانوراما و مربعی نیز عکاسی کنید یا فیلترهای مختلف بهره بگیرید.

iphonesixS (31)

مشکلات دوربین اصلی آیفون 6 اس، در شب خودشان را نشان می دهند. فوکوس آن در شب کمی ضعف دارد و ممکن است تصویر مورد نظرتان با وضوح مطلوبی ثبت نشود. همچنین فلش آیفونی که در اختیار ما قرار داشت، به کلی عکس را خراب می کرد. این مشکل احتمالاً علت نرم افزاری دارد و به عدم همزمانی شاتر و فلش مربوط می شود.

حالت جدیدی به دوربین آیفون اضافه شده که می تواند تصاویر زنده ثبت کنید. در قسمت 3D اشاره ای به این نوع عکس ها داشتیم. در این تصاویر، 1.5 ثانیه قبل و بعد از فشردن شاتر دوربین به صورت ویدیوی صدا دار کوتاهی ضبط می شود و سپس می توانید با فشردن نمایشگر، آن ها را پخش کنید. سرعت پخش، به میزان فشار شما بستگی دارد.

تصاویر زنده جذاب هستند اما محدود به آیفون 6 اس می شوند. ضمن این که اگر این حالت فعال باشد، دوربین به صورت مداوم در پس زمینه در حال فیلم برداری خواهد بود که باعث افزایش مصرف انرژی باتری می گردد.

قابلیت مهم دیگری که به دوربین اضافه شده، فیلم برداری 4K است. فیلم ها با کیفیت بسیار خوبی ضبط می شوند و بسیار وسوسه برانگیز هستند اما بهتر است در این مورد به ندای درونتان گوش نکنید.

هر دقیقه ویدیوی 4K حدودا 375 مگابایت فضا اشغال می کند که شما را به کارت حافظه خارجی محتاج خواهد کرد. اما آیفون که کارت حافظه نمی خورد. در مدل 16 گیگابایتی هم که واقعاً دستتان بسته خواهد بود. نمی دانیم اپل پیش خودش چه فکری کرده که مدل پایه آیفون را 16 گیگابایتی عرضه کرده است.

دوربین جلوی آیفون 6 اس از نمایشگر به عنوان فلش استفاده می کند

یک قسمت جدید و مهم دیگر نیز در دوربین وجود دارد که احتمالاً برای شما جذابیت بیشتری خواهد داشت. دوربین جلوی آیفون به 5 مگاپیکسل ارتقا پیدا کرده و سلفی های کاملاً شفاف و بدون نویزی می گیرد؛ حتی در شب و محیط های کم نور.

iphonesixS (38)

اپل برای گرفتن سلفی در نور کم چاره جالبی اندیشیده است. بعضی شرکت ها برای دوربین جلوی موبایلشان فلش می گذارند. اپل احتمالاً یا از ترس افزایش ضخامت فلش نگذاشته، یا ایده آن را هوشمندانه ندانسته است. بنابراین از صفحه نمایش آیفون به عنوان نور کمکی در محیط های تاریک استفاده کرده است.

در مواقعی که نیاز به نور باشد، نمایشگر در یک لحظه نوری 3 برابر حداکثر روشنایی اش می تاباند و جالب این که نتیجه آن واقعاً خوب از آب در می آید! از نمایشگر انتظار نداشتیم که بتواند نقش فلش را بازی کند اما به خوبی از پس آن بر می آید. مورد دیگر این که این نور، همیشه یک نور سفید ثابت نیست. حسگر نور آیفون با توجه به نور محیط، مشخص می کند که نمایشگر چه نوری بتاباند تا تصویر طبیعی به نظر برسد؛ گاهی سفید می تاباند، گاهی کِرِم رنگ.

موسیقی

iphonesixS (30)

اپل همیشه توجه خاصی به موسیقی داشته و بارز ترین نشانه آن، ایجاد بزرگترین مجموعه جهان یعنی iTunes است. اپل با وجود این که برای تک تک قابلیت های دستگاه هایش – حتی اگر پیش پا افتاده باشند – نام های خاصی می گذارد، اما هیچ گاه تأکید خاصی روی قابلیت های صوتی آیفون نداشته است. با این وجود، اسپیکر این موبایل کیفیت صدا و بلندی مطلوبی دارد و می توان آن را جزو بهترین ها قرار دارد.

نکته جالب در مورد اسپیکر آیفون این است که با وجود کوچک بودن، باس و عمق قابل توجهی دارد. البته نبود اسپیکر استریو یک عیب محسوب می شود. احتمالاً اپل آن را برای آیفون بعدی نگه داشته است. همچنین محل قرار گرفتن اسپیکر طوری است که اگر مثل من عادت داشته باشید موقع کار کردن با موبایل های بزرگ انگشت کوچکتان را زیر دستگاه بگذارید، روی اسپیکر پوشانده می شود و صدا به خوبی بیرون نمی آید.

iphonesixS (16)

اپلیکیشن Music قابلیت خاصی ندارد و تنها مورد قابل توجه آن، امکان برگزیدن آهنگ های مورد علاقه تان است. در این صورت اگر از رادیوی اپل یا Apple Music استفاده کنید، موسیقی های نزدیک به سلیقه شما برایتان پخش خواهد شد. تنظیماتی که برای پخش موسیقی در نظر گرفته شده، اکولایزرهای مختلفی است که تنها به صورت پروفایل های ثابت قابل انتخاب هستند و نمی توانید آن ها را دستکاری کنید.

آیفون 6 اس به همراه یک جفت هندزفری Ear Pod عرضه می شود. زمانی که اپل آن را ساخت، اعلام کرد که برای جایگیری راحت هندزفری در گوش، قالب گوش بیش از 1000 نفر را گرفته و آزمایش های فراوانی انجام داده است. نتیجه هم کاملاً مطلوب از آب در آمد؛ Ear Pod به راحتی در گوش جای می گیرد و تکان نمی خورد.

کیفیت صدای Ear Pod خوب است و شفافیت و عمق مطلوبی دارد. با این وجود، عدم استفاده از گوشی های لاستیکی را می توان برای آن یک عیب به شمار آورد. می گویند گوشی های لاستیکی برای گوش ضرر دارند و شاید این، دلیل اپل برای ساختن این نوع گوشی باشد. با این وجود، نشتی صدا به بیرون و عدم حذف نویز صدای محیط از مشکلات این هندزفری است.

سخت افزار

iphonesixS (61)

کاربرانی که آیفون یا آیپد خود را به iOS 9 به روز رسانی نموده اند، از وجود لگ در انیمیشن های آن گله کرده اند. آیفون 6 اس به خاطر بهبود سخت افزاری چشم گیر، با چنین مشکلی مواجه نیست. جا به جایی در منوها روان و اجرای اپلیکیشن ها با سرعت مطلوبی صورت می گیرد.

موبایل جدید اهالی کوپرتینو پردازنده ای دو هسته ای A9 با فرکانس 1.84 گیگاهرتز دارد که به گفته خود اپل، 70 درصد نسبت به قبل سریع تر شده است. همچنین چیپ گرافیکی آیفون 6 اس نیز به چیپ PowerVR GT7600 ارتقا یافته و با 6 هسته، 90 درصد عملکرد بهتری نسبت به چیپ 4 هسته ای قبلی ارائه می دهد.

این موارد در کنار رم 2 گیگابایتی که نسبت به قبل دو برابر شده، شرایط ایده آلی را برای اجرای روان و کم نقص iOS 9 فراهم می کنند. سنگین ترین بازی ها به راحتی و با نرخ فریم (Frame rate) بالا روی آیفون 6 اس اجرا می شوند. موتور گرافیکی Metal اپل نیز تأثیر قابل توجهی در جزئیات گرافیکی بازی های سه بعدی دارد.

البته هنوز مقدار کمی لگ در انیمیشن ها دیده می شود که به iOS 9 بر می گردد و اپل باید در آپدیت های بعدی آن را برطرف کند. آیفون 6 اس در بنچمارک ها نیز نتایج خوبی از خود به جا می گذارد. بنچمارک های Basemark OS II و Antutu گویای این مطلب هستند.

benchiphone6s

چیپ M9 نیز که ویژه پردازش های مربوط به حرکت و اپلیکیشن های حوزه ورزش و سلامتی است، ارتقا یافته و با شتاب سنج، ژیروسکوپ، فشار سنج و کلیه حسگرهای دستگاه در تعامل است تا بتواند به بهترین شکل فعالیت شما را زیر نظر بگیرد؛ داده ها را تحلیل کند و نتایج آن را در قالب آمار و ارقام در اپلیکیشن های ورزشی و سلامتی در اختیار شما بگذارد.

موبایل جدید اپل از جدیدترین نسخه بلوتوث یعنی 4.2 و چیپ NFC بهره می برد که با استفاده از آن می توانید پرداخت های خود را با موبایل انجام دهید. البته تنها کاربرد آن در آیفون همین است. برای پرداخت با آیفون، سیستم Apple Pay میزبان کارت های اعتباری و تراکنش های شما خواهد بود. آیفون ۶ اس در مدل های ۱۶، ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایتی عرضه شده است که مدل ۱۶ گیگابایتی به هیچ وجه پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. معلوم نیست چرا اپل چنین اقدامی کرده اما حرکت خوبی نیست و بیشتر به یک اقدام خبیثانه برای ترغیب بیشتر کاربران به خرید نسخه ۶۴ گیگابایتی شبیه است.

Touch ID

iphonesixS (35)

اولین بار اپل حسگر اثر انگشت را به تلفن های هوشمند آورد و بهترینش را هم آورد. این موضوع را در بررسی های قبلیمان هم گفته ایم که هنوز هیچ حسگر اثر انگشتی به خوبی حسگر آیفون کار نمی کند. شرکت موتورولا دلیل عدم استفاده از حسگر اثر انگشت را خریده شدن بهترین شرکت سازنده این فناوری توسط اپل اعلان کرد.

اهالی کوپرتینو شرکت AuthenTec را که به صورت تخصصی در حوزه امنیت و حسگرهای اثر انگشت کار می کرد، در سال 2012 به قیمت 365 میلیون دلار خریدند و پس تصاحب فناوری آن ها، حسگر اثر انگشت را در iPhone 5S به کار بردند.

زمانی که آیفون به خوبی اثر انگشت را تشخیص می داد، حسگر اثر انگشت سامسونگ کاملاً ابتدایی بود و باید انگشتتان را روی آن می کشیدید که البته سرعت و دقت خوبی هم نداشت و عملاً کارایی نداشت. البته کره ای ها تلاش بسیاری کرده اند و پیشرفت های چشمگیری در حسگر اثر انگشت موبایل های خود به ویژه گلکسی نوت 5 به وجود آورده اند.

به نظر می رسد بقیه شرکت ها هر چه قدر که جلو می آیند، اپل یک قدم از آن ها جلوتر است. یانکی ها آیفون 6 اس را به نسخه دوم Touch ID مجهز کرده اند که دقت و سرعت بسیار بالایی در تشخیص اثر انگشت دارد. کافیست انگشت خود را برای لحظه ای در حد کسری از ثانیه روی حسگر بگذارید تا آن را تشخیص دهد.

iphonesixS (22)

باز کردن ققل صفحه نیز وارد مرحله جدیدی شده است. با فشردن دکمه Home، حسگر به سرعت اثر انگشت شما را تشخیص می دهد و قفل را باز می کند. این کار به قدری دقیق و سریع انجام می شود که دیگر وارد صفحه قفل نمی شوید و یک راست به صفحه اصلی منو می روید.

انگشت خود را از هر نقطه و در هر جهت که بگذارید، تفاوتی در کارکرد حسگر به وجود نمی آید. فقط زمانی که انگشت شما خیس باشد یا عرق کرده باشد، عملکرد حسگر اثر انگشت کمی با مشکل مواجه می شود. از این مورد که بگذریم، بدون شک Touch ID آیفون 6 اس را می توان بهترین حسگر اثر انگشت موجود میان تمام تلفن های هوشمند حال حاضر دانست.

باتری

iphonesixS (19)

باتری آیفون 6 اس نسبت به قبل حدود 100 میلی آمپر کاهش داشته و از 1810، به 1715 میلی آمپر رسیده است. طبیعتاً یکی از دلایل این کار، جلوگیری از افزایش ضخامت آیفون بوده است. جالب است که در باتری آیفون با چنین اعدادی سر و کار داریم چرا که در موبایل های اندرویدی هم سطح آیفون، شاهد باتری های 3000 میلی آمپری هستیم. این مسأله نشان دهنده بهینه بودن و هماهنگی عالی سخت افزار و نرم افزار آیفون است.

با این وجود، عملکرد باتری آیفون نسبت به قبل افت کرده است. موبایل جدید اپل می تواند حداکثر تا دو روز شما را همراهی کند؛ البته در صورتی که کار چندان خاصی با آن انجام ندهید: کمی وبگردی، کمی موسیقی و دقایقی کار کردن با دوربین. بنابراین در حالت عادی روی دوام 1 روزه آیفون حساب کنید. البته یک روز را کاملاً با استفاده سنگین پاسخگوی شما خواهد بود.

اپل در iOS 9 یک قابلیت جدید برای باتری اضافه کرده که Low Power Mode نام دارد. در شرایط اضطراری با فعال کردن این حالت می توانید حداکثر تا 3 ساعت ماندگاری باتری را افزایش دهید. این حالت با کاهش نور نمایشگر و غیر فعال کردن اپلیکیشن های پس زمینه به افزایش عمر باتری کمک می کند که البته کارایی آن چندان هم به چشم نمی آید.

قابلیت های ارتباطی

iphonesixS (50)

مهم ترین قابلیت یک موبایل، توانایی برقرار تماس به صورت پایدار و با کیفیت صوتی خوب است. آیفون در این مورد کاملاً رضایت بخش عمل می کند و صدا بلند و شفاف منتقل می شود. شفاف سازی صدا به کمک میکروفون دومی که براش حذف نویز به کار گذاشته شده، انجام می گردد.

این موبایل از شبکه 4G و سیم کارت نانو پشتیبانی می کند و میزبان خوبی برای ارتباط به اینترنت و تماس های شما است. اما رابط کاربری شماره گیر اپلیکیشن Phone مشکلاتی دارد از جمله این که دکمه های شماره ها در کل صفحه پخش شده اند و یک دستی شماره گرفتن با آن سخت است. اگر بخواهید شماره ای را یک دستی پاک کنید کار سخت تر هم می شود و باید انگشت خود را تا بالای صفحه ببرید.

جمع بندی

iphonesixS (58)

آیفون 6 اس با وجود این که ظاهری مشابه نسل قبلی خود دارد، اما از درون دچار تغییرات بزرگی شده است. دوربین 12 مگاپیکسلی آیفون جدید یکی از بهترین دوربین ها میان تلفن های هوشمند است و حسگر اثر انگشت آن، سریع ترین و دقیق ترین حسگر اثر انگشت است.

در کنار این موارد، مهم ترین قابلیت جدید آیفون، 3D Touch است که با حسگر حساس به فشار، تجربه کاربری آیفون را به شکل چشمگیری بهبود می بخشد و امکانات جدیدی برای آن به همراه می آورد. به زودی اپلیکیشن ها، بازی ها و کاربردهای جدیدی برای 3D Touch عرضه خواهد شد و قابلیت های این فناوری برایمان ملموس تر می گردد.

اپل به شما حس خوب می فروشد.

«قدم بعدی اپل چه خواهد بود؟» فکر می کنیم به جواب سوالی که در ابتدای بررسی پرسیدیم رسیده باشیم. اپل با بهبود تجربه کاربری و نوآوری جدیدش یعنی 3D Touch، آیفون 6 را به طور شایسته ارتقا داده است. موبایل جدید اپل همان حس خوب همیشگی را به شما می دهد. این همان جادوی اپل است؛ به شما حس خوب می فروشد.

iphonesixS (66)

کاربران آیفون 6 شاید کمتر به آپدیت کردن موبایل خود نیاز داشته باشند زیرا سال بعد اپل آیفون جدیدش را با طراحی جدید معرفی خواهد کرد و ممکن است از این بابت دلخور شوید. اما برای کاربران آیفون های قدیمی تر و کاربرانی که آیفون ندارند، قطعاً ارزشش را دارد که موبایل خود به آیفون 6 اس به روز رسانی کنید.

می توانید iPhone 6s را از اینجا تهیه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • mhdi
    mhdi | ۱۷ مهر ۱۳۹۴

    شماره من 09194668203 اگه خواستید پیام بدید تا در مورد سونی کپ بزنیم چون عاشقشم

  • امیر
    امیر | ۱۷ مهر ۱۳۹۴

    بچه ها من می خوام گوشی بخرم و قیمت مهم نیست بین نوت5 و آیفون 6s کدوم بهتره تصمیم قطعی ام نوت بود ولی آیفون نظرم رو داره تغییر می ده گوشی الانم اکسپریا وی

    • amir
      amir | ۲۴ مهر ۱۳۹۴

      با سلام اقا امیر چون گوشی شما یه میانرده هس شاید کارکردن با این گوشی ها یکم اذیتت کنه. چون گوشی شما اندرویده خوب شما با نوت راحت ترید ولی اگه دوست دارید میتونید ایفون بگیرید اول خیلی اذیت میکنه ولی بعد دو هفته کار باهاش خیلی راحت تر از اندروید میشه میگم ios کار باهاش راحت تره ولی اولش اذیت میکنه تا کار باهاشو یاد بگیرید ولی درد سرایی چون ویروس براش پیش نمیاد تازه خیلی از برنامه های اندروید تو اپ استور هس ولی برنامه ios تو گوگل پلی نیس. مشکل بلوتوس هم با برنامه هایی مثله زاپیا حل میشه .حالا بزرگی صفحشم سلیقه ای هس .اگه خواستید بگید بازم بیشتر توضیح بدم.

      • امیر
        امیر | ۲۵ مهر ۱۳۹۴

        سلام من تجربه کار با نوت و آیفون 6 رو داشتم
        بخاطر این دودلم که نوت همه چیش از آیفون بهتره
        ولی آیفون آیفونه متوجه منظورم رو میفهمید؟
        کسی که از موبایل سر در نیاره شاید نوت را با یک گوشی ارزون اشتباه بگیره ولی شما آیفون 2gs هم داشته باشی همه میگن آیفون داره حالا به نظر شما زیبایی در مقابل کارایی می ارزه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی