ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

گذر از چه چالش هایی یک فرد را موفق می کند؟

شیوه ی نگاه کردن به سختی ها در افراد متفاوت است و این امر آنها را از هم متمایز می کند. افراد موفق موانع را به چشم چالشی می بینند که باید آن را حل ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

شیوه ی نگاه کردن به سختی ها در افراد متفاوت است و این امر آنها را از هم متمایز می کند. افراد موفق موانع را به چشم چالشی می بینند که باید آن را حل کنند. در مقابل افراد ناموفق آنها را مشکلات سختی می بینند که قابل حل نیستند. این قابلیت ناشی از مثبت اندیشی آنها نسبت به امور است که در افراد ضعیف دیده نمی شود.

Martin Seligman بیشتر از هر کس دیگری درباره ی موفقیت، تحقیقاتی را انجام داده است. او دریافته موفقیت تحت تاثیر یکی از این دو عامل ایجاد می شود:

  • باور شما بر این باشد که شکست تان ناشی از ضعف شخصی تان است
  • شکست در نتیجه ی اشتباهاتی باشد که قابل رفع اند

برای موفق شدن باید طرز فکرتان را تغییر دهید. نظر آقای Seligman این است که افرادی که شکست شان را به ضعف های درونی شان ربط می دهند نشانه هایی از افسردگی نیز در آنها دیده می شود. اما کسانی که طرز فکر مثبت اندیشانه ای دارند، از شکست شان درس گرفته و می دانند که در آینده بهتر خواهند شد.

از این رو جای تعجبی ندارد که 90٪ افراد موفق هوش هیجانی (EQ) بالایی دارند.

در زیر به 7 مانعی اشاره می شود که مانع افراد موفق نمی شود :

  • سن

سن واقعا چیزی جز عدد نیست و یک فرد موفق اجازه نمی دهد که یک عدد معرف شخصیت او و مانع از موفقیت او باشد. ممکن است اساتید یا دیگران به شما بگویند که چه کارهایی می توانید بکنید و چه کارهایی نه. اصلا به آنها گوش ندهید زیرا آنها به سن شما نگاه می کنند نه توانایی های تان.

«افراد موفق به دنبال علاقه و قلب شان می روند و به بدن شان اجازه نمی دهند که برای شان تصمیم گیری کند.»

  • حرف دیگران

زمانی که خود را با دیگران مقایسه کنید مسیر زندگی تان به دست دیگران می افتد.

اهمیت دادن به حرف دیگران، تمرکز شما را از اهداف تان برمی دارد و هرگز موفق نخواهید شد. زمانیکه افراد موفق احساس کنند که انجام دادن کاری درست است، آن را انجام می دهند و نظر هیچ کس دیگری نمی تواند تصمیم شان را تغییر دهد.

«حرف دیگران نمی تواند برچسب خوبی یا بدی بر شما بگذارد چون هرگز درست نیست.»

  • افراد مسموم

شعار افراد موفق این است:

«خصوصیات شما میانگینی از خصوصیات 5 دوست تان است.»

مثلا استیو جابز و استیو وزنیاک اپل در همسایگی یکدیگر، بیل گیتس و پل آلن مایکروسافت در پیش دبستانی و سرگئی برین و لری پیج یکدیگر را در دانشگاه استنفورد دیدند.

همانقدر که دوست خوب می تواند باعث پیشرفت تان شود، دوست بد نیز اثرات منفی خود را بر شما می گذارد. اگر از زندگی الان خود راضی نیستید نگاهی به اطراف خود بیاندازید. شاید افرادی که پیرامون تان هستند باعث این وضع شده اند:

«تا زمانی که با افراد درست معاشرت نکنید به اوج نخواهید رسید.»

  • ترس

ترس حسی است که سوختش خیالات شماست. اما خطر واقعی است. مثلا در جلو اتوبوس قرار گرفتن یک خطر است نه ترس. درحالیکه ترس یک انتخاب است. شما با انتخاب خود می توانید بترسید یا نترسید. افراد موفق این را بهتر از هر کس دیگری می دانند، از این رو با ترس شان مواجه می شوند و از رفع آن لذت می برند.

«بدترین اتفاقی که ممکن است برای شما بیفتد این است که از درون بمیرید درحالیکه زنده هستید.»

  • منفی گرایی

زندگی همیشه به دلخواه شما نخواهد بود و همه 24 ساعت زمان مساوی برای حل مشکل دارند. افراد موفق به جای حسرت خوردن از کارهایی که در گذشته کرده اند، به آنچه که دارند قانع هستند. آنها بهترین راه را پیدا می کنند و با مبارزه پیروز می شوند.

افراد موفق افکار منفی را در چهار چوب گذاشته و آنها را محصور می کنند. بهترین راه برای از بین بردن افکار منفی این است که ببینید چگونه مشکل را باید رفع کرد. سپس یا دیگر منفی فکر نمی کنید و یا راه حلی برای آن می یابید.

  • گذشته یا آینده

گذشته یا آینده همانند ترس، زاییده ی فکر شما هستند. نه احساس گناه می تواند گذشته را تغییر دهد نه اضطراب، آینده را. افراد موفق به حال شان فکر می کنند زیرا بدون تمرکز حواس نمی توان به موفقیت دست یافت. برای اینکه در لحظه زندگی کنید دو کار باید انجام دهید:

  1. گذشته را بپذیرید. 
    اگر این کار را نکنید به آن اجازه می دهید آینده ی شما را خراب کند. افراد موفق تنها زمانی به گذشته ی خود نگاه می کنند که بخواهند پیشرفت شان را اندازه گیری کنند.
  2. مبهم بودن آینده را قبول کنید و انتظار زیادی از خود نداشته باشید.

مارک تواین:

«نگرانی مانند پرداخت بدهی است که اصلا بدهی شما نبوده است.»

  • وضعیت جهان

اخبار و احوال دنیا چیزی جز جنگ و حمله های ظالمانه، رکود اقتصاد و بلایای طبیعی نیست. افراد موفق به هیچ وجه وقت خود را صرف چیزهایی  که از کنترل شان خارج است، نمی کنند. بلکه تنها به دو چیز اهمیت می دهند:

  1. توجه
  2. تلاش

به دارایی و توانایی هایی که دارند توجه کرده و همیشه به نکات مثبتی که در جهان رخ می دهد فکر می کنند. تلاش شان را را متوجه کارهایی می کنند که زندگی شان را هر روز بهتر از دیروزش می کند.

موفقیت شما در گرو طرز فکر تان است. با نظم و تمرکز می توانید هفت مانعی که در بالا گفته شد را رفع کنید و در سال 96 به موفقیت های بیشتری دست یابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی