ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

«شیپور» در برابر «دیوار»؛ کدام یک بهتر است؟

هیچ کدام از ما روزهای گذشته را از یاد نبرده ایم که برای فروش یک وسیله ساده در حد یک دوچرخه، یا باید آن را به دوستان و اطرافیان می فروختیم و یا باید با ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

هیچ کدام از ما روزهای گذشته را از یاد نبرده ایم که برای فروش یک وسیله ساده در حد یک دوچرخه، یا باید آن را به دوستان و اطرافیان می فروختیم و یا باید با نیازمندی های روزنامه ها تماس تلفنی می گرفتیم، آگهی رزرو می کردیم و شاید یکی دو روز منتظر می نشستیم که آگهی چاپ بشود. آن وقت بود که تماس های تلفنی شروع می شدند و شاید بالاخره در یکی از آن ها به مقصود خود می رسیدیم.

خوشبختانه سرویس های مدرن اینترنتی مثل «شیپور» و «دیوار» این روش های ناکارآمد قدیمی را عملا از میدان به در کردند. به عنوان سرویس های آنلاین واسط برای فروش کالای دست دوم، شیپور و دیوار موفق شدند تا فاصله بین ثبت آگهی تا انجام معامله را از «روز» و «هفته» به «ساعت» یا «دقیقه» کاهش بدهند، و بدین ترتیب در معاملات تجاری بار بزرگی را از دوش مردم بردارند.

شیپور و دیوار موفق شده اند تا فاصله بین ثبت آگهی تا انجام معاملات را به «ساعت» ها و «دقیقه» ها کاهش بدهند

شیپور و دیوار در حال حاضر هر دو جزو موفق ترین سرویس های اینترنتی کشور محسوب می شوند و فارغ از این که کدام یک کارش را زودتر آغاز کرده، رقابت تنگاتنگ و نزدیکی با هم دارند. رقابتی که از آن صحبت می کنیم نیز همیشه زمینه ای بوده تا کاربران به مقایسه این دو سرویس از لحاظ امکانات و خدمات و فاکتورهای دیگر بپردازند.

اگر به خاطر داشته باشید، سال 93 در دیجیاتو برای نخستین بار به مقایسه این دو سرویس پرداختیم، مقایسه ای که در نهایت به پیروزی قاطع دیوار بر رقیبش منجر شد. اما حالا و پس از گذشت سه سال از آن مطلب، تصمیم گرفتیم تا یک بار دیگر مقایسه مان را تکرار کنیم.

آیا طی این سه سال شیپور توانسته ورق را به سمت خود برگردانده و بر دیوار برتری پیدا کند؟ آیا دیوار همچنان در خرید و فروش کالا بی رقیب است؟ برای رسیدن به پاسخ، از شما دعوت می کنیم که تا پایان این مقایسه با دیجیاتو همراه باشید.

image
(برای تماشای تصاویر مقایسه ای نشانگر ماوس را به چپ و راست بکشید)

مقایسه مان را با طرح یک سوال آغاز می کنیم: شیپور و دیوار چقدر بین مردم طرفدار دارند؟ به استناد وبسایت الکسا، دیوار و شیپور در حال حاضر به ترتیب در رتبه 12 و 53 پربازدیدترین وبسایت های ایرانی قرار دارند. شاید مهم ترین چیزی که از این اعداد و ارقام متوجه می شویم رقابت بسیار نزدیک دو مجموعه باشد.

دیوار به لطف پشتیبانی مالی مجموعه پر مخاطب کافه بازار، خیلی زود و از همان ابتدای کار (سال 92) و در حالی که چندین ماه دیرتر از شیپور کار خود را آغاز کرده بود، به سرعت میان مردم به محبوبیت رسید و عملا برای شیپور که در آن زمان استارتاپی کوچک، مستقل و بدون پشتوانه مالی بود فرصتی برای خودنمایی باقی نگذاشت.

اختلاف فاحش دو مجموعه با سرمایه گذاری Pomegranate در شیپور به میزان زیادی کاهش یافت.

اما اختلاف فاحش این دو مجموعه با سرمایه گذاری اخیر کمپانی Pomegranate در شیپور به طرز شگفت انگیزی کاهش پیدا کرد، طوری که امروز میان دو مجموعه اختلاف بزرگ گذشته در میزان ثبت آگهی ها را مشاهده نمی کنیم. طبیعتا این ارتقای رتبه و جذب سرمایه برای شیپور یک امتیاز بزرگ محسوب می شود و آن را به رقیب بسیار جدی تری برای دیوار تبدیل کرده است. هر چند دیوار هم طی مدتی که شیپور مشغول پیمودن پله های ترقی بوده، بیکار ننشسته و دایره مخاطبانش را به فراتر از مرزهای ایران و کشور افغانستان گسترش داده تا همیشه یک پله از شیپور جلوتر باشد.

اما با این مقدمه و حالا که اندکی با وضعیت فعلی هر دو مجموعه آشنا شدید، وقت آن رسیده که به مقایسه خصوصیات فنی این دو بپردازیم.

نمایش در حالت افقی خصوصیت خوبیست که شیپور را برای کار در تبلت به گزینه مناسب تری از دیوار تبدیل کرده.

از رابط کاربری و تجربه کاربری شروع می کنیم، چیزی که در مطلب مقایسه سال 93 عامل برتری دیوار و نقطه ضعف بزرگ شیپور محسوب می شد. خوشبختانه باید بگوییم که شیپور در آخرین نسخه اپلیکیشن، کاملا از آن رابط کاربری بد ترکیب و کُند قدیمی فاصله گرفته و حتی در بعضی زمینه ها نسبت به دیوار برتری یافته است.

انیمیشن های نرم و روان، فونت های زیبا و خواناتر از قبل و دسترسی بسیار سریع به گزینه ثبت آگهی مهم ترین تغییرات مثبتی بوده اند که در آخرین نسخه شیپور مشاهده می کنید. این تغییرات در شیپور کاملا محسوس بوده اند، طوری که بدون اغراق می شود از واژه «تحول اساسی» برای وصف آن ها استفاده کرد.

اما دیوار نسبت به مقایسه ای که قبلا داشتیم، طی این یکی دو سال تغییر ساختاری چندان فاحشی نداشته (شاید نیازی به این کار نبوده) و فقط منوی کشویی از آن حذف به چهار آیکن پایین صفحه منتقل شده است. بنابراین از یک جهت پیشرفت و دگرگونی رابط کاربری را می توانیم یک مزیت برای اپلیکیشن شیپور قلمداد کنیم.

تصاویر شیپور بر خلاف دیوار محدود به کادر مربعی نیستند و گستره بیشتری را پوشش می دهند.

در مقایسه با دیوار، آگهی های شیپور در عین داشتن ساختار بهتر اطلاعات بیشتر و مفیدتری در اختیارتان قرار می دهند. اولا در شیپور بر خلاف دیوار تصاویر به کادر مربعی محدود نیستند. بنابراین برای قرار دادن عکس وسیله ای با طول زیاد، مثلا یک خودرو می توانید از تصاویر افقی هم استفاده کنید تا وسیله به طور کامل در عکس قابل مشاهده باشد. ضمنا خود اپلیکیشن شیپور را هم می توانید در حالت افقی استفاده کنید، در صورتی که دیوار فقط به نمایش عمودی محدود شده.

دیوار این امکان را به شما داده که با جستجوی صوتی به نتیجه دلخواهتان برسید.

مزیت دیگر شیپور نشان دادن آگهی های مرتبط در زیر صفحه هر آگهی است. به لطف این قابلیت اگر به عنوان مثال مشغول جستجوی خانه ای در منطقه گیشای تهران بودید و آگهی ای که در صفحه آن هستید مناسب نبود، با یک کلیک ساده و سریع از پایین صفحه می توانید بدون نیاز به خروج از جایی که هستید وارد آگهی های مرتبط یا مشابه شوید. با این وجود اما نحوه جستجوی آگهی مسئله ای است که دیوار در آن به شیپور برتری نسبی دارد.

اگر در شیپور مجبورید که کالای مد نظرتان را برایی جستجو تایپ کنید، دیوار این امکان را به شما داده که با جستجوی صوتی به نتیجه دلخواهتان برسید.

جستجوی صوتی یکی از نقاط قوت دیوار در برابر شیپور محسوب می شود.

این جستجوی صوتی به لطف موتور تشخیص گفتار گوگل انجام می شود که معمولا از دقت خوبی برخوردار است. بنابراین برای گشت و گذار در میان آگهی ها عملا نیازی به تایپ نخواهید داشت. در تستی که انجام دادیم دیوار موفق شد که لفظ محاوره ای «پژو دویست و شیش» را به درستی تشخیص بدهد و نتایج مرتبط را به نمایش بگذارد، که واقعا تحسین برانگیز است و می تواند کاربردهای زیادی داشته باشد.

با شیپور می توانید جستجو را در میان تمام آگهی های کشور انجام بدهید، نه بر خلاف دیوار در یک شهر یا یک منطقه.

اما به غیر از این مزیت دیوار در جستجوی صوتی، در جستجوی متنی تفاوت آنچنان فاحشی را بین دو مجموعه مشاهده نمی کنیم. فیلترهای جستجو در دسته بندی های مختلف کالا شباهت بسیار زیادی یکدیگر دارند و تفاوت را فقط در جزئیات شاهد هستید. اما اگر خیلی بخواهید در فیلترها دقیق شوید، شاید شیپور به خاطر فیلترهایی مثل «جدیدترین»، «ارزان ترین» و «گران ترین» آگهی ها بتواند شما را سریع تر به مقصودتان برساند.

البته شیپور یک مزیت دیگر هم در زمینه فیلترهای جستجو دارد: با آن می توانید جستجو را در میان تمامی آگهی های ثبت شده از سراسر کشور انجام بدهید، نه بر خلاف دیوار در یک شهر یا یک منطقه. این موضوع شما را از مراجعه به تنظیمات اپ برای تعویض شهر جستجوی آگهی ها بی نیاز می کند.

گزینه «همه استان ها» برای فیلتر نتایج جستجو را فقط در شیپور می بینید.

اما بپردازیم به تعداد نتایج، فکر می کنید کدام مجموعه در این زمینه برتری دارد؟ حقیقتا نمی توانیم به این سوال پاسخ دقیقی بدهیم. طبیعتا انتظار می رود که دیوار با رتبه بهتر در اینترنت و جمعیت کاربری بزرگ تر، آگهی های بیشتری را در خود جای داده باشد، اما وقتی که مثلا یک محصول مشابه (به فرض پژو 206) را در هر دو جستجو می کنید می بینید که آخرین آگهی های ثبت شده برای «دقایقی قبل» بوده اند.

از طرف دیگر شیپور تعداد نتایج جستجو را به طور دقیق به نمایش می گذارد، این در حالیست که دیوار ترجیح داده تا تعداد آگهی ها را از چشم کاربرانش پنهان کند. البته با توجه به رتبه بالاتر در اینترنت و جمعیت کاربری بیشتر حدس می زنیم که تعداد آگهی ها در دیوار به نسبت شیپور بیشتر باشند، و این برتری عددی به این معناست که ساکنان شهرهای بیشتری می توانند به آگهی های مرتبط با محل زندگی خود در آن برسند.

با توجه به رتبه بالاتر در اینترنت و جمعیت کاربری بیشتر، حدس می زنیم که تعداد آگهی ها در دیوار بیشتر باشند

در مجموع شاید بهتر باشد که در مورد تعداد نتایج پاسخ قطعی ندهیم و قضاوت را به خودتان بسپاریم، چرا که بسته به کالایی که به دنبالش هستید و شهری که در آن زندگی می کنید، نتایج می توانند متفاوت باشند.

اما برای آخرین فاکتور این مطلب مقایسه، زمان آن رسیده که به اساسی ترین رکن اپلیکیشن های این چنینی بپردازیم: این که ثبت آگهی در آن ها چقدر وقت می گیرد؟ در تستی که برای ثبت یک آگهی واحد در هر دو مجموعه انجام دادیم شیپور عملکرد به مراتب بهتری به نمایش گذاشت، چه در سرعت ثبت آگهی و چه در زمانی که بابت تأیید شدن آن منتظر نشستیم.

پروسه ثبت و تأیید آگهی در شیپور کمی راحت تر است و وقت کمتری از شما می گیرد.

برای ثبت آگهی در شیپور همه کارها را در یک صفحه انجام می شوند، بدون آنکه نیاز به خروج از آن صفحه و مراجعه به اپلیکیشن های دیگر داشته باشید. این بر خلاف چیزیست که در اپلیکیشن دیوار می بینیم. دیوار به خاطر محدودیت عکس ها در قاب مربعی، یک مرحله اضافی برای ویرایش و برش زدن عکس ها هم دارد که ناچارید برای این کار لحظه ای از محیط اپ خارج شده و به نرم افزارهای ویرایش تصویر مراجعه کنید.

همین موضوع در کنار سرعت بالای تأیید آگهی از سوی مدیران شیپور (که در تست انجام شده کمتر از پنج دقیقه زمان گرفت) باعث شده که برای ثبت آگهی در این مجموعه، کمتر از دیوار معطل بمانید و به نوعی در فروش محصول خود برتری زمانی داشته باشید. این در حالیست که تأیید آگهی در دیوار (احتمالا به دلیل داشتن جمعیت کاربری بیشتر) حدودا نیم ساعت به طول می انجامد.

اما از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که دیوار بر خلاف شیپور، امکاناتی برای بهتر دیده شدن آگهی ها هم در اختیار کاربران قرار داده. با خرید هر یک از بسته های «فوری» و «نردبان» می توانید مطمئن باشید که آگهی هایتان در نتایج جستجوی دیوار (که بازدید بیشتری دارند) بهتر دیده می شوند، البته برای این کار طبیعی است که متقبل هزینه هم می شوید.

دو قابلیت خوب در یک قاب؛ نمایش آگهی های مرتبط در شیپور و بسته های ارتقای تبلیغات در دیوار

اما در مجموع و با تمام این اوصاف، حالا شاید وقت آن رسیده که بتوانیم برای سوال مطرح شده در تیتر مطلب پاسخ مناسبی ارائه کنیم: «شیپور در برابر دیوار؛ کدام یک بهتر است؟». شکی نیست که دیوار با داشتن کاربران بیشتر همچنان یکی از مهم ترین بسترهای اینترنتی برای خرید و فروش کالا به شمار می رود. اما پیشرفت ها و تلاش های شیپور برای رسیدن به جایگاهی برابر با آن را نمی توان به راحتی نادیده گرفت.

اگرچه دیوار جایگاه سابقش را با قدرت حفظ کرده، اما سرعت پیشرفت مجموعه شیپور هم باورنکردنی بوده است

با گذشت سه سال از مطلب مقایسه قبلی، حالا به جرأت می توانیم بگوییم که شیپور از آن مجموعه کاملا بازنده به سرویس پرطرفدار و قابل اطمینانی تبدیل شده که از برخی جهات عملکرد بهتری از رقیب قدرتمند خود به نمایش می گذارد. هر چند دیوار هم مزیت جامعه کاربری بزرگ تر را در اختیار دارد، فاکتوری که باعث شده تا خیلی ها استفاده از آن را به شیپور ترجیح دهند.

دیوار اگرچه جایگاه سابق خود را همچنان با قدرت حفظ کرده، اما سرعت پیشرفت مجموعه شیپور هم باورنکردنی بوده، پیشرفتی که اگر با روند خوب فعلی ادامه یابد ممکن است به تصاحب جایگاه دیوار بینجامد. این موضوعی است که گردانندگان دیوار باید بابت آن هوشیار و گوش به زنگ باشند.

در مجموع باید بگوییم که اختلاف میان دیوار و شیپور دیگر مثل سابق نیست و طی چند ماه اخیر به حداقل خود رسیده، حالا هر دو طرفداران مختص به خود را دارند و در هر دو می توانید فروش موفقیت آمیزی از کالای دست دوم تان را تجربه کنید. بنابراین دفعه بعد که قصد فروش یکی از کالاهایتان را داشتید، شاید بد نباشد که هر دو مجموعه را  به یک اندازه برای ثبت آگهی مد نظر قرار دهید و ببینید که در کدام یک سریع تر به معامله موفقیت آمیز می رسید.  با توجه به وضعیت فعلی تصور می کنیم که اختلاف خیلی زیاد و چشمگیر نخواهد بود.

نظر شما چیست؟ دیوار را برای خرید و فروش کالا ترجیح می دهید یا شیپور؟ دلایل تان را با ما در میان بگذارید.

شیپور

شیپور

سازنده: شیپور قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 17.8 / 4 مگابایت زبان:
دیوار

دیوار

سازنده: دیوار قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 16.7 / 4.7 مگابایت زبان:

توجه: مبنای این مقایسه، آخرین نسخه اپلیکیشن های اندروید دیوار (نسخه 8.7.2) و شیپور (نسخه 2.4.1) بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • pouya_zara
    pouya_zara | ۱ آبان ۱۳۹۸

    بهتره سال 98 هم یک مقایسه ای انجام بدید
    به نظر خودم هر دو در کل بدتر شدن، دیوار که خدماتش به شدت گرون شده و قوانین ثبت آگهی هم روز به روز بدتر!!
    به طور مثال اگر در آگهی اسمی از تلگرام و سایت ببری باید در بخش "خدمات" (حتی اگر هیچ ارتباطی به این بخش نداشته باشد) درج شود که در حال حاضر 10 هزار تومان هزینه دارد و درج لینک مستقیم نیز 20 هزار تومان!!!!? ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی