ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی Injustice 2؛ نبردگاه قهرمانان

دنیای Detective Comics مملو است از قهرمان ها و اشراری که ریشه در دوران طلایی کتاب های مصور دارند. سال ها است که این ها در داستان های مختلف، با هم مبارزه می کنند و ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

دنیای Detective Comics مملو است از قهرمان ها و اشراری که ریشه در دوران طلایی کتاب های مصور دارند. سال ها است که این ها در داستان های مختلف، با هم مبارزه می کنند و یکدیگر را به چالش می کشند، گویی که تا ابدیت در میدان نبرد محبوس شده اند.

طبیعتا وقتی اثری محبوب و مقبول باشد، پای خود را به سایر مدیوم ها هم باز می کنند. استودیو NetherRealm، وظیفه داشت که با توسعه عنوان Injustice: Gods Among Us، نبرد میان این شخصیت ها را در قالب یک بازی فایتینگ در صنعت ویدیو گیم تجلی بخشد.

اینجاستیس بازی خوبی بود که متاسفانه مشکلات ریز و درشت، مانع درخشش آن شدند. حالا پس از 4 سال، بار دیگر اینجاستیس مجال خودنمایی یافته و استودیو توسعه دهنده تلاش کرده که کمبود ها و کاستی های نسخه قبلی را در Injustice 2 برطرف کند و نتیجه این تلاش به خوبی در کیفیت محصول نهایی هویدا است.

حوادث هر دو نسخه از اینجاستیس در دنیایی موازی با دیگر داستان های کمیک های DC رخ می دهند. دنیایی که در آن سوپرمن تصمیم به قتل عام تبه کاران گرفته و بتمن علیه او به پا خاسته. در اینجاستیس، قهرمانان بر اساس طرز فکر شان به یکی از این دو جبهه پیوسته اند و دو گروه شده اند.

اینجاستیس 1 داستانی تاریک را روایت می کرد که و به خاطر ایده کلی اش تا حد خوبی از کلیشه های دنیای DC دور شده بود. حتی با وجود این که بسیاری از شخصیت ها از نظیر شان در کمیک ها فاصله گرفته بودند، اما بخش داستانی اینجاستیس تنوع خوبی در میان تمامی داستان های کلیشه ای به شمار می رفت و پر بود از لحظه های متحیر کننده که نظیر شان در دیگر داستان ها روایت نمی شد.

اما در اینجاستیس 2 تا حدی نظاره گر بازگشت به همان کلیشه های همیشگی هستیم. با این که داستان بازی، ادامه دهنده نسخه قبل است و سوپرمن و بتمن هنوز هم نتوانسته اند با هم کنار بیایند و اختلافات شان را کنار بگذارند، اما خطر واحدی که زمین را تهدید می کند، موجب شده که تمامی قهرمانان بار دیگر با هم متحد شوند.

بازگشت به کلیشه ها و این حقیقت که این نسخه از تم تاریک اینجاستیس فاصله گرفته، موجب شده که داستان اینجاستیس 2 به اندازه قبل متحیر کننده و میخکوب کننده نباشد، اما با وجود این کاستی ها، اینجاستیس 2 باز هم داستان سرگرم کننده ای را روایت می کند که برای مخاطبان جذاب و گیرا است.

دلیل جذابیت خط داستانی اینجاستیس 2، نحوه ی روایت داستان است. استودیو NetherRealm، همواره سعی کرده که از سبک سنتی روایت داستان در بازی های فایتینگ فاصله بگیرد و داستان را از طریق میان پرده های بلند و جذاب بازگو کند که پر هستند از صحنه های اکشن و هیجان آور. داستان اینجاستیس 2 هم به همین طریق روایت می شود.

اینجاستیس 2 در خط داستانی اش، همه ی شخصیت ها را با دلیل و یا بی دلیل در برابر هم قرار می دهد. اما NetherRealm، در این بازی بر خلاف قبل سعی کرده به جای تمرکز روی خط فکری قهرمان ها و اشرار و جبهه گیری آن ها در نبرد بین بتمن و سوپرمن، بیشتر قدرت های جذاب شان را به نمایش بگذارد.

بازیکنان در طول داستان، کنترل حدود نیمی از شخصیت های قابل بازی را به دست می گیرند، اما نکته جالب و جدید در بخش داستانی این است که در برخی از مقاطع، اینجاستیس 2 به بازیکن اجازه می دهد که شخصیت خود را از بین چند شخصیت برگزیند.

بر اساس انتخاب بازیکن، حتی میان پرده ها هم دست خوش تغییر می شوند. میان پرده ها آن قدر جذاب هستند که بازیکن ترغیب شود بخش هایی از داستان بازی را برای دیدن تاثیری که انتخاب ها روی میان پرده ها و داستان می گذارند مجددا تکرار کند.

خط داستانی اینجاستیس 2 مانند بسیاری از فیلم های ابر قهرمانی است، پاپ کرنی، اکشن و پر زد و خورد. شاید فلسفی و متحیر کننده نباشد، اما سرگرم کننده و با کیفیت است، بازیکن را برای چند ساعت با خود همراه می کند و ارزش تکرار خوبی هم دارد.

اما از داستان که بگذریم، رستگاری هر بازی فایتینگی در گرو کیفیت خوب سیستم مبارزه و تنوع شخصیت های قابل بازی است. سیستم فایتینگ تغییرات چندانی به خود ندیده، اما از تقریبا از هر  نظری که فکرش را کنید، پیشرفت کرده و لذت بخش تر شده.

مانند تمامی بازی های فایتینگ هر کدام از شخصیت ها لیست بلند بالایی از حرکات مختلف دارند. از حرکات ساده و ابتدایی تا حرکات ویژه ای که طبیعتا پیاده کردن شان در طول مبارزه دشوار تر است. یادگیری این حرکات چندان سخت نیست، اما آن چه که نیاز به مهارت و تجربه دارد، بهره گیری از این حرکات به بهترین شکل ممکن است.

سیستم کمبو زنی مکانیزم بسیار مهمی در بازی های NetherRealm است و در این نسخه، پیشرفت قابل ملاحظه ای به خود دیده. بازیکنان می توانند به طرق متفاوتی حریف شان را به هوا پرتاب کنند و سپس با استفاده از حرکات مختلف، به او ضربه بزنند و یا قادر اند از محیط استیج ها بهره ببرند.

آن چه که باعث شده اینجاستیس فایتنگی عمیق و حرفه ای باشد، این است که پیاده کردن این کمبو ها به همین راحتی نیست و نیاز به سرعت عمل و دقت دارد. شاید در ابتدا به نظر برسد که صرفا با دکمه زنی می توان به پیروزی رسید، اما واقعیت این است که مکانیزم های مبارزه اینجاستیس 2 بسیار حرفه ای و عمیق هستند.

در واقع کمبو زنی در اینجاستیس چندان راحت نیست، اما وقتی که موفق شوید کمبویی را بدون نقص پیاده کنید، آن گاه لذت واقعی بازی را درک خواهید کرد. بازی شما را مشتاق می کند که به مکانیزم هایش مسلط شوید و هر چه هم که تجربه تان بیشتر می شود، از بازی بیشتر لذت خواهید برد.

سرعت کلی بازی، صرف نظر از شخصیت ها، افزایش یافته و مبارزات سریع تر شده اند. این پیشرفت باعث شده که بازیکن لحظات هیجان انگیز تر و جذاب تری را سپری کند. البته این افزایش سرعت به حدی نیست که کنترل روند بازی از دست بازیکنان خارج شود.

سیستم مبارزات اینجاستیس پر از مکانیزم هایی است که بازیکن را به تفکر وا می دارند. برای مثال بازیکن برای استفاده از حرکت سوپرش، باید تا کامل پر شدن نوار سوپر منتظر بماند، اما وی این فرصت را هم دارد که با مکانیزم میتر برن بخشی از این نوار را برای پیاده کردن حرکات ویژه ی قدرتمند تر فدا کند.

اگر بازیکن از میتر برن استفاده کند، دیرتر قادر به بهره بردن از حرکت سوپرش خواهد بود، اما اگر که وی به خوبی از این مکانیزم بهره ببرد، این شانس را دارد که در ازای مصرف مقدار کمتری از نوار سوپر، آسیب قابل ملاحظه ای را به حریف وارد کند.

این یک نمونه بسیار ساده بود تا متوجه شوید که اینجاستیس فقط در پیاده کردن حرکات پیچیده و دشوار خلاصه نشده، باید منابع خود را تحت نظر بگیرید و با فکر بازی کنید. فقط مهارت نیست که برگ برنده را تعیین می کند، استفاده درست از مکانیزم های بازی هم به همان اندازه موثر است.

اینجاستیس 2 به خوبی به نیاز های طرفداران حرفه ای سبک فایتینگ پاسخ می دهد، اما به تازه کاران این سبک هم خوش آمد می گوید. بازیکنان تازه کار می توانند از محیط تمرینی خوب و جامع این بازی به منظور یادگیری مکانیزم ها و تمرین برای مسلط شدن بر آن ها بهره ببرند.

حتی اگر خیلی هم نمی خواهید بر کمبو های دشوار و طولانی مسلط شوید و صرفا می خواهید با همان حرکات ساده تر کار را دنبال کنید، باز هم می توانید از اینجاستیس لذت ببرید. خوشبختانه این عنوان قادر است هر قشری را به خود جذب کند و این برگ برنده مهمی برای NetherRealm محسوب می شود.

اینجاستیس گستره وسیعی از کاراکتر ها را شامل می شود و نحوه مبارزه با هر کدام از آن ها منحصر به فرد است. برخی قادر اند حریف را از خود دور نگه دارند، برخی از سرعت بالا شان بهره می برند و عده ای هم از زور بازو یشان. اما با وجود تمامی این شخصیت های متنوع، گیم پلی اینجاستیس تعادل خوبی دارد.

کاراکتری نیست که بر بقیه شخصیت ها برتری داشته باشد. مکانیزم های دفاعی جدیدی هم در این نسخه معرفی شده اند که موجب شده اند تمامی کاراکتر ها در برابر هم شانس پیروزی داشته باشند. این تعادل باعث شده که اصلی ترین کلید های پیروزی در اینجاستیس، همان مهارت و تفکر باشند.

مبارزات در استیج های مختلفی روی می دهند که هر کدام از نظر جزئیات بی رقیب اند. استیج ها بسیار زیبا و خیره کننده طراحی شده اند و تعدادشان هم کافی است. از نظر بصری هم استیج ها تنوع بسیاری دارند و زود خسته کننده نمی شوند.

به طور کلی کیفیت ساخت اینجاستیس 2 بسیار بالا است. شخصیت ها فوق العاده با جزئیات و خوب طراحی شده اند و انیمیشن چهره های شان هم چه در میان پرده ها و چه در طول بازی بسیار خوش ساخت است. NetherRealm هم مدام در جای جای بازی این انیمیشن ها را به رخ می کشد.

در صفحه ی انتخاب کاراکتر، شخصیت ها با هم درگیر می شوند، پیش از شروع مبارزه برای هم شاخ و شانه می کشند و در پایان مبارزه هم پیروزمندانه برتری خود را به رخ می کشند. تک تک این انیمیشن ها بسیار خوب از آب درآمده اند و کیفیت بالای اینجاستیس 2 را گواهی می دهند.

صدا گذاری شخصیت ها هم عالی کار شده و به خوبی با آن چه از که از آن ها انتظار داریم سازگاری دارد. بی راه نگفته ایم اگر بگوییم که NetherRealm توانسته با اینجاستیس، قهرمانان و اشرار دی سی را به بهترین شکل ممکن به تصویر بکشد. اینحاستیس بازیکنان را به دنیای دی سی و شخصیت هایش علاقه مند می کند.

اینجاستیس 2 در حالت آفلاین، محتویات بسیاری را پیش روی بازیکن قرار می دهد. کار تان با بخش داستانی که تمام شد می توانید به سراغ مولتی ورس بروید. در این بخش، با چالش های مختلفی رو برو خواهید شد و باید در زنجیره ای از مبارزه ها در درجه های سختی متفاوت شرکت کنید.

مولتی ورس بهانه ای است که شما را هر روز به سمت اینجاستیس 2 فرا می خواند، نه فقط به خاطر این که سرگرم کننده و لذت بخش است و شما را به چالش می کشد، بلکه به خاطر این که پاداش های خوبی هم به شما می دهد، پاداش هایی که با آن ها می توانید شخصیت های تان را شخصی سازی کنید.

با بازی کردن مود های مختلف و خصوصا مولتی ورس، Gear های مختلفی برای شخصیت ها آزاد می شود. بازیکنان می توانند با این Gear ها شخصیت های خود را شخصی سازی کنند، می توانند ظاهر شان را تغییر دهند و یا قدرت های شان را در ابعاد مختلف، بهبود بخشند.

این ویژگی جدید ارزش تکرار بالایی را به بازی بخشیده، زیرا که بازیکن را به آزاد کردن آیتم های مختلف برای شخصیت محبوب خود ترغیب می کند. همچنین بازیکنان برای استفاده از این آیتم ها، باید لول شخصیت خود را افزایش دهند، پس مشتاق می شوند که بیشتر و بیشتر بازی کنند تا لول شان افزایش یابد.

از این بخش آفلاین که بگذریم، بازیکنان می توانند در بخش آنلاین با هم رقابت کنند. بخش آنلاین و رقابت با دیگر بازیکنان با این که لذت خاص خودش را دارد، اما متاسفانه مشکل لگ مانند دیگر بازی های NetherRealm در اینجاستیس 2 هم پا بر جا است و یافتن حریف مقداری زمان می برد.

جمع بندی

اینجاستیس 2، قطعا برترین کار استودیو NetherRealm تا به امروز و یکی از بهترین های سبک فایتنیگ است. گیم پلی ای چالش برانگیز، اما لذت بخش، در کنار لیست بلند بالایی از شخصیت های دوست داشتنی، موجب شده اند که هر گیمری بتواند از این محصول لذت ببرد.

اگر به سبک فایتنیگ علاقه دارید و یا مشتاق هستید یک بار آن را بیازمایید، تجربه اینجاستیس 2 را به شما پیشنهاد می کنیم. اگر هم که از طرفداران سرسخت دنیای دی سی و شخصیت هایش هستید، بهتر است که به هیچ عنوان خود را از این بازی محروم نکنید.

  • مکانیزم های فایتینگ عمیق و حرفه ای
  • مناسب برای تازه واردان به ژانر فایتینگ
  • کیفیت بسیار بالای گرافیک قنی و خصوصا انیمیشن ها
  • تنوع بالای شخصیت های قابل بازی
  • محتویات فراوان
  • ارزش تکرار بالا به لطف سیستم لوت و بخش مولتی ورس
  • مشکلات بخش آنلاین
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • رضا تقی پور
    رضا تقی پور | ۹ خرداد ۱۳۹۶

    خیلی عالیه و رو گوشی سامسونگ j7(2016)به خوبی با کیفیت بالا اجرا شد.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی