ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مهندس منتقد به استخدام زنان در گوگل اخراج شد

به گزارش بلومبرگ مهندس ارشدی که پیشتر با انتشار یک سند ده برگی خواستار توقف استخدام (در راستای ایجاد تنوع جنسیتی) زنان در گوگل شده بود و اعلام کرده بود که مردان به لحاظ بیولوژیکی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

به گزارش بلومبرگ مهندس ارشدی که پیشتر با انتشار یک سند ده برگی خواستار توقف استخدام (در راستای ایجاد تنوع جنسیتی) زنان در گوگل شده بود و اعلام کرده بود که مردان به لحاظ بیولوژیکی گزینه های بهتری برای استخدام در صنعت تکنولوژی هستند، ظاهرا اخراج شده است.

مهندس James Damore با ارسال ایمیلی برای بلومبرگ اعلام کرده که گوگل او را به خاطر «اصرار داشتن بر کلیشه های جنسیتی» اخراج کرده است. گفتی است «بیانیه» Damore که آخر هفته گذشته در گوگل منتشر گردید نخستین بار از طریق نشریه مادربورد در فضای مجازی قرار گرفت و وبسایت Gizmodo نیز به تفصیل به آن پرداخت. از آن زمان به بعد مناقشات زیادی بر سر دیدگاه های این مهندس ایجاد شد و کار به جایی رسید که بسیاری در مقام تضعیف تلاش های گوگل و دیگر شرکت های فعال در زمینه تکنولوژی برای روی کار آوردن زنان برآمدند.

جان کلام Damore این است که تفاوت های بیولوژیکی میان مردان و زنان علت اصلی فاصله جنسیتی میان آنها در گوگل و صنعت عظیم تکنولوژی است. وی همچنین اظهار داشت که تلاش ها برای از بین بردن این اختلاف باعث شده که «تنوع بخشیدن بر اندیشه ها» از یاد مسئولان گوگل برود و در نهایت فرهنگی در این شرکت به وجود آمده که تبعیض علیه دیدگاه محافظه کاران را ترویج می کند.

واکنش اولیه گوگل به این بیانیه بسیار ملایم بود. دنیل براون نایب رئیس بخش اپلیکیشن های گوگل در بیانیه اولیه خود اعلام کرد دیدگاه های آقای Damore چیزی نیستند که «گوگل یا من تایید، ترویج یا تبلیغ شان کنیم». با این همه براون معتقد بود که گوگل در برابر نظرات مخالف بسیار صبورانه عمل می کند.

تصویری از James Damore

این خانم در ادامه بیانیه خود آورده است: ایجاد یک محیط باز و فراگیر از تمامی جنسیت ها تا حدودی نیازمند ایجاد فرهنگی است که به موجب آن دیدگاه های متفاوت و نظرات سیاسی مخالف از بیان عقاید خود احساس امنیت کنند. در آن زمان مشخص نبود که گوگل قصد دارد چطور به این اتفاق واکنش نشان دهد.

با وجود این صحبت ها اما به تدریج انتقادات علیه Damore شدت گرفتند و کم کم اسم او در فضای داخلی گوگل بر سر زبان ها افتاد.

همین مساله باعث شد که ساندار پیچای مدیرعامل این شرکت نامه ای سرگشاده با این مضمون را برای کارکنان شرکت ارسال نماید: «حرف هایی که بر زبان می آوریم اهمیت دارند».

در این نامه پیچای اعلام نموده که Damore  قوانین رفتاری شرکت را زیر پا گذاشته و «کلیشه های مخرب جنسیتی را در محیط کار» مطرح کرده است تا «مدعی شود گروهی از همکاران ما خصوصیاتی دارند که باعث می شود به لحاظ بیولوژیکی برای کاری که انجام می دهند مناسب نباشند و این به نظر ما اهانت آور است».

البته پیچای مشخصا در نامه خود از اخراج Damore حرفی نزده اما خود این شخص طی مصاحبه ای که با بلومبرگ انجام داده مدعی شده که گوگل نقض قوانین رفتاری شرکت و توجه ناخواسته ای که به این بیانیه جلب شده را برای اخراجش کافی دانسته.

جالب است بدانید که اخراج وی غوغایی در فضای مجازی برپا کرده و بسیاری با دفاع از دیدگاه های وی او را قهرمان خطاب می کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • erfun
    erfun | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    خب طبیعیه الان تو کامنتایی که گذاشتن همه مردن...خب یعنی خانوما علاقه ای به تکنولوژی ندارن اکثر مخلطبای دیجیاتو مردن

  • kamran naseri
    kamran naseri | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    وضعیت یاهو رو ببنید ، بعد به دفاع از حقوق زنان بپردازید ،

  • Mohammad Reza
    Mohammad Reza | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    حالا دوستان جوگیر نشن بله اقایون تو مدیریت و منطق بهتر از خانوما عمل می کنن چون این ویژگی ها گره خورده با مردونگیه اما خانوما هم توی یه سری مسائل برتری دارن مثلا توی مسائل اجتماعی و احساسی که البته این حرفا بی ربطه به این مطلب.خلاصه ی حرف اینه که توی هر کاری باید ببینن کی بهتر عمل می کنه اگه دوتا کاندید برای یه شغل هست یکیشون رو صرفا به خاطر زن بودن یا مثلا سیاه پوست بودن استخدام نکنن بگن ببینید اینجا ما به اقلیت ها بیش تر اهمیت میدیم!هر کسی شایسته تره شغل بهتر با حقوق بیش تر رو بگیره فارغ از جنسیت و نژاد

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

    البته نژاد آقایون کاملتر و یا بهتر از زنان نیست. برتریهایی نسبت به هم دارن اما نه دیگه در این حد که بگیم یکی از اون یکی کاملتر یا برتره. اما زنده باد شایسته سالاری. اون مهندس ارشد هم نوع بیان گفته هاش واقعا بد بود. میتونست بهتر منظور و درخواستش رو برسونه. یه خورده نژاد پرستانه حرف زده.

    • jamalifar
      jamalifar | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

      من هم نظر شما رو بیشتر قبول دارم تا اینکه بگیم چه جنسیتی کامل تر از دیگریه...

    • erfun
      erfun | ۱۸ مرداد ۱۳۹۶

      مگه زن و مرد دو تا نژادن؟؟!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی