ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

ایکس باکس وان مشکل جدی بازی انحصاری دارد

هفته گذشته وبسایت پولیگان در مطلبی مفصل به ماجرای ضعف کنسول بازی ایکس باکس وان در زمینه بازی های انحصاری پرداخت. این مطلب اما به دلیل ذکر احتمال خریداری شدن الکترونیک آرتز توسط مایکروسافت مورد ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

هفته گذشته وبسایت پولیگان در مطلبی مفصل به ماجرای ضعف کنسول بازی ایکس باکس وان در زمینه بازی های انحصاری پرداخت. این مطلب اما به دلیل ذکر احتمال خریداری شدن الکترونیک آرتز توسط مایکروسافت مورد توجه رسانه ها از سراسر جهان قرار گرفت.

در مطلب «ایکس باکس وان مشکل جدی بازی انحصاری دارد»، کالین کمپبل به تفصیل در مورد مشکلات بر سر راه مایکروسافت و تیم مدیریتی ایکس باکس به رهبری فیل اسپنسر سخن گفته و از وقایع پنهان نیز سخن به میان آورده که در ادامه می خوانید.


مایکروسافت به رئیس ایکس باکس، فیل اسپنسر رای اعتماد داد و او را به عنوان مدیر اجرایی بخش گیمینگ منصوب کرد. در عوض، از فیل اسپنسر این انتظار می‌رود تا مشکل فوری کمپانی را حل کند: ایکس باکس وان به اندازه‌ی کافی عناوین انحصاری بزرگ ندارد.

هر چه به دوره‌ی پر مصرف و پر جنب و جوش این نسل از کنسول ها نزدیک می‌شویم، ایکس باکس وان فاصله‌ی زیادی به لحاظ پایه‌ای با پلی استیشن ۴ دارد. مایکروسافت علاقه‌ای به انتشار میزان فروش سخت افزاری خود ندارد، اما تحلیل گر بازاری که با او گفت و گو کردیم فروش ایکس باکس وان را حدود ۳۵ میلیون عدد تقریب زد. عددی که برای پلی استیشن ۴ چیزی بیش از ۷۳ میلیون عدد است.

این دو برابر بودن واضح ارقامی که پیشتر به آن اشاره شد، به نظر نمی‌رسد امسال هم وضعیت مطلوب تری پیدا کند. با نگاهی به ترکیب انحصاری های دو کنسول در سال ۲۰۱۸ می‌توان به نتایج تلخی رسید. لا اقل برای طرفداران ایکس باکس.

برای پلی استیشن ۴ به بازی‌هایی نظیر The Last Of Us Part 2، اسپایدر من، گاد آو وار، دریمز و دیترویت می‌توان اشاره کرد که توسط استودیو های بسیار معتبر در سال جاری عرضه می‌شوند. سونی همچنین مشغول عقد قرارداد‌ های شخص ثالث با عناوینی نظیر دستینی ۲، Call Of Duty: WWII و استاروارز بتل فرانت ۲ است.

از عناوین تایید شده‌ی ایکس باکس وان برای ترکیب انحصاری‌ های سال ۲۰۱۸ می‌توان به State of Decay 2، Crackdown 3 و Sea of Thieves اشاره کرد. بعضی از عناوین جذاب از استودیو های قدرتمند. اما همه و حتی متعصب ترین طرفداران ایکس باکس هم باید اذعان داشته باشند که این ترکیب در مقایسه با ترکیبی که سونی دارد کمتر امیدوار کننده است. کنسل شدن دو عنوان مهم ایکس باکس وان در دو سال گذشته، یعنی Scalebound از پلاتینیوم گیمز و بازی فیبل لجندز شرکت لاینهد ضربه ‌های سختی بودند که بر پیکره‌ی انحصاری‌های مایکروسافت وارد شد.

فیل اسپنسر در جریان این مشکلات هست. خودش اینطور گفته. او سال گذشته به بلومبرگ گفت: «توانایی ما برای ایجاد محتوا باید یکی از نقاط قوتمان باشد. ما همیشه در سطح یکسان سرمایه گذاری نکرده‌ایم. ما در این سرمایه گذاری دارای فراز و نشیب‌هایی بوده‌ایم.»

یافتن بازی هایی که به ایکس باکس وان انرژی دوباره‌ای تزریق کند یکی از بزرگترین چالش های حرفه‌ی این رئیس با تجربه خواهد بود.

نگاه تحلیل گر

ما با چهار تحلیلگر که همگی متفق القول بر این عقیده بودند که مایکروسافت باید زودتر اقدامی‌ بکند صحبت کردیم. و تا الان به دست گرفتن بازار انحصاری‌ ها بهترین راه حل شمرده می‌شود. پیرس هاردینگ رولز، مدیر مرکز تحلیل و تحقیقات IHS در این باره می‌ گوید:

مایکروسافت می‌داند که این معضل، مشکلی مهم است. از این رو که فیل اسپنسر درباره‌ی سرمایه گذاری بر محتوا های انحصاری صحبت‌ هایی کرده است.

مدیرعامل مرکز تحقیقاتی سوپر دیتا، جوست فان درونن در این باره می‌گوید:

سونی قرار است در این مرحله از چرخه‌ی سخت افزاری تهاجمی باشد. به نظر می رسد که لیست انحصاری های مایکروسافت به شدت ضعیف تر است. آن‌ ها عناوین قدرتمندی مثل سونی در دستور کار نداشتند و به همین دلیل است که من فکر می‌کنم آن‌ها کمی عقب افتادند. بعضی از عناوینشان آنقدر خوب که انتظار داشتند عمل نکرده.

مایکروسافت دست کم ۱۳۰ میلیارد دلار پول نقد دارد که به لطف معافیت مالیاتی اخیر به سود شرکت های بزرگ، این رقم افزایش هم یافته. وقتی ثروت شرکتی مثل الکترونیک آرتز را که ۳۵ میلیارد دلار است در نظر بگیرید، مایکروسافت ثروتی کلان برای این جنگ در اختیار دارد. دیوید کول، مالک DFC Intelligence می‌گوید:

به طور کلی مایکروسافت سالی عالی داشت. اما [این موفقیت] هیچ ارتباطی به ایکس باکس وان نداشت. تیم ایکس باکس، باید تصمیمات بزرگ و استراتژیک بگیرد. آن ها نیاز دارند تا راه حلی پیدا کنند تا بتواند مشخص کند چگونه می‌خواهند در صنعت گیم پیش بروند.

شایعات درباره‌ی حق مالکیت و عناوین انحصاری همیشه در صنعت بازیسازی یکی از سرگرمی‌ها بوده. اما با توجه به مشکلات اخیر مایکروسافت، به همراه عقب ماندن از رقیبشان پلی استیشن و داشتن جیبی پر از پول، برخی از این شایعات را شدید تر می‌کند.

خریدهای بزرگ

برخی از نام‌ هایی که در رابطه با خرید‌ های آتی مایکروسافت به گوش می‌خورد، عجیب و غریب و دور از ذهن است. اما حقیقت این است که این شایعات رنگ خاصی به خود گرفته و می‌توان از این شایعات نکاتی را برداشت کرد. در حقیقت آخرین اسمی که شنیدیم (از یک منبع قابل اعتماد نزدیک به مایکروسافت) الکترونیک آرتز بود. همچنین زمزمه هایی هم در مورد والو و بخش کره ای پابجی کورپ شنیده می شود که مایکروسافت سال پیش قرارداد انحصار زمانی برای بازی PlayerUnknown's Battlefrounds با آن ها امضا کرد. فان درونن در این باره می‌گوید:

چون در حال حاضر در این نقطه از چرخه‌ی همه چیز هستیم، انتظار دارم مایکروسافت اتفاقی را اعلام کند. خیلی خیلی زود.

دلیل دیگری برای این امیدواری که مایکروسافت قرار است خرید جدیدی داشته باشد از داخل خود مایکروسافت به گوش می‌رسد. فیل اسپنسر چندی پیش به مدیر اجرایی ارتقا پیدا کرد. جایی که نقش مهم تری دارد تا تاثیر بیشتر بازی‌ های ویدیویی را به استراتژی های مایکروسافت القا کند. کول می‌گوید:

او زمانی آمده که ایکس باکس وان در شرایط بدی قرار دارد. من فکر می‌کنم او از این شرایط به نحو احسن استفاده کرد. قدرت کلی این پست در کمپانی مثبت است چرا که فضای کافی برای سرمایه گذاری در گیمینگ را ایجاد می‌کند.

مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا نسبت به استیو بالمر در زمینه‌ی گیم و ایکس باکس علاقمندتر نشان داده. با نشان دادن چراغ سبز به خرید توسعه دهندگان ماینکرفت، موجانگ به عنوان یکی از اولین خرید‌ های بزرگ سال ۲۰۱۴ می‌ توان به این مهم پی برد.

سابقه‌ی وصله دار

شاید بد نباشد نگاهی به تاریخ وصله دار مایکروسافت در زمینه‌ی خرید‌ های بزرگ صنعت بازیسازی داشته باشیم. موجانگ اولین خرید مایکروسافت از سال ۲۰۰۷ و خرید لاینهد بود. لاینهد در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد.

پیش از آن، مایکروسافت Rare را در سال ۲۰۰۲ خریداری کرد. Rare نشان داد که یک ناکامی بزرگ است و بعد ها مشغول توسعه‌ی بازی‌های مربوط به کینکت شد. امسال، به نظر می‌خواهد با بازی مولتی پلیر و نا معمول Sea of Thieves با فضای دزدان دریایی، بازگشت با شکوهی داشته باشد.

مایکل پکتر، تحلیلگر ارشد شرکت Wedbush Securities می‌گوید:

سونی استودیو های داخلی بسیار زیادی دارد و این به این معنی است که آن‌ ها انحصاری های بیشتری نسبت به مایکروسافت خواهند داشت. سونی همیشه به بازی‌ های انحصاری توجه می‌کرده و مایکروسافت می‌خواهد از آن ها تقلید کند. اما آن ها اجازه دادند استودیو هایی نظیر Rare و لاینهد کمرنگ و کمرنگ تر شوند.

بزرگترین موفقیت استودیو های مایکروسافت بانجی بود که در سال ۲۰۰۰ خریداری شد. استودیویی که سری بازی های هیلو را برای سه نسل از کنسول هایشان ساخت. اما بانجی دیگر بخشی از مایکروسافت نیست. عنوان علمی تخیلی آن‌ ها یعنی دستینی توانسته بر عنوان جایگزینشان در مایکروسافت، یعنی هیلو ۵ ساخته‌ی استودیوی ۳۴۳، سایه بیاندازد.

در سال ۲۰۱۳ وقتی اسپنسر هنوز معاون مایکروسافت بود، اعلام کرد که قصد دارد استودیوهای داخلی و مراکز رشد جدیدی راه اندازی کند، اما به نظر به جایی نرسید. با توجه به پروژه‌ هایی نظیر Project Spark که کنسل و ناپدید شدند.

بعضی از تیم ها در مایکروسافت خوب کار می‌کنند. استودیو های ترن ۱۰ و پلی گراوند گیمز بازی فورزا موتور اسپورت و فورزا هورایزن را هر سال در سطح بالایی عرضه می‌کنند. ID@Xbox برنامه‌های خود را مبنی بر جذب بازی های انحصاری نظیر کاپ هد به خوبی انجام می‌دهد.

امسال چند عنوان انحصاری کوچک تر روی ایکس باکس وان عرضه می‌شود. نظیر Ashen، دیپ راک گلکتیک و داروین پراجکت. ولی بعید است این عناوین بتوانند در مقابل غول های سونی حرفی برای گفتن داشته باشند. و البته سونی هم عناوین مستقل انحصاری و قوی زیادی برای ترکیب پلی استیشن وی آر خود دارد.

بدون شک مایکروسافت رمز و راز‌های زیادی در آستین دارد. گیرز آو وار جدید که ادامه‌ی این سری از بازی ها که آخرین نسخه‌اش سال ۲۰۱۶ عرضه شد می‌تواند مهره‌ی قدرتمندی باشد اما صحبتی از آن در میان نیست. ممکن است استودیویی نظیر The Coalition در حال کار کردن روی آی پی جدیدی باشد، هرچند بعید به نظر می‌رسد. با توجه به اینکه مایکروسافت شروع اشتباهی در ساختن عناوین جدید برای مقابله با سری آنچارتد سونی داشت.

و البته، مایکروسافت موجانگ را دارد. اما بزرگترین بازی این استودیو انحصاری مایکروسافت نیست. ماینکرفت تقریبا روی همه چیز قابل اجراست!

می‌دانیم که توم ریدر جدیدی از سمت اسکوئر انیکس در حال ساخت است، اما اینکه توم ریدر مثل ۲۰۱۵ انحصاری ایکس باکس وان باشد جای سوال دارد. به صورت تجاری، مجادله در این باره نسبت به اوایل نسل از کنسول‌ ها سخت تر است.

شایعات می‌گویند بازی شوتر پرفکت دارک ممکن است یک بازگشت داشته باشد. استودیوی بریتانیایی الکتریک اسکوئر در حال جذب نیرو برای کار روی یک عنوان انحصاری برای ایکس باکس وان است.

نگاهی مشتاقانه به آینده

یقینا می‌توانیم در E3 امسال منتظر چیزی باشیم. در ماه نوامبر، مدیر انتشارات ایکس باکس شانون لافتیس به گیم اسپات گفت:

من فکر می‌کنم ارائه های ما خوب و قدرتمند است. قطعا شنیده‌ام که گیمر ها انتظار بیشتری دارند. آیا ما علاقه داریم چندین عنوان انحصاری دیگر هم داشته باشیم؟ با شما شرط می‌بندم. اتفاقات زیادی پیش رو داریم، اتفاقاتی که در حال کار روی آن ها هستیم و درباره شان صحبتی نمی کنیم.

اما تلاش زیادی لازم است تا فاصله‌ای که با سونی ایجاد شده پر شود. البته اگر بتوانیم مایکروسافت را به عنوان یک مدعی در این رقابت قبول کنیم. چرا که در حال حاضر مایکروسافت خطر حضور نینتندو با موفقیت های فوق العاده‌اش همراه سوییچ را حس می‌ کند. شرکتی که موفقیت های زیادی از عناوین انحصاری در کنار طراحی هوشمندانه‌ی سخت افزاری به دست آورده است. کول در این باره خاطر نشان می‌کند:

گذشته از موفقیت های دنباله دارد پلی استیشن ۴، سوییچ سال فوق العاده‌ای داشت. وقتی مایکروسافت عقب بیافتد، می‌توانیم به نینتندو به چشم پلتفرم ثانویه نگاه کنیم.

همه این مسائل ما را به نقطه‌ای بر می‌گرداند که خبر از پتانسیل بالای بازی های انحصاری می‌دهد. اتفاقی که می‌تواند به مایکروسافت انبوهی از توسعه دهندگان با استعداد جدید، آی پی های جدید، اسم‌های جدید بزرگ و آماده‌ی عرضه روی ایکس باکس وان هدیه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Saeed Nouroozi
    Saeed Nouroozi | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    Ea سری ورزشی خوبی داره و همچنین بازیهایی مثل سری مدال افتخار،ولی بخاطر سری فیفا هم که شده این خرید بخاطر قوانینی که در اروپا و امریکا وجود داره در مورد انحصار گرایی ممکنه برا مایکروسافت گرون تموم بشه

  • mohamad
    mohamad | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    ولی کلا این جوری‌که اینا پیش میرن تو انحصاری کردن تا چند وقت دیگه برای بازی کردن بازی یای خوب باید هر دوتا کنسولو داشت

  • sajadramzani
    sajadramzani | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    ناموسا سونی کجا مایکروسافت کجا سونی خیلی حرفه ای تر از این حرفاس

    • poro alex
      poro alex | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

      آره سونی رمش 12 ست ترافلاپ 5 داره تو راست می گی

      • یه نفری.
        یه نفری. | ۱۷ بهمن ۱۳۹۶

        کنسولو به بازیش میشناسن نه به قدرتش.

  • مجتبی سامری
    مجتبی سامری | ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

    نباید ea تحت مایکروسافت در بیاد

مطالب پیشنهادی