ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Minit؛ مرا به خاطرت نگه دار

اگر تکنولوژی به حد و اندازه فعلی پیشرفت نمی کرد، چه می شد؟ اگر دوربین سری بازی های افسانه زلدا همیشه دو بعدی می ماندند، جدیدترین نسخه این سری چه رنگ و بویی داشت؟ اگر ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

اگر تکنولوژی به حد و اندازه فعلی پیشرفت نمی کرد، چه می شد؟ اگر دوربین سری بازی های افسانه زلدا همیشه دو بعدی می ماندند، جدیدترین نسخه این سری چه رنگ و بویی داشت؟ اگر از تکنولوژی فعلی برای ساخت یک بازی با المان های دو دهه پیش استفاده می کردیم، چه اتفاقی رخ می داد؟ ساخته جدید Devolver Digital یعنی بازی Minit پاسخ بسیار خوبی به این سوال ها است.

این استودیو پیش از این وظیفه نشر بازی هایی مانند سری Shadow Warrior و عنوان تحسین شده Hotline Miami را بر عهده داشته است و به همین دلیل از همان ابتدا می توان فهمید Minit قرار است تجربه خاصی از بازی های ویدیویی برای شما باشد و این موضوع در طول مدت زمان 4 ساعتی که بازی طول می کشد، به خوبی به شما ثابت خواهد شد.

ثانیه شماری

بازی با کم ترین اطلاعات دریافتی شروع می شود. به عنوان قهرمان بازی Minit وظیفه دارید به حرف دوستتان گوش داده و به کارخانه خاصی بروید. همین یک خط، بهانه ای برای شکل گیری هسته گیم پلی بازی و معرفی کاراکترهای گوناگون آن می شود.

  • سازنده: JW, Kitty, Jukio, and Dom
  • ناشر: Devolver Digital
  • پلتفرم ها: پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، پی سی
  • پلتفرم بررسی: پی سی

قصه از این قرار است که شما باید با گذشت از محل های متفاوت و موانع درشت و کوچکی به مقصد برسید و البته برای این موضوع، محدودیتی 60 ثانیه ای وجود دارد. یعنی شما با گذشت 60 ثانیه، شکست خواهید خورد. البته مشخص نیست که آیا بعد از این مدت زمان کوتاه، شخصیت تحت کنترل شما می میرد یا این که حافظه اش پاک شده و از خواب بیدار می شود. سرتاسر بازی پر از این سوال های جالب و هیجان انگیز است که در ادامه متن به آن خواهیم پرداخت.

در مدت 60 ثانیه، معماهای گوناگونی جلوی شما قرار می گیرند که هر کدام روش خاصی برای حل کردن دارند. با وجود آن که مدت زمان بازی آن چنان طولانی نیست؛ تعداد معماهای بازی و تنوع آن ها به اندازه قابل قبولی بالا بوده و از آن جا که حالت سخت تری در بازی وجود دارد که زمان شما را از 60 به 40 ثانیه کاهش داده و کمی معماها را سخت تر می کند، قطعاً با تجربه متنوعی روبرو خواهید بود.

بازی Minit

مهم ترین عنصر برای حل تمام معماهای بازی، به یاد سپردن مکانیک حل کردن آن ها است. در طول مراحل ممکن است برای حل معماها چند بار به عمد 60 ثانیه خود را به اتمام برسانید تا مکانیکی خاصی دستگیرتان شود یا دیالوگی را گوش کنید.

این مرگ ها و باختن های پیاپی در واقع یکی از اصلی ترین مکانیک های بازی محسوب می شوند. این قضیه باعث شده تا همیشه چیزهای ناشناخته زیادی برای کشف کردن در بازی وجود داشته باشد و شاید در دفعه دوم یا سومی که مرحله ای را به اتمام می رسانید، با آیتم ها یا شخصیت های متنوعی روبرو شوید.

آیتم های بازی هم متنوع هستند و می توانید با جمع آوری سکه در طول مراحل، آن ها را خریداری کنید. برای جمع آوری سکه ها، باید خلاقیت به خرج داده و کاری را به صورت غیر معمول انجام دهید. مثلا می توانید به گل خاصی آب داده یا به جسم خاصی، برای مدتی طولانی، ضربات متعددی را وارد کنید. همچنین ماموریت های جانبی متنوعی هم در بازی وجود دارند که برای شما امتیاز به ارمغان خواهند آورد.

یکی از نکات مثبت و همچنان عجیبی که در بازی حضور دارد، وجود دکمه مرگ در Minit است. به این معنا که با فشردن کلید خاصی با توجه به پلتفرمی که در آن مشغول انجام این بازی هستید، شخصیت اصلی می میرد و شما مرحله را از سر خواهید گرفت. همین کار کوچک باعث شده تا اگر برای مثال، 20 ثانیه از مدت زمان محدود خودتان را از دست دادید و متوجه اید که در 40 ثانیه پیش رو، کاری از دستتان بر نخواهد آمد، با فشردن کلید مرگ، بازی را از سر بگیرید.

بازی Minit

البته این مردن های پیاپی، به معنای سختی بیش از اندازه بازی نیست و آیتم های فراوانی وجود دارند که سرعت حرکت شما یا سایر قدرت هایتان را بهبود می بخشند. همچنین بخش هایی که بازی ذخیره می شود هم با فاصله درستی کنار یکدیگر چیده شده اند تا سختی بازی Minit منطقی به نظر برسد.

باید گفت بازی کردن Minit به صورت دو نفره هم لذت بخش است و نفر دوم حتی نیاز به استفاده از کنترلر یا فشردن دکمه خاصی نخواهد داشت. همان طور که پیش از این گفتیم، برای رد کردن چالش های مختلف بازی نیاز دارید نحوه حل بعضی از معماها را به خاطر بسپارید و از حافظه خود استفاده کنید. وجود نفر دوم، مخصوصاً در حالت New Game Plus بازی که ثانیه های کمتری در اختیار دارید، به شما برای حل معماهای مراحل کمک شایانی خواهد کرد.

به طور کلی، وقت شما در بازی، به حل کردن معماها، ضربه زدن به شی خاصی و صحبت با سایر کاراکترها خواهد گذشت. استفاده درست از عنصر محدودیت زمان باعث شده تا شما پشت سر هم به تمرین و تکرار برای حل چالش های گوناگون بپردازید، بنابراین ممکن است بعد از مدتی، متوجه شوید زمان زیادی از هنگامی که وارد بازی شده اید، گذشته و شما اصلاً گذشت زمان را حس نکرده اید و این نکته هم، امتیاز مثبتی برای سازندگان این اثر به حساب می آید.

در کنار مراحل متنوع و معماهای گوناگون، تنها ایراد بخش گیم پلی را می توان در این نکته دانست که بخش های خوب بازی، بخش های انتهایی آن هستند و به اصطلاح، بازی دیر جان گرفته و جذاب می شود.

فرصت را از دست نده

بازی Minit پر است از کاراکترهای متنوع و دیالوگ های عجیب و غریب. جدا از تنها سلاح شخصیت اصلی که یک شمشیر است، در طول بازی شخصیت های زیادی را ملاقات کرده و آن ها دیالوگ های عجیبی و متنوعی را به زبان خواهند آورد.

شخصیت های عجیبی که در بازی وجود دارند، دیالوگ های پوچ و جالبی می گویند و همین مورد باعث شده فضاسازی Minit خاص باشد. با وجود آن که تمام صحنه های بازی سیاه و سفید هستند، سازندگان آن از طیف روشنی از سفید و طیف تیره ای از رنگ سیاه برای خلق محیط استفاده کرده اند و همین موضوع باعث شده Minit صرفا یک بازی سیاه و سفید معمولی نباشد و این عمل روی بخش فضاسازی، تاثیر گذار ظاهر شود.

بازی Minit

حس اکتشاف جالبی در بازی Minit وجود دارد که از همان پوچی خاصی فضلی بلزی سر چشمه می گیرد، تقریباً هیچ راهنمای به خصوصی در بازی وجود ندارد و کاملاً بدون اطلاع قبلی، ناگهان آیتم خاصی به بازی اضافه شده یا شما طرز استفاده چیزی که به دست آورده اید، پیدا می شود. این بازی پر از این «چیز ها» است و از همین جهت، می توان متوجه ذهن خلاق و پر از ذوق سازندگان آن شد.

در طول بازی ممکن است بارها این سوال را از خودتان برسید که چرا در حال انجام چنین کاری هستم و چرا این شخصیت، چنین ماموریتی را به من داده است. این سوالات و بی هویتی تقریباً محضی که در بازی Minit وجود دارد، به معنای ضعف طراحان آن در نوشتن سناریو نیست و همه این موارد در کنار هم، حس گنگی را در شما ایجاد خواهند کرد که یکی از امضا های اصلی این بازی به حساب می آید.

در جست و جوی زمان از دست رفته

همان طوری که گفتیم، گرافیک بازی در خدمت فضاسازی و ساختار کلی بوده و موسیقی نیز از چنین قضیه ای معاف نیست. باید بدانید صداگذاری خاصی در بازی وجود نداشته و دیالوگ های شخصیت ها را تنها می توان خواند.

موسیقی بازی که همخوانی خوبی با طراحی پیکسلی شخصیت ها و محیط دارد، تم جالبی داشته و با توجه به محلی که در آن حضور دارید، ترک های متفاوتی برای شما پخش خواهد شد. ممکن است در کافه، با یک موسیقی راک اند رول کلاسیک روبرو شوید یا به هنگام نزدیک شدن به ساحل، نوای آرام تری برای شما پخش شود.

بازی Minit

با توجه به مستقل بودن بازی، نمی توان ایراد شاخصی از Minit گرفت و اگر کمی سخت گیری کنیم. شاید بشود به مواردی همچون کمبود سلاح یا احساس بی هدفی در دقایق ابتدایی بازی اشاره کرد.

بازی Minit سرشار از چنین خلاقیت های ریز و جالبی بوده و همین موضوع باعث می شود تجربه آن خالی از لطف نباشد. تجربه این بازی، شما را یاد دوران اوج بازی های پیکسلی، به خصوص کنسول دستی گیم بوی خواهد انداخت و مراحل آن، برای چهار ساعت زمانی که برای به پایان رساندن بازی نیاز است، شما را پای خود میخکوب خواهند کرد.

  • طراحی مراحل جذاب
  • ایده مرگ در 60 ثانیه جواب داده است
  • طراحی هنری دوست داشتنی
  • ارزش تکرار بالا
  • احساس بی هدفی در ابتدای بازی
  • حضور تنها یک اسلحه در بازی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • alimohammadi15
    alimohammadi15 | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

    این طرح بررسی بازی های مستقل خیلی خوبه، ممنون ازتون.
    فقط لطفا بیشتر از اینا نقد کنین، بازی هایی مثل Beholder و Prison Architect و خیلی بازی های مستقل دیگه لایقش هستن.
    ممنون.

    • شایان کرمی
      شایان کرمی | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

      سلام. ممنون از نظرتون. سعی می کنیم حتماً در آینده بیشتر بپردازیم به صنعت بازی های مستقل.

      • alimohammadi15
        alimohammadi15 | ۲۵ فروردین ۱۳۹۷

        ممنون

مطالب پیشنهادی