ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حباب تکنولوژی
تکنولوژی

کارشناسان از احتمال ترکیدن حباب فناوری در آینده نزدیک خبر می دهند

به تازگی هشدارهایی به گوش می رسد که یادآور ترکیدن حباب دات-کام در اواخر دهه 90 میلادی است: احتمال ترکیدن حباب ارزش سهام در بین شرکت های فناوری محور بزرگ. حباب دات-کام در آوریل 1997 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۵

به تازگی هشدارهایی به گوش می رسد که یادآور ترکیدن حباب دات-کام در اواخر دهه 90 میلادی است: احتمال ترکیدن حباب ارزش سهام در بین شرکت های فناوری محور بزرگ.

حباب دات-کام در آوریل 1997 شکل گرفت و در ژوئن 2003 به طور کلی از هم پاشید. در این دوره که با دسترسی بیشتر مردم به اینترت همزمان شد، شرکت های بسیاری از راه رسیدند و سرمایه های زیادی جذب کردند و در حالی که به نظر می رسید آینده بازار آنها فرایند مثبتی را طی می کند، ولی بیشتر سرمایه ها بر باد رفت.

سرمایه گذاری در شرکت های FAANG ریسک بالاتری دارد

«جیم کرامر» مجری برنامه  Mad Money در کانال CNBC در سال 2013 عبارت «FANG» را به کار برد. FANG اشاره به نام 4 کمپانی فیسبوک، آمازون، نتفلیکس و گوگل داشت. البته اکنون گوگل بخشی از آلفابت به حساب می آید. اخیراً کمپانی دیگری به این لیست اضافه شده: اپل. به این ترتیب اکنون باید عبارت «FAANG» را به کار ببریم، اگرچه شاید به زودی یک «M» برای مایکروسافت نیز به آن اضافه شود. اکنون بنا بر عقیده کارشناسان سرمایه گذاری در این شرکت ها ریسک بالایی دارد.

«جیم پاولسِن» استراتژیست ارشد سرمایه گذاری موسسه تحقیقات مالی «Leuthold Group» معتقد است که به غیر از سهام کمپانی های فناوری محور، ارزش سهام بقیه کمپانی های فهرست 500 سهام برتر (S&P 500) در بازار بورس سهام نیویورک و نزدک از سال 2013 تاکنون در حال تضعیف شدن هستند.

حباب تکنولوژی

پاولسن در یادداشتی خطاب به مشتریان خود می گوید: می توانید این گونه استدلال کنید که جاذبه فعلی که برای سهام کمپانی های فناوری محور وجود دارد به تازگی یک چرخه کامل دات کام را طی کرده است. اکنون 5 سال از زمانی که شرکت های فناوری محور، بازار S&P 500 را تحت سلطه خود در آورده اند می گذرد و این زمان به طرز شگفت آوری به آنچه که کمپانی ها در دوره دات کام در دهه 90 میلادی به آن رسیده بودند، نزدیک است.

هشدارهایی در مورد ترکیدن حباب فناوری به چشم می خورد

او در ادامه به CNBC اعلام کرده که اگر این موضوع به طرز مشابه با حباب دات کام پایان یابد، شگفت زده می شود، شگفتی او نه به دلیل بزرگی این موضوع، بلکه به دلیل شباهت حباب فناوری به حباب دات کام در دهه 90 میلادی است.

«لری هاوِرتی»، مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه گذاری «LIH» معتقد است که اکنون هشدارهای بسیاری در بازار برای موضوع ترکیدن حباب تکنولوژی به چشم می خورد. به عنوان نمونه او به بررسی موشکافانه توسط مراجع قانون گذار در حوزه فناوری اشاره می کند. هنوز موضوع کمبریج آنالیتیکا که پای مارک زاکربرگ را به کنگره باز کرد، از یاد نبرده ایم. هاورتی می گوید که در نهایت قانون، ارزش سهام شرکت های FANG را از آنها می گیرد.

از سوی دیگر پاولسن اشاره می کند که تفاوت های آشکاری بین حوزه فناوری امروزی با آنچه که در دهه 90 شاهد بودیم وجود دارد. به عقیده او شاخص ارزش بازار در حوزه فناوری با آنچه از کل بازار می بینیم مطابقت دارد؛ به جای آنکه بازار در حوزه فناوری بقیه بازار را از میدان به در کند.

در نهایت پاولسن پیشنهاد می کند که اگر افراد قصد سرمایه گذاری در حوزه تکنولوژی را دارند، روی شرکت های با ارزش سهام بازار کوچک و متوسط سرمایه گذاری کنند و به سراغ نام های مطرح FAANG نروند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی