ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تارا اتوماتیک
خودرو

تارا اتوماتیک جدید با تغییرات جزئی ظاهری و اضافه شدن زیر آرنجی به بازار می آید

ایران خودرو از سال 99 بر روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو 301 با کد فنی K132 مانور داده و سرانجام این سدان را با نام تارا معرفی کرد. این صفحه به بررسی ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۱۵

ایران خودرو از سال 99 بر روی تولید یک سدان براساس نسخه ایرانیزه پژو 301 با کد فنی K132 مانور داده و سرانجام این سدان را با نام تارا معرفی کرد. این صفحه به بررسی اخبار و اطلاعات این خودرو اختصاص دارد.

تارا اتوماتیک جدید با تغییرات جزئی ظاهری و اضافه شدن زیر آرنجی به بازار می آید [به روز رسانی]  – خرداد ۱۴۰۱

بر اساس گزارش‌های مختلف، نسخه جدید تارا اتوماتیک از مهرماه سال جاری روانه بازار می‌شود. مدل جدید از لحاظ ظاهری تفاوت جزئی با نسخه فعلی داشته و با تجهیزات بیشتری در دسترس خریداران قرار می‌گیرد.

تارا اتوماتیک جدید از طراحی متفاوت برای چراغ‌های عقب بهره می‌برد و کاسه چراغ یکپارچه دارای گرافیک به‌روزتری خواهد شد. داخل کابین نیز به دکمه‌های جدیدی مجهز می‌شود که امکان برقراری تماس اضطراری SOS و تماس مستقیم E-Call را فراهم می‌آورند. همچنین فرم صندلی‌های عقب تغییر می‌یابد و زیرآرنجی به آن‌ها اضافه شود.

قیمت تارا اتومات در بازار آزاد مشخص شد  [به روز رسانی]  – اسفند ۱۴۰۰

حدود یک ماه پیش بود که ایران‌خودرو تارا اتومات را با قیمت کارخانه‌ای 415 میلیون تومان تکمیل وجه کرد و حالا قیمت این خودرو در بازار آزاد مشخص شده است.

براساس رصد بازار، تارا اتومات را با بهایی بین 540 تا 560 میلیون تومان در بازار آزاد خریداری کنند.

رقمی که تارا را به رقیبی بسیار جدی برای آریزو 5 توربو اتوماتیک در نسخه‌های دست دوم تبدیل می‌کند. همچنین تارا اتوماتیک از نظر شرایط بازار می‌تواند رقیبی برای شاهین اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز محسوب شود.

قیمت تارا اتوماتیک ایران خودرو  مشخص شد [به روز رسانی] -آذر ۱۴۰۰

تارا به‌عنوان جدیدترین محصول ایران‌خودرو از امسال بر روی خط تولید این شرکت قرار گرفته و در حال حاضر تنها نسخه دنده دستی آن در بازار عرضه می‌شود. قیمت کارخانه‌ای تارا از سوی ایران‌خودرو ۲۹۰ میلیون تومان اعلام شده و حالا مشخص شده که نسخه اتوماتیک نیز قرار است پس از حدود یکسال از نام نویسی اولیه با قیمت ۴۱۵ میلیون تومان راهی بازار شود، رقمی که احتمالا به معنای قیمت بیش از ۵۰۰ میلیونی این خودرو در بازار آزاد خواهد بود.

گفتنی‌است که تارا اتوماتیک از نظر تجهیزات رفاهی نظیر سانروف و کیلس استارتر و ...نیز نسبت به تارای دنده‌ای برتری دارد و خودرویی نسبتا پر آپشن محسوب می‌شود.

بررسی مدل‌های مختلف تارا دستی در بازار آزاد نشان می‌دهد که این خودرو در ارزان‌ترین مدل ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر از نسخه کارخانه‌ای است و بهای آن به حدود ۴۰۰ میلیون تومان می‌رسد. این در حالی است که رقیب این خودرو یعنی خودرو شاهین سایپا را می‌توان با بهایی در حدود ۳۳۰ میلیون تومان خریداری کرد.

جالب است بدانید که قیمت تارا در بازار آزاد از دنا پلاس توربوشارژر ارزان‌تر است.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر قیمت مدل‌های مختلف تارا دنده دستی در بازار آزاد در آذر ماه سال ۱۴۰۰:

مدلرنگبدنهکارکردقیمت (میلیون تومان)
۱۴۰۰سفیدبدون رنگ۵۵۰۰ کیلومتر۳۹۸
۱۴۰۰سفیدبدون رنگصفرکیلومتر۴۵۰
۱۴۰۰سفیدبدون رنگصفرکیلومتر۴۲۵
۱۴۰۰مشکیبدون رنگصفرکیلومتر۴۱۴

اولین اطلاعات از تارا برقی ایران خودرو [به روز رسانی] - آبان ۱۴۰۰

با توجه به هزینه های سنگین تولید خودروهای برقی، امید چندانی برای تولید انبوه این خودروها در شرایط فعلی کشور وجود ندارد اما ظاهرا بخش تحقیقاتی خودروسازان داخلی در حال بررسی تکنولوژی های مهم در این رابطه اند، براساس گفته‌های مدیرعامل شرکت جتکو (شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری های خودرو) این شرکت علاوه بر پروژه طراحی و تولید موتور سه سیلندر، برقی‌سازی محصولات ایران‌خودرو را نیز در دستور کار دارد.

تارا ایران خودرو
تارا اتوماتیک

شرکت جتکو به دنبال برقی سازی کامل محصولات ایران خودرو است و در این مرحله قصد دارد مجموعه قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و متعلقات آن را حذف کرده و موتور الکتریکی و باتری جایگزین آن کند.

مدیرعامل جتکو توضیح داد: «در این راستا، مرحله نخست نمونه‌سازی تارا برقی انجام و تا پایان سال نیز نمونه‌سازی صنعتی آن تولید و رونمایی میشود و در صورت فراهم شدن شرایط، امکانات، تسهیلات و زیرساخت ها شهری، تولید انبوه امکان‌پذیر خواهد بود.»

مهندس داود خسروی اضافه کرد: «تارای الکتریکی می‌تواند با هر بار شارژ، حدود ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد و سرعت آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.»

یکی از نکات مهم در توسعه خودرو و موتورسیکلت های برقی در ایران، نبود زیرساختهای لازم از جمله فقدان ایستگاههای شارژ شهری و بین شهری است که باعث میشود سرانجام چنین پروژه هایی،چیزی بیش از یک حرکت تبلیغاتی نباشد.

البته باید گفت حتی صرف نظر از قیمت تمام شده، بروز معضلاتی مانند کمبود برق که در تابستان گذشته تجربه کردیم، سد راه مهمی برای فراگیر شدن خودروهای برقی در کشور محسوب می‌شود.

تولید انبوه تارا اتوماتیک به زودی کلید می‌خورد [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

سید احمد مدیرقمی با اشاره به این‌ که تارا اتوماتیک مجهز به سامانه کنترل پایداری به‌روز است، خاطرنشان کرد: «نسخه دستی تارا نیز به سامانه کنترل پایداری تجهیز شده است؛ این، نخستین بار است که یک محصول ایرانی به این سیستم مجهز می‌شود. در محصول جدید تارا اتوماتیک، کالیبراسیون گیربکس به دلیل ارتباط با دیگر سیستم‌ها، نسبت به خودروهای دیگر شرایط بسیار پیچیده‌تری داشت که خوشبختانه با وجود زمان کم برای مناسب‌سازی استفاده در فصول سرد و گرم سال، به طور بسیار مطلوبی در این خودرو توسعه یافته است.»

مدیر طراحی سیستم‌های برق، الکترونیک و پلتفرم ایران‌خودرو، کنترل پایداری را سامانه‌ای در راستای ایمنی راننده و سرنشینان دانست و تصریح کرد: «این سامانه سبب می‌شود تا در صورتی که به هر نحوی خودرو از مسیر خود منحرف شود، با ترمزهایی که به صورت مستقل بر هر چرخ عمل می‌کنند، یا با در اختیار گرفتن سیستم گاز، از انحراف خودرو، چرخش و واژگونی آن جلوگیری شود.»

وی با بیان این‌که سامانه کنترل پایداری موجب جلوگیری از لغزش خودرو نیز می شود، افزود: «اگر خودرو در موقعیت‌های سربالایی و شرایط بارندگی، یخ‌زدگی، شن و ماسه و دیگر سطوح لغزنده قرار گیرد، در چرخ‌ها سُرخوردگی ایجاد نمی‌شود و با کنترلی که بر سیستم گشتاور موتور و تعویض دنده اعمال می‌شود، امکان حرکت خودرو بدون هرزگردی چرخ‌ها فراهم می‌شود.»

مدیرقمی با بیان این‌که امکان دیگری هم در محصول تارا اتوماتیک و هم در نمونه دستی تعبیه شده، جلوگیری از پس زدن در زمان شروع حرکت در سربالایی است، اظهار کرد: «این امکان نیز که به HSA معروف است، به وسیله سامانه کنترل پایداری فراهم می‌شود.»

وی بیان کرد: «سامانه ورود و استارت بدون کلید و باز شدن درها به صورت لمسی، تنها بخشی از امکاناتی است که سیستم برق و الکترونیک تارا اتوماتیک فراهم آورده است.»

به گفته وی، باز شدن هوشمند درِ صندوق عقب به عنوان امکانات آتی این محصول در نظر گرفته شده است.

وی سامانه RLS موسوم به اتولایت و حسگر باران را از امکانات رفاهی و ایمنی به‌کاررفته در تارا اتوماتیک برشمرد و گفت: «با بهره‌گیری از این سامانه، چراغ‌ها از حسگر نور و برف‌پاک کن‌ها از حسگر باران فرمان می‌گیرند. به این ترتیب، در صورت تنظیم در حالت اتوماتیک، برف‌پاک‌کن با بارش باران به صورت خودکار شروع به کار می‌کند. ضمنا در صورت تنظیم چراغ‌ها در حالت اتوماتیک، در موقعیت‌هایی مانند ورود به تونل یا پارکینگ، چراغ‌ها به صورت خودکار روشن و پس از خروج، خاموش می‌شوند. حالت خودکار برف‌پاک‌کن و چراغ‌ها توسط راننده فعال یا غیرفعال می‌شود.»

مدیرقمی اضافه کرد:‌ علاوه بر امکانات یاد شده، تارا اتوماتیک، مجهز به سامانه نمایش فشار باد چرخ‌ها و آینه‌های تاشونده برقی نیز هست.»

وی ضمن اعلام این که تارا اتوماتیک به‌زودی به تولید انبوه می‌رسد، به توان و ظرفیت تولید این محصول اشاره کرد و گفت: «پیش‌بینی می‌شود، با توجه به رقابت‌پذیر بودن این محصول، استقبال بالایی از سوی مشتریان و بازار صورت گیرد و بر همین اساس، امکان افزایش ظرفیت تولید با همکاری سازندگان زنجیره تامین وجود خواهد داشت.»

شتاب تارا در شرایط استاندارد چقدر است؟  [به روز رسانی] - مهر ۱۴۰۰

رئیس اداره پیش‌توسعه و طرح‌ریزی محصول ایران‌خودرو در خصوص شتاب تارا گفت: «مدت‌زمان رسیدن سرعت خودروی تارا دستی از سرعت صفر (سکون خودرو) به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت که تیم آزمون جاده‌ای ایران‌خودرو آن را انجام داده، ۱۲٫۵ ثانیه است. این عدد در شرایط محیطی استاندارد و همچنین در چندین مرحله آزمون به دست آمده است.»

احمدزاده به زاویه جاده مسیر تست با جریان باد و حذف اثر باد بر روی نتیجه اشاره کرد و گفت: «آزمون شتاب‌‌گیری خودرو در ۲ جهت و مسیر رفت و برگشت جاده یکسان اجرا می‌شود. شتاب‌گیری برخلاف جهت باد بر نتایج آن تأثیرگذار خواهد بود.»

براساس تست دیجیاتو در شرایط تهران شتاب صفر تا صد تارا دنده دستی در حدود ۱۳.۵ ثانیه است.

تارا اتوماتیک در یک قدمی بازار  [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از تحویل تعهدات خودرو تارا اتوماتیک در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

با توجه به گفته‌های وی به محض آنکه شورای رقابت قیمت نهایی تارا اتوماتیک را مشخص کند دعوتنامه‌های این خودرو برای مشتریان آن ارسال خواهد شد.

شورای رقابت پیش از این قیمت تارا در نسخه دنده دستی را مشخص کرد و حالا این خودرو در حال تحویل به حواله‌داران آن است. قیمت تارا در نسخه دنده دستی در بازار آزاد نیز مشخص شده است.

قیمت خودرو تارا دنده دستی در بازار آزاد مشخص شد [به روز رسانی] - شهریور ۱۴۰۰

با تحویل نسخه‌های دنده دستی تارا در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ شاهد مشخص شدن قیمت این خودرو در بازار آزاد هستیم.

در حال حاضر و درست چند هفته پس از تحویل نسخه‌های دنده دستی تارا به حواله‌داران آن قیمت این محصول در بازار آزاد بسته به رنگ آن بین ۳۵۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. سود حاصل از ثبت‌نام تارا دنده دستی برای حواله‌داران این خودرو بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان است.

چند هفته پیش بود که نسخه‌های دنده دستی تارا به خریداران این خودرو تحویل داده شد و حالا بهای این خودرو در بازار آزاد مشخص شده است.

از آنجا که مطابق با پیش‌فروش ایران خودرو نسخه دنده اتومات تارا حدافاصل مهر تا دی ماه سال جاری تحویل داده خواهد شد هنوز قیمت این نسخه در بازار آزاد مشخص نشده است.

قیمت  تارا دنده دستی مشخص شد [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

گروه صنعتی ایران خودرو با صدور دعوتنامه‌های تارا دنده‌ای، قیمت مصوب این سدان ملی را برای تحویل ۳۰ روزه و با شرایط ثبت نام‌های بدون سود مشارکت اعلام کرد.

در حال حاضر قیمت مصوب تارا دنده‌ای از سوی ایران خودرو ۲۹۰ میلیون و ۴۷۲ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده است. این قیمت برای مشتریانی است که در حواله‌های آنها سود مشارکت اعلام نشده و تنها باید در هنگام صدور دعوتنامه، الباقی وجه را بدون کسورات بپردازند.

عرضه تارا با موتور پرقدرت و کم مصرف‌تر [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

مهدی رجبعلی، عنوان کرد: «در نسل های بعدی تارا، بهبودهای بیشتری در حوزه قوای محرکه حاصل می شود. بهره مندی از جعبه دنده خودکار و موتورهای جدید با قابلیت های بیشتر و مصرف سوخت کمتر، بخشی از این بهبودها است که به ترتیب در حال انجام بوده و به زودی به مراحل اخذ استاندارد و تولید انبوه می رسد.»

وی، با اشاره به بهبودهای حاصل شده در قوای محرکه تارا، اظهار کرد: «اولویت مشتریان برای خرید خودرو، از جمله مصرف سوخت مناسب و قابلیت بالای رانندگی، به خوبی در خودروی تارا اعمال شده است؛ پیش بینی می شود که این محصول به محض عرضه مورد استقبال بازار قرار گیرد.»

به گفته مدیرعامل شرکت ایپکو، به زودی محصول اولیه تارا با جعبه دنده دستی، موتور TU5 پلاس و حجم موتور 1600 سی سی و برخورداری از استاندارد آلایندگی یورو پنج که آخرین استاندارد حال حاضر کشور است، به بازار عرضه می شود. این محصول با اعمال تغییراتی جزیی، قابلیت ارتقا به استاندارد یورو شش را نیز دارد.

وی در ادامه، مهم ترین مزیت خودروی تارا و وجه تمایز آن با سایر محصولاتی که ایران خودرو در چند سال اخیر روانه بازار کرده است را برخورداری از پلتفرم جدید دانست و گفت: «تارا اولین محصول از پلتفرم جدید ایران خودرو است، اما در آینده محصولات بیشتری از این پلتفرم تولید و عرضه خواهد شد.»

رجبعلی افزود: «یکی از دلایل عمده تغییر پلتفرم علاوه بر محدودیت های استانداردی، ایجاد امکانات جدید برای مشتری اعم از رفاهی، کاهش هزینه ای، مصرف سوخت و به خصوص ایمنی است.»

وی با بیان این‌که علاوه بر ارتقای ایمنی راننده و سرنشینان با توجه به بدنه مستحکم خودروی تارا، ایمنی عابر پیاده نیز تامین شده است، خاطرنشان کرد: «این محصول با برخورداری از تاییدیه رسمی و ایمارک بین المللی استاندارد ایمنی عابر پیاده که برای نخستین بار در کشور دریافت شده، می تواند تا حد بسیار زیادی از صدمات جدی ناشی از تصادف خودرو با عابر پیاده جلوگیری کند.»

تغییراتی جدید در تارا دنده‌ای [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

ایران‌خودرو به تازگی اعلام کرده است که آینه‌های جانبی تارا دنده‌ای را تغییر داده و نمونه‌های راهنمادار بر روی این سدان نصب خواهد کرد. این آینه‌ها نسخه سطح سوم آینه‌های جانبی پژو ۳۰۱ به حساب می‌آیند.

آینه‌های جدید تارا دنده‌ای به راهنما بوده و همچنین ابعاد بزرگتری نسبت به آینه‌های قبلی دارند. از سوی دیگر دید بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

لازم به ذکر است که نسخه اتوماتیک تارا نیز به آینه‌های راهنمادار مجهز است که البته از قابلیت جمع‌شوندگی برقی در آن‌ها استفاده شده است. ظاهر این دو مدل آینه کاملا مشابه یکدیگر است.

ایران خودرو برنامه تحویل تارا اتوماتیک و دنده‌ای را اعلام کرد [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

براساس اخباری که تازه منتشر شده تحویل نسخه‌های دنده دستی تارا در طی چند روز آینده آغاز خواهد شد و نسخه‌های اتوماتیک نیز در شهریور ماه به مشتریان این محصول تحویل داده خواهد شد.

ایران‌خودرو پیش از این اعلام کرده بود که از مهر ماه نسخه اتوماتیک تارا را تحویل خریداران آن خواهد داد. به این ترتیب به نظر می‌رسد که این گروه صنعتی از برنامه تولید خود پیشی گرفته و یک ماه زودتر تارا اتوماتیک را در بازار عرضه خواهد کرد.

دو نسخه اتومات و دستی تارا اختلاف قیمت قابل‌توجهی با یکدیگر داشته و این در حالتی است که تنها تفاوت این دو نسخه تنها در گیربکس‌های بکار رفته در آن‌هاست. گیربکس اتومات تارا پیش از این در دنا پلاس توربو اتومات امتحان خود را پس داده است.

مدیرعامل ایران خودرو مدعی است که تا پایان سال جاری بیش از ۵۰ هزار نسخه از تارا را به مشتریان خود تحویل خواهد داد

آمار تولید و آخرین قیمت مصوب تارا اعلام شد [به روز رسانی] - تیر ۱۴۰۰

گروه صنعتی ایران خودرو آمار تولید و فروش محصولاتش در خرداد ۱۴۰۰ را بر روی سامانه کدال اعلام کرده است. بر اساس این گزارش، آمار تولید تارا و آخرین قیمت مصوب این سدان ملی مشخص شده است.

ایران خودرو در خرداد ماه سال جاری ۴۰۷ دستگاه تارا را در خط تولید خود مونتاژ کرده است. همچنین بر اساس آمار تولید، این شرکت خودروساز از ابتدای سال جاری (بهار ۱۴۰۰) توانسته تا ۵۹۵ دستگاه تارا تولید کند. همچنین با نگاهی به وضعیت تولید این خودرو در اردیبهشت ۱۴۰۰، متوجه می شویم که سرعت تجاری سازی تارا در کارخانه ایران خودرو افزایش پیدا کرده است. در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۸۸ دستگاه تارا تولید شده و حال می بینیم که در خرداد ۱۴۰۰، این آمار به ۴۰۷ دستگاه رسیده است.

در گزارش خرداد ۱۴۰۰ ایران خودرو بر روی کدال، قیمت مصوب و کارخانه ای تارا دنده ای ۲۵۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شده و همچنین قیمت میانگین بهار ۱۴۰۰ آن نیز ۲۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در جدول زیر درج گردیده است. باید به این نکته توجه داشت که این قیمت، بهای مصوب تارا دنده ای در کف کارخانه است و هزینه های جاری مانند مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره گذاری، عوارض، هزینه بیمه و… به آن اضافه نشده است. همچنین قیمت اعلام شده می‌تواند یک مبنای اولیه برای اعلام گزارش به سهام داران باشد و از سویی این عدد مربوط به خرداد و بهار ۱۴۰۰ است و امکان تغییر آن وجود دارد.

با این حال اگر ایران خودرو در صدور دعوتنامه‌های تارا دنده دستی قیمت‌های فوق را برای حواله داران لحاظ کند، می‌توان گفت که این سدان جدید با قیمت تمام شده‌ای در بازه ۲۸۸ تا ۲۹۶ میلیون تومان (بدون احتساب سود مشارکت، جریمه تاخیر و…) به دست خریداران خواهد رسید.

قیمت تارا نسخه دنده دستی برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مشخص شد [به روز رسانی] - خرداد ۱۴۰۰

براساس مدارک منتشر شده از سوی ایران خودرو برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در سایت کدال، قیمت خام خودروی تارا نسخه دنده دستی ۲۵۶ میلیون تومان می باشد.

حال اگر میزان افزایش قیمت ۱۵ درصدی که در یک خرداد ماه ابلاغ شد بر قیمت پایه این خودرو اعمال کنیم قیمت جدید پایه خودروی تارا حدودا برابر ۲۹۴ میلیون تومان می شود. حال اگر هزینه های جانبی مانند شماره گذاری، مالیات، عوارض و ... را به این مبلغ بیافزاییم، قیمت این خودرو برای اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ تقریبا برابر ۳۳۶ میلیون تومان خواهد بود.

مشخصات خودرو تارا اتوماتیک ایران خودرو به‌روزرسانی شد [به روز رسانی] - خرداد ۱۴۰۰

تارا، خودرویی سدان در کلاس ابعادی  C است. این خودرو از استانداردهای ایمنی بالایی برخوردار بوده و ایمن‌ترین خودرو تولید شده در شرکت ایران خودرو است.

این خودرو خانوادگی، در دو مدل با گیربکس دستی و اتوماتیک، تجربه رانندگی راحتی را به ارمغان می‌آورد، و با دارا بودن استاندارد آلایندگی یورو 5، یکی از سازگارترین خودروهای ایران با محیط زیست است.

تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک:

تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک
تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک
تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک

آغاز تولید تارا اتوماتیک از تیرماه امسال [به روز رسانی] - اردیبهشت ۱۴۰۰

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌ خودرو، ‌ با بیان این که به زودی خودروی تارا با مشخصات و آپشن‌های متنوعی به بازار عرضه خواهد شد، تیر ماه امسال را زمان آغاز تولید تارا با گیربکس اتوماتیک اعلام کرد.

فرشاد مقیمی، در نشست خود با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در روز یکشنبه در محل این وزارت خانه برگزار شد، از تولید گیربکس نیمه اتوماتیک از شهریور ماه امسال خبر داد و اظهار کرد:

داخلی‌ سازی گیربکس اتوماتیک نیز تا آذر ماه به پایان خواهد رسید و به این ترتیب از ابتدای سال ۱۴۰۱ گیربکس اتوماتیک را در داخل کشور تولید خواهیم کرد.

قیمت ایران خودرو تارا مشخص شد- [به‌روزرسانی] فروردین ۱۴۰۰

پس از گمانه زنی های بسیار و در شرایطی که احتمال مطرح شدن نرخ هایی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان برای قیمت نهایی ایران خودرو تارا مطرح می‌شد.

ایران خودرو در دوره یک ماهه منتهی به 30 اسفندماه 1399 حدود 69 دستگاه خودرو تارا تولید داشته که براساس اطلاعات درج شده در "سامانه کدال" متعلق به سازمان بورس، قیمت پایه کارخانه آن را 2،559،166،667 ریال مشخص کرده است که با احتساب مالیات ، شماره گذاری ، بیمه و ... قیمت نهایی آن حدود 290 میلیون تومان خواهد بود.

قیمت ایران خودرو تارا

البته برخی این احتمال را می‌دهند که گروه صنعتی ایران خودرو در اواخر بهار 1400، اندکی قیمت کارخانه‌ای تارا را در اسناد کدال افزایش دهد و قیمت نهایی این خودرو برای ثبت نام کنندگان (با احتساب هزینه‌های مالیات، بیمه، عوارض و…) در محدوده 300 میلیون تومان تمام شود.

مشخصات رسمی خودرو تارا دستی و اتوماتیک منتشر شد - دی 99

ایران خودرو اعلام کرده است که قصد دارد خودرو جدید تارا را در دو تیپ دنده‌ای و اتوماتیک از بهمن ماه تولید کرده و راهی جاده‌های کشور کند.

خط تولید بدنه «تارا» با ظرفیت ۱۶ دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و  CMTبهره می‌برد، در شرکت ایران‌خودرو راه‌اندازی شده است.

ایران‌خودرو پس از بررسی‌های کارشناسی، نام ایرانی تارا به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد. این شرکت برای گزینش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از بررسی معنایی، آوایی و زبان‌شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش‌های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام «تارا» برای این خودرو را برگزید.

ایران خودرو تارا
تصاویر نمونه نهایی ایران خودرو تارا با قالپاق

تولید انبوه محصول جدید ایران‌خودرو با همکاری بیش از ۱۳۲ سازنده ایرانی قرار است در بهمن سال جاری آغاز شود. در ابتدای تولید، «تارا» مجهز به نسل جدید موتور تی‌یو۵ وارد بازار می‌شود. تولید این خودرو با موتورای‌اف۷ توربو و گیربکس اتوماتیک هم در دستور کار ایران‌خودرو قرار دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر مشخصات رسمی خودرو تارا دستی و اتوماتیک:

مشخصات فنی و آپشن های تارا دنده دستی:

کد کلاس(های) خودرو32201
نوع موتورEC5
حجم موتور (cc)1600
حداکثر توان موتور (hp)110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)150نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه
تعداد سوپاپ16
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان 95
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت (km/h)190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)9.5
سیستم انتقال قدرت5 دنده دستی
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)6.7
طول خودرو (mm)4505
عرض خودرو(mm)1748
ارتفاع خودرو (mm)1466
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)2652
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)1150
گنجایش مخزن سوخت (Lit)50
حجم فضای صندوق عقب (Lit)640

مشخصات فنی و آپشن های تارا اتوماتیک:

کد کلاس(های) خودرو32301
نوع موتورEC5
حجم موتور (cc)1600
حداکثر توان موتور (hp)110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)150نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه
نسبت تراکمسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب - سیستم عیب یابی هوشمند - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطه‌ای
تعداد سوپاپ16
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان 95
سیستم انژکتوریپاشش چند نقطه ای
حداکثر سرعت (km/h)190
شتاب صفر تا 100 (ثانیه)11.5
سیستم انتقال قدرت6 دنده اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km)7.15
طول خودرو (mm)4505
عرض خودرو(mm)1748
ارتفاع خودرو (mm)1466
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)2652
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)1190
گنجایش مخزن سوخت (Lit)50
حجم فضای صندوق عقب (Lit)640

تجهیزات خودرو تارا دنده دستی:

کد کلاس(های) خودرو32201
ترمزترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA
کیسه هوای ایمنی2عدد (راننده و سرنشین جلو )
فرمانفرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC
سیستم تهویهبرقی
سیستم صوتیسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلینک ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغهاچراغ روز ، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو
آینه‌هاآینه های جانبی برقی
شیشه هاتنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن
تزئیناتتریم مشکی
تجهیزات ایمنیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی
رینگ و لاستیکفولادی / 15
صندلیروکش پارچه ای ، 6 حرکته دستی (صندلی راننده ) ، 4 حرکته دستی (صندلی سرنشین جلو)، صندلی های عقب تاشو
سایر تجهیزاتسیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین ، ایزوفیکس

تجهیزات خودرو تارا اتوماتیک:

کد کلاس(های) خودرو32301
ترمزترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA
کیسه هوای ایمنی4عدد (راننده و سرنشین جلو و جانبی)
فرمانفرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان MFC
سیستم تهویهبرقی
سیستم صوتیسیستم مالتی مدیا با صفحه نمایش 7 اینچی، پورت USB، بلوتوث، میرورلینک ، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب
چراغهاچراغ روز ، مه شکن های جلو وعقب، تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل، سیستم روشنایی ترک خودرو
آینه‌هاآینه های جانبی برقی راهنمادار با قابلیت تاشوندگی
شیشه هاتنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه عقب با گرمکن
تزئیناتتریم مشکی
تجهیزات ایمنیسیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع و دوربین دید عقب - سیستم عیب یابی هوشمند - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو و عقب سه نقطه‌ای
رینگ و لاستیکآلومینیومی / 16
صندلیروکش چرم و پارچه ای،راننده 6 حرکته (4 حرکت برقی 2 حرکت دستی)، سرنشین جلو 4حرکته (2 حرکت برقی و2 حرکت دستی)، صندلی های عقب تاشو
سایر تجهیزاتسیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)،کروز کنترل، سنسور نور و باران ، ورود بدون کلید و دکمه خاموش /روشن ، سانروف ، ایزوفیکس ، ستون فرمان تلسکوپی(جمع شونده)، نمایشگر دمای محیط، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین

تارا نام ایرانی محصول جدید ایران خودرو [به‌روزرسانی] - آذر 99

گفته می شود که گروه صنعتی ایران خودرو، نامی پارسی را برای محصول جدید خود برگزیده است. این خودروساز نام تارا را برای پروژه K132 انتخاب کرده است. آن طور که منابع آگاه می‌گویند، بزودی ایران خودرو تارا به صورت رسمی معرفی می‌شود. این کلمه ریشه پارسی و فارسی دارد و در برخی زبان‌ها نیز به معنی مردمک چشم و ملکه هم شناخته می‌شود. نام ایرانی تارا در کشورهای دیگر هم برای افراد برگزیده می‌شود.

اوایل تابستان امسال بود که گروه صنعتی ایران خودرو، مراسمی را برای رونمایی از محصول جدید خود که با کد K132 ثبت شده بود را انجام داد. این مراسم که بنا به شواهدی اصلا در شان بزرگترین خودروساز کشورمان نبود، صورت گرفت و حتی برخی افراد از بهتر بودن مراسم رونمایی شرکت سایپا از سه خودرو خود در برابر شرکت ایران خودرو نقل قول کردند. اما دو هفته پیش بود که تصاویری از نسخه در حال تست خودرو K132 در فضای مجازی با دو رنگ مشکی و سفید منتشر شده بود که حتی برخی افراد خریدکننده از آینده این خودرو نگران بودند.

تارا ایران خودرو

خودرو ایکو تارا براساس پلتفرم PF1 گروه خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) طراحی و اصطلاحا نسخه ایرانیزه پژو 301 است. براساس اطلاعات اعلام شده در سایت رسمی گروه صنعتی ایران خودرو، خودرو تارا در ابتدا با پیشرانه EC5 تنفس طبیعی و با دو گیربکس دستی و اتوماتیک به مشتریان عرضه خواهد شد.

این پیشرانه که ۱/۶ لیتری تنفس طبیعی است، توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار، قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر، گشتاور را دارد. البته باتوجه به نصب سامانه زمان‌بندی هوشمند سوپاپ و برخی ارتقاء دیگر، شاهد عملکرد بهتر نسبت به  موتور TU5 خواهیم بود. این پیشرانه با استاندارد یورو ۵ همراه بوده و در حال حاضر تولید داخلی این قوای محرکه در کشور آغاز شده است.

سقف ایران خودرو تارا

پیش از این اعلام شده بود که خودرو تارا در نسخه دنده دستی با گیربکس ۵ سرعته عرضه خواهد شد. اما با تولید نسخه ۶ سرعته دستی خودرو راناپلاس، احتمال دارد که گیربکس خودرو تارا نیز ۶ سرعته دستی خواهد بود. اما در نسخه اتوماتیک تارا، گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به کار گرفته خواهد شد. باتوجه به اینکه پیش از تولید پروژه K132، تولید اولیه پژو ۳۰۱ در تابستان سال ۹۸ در نمونه گیربکس دستی و اتوماتیک در ایران خودرو آغاز شده بود، برخی شایعات بگوش رسیده است که عرضه تارا اتوماتیک با قوای فنی ۳۰۱های قبلی صورت خواهد گرفت.

در ادامه شایعات مطرح شده، برخی مدعی هستند که برخی قطعات این خودرو از تابستان ۱۳۹۸ و در زمان برجام، که قرار بود پژو ۳۰۱ در شرکت ایران خودرو تولید شود از پیش در کشور فراهم گردیده بود. به عنوان مثال برخی اجزای که قابلیت تولیدشان در اکشور فراهم نبود، از طریق شرکت پژو فرانسه در همان زمان به انبارهای شرکت ایران خودرو ارسال شده است.

صندوق عقب ایران خودرو تارا

قیمت احتمالی ایران خودرو تارا k132 چقدر است؟  [به‌روزرسانی] - تیر 99

ایران خودرو در اطلاعیه جدید خود مبلغ پیش‌پرداخت محصول جدید k132 (با نام ایرانی تارا) را 119 میلیون 900 هزار تومان و نسخه اتوماتیک آن را 149 میلیون 900 هزار تومان در بارزه زمانی تحویل 12 الی 24 ماهه اعلام کرده است و قیمت خودرو، مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد خواهد بود.

در این راستا باید به این نکته توجه داشت انتظار می‌رود که ودیعه اعلام شده، 50 تا 60 درصد قیمت نهایی خودرو باشد.

جلو پنجره تارا k132

از این قاعدتا محتمل است که قیمت نهایی پژو 301 ایرانیزه یا کا 132 که با نام ایرانی تارا شناخته خواهد شد در نسخه اتوماتیک، بیش از 300 میلیون تومان باشد و اگر قرار باشد این خودرو هم مانند دیگر محصولات ایران خودرو به صورت قطره چکانی به بازار عرضه شود قیمت بازار آزاد به شکل چشمگیری افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که مدیرعامل ایران خودرو چندی پیش قیمت کارخانه‌ای k123 را ارقامی کمتر از 200 میلیون تومان اعلام کرده بود.

مشخصات فنی K132 تارا اتوماتیک و دنده ای اعلام شد  [به‌روزرسانی] - تیر 99

گروه صنعتی ایران خودرو که برنامه دارد پیش فروش K132 (با نام ایرانی تارا) را آغاز کند، به تازگی مشخصات فنی نمونه دنده ای و اتوماتیک این سدان جدید را بر روی وبسایت خود قرار داده است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در وبسایت رسمی ایران خودرو، K132 در ابتدا در نسخه تنفس طبیعی دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید. بر خلاف اینکه مدیران ایران خودرو نمونه اتوماتیک K132 را با پیشرانه TC7 پلاس معرفی کرده بودند، شاهد هستیم که در ابتدا نسخه اتوماتیک ایران خودرو K132 با پیشرانه EC5 به بازار می آید.

همانطور که از تصاویر مشخص است، ایران خودرو تصمیم گرفته تا K132 (تارا) را در دو تیپ مختلف از نظر رده تجهیزات و مشخصات فنی ارائه دهد که از نظر فنی مهمترین تفاوت به وجود یا عدم وجود گیربکس شش سرعته اتوماتیک مربوط می شود که می تواند باعث تضعیف شتاب صفر تا صد به میزان 2 ثانیه شود. در واقع مدل دنده دستی قادر به شتاب گیری 0 تا 100 ظرف 9.5 ثانیه (عدد رسمی ایران خودرو) است و در مقابل مدل اتوماتیک با شتاب رسمی 11.5 ثانیه به وضوح خودرو کند تری محسوب می شود.

از نظر مصرف سوخت هم برتری از آن مدل دستی است که در حدود 1.5 لیتر کم مصرف تر از نسخه اتوماتیک ظاهر می شود، اما در نقطه مقابل سطح تجهیزات رفاهی مدل اتوماتیک به شدت بالاتر است و شامل تجهیزاتی نظیر ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف و در کمال تعجب سامانه های ایمنی کنترل بخار بنزین و کمربند های ایمنی سه نقطه ای، ایربگ جانبی، صندلی هایی با استاندارد ایزو فیکس می شود.

صندلی جلو برقی و رینگ های آلومنیومی، راهنمای روی آینه های جانبی (با قابلیت تا شدن) از جمله دیگر موارد اختلاف این دو خودرو است که کفه ترازو را به سمت خرید مدل اتوماتیک سنگین‌تر می کند و مشتریان علاقه مند به مشخصات اسپرتی تر مدل دنده دستی را مایوس می دارد.

نکته دیگر عدم اشاره به سامانه ایمنی کنترل پایداری (ESP) است که امید می رفت در این مدل عرضه شود اما همچنان غیب این ویژگی ایمنی بسیار مهم در خودروهای مونتاژ داخل مشهود به نظر می‌رسد.

اولین تصاویر از ایران خودرو تارا K132 [به‌روزرسانی] - تیر 99

ساعاتی پیش ایران خودرو طی مراسمی از نسخه نهایی پروژه k132 (با نام ایرانی تارا) رونمایی کرد. این مدل که هنوز نام تجاری آن مشخص نیست بر مبنای پژو 301 ساخته شده است (هرچند ایران خودرو از تایید رسمی این مساله طفره می رود) و قرار است با نسخه به روز شده پیشرانه tu5 به قدرت 115 اسب بخار و گیربکس به روز شده خانواده پژو 206 و پژو 405 روانه بازار شود.

نمای پشتی ایران خودرو K132

همچنین در نسخه اتوماتیک احتمالا از تلفیق موتور ef7 توربو و گیربکس اتوماتیک ساخت چین استفاده خواهد شد. گفتنی است که این موتور و گیربکس در واقع برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوچارجر توسعه داده شده است و نصب آن بر روی پلت فرم کا 132 می تواند تلفیقی از قوای محرک دنا (به عنوان آخرین فیس لیفت 405) با اتاق پژو 301 (نسخه به روز شده براساس پلت فرم پژو 206) را ارائه دهد و یک خودرو ترکیبی کاملا جدید را از منظر عدم مشابهت با محصولات پژو را پدید آورد.

نمای روبرو ایران خودرو K132
نسخه اولیه ایران خودرو K132
نسخه اولیه ایران خودرو K132 که چند ماه قبل با حضور رئیس جمهور معرفی شده بود.

قیمت k۱۳۲ ایران خودرو [به‌روزرسانی] - اردیبهشت 99

اخیرا «فرشاد مقیمی»، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در گفت‌وگوی ویژه خبری از عرضه خودرو خودروی «132 K» در بهمن ماه خبر داد. آیا با توجه به شرایط موجود عرضه خودروهای جدید به بازار چقدر جدی است؟

قیمت k۱۳۲ ایران خودرو

یک کارشناس بازار خودرو در پیش‌بینی درباره نرخ خودرو K132 اظهار کرد: «به نظر می‌رسد نرخ کارخانه‌ای این خودروی جدید 100 میلیون تومان باشد اما چنانچه قرار باشد این خودرو به بازار عرضه شود مطمئنا نرخ آن به بالای 200 میلیون تومان خواهد رسید.»

آغاز تولید فیس لیفت پژو 301 در بهمن ماه 99 [به روز رسانی] - اردیبهشت 99

ایران خودرو چندی پیش اعلام کرد که قصد دارد در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو 301 را تحت کد فنی IKCO K132 تولید کند.

این پروژه که با نام K132 شناخته می شود حاصل تلاش جمعی از مهندسین و مخترعین داخلی بوده و گام بزرگی در راستای داخلی سازی صنعت خودروسازی در کشورمان است.

محصول نهایی این پروژه با دو نوع موتور و در دو گونه گیربکس دستی و اتوماتیک تولید خواهد شد و گفته می شود در مرحله اول موتور EC5 و گیربکس دستی خودرو مذکور را همراهی خواهد کرد.

ایران خودرو قصد دارد IKCO K132 را با موتور EF7 توبورشارژپلاس و گیربکس اتوماتیک نیز تولید کند.

پژو ۳۰۱

براساس اطلاعات منتشر شده فیس لیفت پژو 301 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 است.

از جمله امکانات ایران خودرو K132 می توان به فرمان برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ESC, EBA، ABS, HSA, ، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین، سیستم کروز کنترل و سیستم تهویه برقی اشاره کرد.

حال باید منتظر ماند و دید این محصول جدید ایران خودرو با چه قیمتی و در چه تاریخی راهی بازار کشورمان خواهد شد.

اطلاعات اولیه از ایران خودرو K132 [به‌روزرسانی] - بهمن 98

امروز در جلسه هیات دولت در اقدامی بی سابقه فیس لیفت پژو 301 را تحت کد فنی IKCO K132 در حضور رئیس جمهور رونمایی کرد.

اطلاعات فنی چندانی از این خودرو در دست نیست اما آنچه واضح است اینکه در پی تحریم های صنعت خودروسازی و فروش سهام گروه پژو به فیات کرایسلر و تشکیل یک هولدینگ آمریکایی، ایتالیایی فرانسوی، پروژه تولید پژو 301 در ایران با چالش های فراوانی روبرو شده بود و حالا به نظر می رسد که ایران خودرو راه حل برون رفت از این شرایط را تولید نسخه فیس لیفت شده با برند اخصاصی خود تحت عنوان K132 یافته است.

تارا دنده ای

تا زمان نگارش این مطلب، تصاویر چندانی از این خودرو منتشر نشده است اما با نگاهی به تصور نمای داخل که با حضور رئیس جمهور همراه است می توان بر شباهت قابل توجه داشبورد و تریم داخلی با نسخه استاندارد پژو 301 صحه گذاشت.

حال باید منتظر ماند تا اطلاعات بیشتری در خصوص این خودرو ارائه شود اما با توجه به داخلی سازی پیشرانه EC5 (نسخه ارتقا یافته TU5) احتمال استفاده از این پیشرانه بر روی ایران خودرو کا 132 بسیار بالاست.

نگاهی به چالش های تولید پژو 301 در ایران بدون حضور پژو [به روز رسانی] - تیر 98

پژو 301 جزو خودروهای پسابرجامی به شمار می‌رود و تولید آن در قرارداد ایران خودرو و پژو گنجانده شده بود و قرار بود با قیمتی حدودا 60 میلیون تومان روانه بازار شود. با این حال پژو تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا از ایران رفت و تولید 301 معلق شد. اما پس از مدتی پژو 301 در مسیر داخلی‌سازی قرار گرفته و قرار شد به تولید انبوه برسد.

با توجه به اظهارات دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، عمده مشکل قطعه سازان در تولید خودرو پژو 301، قطعات الکترونیکی است که برای این منظور باید صنایع زیرساختی اصلاح شوند. در این زمینه می‌توان از صنایع دفاعی کشور که از زیرساخت‌های خوبی برای ساخت قطعات الکترونیکی دارند، بهره گرفت.

پژو ۳۰۱

مازیار بیگلو در رابطه با پروژه خودروهای پژو 301 که قرار است به دست تولیدکنندگان ایرانی ساخته شود؛ اظهار کرد: «عمده اینکه نتوانسته‌ایم در قطعات الکترونیکی خودکفا باشیم، این است که قطعات استانداردی که در محصولات الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند در ایران تولید نمی‌شوند. به طور مثال آی‌سی های خاص مصرفی در ایران تولید نمی‌شوند و البته وظیفه خودروساز و قطعه ساز نیز نیست که این قطعات را تولید کند.»

ایران خودرویی ها پیش تر اعلام کرده بودند پژو 301 با داخلی سازی اولیه 60 درصدی تولید خواهد شد، حال اینکه 40 درصد باقی مانده از کجا تامین می‌شود، در حال حاضر خیلی مشخص نیست.

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو افزود:« ایران در سایر صنایع نیز نمی‌تواند برخی مواد را تولید کند. به طور مثال پلی‌آمید در ایران تولید نمی‌شود لذا در ساخت قطعات پلاستیکی که نیاز پلی‌آمیدی است، باید مواد اولیه آن وارد شود. ورق‌های بدنه خودرو نیز همگی وارداتی هستند و این در حالی است که ایران خودش تولیدکننده و صادرکننده آهن است اما نمی‌توانیم ورقه بدنه خودرو را تولید کنیم. در قطعات الکترونیکی نیز روال به همین صورت است. اینکه قطعه‌سازی بخواهد آی‌سی یا برد الکترونیکی تولید کند، در هیچ جا مرسوم و در واقع مقرون به صرفه نیست.»

پژو ۳۰۱

وی اظهار کرد: «در حال حاضر جلسات خودکفایی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع به صورت هفتگی برگزار می‌شود. در حال حاضر با توجه به محدودیت‌ها، راهکار پیش‌رو برای رفع این مشکل این است که صنایع زیر ساختی اصلاح شوند. این امکان وجود ندارد که قطعه ساز بتواند قطعات خاص یا مواد اولیه مورد نیاز را خودش تولید کنند. مذاکرات خوبی با صنایع دفاع صورت گرفته است؛ چرا که زیرساخت‌های خوبی در ساخت قطعات الکترونیکی همچون آی‌سی ها یا ترانزیستورهای خاص که مورد استفاده در ساخت قطعات الکترونیکی هستند در صنایع دفاع وجود دارد.»

بیگلو افزود: «همچنین قرار است که در صنایع معدنی نیز همچون مس، آهن، آلومینیوم و آلیاژهای خاص که در کشور تولید نمی‌شوند و وارداتی بوده، به خودکفایی برسیم. سازمان گسترش در این قضیه بسیار خوب فعالیت را آغاز کرده است. البته باید این را هم در نظر بگیریم که همه این فعالیت‌ها زمان‌بر و هزینه‌بر بوده و این سرمایه بری توسط خودروسازان و قطعه سازان امکان عملیاتی شدن ندارد اما بسیار امیدواریم که نتایج مطلوبی از سوی همکاری سازمان گسترش حاصل شود.»

پژو  301

دبیر انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان این که در مورد تولید خودروهای پژو 301، تعدادی محدودی از مواد اولیه و قطعات استاندارد باید وارد شود گفت: «ما نمی‌توانیم دور خود دیوار کشیده و تصور کنیم که در یک جزیره زندگی می‌کنیم. برای ساخت این محصول نیز قطعاً به واردات برخی قطعات و مواد اولیه نیاز داریم؛ چرا که تولید آن در ایران مقرون به صرفه نبوده یا امکانات و تکنولوژی آن وجود ندارد. در این خودروها عمده تفاوت با سایر محصولات خودرویی این است که از ابتدای شروع پروژه و زمانی که قرار شد این خودرو تولید شود، عمق خودکفایی آن معادل خودروهای پر تیراژی قرار گرفت که سال‌های زیادی است در ایران تولید می‌شوند.»

وی یادآور شد: «این پروژه کاملاً به دست قطعه‌ساز ایرانی انجام می‌شود. اولین باری است که تولیدکنندگان ایرانی (خودروسازان، قطعه‌سازان و…) دور هم جمع شده و هیچ شریکی خارجی هم وجود ندارد. البته اگر سازمان گسترش در پروژه‌های خودکفایی به نتیجه برسد، قطعاً از همان مواد اولیه و قطعات استانداری که در داخل تولید می‌شوند، استفاده خواهد شد.»

بیگلو خاطرنشان کرد: «تاکنون دستیابی به خودکفایی و عمق داخلی‌سازی ۸۰ درصدی در خودرو پژو 301 محقق شده و اگر برخی زیرساخت‌های مربوط به صنایع مادر آماده شود، درصد خودکفایی در ساخت این محصول بیشتر خواهد شد.»

تارا اتوماتیک

طبق اطلاعات فعلی می توان گفت که علیرغم شدت تحریم ها، ایران خودرو برای عرضه نسخه داخلی سازی شده پژو 301 مصمم است و براساس پیش بینی ها، این خودرو در نیمه دوم سال جاری معرفی خواهد شد.

پژو 301 در داخل کشور رقبایی عمدتا چینی. که ماشین هایی همچون مانند دنا پلاس، سراتو 1600، برلیانس H330، جک J5، بسترن F5، ام‌وی‌ام 550 و آریزو 5 دانست. رقبای چینی 301 طبق معمول از امکانات رفاهی بیشتری بهره می‌برند. اما این محصول اقتصادی پژو برای پیروزی در بازار ایران می‌تواند به قیمت پایین‌تر و قوای محرکه‌ی بهتر خود تکیه کند.

راه‌ اندازی خط آزمایشی پژو 301 ظرف یک تا دو هفته آینده  [به روز رسانی] - بهمن 98

مدیرعامل ایران‌خودرو گفت: «خط آزمایشی پژو 301 ظرف یک تا دو هفته آینده رونمایی و کار آن از سه ماه نخست سال آینده شروع خواهد شد.»

هاشم یکه‌زارع، در خصوص وضعیت تولید پژو 301 گفت: «در رابطه با تولید پژو 301 ظرف یک الی دو هفته آینده از خط آزمایشی این خودرو رونمایی خواهیم کرد و در محدوده‌ای که متعاقبا اعلام می‌کنیم بدون اتکا به پژو به تولید انبوه می‌رسد.»

لازم به ذکر است که تولید پژو 301 با رقم 10هزار دستگاه شروع می‌شود و به مرور به 100 به 250 هزار دستگاه در سال خواهد رسید. این نکته را باید گفت که خط تولید این خودرو در سه ماه اول سال آینده کار خود را آغاز کند.

85 درصد از محصولات پژو 2008 تحویل مشتریان شد

وی ادامه داد: «در حال حاضر داخلی‌سازی پژو 301 به حدود 60 درصد رسیده است اما زمانی که تولید انبوه آن آغاز شود به 80 درصد نیز خواهد رسید. نمی‌توان گفت که داخلی‌سازی برای 301 به صورت کامل انجام می‌شود و نهایتا این رقم به 80 الی 85 درصد می رسد. در مورد پژو 2008 نیز تعداد دستگاه‌هایی را که فروختیم تحویل خواهیم داد و 85 درصد مشتریان خودرو خود را تحویل گرفته‌اند. در برنامه‌های تولید، پژو 2008 را نیز در آینده داریم اما این کار بعد از پژو 301 انجام خواهد شد.»

تارا اتوماتیک

ساخت داخل قطعات «های‌تک»

یکه‌زارع در رابطه با ساخت قطعات های‌تک اظهار کرد: «تاکید بر این است که ساخت داخل قطعات های تک نیز به خوبی انجام شود. لازم به ذکر است که صنایع دفاع نیز ظرفیت‌های خوبی دارد و با ما جلسه‌ای داشتند و از این ظرفیت‌ها نیز استفاده می‌کنیم. برای ساخت داخل قطعات باید سرمایه‌گذاری صورت پذیرد و حتی قطعاتی که از نظر توجیه اقتصادی، ساخت داخل آن‌ها به صرفه نیست با این وجود و با توجه به شرایط خاص باید انجام شود.»

مبنای قیمت‌گذاری خودروها

وی در پایان به ذکر نکاتی در خصوص قیمت‌گذاری خودروها پرداخت و گفت: «طبق قانون، هر قراردادی که وجود دارد، زمان تحویل مبنای قیمت‌ها است. به عنوان مثال اگر خودرویی در مهر سال گذشته ثبت‌نام شده باشد با همان قیمت مهر سال گذشته به مشتری تحویل داده خواهد شد. این نکته که گفته می‌شود مبنای قیمت‌ها بر اساس قیمت‌های بهمن سال گذشته است صحیح نیست. فروش‌های فوری نیز بر اساس قیمت روز خواهد بود و در این نوع فروش‌ها مبنای قیمت نیز همان زمان تحویل خواهد بود.»

سوال‌های متداول کاربران درباره خودرو تارا

قیمت خودرو تارا در بازار چقدر است؟

قیمت نمونه دستی خودرو تارا ایران خودرو در بازار در محدوده ۳۵۰ تا ۳۸۰ میلیون تومان قرار دارد.

تفاوت تارا با پژو ۳۰۱ چیست؟

تفاوت فنی خاصی بین پژو ۳۰۱ و تارا ایران خودرو وجود ندارد و تارا در واقع نسخه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ است که بعد از خروج پژو از بازار ایران در شرایط تحریمی توسط واحد مهندسی ایران خودرو توسعه داده شده است. شاید تنها تفاوت فنی استفاده از گیربکس ایرانی ارتقا یافته ایران خودرو به جای گیربکس اصلی در نسخه دنده‌ای باشد.

مشخصات فنی تارا چیست؟

خودروی تارا موتور ۱۶۰۰ سی‌سی EC5 با توان ۱۱۰ اسب بخار و گتشاور ۱۵۰ نیوتن متر دارد. این موتور ۱۶ سوپاپ دارد و مصرف سوخت ترکیبی تارا دستی ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و تارا اتوماتیک ۷.۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • mohammadreza fallah
    mohammadreza fallah | ۴ خرداد ۱۴۰۱

    تارا از همون اول معرفیش به بازار خودرو، خودروی پر سر و صدایی بود، اما در همین مدت حضورش کم طرفدار نداشته علاوه بر اینکه مخالفم داره ولی جدا از بحث خودرو، بحث لوازم یدکیش هم در ایران خیلی کشمکش داره و خیلی سخت لوازم یدکیش پیدا میشه تازه تشخیص اصل بودن اونا هم سخته چون لوازم یدکی تقلبی این خودرو هم تو بازار هستش و بعضی فروشنده ها سوء استفاده میکنن و جنس تقلبی به مردم میدن اما در مقابل بعضی شرکت ها مثل یدک یار و یدک مارکت جنس اصل به مردم میفروشن، در کل چه تو بحث انتخاب خود خودرو و چه بحث لوازم یدکیش دقت زیادی به خرج بدید که کلاه سرتون نره

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲ مهر ۱۴۰۰

    تموم شد؟ خیلی …..

  • hasan imani
    hasan imani | ۹ خرداد ۱۴۰۰

    فقط میتونم بگم اینا مشتریشون رو میشناسن که این قیمتها رو مطرح میکنن

  • Babak421
    Babak421 | ۲۰ دی ۱۳۹۹

    به جای این یه جیلی امگرند ۷ با موتور ۱۸۰۰ ec7 مدل ۲۰۱۳ دستی میگیرم که تنها خودروی چینی هست که توی تست تصادف یوروانکپ ۴ ستاره ایمنی گرفته و با استهلاک بسیار بسیار کمی که داره و امکانات بینظیرش نسبت به قیمتش و ۱۰ کیسه هوا و سانروف و سیستم صوتی تصویری ۸ اینچ و صندلی برقی چرمی هواپیمایی بزرگ و ۱۳۸ اسب بخار قدرت و رینگ ۱۶ آلومنیومی و تهویه مطبوع اتوماتیک و شیشه های دودی آمریکایی ضد نویز که یه صدای حتی خیلی ریز بعد از ۷ سال استفاده از اتاقش نمیاد و مصرف سوخت بسیار کم ۷ لیتر و ..... میخرم ، مگه مریضم پول بی زبون رو به ماشینی بدم که ارزش قیمتش رو نداره ، شیشه های دودی ضد صدای جیلی امگرند ۷ می ارزه به کل تارا

  • آریا
    آریا | ۴ دی ۱۳۹۹

    همونیه که روشن نمیشد؟ ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی