ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویژگی های iOS 8 که اندروید الهام بخش آنها بوده

به نظر می رسد اپل نه تنها از اندروید مشتریان جدیدی می گیرد، بلکه از آن الهام هم می گیرد. وقتی iOS 8 در نطق اصلی WWDC14 رونمایی شد دیدیم که اپل سعی کرده جای ...

نیما دادگستر
نوشته شده توسط نیما دادگستر | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۵۷

به نظر می رسد اپل نه تنها از اندروید مشتریان جدیدی می گیرد، بلکه از آن الهام هم می گیرد. وقتی iOS 8 در نطق اصلی WWDC14 رونمایی شد دیدیم که اپل سعی کرده جای مانور بیشتری به توسعه دهندگان بدهد و به عنوان شاهدان این امر، می توانیم مواردی را که در این راستا از اندروید الهام گرفته، بر بشماریم.

قضاوت درباره اینکه اپل تقلید کرده یا با الهام از ویژگی های اندروید، ویژگی های مشابه ولی بهتری برای کاربرانش ارائه کرده، با شما. در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا ویژگی های iOS 8 که اندروید الهام بخش آنها بوده را با هم مرور کنیم.

 

کلمات پیشنهادی در کیبورد

کیبورد iOS 8 در چپ، کیبورد اندروید در راست.
کیبورد iOS 8 در چپ، کیبورد اندروید در راست.

همان طور که می بینید iOS 8 دارای کیبوردی است که موقع تایپ، کلمات پیشنهادی برای تکمیل جملات را به کاربر نشان می دهد. قابلیت مشابهی را اندروید از نسخه ۱.۵ داشته، ولی تفاوت در کجا است؟

در حالی که به نظر می رسد کیبورد اندروید خیلی سردستی کلمات را به صورت جفت های معنادار شناسایی می کند و پیشنهاد می دهد، کیبورد iOS 8 دارای هوشمندی بالاتری است و در پاسخ به پرسش ها، موارد کاری و ... به پیشنهاد کلمه می پردازد. مثلا اگر دوست شما پیام بدهد: "امشب برویم شام یا سینما؟" کیبورد موقع جواب دادن شما کلمات "سینما" و "شام" و "مطمئن نیستم" را نشان می دهد (البته نه به زبان فارسی!)

کیبورد iOS 8 بیشتر شبیه یک جهش از روی کیبورد اندروید است و نه یک تقلید سردستی. منتهی مسئله این است که در اندروید تنها با یک انتخاب روبرو نیستیم و این ما را می رساند به ویژگی بعدی که اپل از گوگل الهام گرفته.

 

کیبوردهای مستقل ساخته شده توسط توسعه دهندگان

نمایی از اعلان دسترسی به داده های شخصی در اندروید و iOS 8.
نمایی از اعلان دسترسی به داده های شخصی در اندروید و iOS 8.

کاربران iOS که تا این لحظه مجبور به استفاده از کیبورد اصلی اپل در سرتاسر سیستم عامل بودند و فقط در اپهایی با کیبورد اختصاصی امکان جدا شدن از آن را داشتند، از نسخه ۸ به بعد می توانند با دانلود اپلیکیشن های کیبورد توسعه یافته توسط دولوپرها، کارکردهایی نظیر تایپ سوایپ را در اختیار داشته باشند. تا الآن ۳ تا از سازنده های کیبوردهای مشهور اندروید اعلام کرده اند که مشغول پورت کردن نرم افزار خود برای iOS 8 هستند.

قبلا کیبورد Fleksy علاوه بر اینکه داخل محیط اپ Flexy قابل استفاده بود، به صورت API برای سایر اپها هم عرضه شده بود ولی توسعه دهنده هر اپ باید پشتیبانی از آن را به نرم افزار خود اضافه می کرد. اما دیگر نیازی به این سختی کشیدن ها نیست.

نمایی از کیبورد های Swype و 8pen و Minuum و Dasher برای اندروید.
نمایی از کیبورد های Swype و 8pen و Minuum و Dasher برای اندروید.

همچنان تعداد اپلیکیشن های کیبورد برای اندروید بیشتر از آی او اس خواهد بود ولی اقبال همیشگی توسعه دهندگان به این سیستم عامل احتمالا به زودی شکاف موجود را پر می کند. باید دید خود اپل چه زمانی تایپ به روش سوایپ را به کیبورد اصلی آی او اس می آورد.

 

ارتباط بین-اپلیکیشنی

فهرست اشتراک اندروید در راست را می توان کیلومترها ورق زد!
فهرست اشتراک اندروید در راست را می توان کیلومترها ورق زد!

در iOS اپلیکیشن ها جدای از هم در حصارهای کوچکی نگه داشته می شوند و این از نکاتی است که امنیت سیستم عامل را بالا می برد. اما iOS 8 امکان ارتباط بین اپلیکیشن ها را فراهم می کند تا با یکدیگر داده ها را به اشتراک بگذارند و از طریق API های تعاملی ارتباط برقرار کنند. البته، این کار ضمن رعایت حصارها و به شیوه امن اپل انجام می شود.

تا قبل از این در iOS اگر می خواستید عکسی را از یک ویرایشگر عکس به اپ گوگل پلاس منتقل کنید، داستان ها داشتید. باید عکس را ذخیره می کردید، به هوم اسکرین می رفتید، گوگل پلاس را باز می کردید، بعد کمرا رول را انتخاب می کردید و عکس را می یافتید. حالا با iOS 8 کار بسیار راحت می شود. کافی است دکمه Share در ویرایشگر عکس را بزنید و گزینه "+Google" را انتخاب کنید. تمام!

چیزی که هنوز اپل اجازه اش را نمی دهد تنظیم کردن اپهای توسعه دهندگان به عنوان اپ پیش فرض برای موارد مختلف است. سخت است که تصور کنیم اپل به کاربران امکان جایگزینی کامل اپلیکیشن های خود با اپهای متفرقه (یعنی جایگزینی مرورگر پیش فرض، میوزیک پلیر پیش فرض، نقشه پیش فرض و ...) را بدهد. فعلا این دسترسی های پیش فرض محدود به اپهای اصلی اپل خواهند بود. اما اینکه نوشتیم سخت، یادمان نرود: تا چند روز پیش تصور اینکه بشود کیبورهای متفرقه را جایگزین کیبورد اصلی iOS کرد نیز سخت بود!

 

کلمات داغ، تشخیص موسیقی و ...

سیری در مقابل گوگل ناو
سیری در مقابل گوگل ناو

گوگل و اپل تا به حال رقابت داغی در زمینه دستیارهای شخصی داشته اند و بارها با گوگل ناو و سیری به هم تاخته اند. اما گوگل در زمینه کلمات داغ تا کنون از اپل جلوتر بوده. کلمه داغ کلمه یا عبارتی کوتاه است که دستگاه با شنیدن آن فعال می شود و سرویس دستیار صوتی را اجرا می کند. گوگل این قابلیت را با گوگل گلس امتحان کرد و در موتو اکس نیز به کار بست. در این دو هر زمانی که "اوکی گوگل" گفته شود شاهد بیدار شدن دستگاه هستیم ولی در سایر تلفن های اندرویدی حتما باید داخل اپلیکیشن مربوط بود. (شنیده ها حاکی از اضافه شدن قابلیتی مشابه به تمام تلفن های اندرویدی است).

حالا اپل هم با "هِی، سیری" در همین عرصه گام گذاشته و البته نه به آن گستردگی. تنها زمانی که آیدیوایس از طریق پورت لایتنینگ به منبعی وصل باشد می توان با گفتن "هِی سیری" آن را بیدار کرد. اپل نمونه کاربرد آن را در حین رانندگی و داخل خودرو ذکر کرده.

دیگر پیشرفت سیری امکان تشخیص موسیقی با استفاده از شزم (Shazam) است. گوگل در سال ۲۰۱۲ یک اپ جستجوی موسیقی عرضه کرد که مدتی است در یکپارچگی با جستجوگر صوتی اش کار می کند. اما شزم که از سال ۱۹۹۹ در این عرصه مشغول است و اپلیکیشن مستقلی هم برای iOS عرضه کرده، از پاییز این قابلیت را به سیری خواهد آورد.

گزینه دیگری که به سیری اضافه شده و گوگل ناو قبلا آن را داشته، امکان استریم همزمان برای تشخیص گفتار است. یعنی به جای اینکه دستور یا سوال شما ابتدا دریافت و سپس در قالب یک بسته به سرورهای اپل ارسال شود، همزمان با بیان آن توسط شما، استریم به سرورها صورت می گیرد و در کمترین زمان جواب را دریافت خواهید کرد.

باید در نظر داشت که سیری در اصل محصول خود اپل نیست. از جای دیگری خریداری شده و توسط سرویس ها و تکنولوژی های مختلفی به کاربران iOS خدمت رسانی می کند. اما در مقابل گوگل ناو به طور کامل توسط خود گوگل توسعه یافته و پشتیبانی می شود. پس بنابراین بدیهی است که تخصص گوگل در حوزه جستجو (کارکرد مرکزی دستیارهای صوتی)، در این زمینه آن را نسبت به اپل برتر ساخته.

 

اعلان های تعاملی

interactive_notifications_gallery_screen_mail
نوتیفیکیشن اندروید ۴.۴ در کنار نوتیفیکیشن iOS 8.

در اعلان های پاپ آپ اندروید، دولوپرها امکان افزودن ۲ دکمه را دارند تا با استفاده از آنها کاربران از کشوی نوتیفیکیشن ها با هر اعلان کار کنند. خواه پاسخ باشد، خواه حذف.

حالا با iOS 8 اپل هم سوار این قطار شده و دیگر لازم نیست کاربر برای تعامل با نوتیفیکیشن ها به اپ مربوطه برود. بلکه می تواند با سوایپ به پایین روی پیش نمایش نوتیفیکیشن، کار را در همان محیط فعلی انجام دهد.

راهکار اپل خیلی شبیه به اندروید است با این برتری که در برخی اعلان ها کادر نوشتن متن نیز در دسترس است و می توانید مستقیما پاسخ پیام ها را بدون ترک محیط فعلی بدهید. اندروید همیشه نیازمند باز کردن اپ برای پاسخ به پیام ها است.

دکمه های تعامل با هر اعلان نیز بسیار کارا هستند. در اندروید، گوگل یک API مخصوص نوتیفیکیشن ها ساخته تا کاربران بتوانند روی ساعت های هوشمند مجهز به اندروید وِر نیز پیام ها را بخوانند و در صورت نیاز، برای پاسخ دادن روی دکمه مربوطه تپ کنند، و به صورت صوتی پاسخ را بگویند تا به متن تبدیل شود و برای گیرنده ارسال گردد. شاید اپل نیز برای iWatch چنین کاری را انجام دهد.

 

ویدیو برای اپ استور

اپ استور جدید در سمت چپ و گوگل پلی در سمت راست.
اپ استور جدید در سمت چپ و گوگل پلی در سمت راست.

تیم کوک اعلام کرده که از پاییز امسال توسعه دهندگان قادر به اضافه کردن ویدیو در اپ استور برای معرفی بهتر اپهای خود خواهند بود. گوگل با داشتن یوتوب پادشاه ویدیویی دنیای اینترنت است و این امکان را از سال ۲۰۱۰، یعنی پیش از آنکه اسم فروشگاهش به گوگل پلی تغییر کند، فراهم کرده بود.

 

تست بتا

گوگل عاشق تست بتا است، بنابراین عرضه یک سیستم تست بتا برای توسعه دهندگان، آن هم قبل از اینکه اپل چنین کاری کند، جای تعجب ندارد. اپل با خرید شرکت TestFlight که راهکارهای تست بتا ارائه می کند وارد این حوزه شده و آن شرکت را تبدیل به یکی از ویژگی های جدید iOS 8 کرده. حالا توسعه دهندگان iOS می توانند با دعوت از کاربران به تست بهتر اپها قبل از عرضه نسخه های جدید بپردازند.

باید امیدوار بود روش تست بتای اپل در این زمینه آسان تر از روش گوگل باشد.

 

ویجت ها

ویجت های اندروید ۴.۴ در کنار ویجت های iOS 8.
ویجت های اندروید ۴.۴ در کنار ویجت های iOS 8.

ویجت ها از زمان اندروید ۱ در دسترس بوده اند و از اندروید ۱.۵ نیز دولوپرها امکان افزودن آنها به سیستم عامل را یافته اند. کاربران اندروید می توانند هوم اسکرین را به سلیقه خود باز آرایی کنند و انواع ویجت ها و آیکن ها را اضافه یا کسر نمایند.

اما اپل با iOS 8 -و البته به سبک خودش- ویجت ها را برای کاربران در دسترس قرار خواهد داد. هوم اسکرین همچنان محلی برای اجرا کردن اپلیکیشن ها خواهد بود و ویجتی به آن اضافه نمی شود، اما مرکز اعلان ها (Notification Center) پذیرای انواع ویجت ها خواهد بود. قبل از این ویجت ها محدود به اپلیکیشن های سیستمی بودند ولی در iOS 8 همه دولوپرها امکان ساخت آنها و عرضه شان به همراه اپها را دارند.

با نصب یک اپ جدید یا دریافت آپدیت برای اپهای قدیمی، در نوتیفیکیشن سنتر شاهد اعلان های مربوط به ویجت آنها خواهید بود و با یکی دو تپ می توانید آنها را به مرکز اعلان های iOS 8 اضافه کنید.

 

پشتیبان گیری از عکس و فضای ذخیره سازی

آیکلاود همیشه محصولی در تعقیب گوگل بوده و اپل این روند را در iOS 8 نیز ادامه داده. تمام عکس هایی که با یک دستگاه ثبت می کنید بر روی دیگر دستگاه های شما هم قابل مشاهده خواهند شد، گوگل این قابلیت را مدتی است که عرضه کرده. پشتیبانی گیری خودکار از عکس ها با Picasa Web Albums معرفی شد و حالا بخشی از Google+ Photos است. اندروید تقریبا هیچ فرقی بین عکس های روی دستگاه و عکس های فضای ابری قائل نمی شود و همه آنها را در کنار هم به عنوان "عکس" نشان می دهد.

 

کلاود کیت

اسلاید معرفی کلاود کیت.
اسلاید معرفی کلاود کیت.

CloudKit به توسعه دهندگان امکان می دهد آیکلاود را به اپلیکیشن های خود وصل کنند و از آن برای مدیریت مسائلی مثل Push Notification ها، همگام سازی پایگاه داده و ... استفاده نمایند. در اصل با این کیت، توسعه دهنده می تواند بخش محلی اپلیکیشن را مدیریت کند و کار و بار سمت سِرور را به اپل بسپارند.

اما بگذارید توجه شما را به پلتفرم ابری گوگل جلب کنیم که خانه ای برای سرویس های ابری میزبانی شده توسط گوگل است، از Push Notification ها گرفته تا زیرساخت یک سرویس. در اصل سیستم گوگل بر روی iOS و اندروید و وب کار می کند که این امکان توسعه بین پلتفرمی را به دولوپرها می دهد و مزیتی قابل توجه در برابر سرویس اپل به شمار می رود.

 

نمایش مصرف باتری به تفکیک اپها

صفحه نمایش وضع مصرف باتری در اندروید و iOS 8
صفحه نمایش وضع مصرف باتری در اندروید و iOS 8

بالاخره اپل هم  وضعیت مصرف باتری را به تفکیک اپلیکیشن ها در iOS 8 نشان خواهد داد تا کاربران به راحتی متوجه میزان مصرف هر اپ و در نتیجه محدود کردن آن شوند. چنین قابلیتی از اندروید ۱.۶ به کاربران آن پلتفرم ارائه شده بود.

این قابلیت در اندروید با نمایش نمودار و ویژگی های گرافیکی زیباتر، کاراتر از نسخه آی او اس ۸ به نظر می رسد ولی خب، اپل همیشه مینیمالیسم بوده و بعید است نموداری در این بخش ارائه کند. در عوض می شود تاریخچه مصرف باتری ۷ روز گذشته را در iOS 8 دید.


در هفته اول تیر ماه، گوگل با کنفرانس I/O فرصتی خواهد داشت تا قابلیت های جدیدی را به اندروید اضافه کند. آن موقع می توان دوباره نشست و دید که کدام شرکت دست بالا را دارد: اپل که همیشه نصب آخرین نسخه iOS بر روی دستگاه ها را به رخ می کشد و مایه افتخار می داند، یا گوگل که به ارائه امکانات بیشتر مشهور است؟ شما قاضی باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (101 مورد)
  • امید
    امید | ۶ آذر ۱۳۹۳

    اینا همش نظر شخصیه و ربط به سلیقه داره نه برتری

  • M. Ali
    M. Ali | ۲۱ خرداد ۱۳۹۳

    لطفا یه مقاله هم درباره کپی کاری های اپل در IOS7 بنویسید. :D

  • مهدى
    مهدى | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    خب اگه اينطور باشه كه ميگيد اپل تقليد كرده از آندرويد مثل اينه بگيد چون يكى اولين بار تو ماشين مثلا سيستم ناوبرى استفاده كرده ديگه كسى نبايد تو ماشين اين سيستم رو ميذاشت چون تقليد بوده،نه آقايون علما هر چيزى رو تا نبازش حس نشه نبايد استفاده كرد،مطمئن باشيد طرفداراى اپل اينقدر اپلو دوس دارن كه اگه سيستم عاملش اصلا تغيير نميكرد بازم طرفدارش بودن،در ضمن سامسونگى ها هم برن يخورده انگليسى ياد بگيرن،موقع معرفيش رئيس شركتش با يه لهجه ضايع انگليسى گفت:دايس آيز ده لايتيت فان،ايت نيم ايژ گلكشى اس فويو

  • the one with mind
    the one with mind | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    اکثر این ویژگی ها که گفتین ( ب جز cloudkit) جزو aosp ان (android open source project) به صورت فنی اپل نه تنها می تونه ازشون الهام بگیره می تونه دقیقا سورس کد و کپی پیست کنه : دی
    این داستان تقلید ( یا الهام هر چی) دیگه قدیمی شده. من ک ب شخصه نمی خوام idevice دارا محروم شن از این ویژگی ها .

  • M.Mehdi
    M.Mehdi | ۱۴ خرداد ۱۳۹۳

    دوستان اينا تقليد نيس به خدا...
    اگه اينجوري باشه همه فناوري ها كپي ميشه...'
    اينا نو اوريه...
    به ايده يا الهام ميگيرن كاملش ميكنن...
    كيبورد كامل تر...
    چند وظيفگي كامل تر..
    همه چي كامل تر شده...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی