ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: مقایسه دو سیم کارته ها؛ الجی جی پرو لایت و سونی اکسپریا تی۲ اولترا دوال

در سال های گذشته تلفن های همراه دو سیم کارته بیشتر در انحصار برند های ناشناس چینی بود که اکثرا کیفیت جالبی نداشتند. اما بعد از ظهور تلفن های هوشمند و نیاز بازار، کمپانی های ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۰۰

در سال های گذشته تلفن های همراه دو سیم کارته بیشتر در انحصار برند های ناشناس چینی بود که اکثرا کیفیت جالبی نداشتند. اما بعد از ظهور تلفن های هوشمند و نیاز بازار، کمپانی های معتبر هم اقدام به تولید نسخه های دو سیم کارته برای برخی مدل های خود کردند. شرکت هایی مانند سامسونگ، سونی، ال جی و ... با اضافه کردن پسوند "دوال" در انتهای نام مدل دستگاه، پشتیبانی از دو سیم کارت را آغاز کردند. این روال به حدی پیش رفت که کار به عرضه فبلت ها و تبلت های دو سیم کارته هم رسید.

در این بین کاربران ایرانی همیشه یکی از طرفداران پر و پاقرص اینگونه تلفن ها بوده اند. برخی افراد ۲ سیم کارت جدا برای تماس های کاری و شخصی در اختیار دارند. ضمن اینکه استفاده از نسل سوم تلفن همراه (لااقل تا ۲ ماه دیگر) منحصرا در اختیار یکی از شرکت های مخابراتی ایران است، بنابراین نیاز به یک تلفن هوشمند دو سیم کارته در کاربرانی که از اینترنت همراه خود استفاده زیادی می برند، بیشتر حس می شود.

در همین راستا ما هم نگاهی به فبلت های دو سیم کارته Sony Xperia T2 Ultra Dual و LG G Pro Lite Dual خواهیم داشت. قبل از شروع باید بگوییم ما با دو دستگاه "میان رده" روبرو هستیم و هر دو نسخه های ارزان قیمت پرچمدارهای این دو شرکت (LG G Pro و Sony Z Ultra) هستند. مطمئنا به دلیل کاهش قیمت، تعدادی از ویژگی های خاص نسخه های رده بالا هم فدا شده اند.

با این بررسی دیجیاتو همراه باشید تا در کنار هم به این دو تلفن هوشمند نگاهی داشته باشیم.

 

طراحی

IF

طراحی تی ۲ اولترا. از نظر دیزاین هر دو دستگاه الگوی طراحی دیگر مدل های کمپانی خود را دنبال کرده اند و برای کاهش قیمت، بدنه هر دو از پلاستیک ساخته شده. اجازه دهید ابتدا از سونی شروع کنیم. زبان طراحی اکسپریا تی ۲ اولترا درست مانند دیگر مدل های سری Z سونی OmniBalance است اما این بار از پلاستیک استفاده شده و شما همان ظاهر آشنا را در تی ۲ هم می بینید. طول دستگاه ۱۶۵.۲ و عرض آن ۸۳.۸ است. تی ۲ را می توان با ضخامت ۷.۷ میلیمتر، وزن حدود ۱۷۰ گرم و صفحه نمایش ۶ اینچی یک فبلت نازک و نسبتا سبک وزنی حساب کرد.

IF

تی ۲ درست مانند زد ۲ از مشکل حاشیه های کناری نمایشگر رنج می برد. همچنین به دلیل ابعاد و پشت کاملا تخت، از ارگونومی خوبی برخوردار نیست و راحت در دست قرار نمی گیرد. خلاصه اینکه شما باید استفاده یک دستی از دستگاه را تا حد زیادی فراموش کنید.

IF

سونی ترجیح داده مانند سری اخیر محصولات خود از باتری یکپارچه غیر قابل تعویض استفاده کند. این یعنی شما قادر به بیرون آوردن باتری دستگاه نیستید. متاسفانه قاب پشت تی ۲ هم به دلیل استفاده از جنس بدنه پلاستیک براق به شدت مستعد اثر انگشت و خراش است، به همین خاطر استفاده از قاب محافظ توصیه می شود.

IF

در سمت راست دکمه های پاور، کنترل صدا، شاتر دوربین و همچنین جک ۳.۳ میلیمتری و درگاه سیم کارت ها (میکرو سیم) و در سمت چپ هم درگاه مینی یو اس بی و محل قرار دادن کارت حافظه Micro-SD دیده می شوند.

IF

IF

پورت های مربوط به سیم کارت ها و حافظه جانبی به وسیله پوشش پلاستیکی پوشانده شده اند و ممکن است به شما ذهنیت ضد آب بودن تی ۲ را بدهند، اما در کمال تاسف باید بگوییم این دستگاه ضد آب نیست. ولی پوشیده بودن درگاه ها نشان می دهد تی ۲ (نه به اندازه زد ۲) در برابر آب کمی مقاوم است.

IF

IF

در جلوی دستگاه نیز دوربین دوم ۱.۱ مگاپیکسلی، سنسور تشخیص نزدیکی، ۲ اسپیکر و در پشت آن دوربین، فلاش ال.ای.دی و یک اسپیکر استریو قرار دارد.

IF

طراحی جی پرو لایت. حالا بپردازیم به کفه دیگر ترازو. این دستگاه هم مانند تی ۲ از بدنه تمام پلاستیکی ساخته شده و به همین دلیل وزن نسبتا سبکی (حدود ۱۶۱ گرم) دارد. جی پرو لایت در مقایسه با تی ۲ ابعاد کوچک تر و ضخامت بیشتری دارد. طول دستگاه حدود ۱۵۰ میلیمتر و عرض آن حدودا ۷۷ میلیمتر است و با داشتن صفحه نمایش ۵.۵ اینچی و ضخامت ۹.۴ میلیمتری می توان گفت ما با یک فبلت نسبتا خوش دست روبرو هستیم.

IF

جی پرو لایت به دلیل استفاده ال جی از زاویه های نرم در لبه ها نسبت به تی ۲ ارگونومی بهتری دارد و در دست راحت تر قرار می گیرد. ولی در عین حال، مثل تی ۲ استفاده با یک دست از آن کمی مشکل است.

IF

در سمت راست دستگاه دکمه پاور و شکاف جدا کردن قاب پشت را می بینید و در سمت چپ دکمه های کنترل صدا و QuickButton را که با فشردن آن اپلیکیشن مورد علاقه شما باز می شود.

IF

در بالای دستگاه جک ۳.۳ میلیمتری هندزفری، سنسور مادون قرمز، میکروفون دوم جهت از بین بردن نویز مکالمه و قلم دستگاه دیده می شود.

IF

بالای صفحه نمایش محل قرار گیری دوربین دوم ۱.۳ مگاپیکسلی و سنسور نزدیکی است. در پایین صفحه نمایش هم دکمه های فیزیکی شامل Home، بازگشت به عقب، مولتی تسکینگ و تعویض سیم کارت را می بینیم. متاسفانه این دکمه ها فاقد نور پس زمینه هستند و این موضوع در تاریکی مطلق مدتی شما را اذیت خواهد کرد.

IF

در زیر دستگاه، ما دو اسپیکر استریو در سمت چپ و راست را داریم و در مرکز پورت مینی یو اس بی و میکروفون اصلی قرار گرفته. دوربین و فلاش هم در پشت قرار دارند.

IF

برخلاف تی ۲ الجی قاب پشت دستگاه را بسته نگه نداشته و می توان با باز کردن آن به درگاه های حافظه جانبی (Micro-SD)، سیم کارت ها (مینی سیم) و باتری قابل تعویض دسترسی داشت.

جمع بندی طراحی. «سایز صفحه نمایش بزرگتر، مقاومت بهتر در برابر آب و وجود دکمه فیزیکی دوربین در تی ۲» در یک طرف، و در طرف دیگر «ارگونومی بهتر، قلم استایلوس، سنسور مادون قرمز، وزن کمتر و باتری جداگانه جی پرو لایت» از برتری های آنها نسبت به یکدیگر هستند. و در انتهای این بخش باید این نکته اشاره کنیم که سونی اکسپریا تی۲ اولترا دوال در سه رنگ مشکی، سفید و بنفش و الجی جی پرو لایت دوال هم در دو رنگ سفید و مشکی عرضه می شوند.

 

نمایشگر

IF

نمایشگر اکسپریا تی ۲. این تلفن از یک صفحه نمایش ترایلومینوس (Triluminos) با قطر ۶ اینچی و رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل بهره می برد. با این حساب ما به تراکم پیکسلی ۲۴۵ پیکسل در هر اینچ می رسیم که برای یک فبلت ۶ اینچی آنقدرها جالب نیست. ولی خب بایستی به یاد داشت که این یک فبلت پرچمدار نیست و رزولوشن نمایشگر یکی از مواردی است که برای کاهش هزینه ها، باید فدا شود.

رنگ ها در تی ۲ کمی تیره تر و مرده تر از حالت عادی هستند ولی به لطف موتور براویا ۲ سونی، وضوح و کنتراست خوبی در صفحه نمایش آن دیده می شود. همچنین به دلیل استفاده از پنل IPS زاویه نمایش هم خوب ارزیابی می شود و در زوایای مختلف رنگ ها آنچنان دچار پرش نمی شوند. متاسفانه عملکرد صفحه نمایش این دستگاه در زیر نور آفتاب اصلا رضایت بخش نیست و حتی در بالاترین میزان روشنایی نمایشگر، باز هم کار کردن با تی ۲ در محیط باز و زیر نور خورشید به سختی انجام می شود.

IF

IF

IF

نمایشگر جی پرو لایت. اما برسیم به صفحه نمایش ساخت الجی. جی پرو لایت با یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی با پنل IPS و رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل به میدان آمده. تراکم پیکسلی این دستگاه بسیار نا امید کننده و تنها ۲۰۰ پیکسل در هر اینچ است که (جدا از میان رده بودن آن) برای یک فبلت ۵.۵ اینچی -یا بهتر گوییم، برای سازنده اش- مایه شرمندگی است. زاویه دید نمایشگر هم مناسب ارزیابی نمی شود چرا که با تغییر آن رنگ ها هم دچار تغییر می شوند. اما به طور کلی طراوت رنگ ها و کنتراست تصویر در نمایشگر جی پرو لایت خوب و نسبتا رضایت بخش است.

مسئله بسیار عجیب برای ما این است که الجی در این فبلت امکان تنظیم نور صفحه نمایش به صورت خودکار را قرار نداده و همیشه باید به صورت دستی اقدام به تنظیم شدت نور صفحه کنید! همچنین بر خلاف تی ۲ عملکرد جی پرو لایت در زیر نور آفتاب خوب است و با قرار دادن نور صفحه نمایش در حالت حداکثر، به خوبی در فضای باز می توان از فبلت خود استفاده کرد. در اینجا تعداد کمتر پیکسل ها باعث نوردهی بهتر نمایشگر شده و مقداری از شرمندگی الجی را می کاهد.

جمع بندی نمایشگر. دو دستگاه از دو رزولوشن متفاوتی بهره می برند و هر کدام دارای ضعف ها و برتری های خاص خود هستند. اما می توان در مورد تی ۲ رزولوشن بالاتر و زاویه دید بهتر و در رابطه با جی پرو لایت، عملکرد به مراتب بهتر در زیر نور خورشید را از برتری های هر کدام دانست.

 

سخت افزار

اکسپریا تی ۲. سونی قلب تپنده اکسپریا تی۲ اولترا دوال را همانند دیگر محصولات خود به کوالکام سپرده. چیپست اسنپدرگن ۴۰۰ که یک پردازشگر چهار هسته ای با فرکانس ۱.۴ گیگاهرتز در آن قرار گرفته، وظیفه پردازش عملیات ها را بر عهده دارد. در کنار آن ۱ گیگابایت رم و چیپ گرافیکی آدرینو ۳۰۵ از تی ۲ یک دستگاه میان رده نسبتا خوب می سازد.

همچنین این دستگاه دارای ۸ گیگ فضای داخلی است که از این فضا، حدود ۵ گیگ از آن در دسترس کاربر قرار دارد. البته با حافظه جانبی Micro-SD شما تا ۳۲ گیگ دیگر می توانید به فبلت خود اضافه کنید؛ البته نه برای نصب اپلیکیش ها زیرا گوگل امکان نصب آنها بر روی حافظه جانبی را فراهم نکرده و این ممکن است بعد از خرید دستگاه شما را غافلگیر کند.

به لطف این قطعات ما تاخیر آنچنانی در کار کردن با تی ۲ ندیدیم. طبیعتا تجربه کاربری آن با زد ۲ قابل مقایسه نیست ولی در حد یک فبلت میان رده شما را راضی نگه می دارد.

نتیجه تست با Antutu: جی پرو لایت راست و تی۲ اولترا چپ
نتیجه تست با Antutu: جی پرو لایت راست و تی۲ اولترا چپ

جی پرو لایت. محصول الجی از سخت افزار متفاوتی بهره می برد. چیپست مدیاتک MT6577 که دارای یک پردازشگر ۲ هسته ای (Cortex-A9) با فرکانس ۱ گیگاهرتز است. گرافیک آن هم PowerVR SGX531 است. در کل این دستگاه هم از نظر پردازشی ضعیف به شمار می آید. درست همانند تی ۲، جی پرو لایت هم دارای ۸ گیگ فضای داخلی (۵ گیگ فضا در دسترس کاربر) است و به وسیله Micro-SD تا ۳۲ گیگ فضای جانبی می توان به آن اضافه کرد.

با وجود ضعیف بودن نسبی دستگاه، شما در عملکرد آن تاخیری حس نخواهید کرد. در یک استفاده معمولی پاسخگوی تمام نیازهای تان خواهد بود. البته دوران طلایی گرافیک PowerVR SGX531 گذشته و در حال حاضر جوابگوی اکثر بازی های موجود در گوگل پلی نیست. این مدل نیز با ۸ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می شود و به وسیله پورت Micro-SD به کاربر امکان اضافه کردن حداکثر ۳۲ گیگابایت فضای جانبی را می دهد؛ البته باز هم نه برای افزودن اپلیکیشن ها زیرا گوگل در اندروید ۴ به بعد امکان انتقال آنها به کارت حافظه جانبی را بسته.

جمع بندی سخت افزار. در این مورد همانطور که مشاهده کردید دو دستگاه بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و اساسا مقایسه آنها در این زمینه کار درستی نیست. اما به هر صورت سخت افزار هر دوی آنها به نسبت قیمت و میان رده بودن شان انتخاب شده و باید با توجه به نیاز خود انتخاب کنید. طبیعتا اگر اهل بازی هستید به هیچ عنوان الجی جی پرو لایت به شما پیشنهاد نمی شود چرا که حتی اگر هم سخت افزار از پس گرافیک بازی ها بر آید، ویترین اصلی یعنی نمایشگر حرف خاصی برای گفتن ندارد.

 

عملکرد ۲ سیم کارت

می توان گفت تنها نقطه مشترک این دو فبلت در پشتیبانی آنها از ۲ سیم کارت است. هر دو از ۲ سیم کارت "همزمان فعال" پشتیبانی می کنند و نیازی به خاموش بودن همیشگی یک سیم کارت نیست، بلکه فقط در زمان مکالمه، سیم کارت دوم غیر فعال می شود تا آنتن در اختیار سیم کارت دیگر قرار بگیرد.

به این نکته باید توجه داشته باشید که فقط یکی از سیم کارت ها امکان استفاده از شبکه HSDPA دارد. در مورد اکسپریا تی ۲ فقط درگاه سیم کارت اول از این شبکه پشتیبانی می کند. اما در مقابل، هر دو درگاه جی پرو لایت از نسل سوم مخابراتی پشتیبانی می کنند ولی فقط با یک سیم کارت می توانید به 3G متصل شوید.

در هر دو دستگاه می توانید اینترنت همراه را روی یکی از سیم کارت ها فعال کنید و به خوبی بدون از دسترس خارج شدن سیم کارت دوم از آن استفاده کنید. همین طور می توانید دیتای فعال را به سیم کارت دیگر منتقل کنید یا به کل آن را خاموش نمایید.

در تی ۲ یک قابلیت با نام Dual Sim Reachablitiy نیز وجود دارد. اگر یکی از سیم کارت ها خاموش یا در دسترس نباشد به طور خودکار تماس های دریافتی آن به سیم کارت در دسترس منتقل می شود و به این صورت هیچ تماسی را از دست نخواهید داد.

حین برقراری تماس یا ارسال پیامک در سونی تی ۲ با لمس یک دکمه امکان انتخاب سیم کارت دلخواه وجود دارد. یعنی شما مخاطب را انتخاب می کنید و برای شروع تماس ۲ دکمه سبز رنگ در اختیار دارید که نماد سیم کارت اول و دوم هستند. این ۲ دکمه سبز رنگ در صفحه پیامک هم وجود دارند تا کارتان راحت شود.

dualsimcall
رابط کاربری سونی در چپ و رابط کاربری الجی در راست.
dualsimsms
صفحه کلید و اپ پیامک سونی و الجی به ترتیب در راست و در چپ.

اما در جی پرو لایت شما ابتدا باید با دکمه لمسی پایین صفحه نمایش، سیم کارت دلخواه را انتخاب و بعد اقدام به برقراری ارسال یا تماس کنید. البته در جی پرو لایت قابلیتی هم با نام "Cost Save Mode" وجود دارد که با فعال کردن آن، می توانید برای هر مخاطب یکی از دو سیم کارت را مشخص کنید تا تماس ها با او فقط با آن سیم کارت برقرار شود.

جمع بندی دو سیم کارت: در اینجا کفه ترازو به طور کلی به سمت تی ۲ سنگین تر است. چرا که روال برقراری تماس و ارسال پیامک به طور کلی سریع تر انجام می شود. هر دو دستگاه قابلیتی دارند که دیگری ندارد؛ Dual Sim Reachability در تی ۲ و Cost Save Mode در جی پرو لایت. ضمن اینکه تی ۲ از میکرو سیم و جی پرو لایت از سایز عادی سیم کارت (مینی سیم) پشتیبانی می کند.

 

قابلیت های خاص

IF

این دو فبلت هر کدام از ویژگی های خاص و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری خوبی برخوردار هستند که شاید برای هر کاربری وسوسه کننده باشد.

IF

همانطور که گفتیم، جی پرو لایت از قلم (استایلوس) بهره می برد که در داخل بدنه قرار می گیرد. قلم به خوبی به روی صفحه نمایش ال جی حرکت می کند. همچنین جی پرو لایت از سنسور مادون قرمز برخوردار است و این یعنی فبلت شما تبدیل به یک کنترل از راه دور می شود.

قابلیت جالب KnockOn که پیش تر در جی ۲ معرفی شد، در جی پرو لایت هم موجود است و شما با دو بار تپ به روی نمایشگر می توانید صفحه آن را روشن یا خاموش کنید. که البته پیشنهاد می کنیم این قابلیت را غیر فعال کنید چرا که عملکرد خوبی ندارد. در تست های ما نه تنها گاهی عمل نمی کرد، بلکه حتی باعث می شد صفحه دستگاه حین حرکت یا حتی لرزش میز بر اثر ویبره یک تلفن دیگر روشن شود!

lggprolitequickbutton

دکمه سخت افزاری میان بری هم در سمت چپ بالای دکمه های کنترل صدا با نام QuickButton قرار دارد. با فشردن این دکمه در حالت عادی اپلیکیشن QuickMemo باز می شود و شما در صفحه قادر به نوشتن یادداشت خواهید بود. ولی از قسمت تنظیمات می توانید اپلیکیشن دلخواه خود را انتخاب کنید.

سونی هم در تی ۲ امکانات خاصی قرار داده که در جی پرو لایت موجود نیست. اولین موردی که باید به آن اشاره کنیم چیپ NFC در پشت دستگاه است. همچنین حالت Glove Mode با بالا بردن حساسیت صفحه نمایش که به شما این امکان را می دهد تا با دستکش از دستگاه استفاده کنید.

جمع بندی خاص ها. سونی تی۲ و جی پرو لایت هر کدام به نوبه خود امکانات خاص خوبی دارند. انتخاب گزینه برتر در این زمینه به سلیقه و نیاز کاربر بر می گردد.

 

کیفیت پخش صدا

در تی۲ و جی پرو لایت باید به ترتیب از بین کیفیت پخش بهتر و شدت صدا بالاتر یکی را انتخاب کنید. به طور کلی شما در تی ۲ کیفیت پخش صدای بهتری را خواهید داشت و موزیک را بدون تغییر صداها خواهید شنید. اما از نظر شدت صدا با هندزفری و اسپیکر آنچنان صدا بلند نیست. این وضع در مکالمه هم دیده می شود. کیفیت صدا خوب است و بدون نویز به گوش طرفین مکالمه می رسد.

اما جی پرو لایت به دلیل استفاده از ۲ اسپیکر در پایین دستگاه صدای بلندتری به گوش شما می رساند. آیا کیفیت پخشش هم خوب است؟ خیر، آنچنان رضایت بخش نیست. البته در حین مکالمه، برخلاف تی ۲ صدا بلند و رسا بود و هیچ مشکلی از این نظر دیده نشد.

 

دوربین

IF

امروزه دوربین در گجت ها یکی از ملاک های خرید آنها شده، پس دقت به کیفیت و امکانات آن بسیار مهم است. سونی اکسپریا تی ۲ از یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی، سنسور Exmor RS با اندازه ۱/۳.۰۶ اینچ و پیکسل های ۱.۱۲ میکرونی، به همراه یک لنز با گشادگی دهانه f/2.2 بهره می برد. بزرگترین اندازه عکس این دوربین ۴۱۲۸ در ۳۰۹۶ پیکسل با نسبت ۴:۳ (در حالت Manual) است.

در حالت Superior Auto (یعنی تنظیمات خودکار در شرایط محیطی) می توانید تصاویر ۹ مگاپیکسلی با نسبت ۱۶:۹ بگیرید. سونی به خوبی تلاش کرده که با وجود کاهش قیمت، به کیفیت دوربین ضربه نزند. در هر دو حالت ۱۳ و ۹ مگاپیکسلی تصاویر از جزئیات نسبتا خوب (و نه عالی) برخوردار هستند. کنتراست عالی است و رنگ ها خوب، اما بالانس نور سفید چندان جالب نیست.

عکس گرفته شده با تکنیک Background defocus
عکس گرفته شده با تی ۲ و تکنیک Background Defocus

سونی در تی ۲ اولترا همانند زد ۲ [بررسی دیجیاتو: سونی اکسپریا زد۲] امکانات تصویربرداری زیادی همچون عکس پانوراما و AR Effect و TimeShift Burst (گرفتن ۳۰ عکس پشت هم) و غیره قرار داده و قطعا شما حین کار کردن با آنها از دوربین دستگاه لذت خواهید برد.

با وجود دکمه سخت افزاری شاتر (با عملکرد ۲ مرحله ای فوکوس و عکاسی) می توانید به راحتی تصاویر خود را در حالت های دلخواه بگیرید. دوربین تی ۲ قادر به فیلم برداری با کیفیت 1080p و به صورت ۳۰ فریم در ثانیه و ضبط صدا با بیت ریت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه و سمپل ریت ۴۸ کیلو هرتز است.

نمونه عکس گرفته شده Xperia T2 Ultra
نمونه عکس گرفته شده Xperia T2 Ultra
نمونه عکس گرفته شده با  G Pro Lite
نمونه عکس گرفته شده با G Pro Lite

الجی جی پرو لایت هم یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با قابلیت روشن سازی پس زمینه (BSI) و لنزی با گشادگی دهانه f/2.4 دارد. بزرگترین اندازه عکس این دوربین هم ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل است. دوربینی که به شدت تی ۲ از امکانات پر زرق و برق بهره نمی برد ولی عملکرد نسبتا قابل قبولی دارد. تصاویر در فضای باز و زیر نور مناسب نسبتا خوب هستند ولی با کمی اشباع رنگ ثبت می شوند. اما در فضای بسته و مخصوصا در تاریکی با وجود سنسور BSI و فلاش، دوربین ضعیف عمل می کند.

نمونه عکس گرفته شده در تاریکی مطلق با G Pro Lite
نمونه عکس گرفته شده در تاریکی مطلق با G Pro Lite.
نمونه عکس گرفته شده در تاریکی مطلق با Xperia T2 Ultra
نمونه عکس گرفته شده در تاریکی مطلق با Xperia T2 Ultra.

دوربین جی پرو لایت در حالت ۸ مگاپیکسلی اقدام به ثبت تصاویر با نسبت ۴:۳ می کند ولی برای گرفتن تصاویر با نسبت ۱۶:۹ باید آن را به روی ۶ مگاپیکسل تنظیم کنید. همچنین عکاسی به صورت پانوراما، در شب، تصویربرداری پیاپی (۲۰ عکس پشت سر هم) و غیره از جمله امکانات اپلیکیشن دوربین الجی هستند. همچنین شما امکان تصویر برداری با دستورات صوتی را هم دارید و با گفتن عباراتی همچون "Cheese یا LG" دستگاه اقدام به عکاسی می کند. کنترل صدای دستگاه در این اپلیکیشن کار دکمه شاتر تی ۲ را (این بار به صورت تک مرحله ای) انجام می دهد.

فیلم برداری با جی پرو هم با کیفیت 720p و با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه انجام می شود ولی با وجود پردازشگر ضعیف ۲ هسته ای آن، عملکرد قابل قبولی از خود نشان می دهد. همچنین دوربین جلوی هر دو دستگاه هم امکان فیلم برداری با کیفیت 720p را دارد.

جمع بندی دوربین. دو دوربین عملکرد نسبتا خوبی از خود نشان می دهند. تصاویر در هر دو از وضوح و تثبیت رنگ خوبی برخوردارند، البته نسبت به قیمت دستگاه ها. به طور کلی، هر دو تلفن عملکرد نزدیکی را مشابه هم از خود نشان دادند. شاید تنها از جهت امکانات بیشتر و فیلم برداری با کیفیت بالاتر بتوان به سونی اکسپریا تی ۲ اولترا نمره بهتری داد.

 

نرم افزار

صفحه خانگی الجی در راست و سونی در چپ
صفحه خانگی الجی در راست و سونی در چپ.

در بخش نرم افزار هر دو فبلت حرف های زیادی برای گفتن دارند. الجی و سونی هر دو از رابط کاربری خاص خود یعنی Optimus و Xperia UI بهره می برند و هر کدام، قابلیت ها و امکانات زیادی در آن قرار داده اند. اجازه دهید برخلاف بخش های گذشته، مقایسه نرم افزار را از همین ابتدا شروع کنیم و به طور موازی پیش ببریم.

اندروید نصب شده روی تی ۲ نسخه ۴.۳ است و طبق قول سونی به کیتکت هم آپدیت خواهد شد ولی در طرف دیگر الجی به اندروید ۴.۱.۲ در جی پرو بسنده کرده.

onehandedoperationsony2

سونی در رابط کاربری تی ۲ سعی کرده با ارائه امکاناتی، استفاده با یک دست را آسان تر کند. به طور مثال با دو بار ضربه به دکمه هوم منوی نوتیفیکیشن ها و مرکز کنترل، به پایین صفحه می لغزند و شما با یک دست می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. یا با فعال کردن One Handed Operation در تنظیمات کیبورد، سایز صفحه کلید دستگاه کوچک و مناسب تایپ یک دستی می شود. همچنین در حالت عادی سایز کلیدهای شماره گیر به طور کامل مناسب تایپ یک دستی است.

onehandedoperation

الجی هم به این مورد مهم توجه داشته. با فعال کردن One-Handed Operation از قسمت تنظیمات (Settings) دستگاه، کیبورد و شماره گیر کوچکتر و البته برای تایپ با یک دست مناسب تر می شوند. جی پرو لایت به دلیل بهره بردن از قلم، اپلیکیشن ها و امکانات بیشتری در زمینه نوشتن با استایلوس در اختیار دارد. به دلیل حساسیت بالای صفحه نمایش، شما در همه جای جی پرو قادر به استفاده از قلم هستید. پس با فشردن دکمه QuickButton می توانید در هر صفحه ای اقدام به نوشتن در صفحه کنید.

qslidesmallapps

هر دو دستگاه از ویژگی اپلیکیشن های شناور (در الجی با نام QSlide و در سونی با نام Small Apps) پشتیبانی می کنند. برای دسترسی به این اپلیکیشن ها در جی پرو لایت منوی نوتیفیکیشن ها را با سوایپ از بالا به پایین باز کنید. اپلیکیشن های QSlide در پایین تنظیمات سریع دیده می شوند. در تی ۲ اولترا هم با نگه داشتن دکمه مولتی تسکینگ Small Apps را در پایین صفحه خواهید دید. این اپلیکیشن های کوچک همه جا در دسترس شما هستند و با توجه به سایز بزرگ صفحه نمایش دستگاه ها، امکانات خوبی به نظر می رسند.

smallapps

جمع بندی نرم افزار. همانطور که دیدید، به طور کلی جی پرو لایت امکانات نرم افزاری بیشتری نسبت به تی۲ دارد ولی اندروید نسبتا به روزتر هم چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را نادیده گرفت.

 

باتری

IF

هر دو دستگاه از باتری هایی با ظرفیت بالا بهره می برند. باتری الجی جی پرو لایت ۳۱۴۰ میلی آمپر ساعت است و سونی تی ۲ اولترا نیز یک باتری ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعتی دارد.

در تست پخش ویدیو مداوم سونی تی ۲ حدود ۱۳ ساعت و ال جی جی پرو لایت حدود ۵ ساعت دوام آوردند. در وبگردی با نور صفحه نمایش ۵۰ درصد اتمام باتری الجی حدود ۱۱ ساعت و سونی هم حدودا ۱۲ ساعت به طول انجامید. اما در حالت بی کار و استفاده حداقلی، هر دو دستگاه عملکرد فوق العاده ای داشتند و حدود ۵ روز دوام آوردند.

این نکته را باید ذکر کرد که سونی از قابلیت Power Managment بهره می برد و با فعال سازی آن مصرف باتری دستگاه بیشتر هم بهینه می شود. تست های ما هم بدون فعال سازی این قابلیت بود. می توان گفت با یک استفاده معقول هر دو دستگاه قطعا تا پایان روز با شما همراهی می کنند.

جمع بندی باتری. سونی و الجی هر دو از باتری هایی با ظرفیت بالا بهره می برند اما باید به چند نکته توجه داشت: تی ۲ از صفحه نمایش بزرگتر و جی پرو لایت از سخت افزار ضعیف تری بهره می برد. همچنین جی پرو لایت از سنسور تنظیم خودکار نور صفحه برخوردار نیست. در طرف دیگر ما Power Managment سونی را داریم که به مصرف باتری بهینه تر دستگاه کمک می کند. به هر حال، شاید اینها موارد تاثیرگذاری در تصمیم گیری نباشند ولی بد نبود به آنها اشاره کنیم.

 

جمع بندی

IF

ما در اینجا دو فبلت با سایز و مشخصات متفاوت داشتیم که هر کدام به نوبه خود امکانات خاصی دارند. کمپانی کره ای الجی یک فبلت میان رده با مشخصات سخت افزاری کاملا معمولی را به همراه قابلیت هایی از دستگاه های رده بالا عرضه کرده و سونی هم نسخه ارزان تر Z Ultra را با نام T2 Ultra و قیمت کمتر به بازار فرستاده.

در جی پرو لایت ما ارگونومی بهتر، قلم، سنسور مادون قرمز، باتری قابل تعویض و قابلیت های نرم افزاری جالبی همچون KnockOn را داشتیم. باتری و دوربین دستگاه هم به طور کلی عملکرد خوبی داشتند ولی تلفن برای کارهای سنگین یا بازی زیاد مناسب نیست. در طرف دیگر تی ۲ اولترا بود که صفحه نمایش بزرگتر، سخت افزار و اندروید به روز تر، مقاومت بهتر در برابر آب و قابلیت هایی همچون NFC و Power Managment و غیره را دارد. هر کدام از این قابلیت ها می تواند یک معیار برای خریدار باشند.

به طور کلی شما باید نیازهای خود را در خرید تلفن های هوشمند بشناسید و سپس نسبت به بودجه تان اقدام به خرید کنید. در این بررسی دیجیاتو سعی ما ارائه اطلاعاتی در همین زمینه بود.

در حال حاضر الجی جی پرو لایت دوال به قیمت ۸۴۹ هزار تومان (با گارانتی ۲ ساله الجی) و سونی تی ۲ اولترا دوال یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان در ایران به فروش می رسند.

 

نقاط مثبت LG G Pro Lite:

  • جنس بدنه خوب و خوش دست
  • پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان فعال
  • استایلوس
  • سنسور مادون قرمز
  • عملکرد خوب در زیر نور آفتاب
  • صدای بلند اسپیکرها
  • باتری با ظرفیت و کارایی بالا

 

نقاط منفی LG Pro Lite:

  • پردازشگر ضعیف
  • رزولوشن پایین
  • عدم سنسور کنترل نور خودکار صفحه
  • عدم پشتیبانی از پورت OTG

 

نقط مثبت Sony Xperia T2 Ultra Dual:

  • صفحه نمایش بزرگ 
  • بدنه باریک
  • پشتیبانی از دو سیم کارت همزمان فعال
  • دوربین و اسپیکرهای با کیفیت

 

نقاط منفی Sony Xperia T2 Ultra Dual:

  • بدنه براق و مستعد خراش و اثر انگشت
  • باتری غیر قابل تعویض
  • عایق نبودن در برابر آب و گرد و غبار
  • رزولوشن پایین صفحه نمایش
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (37 مورد)
  • HamedMJ
    HamedMJ | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴

    الان آپدیت لالی پاپ رو هم گرفته !

    واقعا T2 خیلی سر تر هست

  • Arshia.Sh
    Arshia.Sh | ۲۸ تیر ۱۳۹۳

    توي ان تو تو كه معلومه سوني بهتره!الجي بهتره برگرده و بره همون يخچالاشو بزنه!

  • NEGAR
    NEGAR | ۱۳ تیر ۱۳۹۳

    خداوكيلى عكسايى كه از گوشيا گرفتيد رو نگاه كنيد بي كيفيتهههههه
    مسعوولييين رسيدگى كنيد لطفاااا

  • Fatima
    Fatima | ۱۳ تیر ۱۳۹۳

    رابطه كاربريه سونى خوب نيس...
    مسئولين رسيدگى نمي كنن عاياااا؟؟؟؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی