ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: سونی اکسپریا ام ۲ دؤال

سونی سال گذشته با معرفی سری M (در اینجا M معرف Mid-range یا همان میان رده است) به طور رسمی عرضه تلفن های هوشمند اقتصادی را آغاز کرد. دستگاه هایی با سخت افزار نسبتا قابل قبول ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۹ تیر ۱۳۹۳ | ۲۲:۲۲

سونی سال گذشته با معرفی سری M (در اینجا M معرف Mid-range یا همان میان رده است) به طور رسمی عرضه تلفن های هوشمند اقتصادی را آغاز کرد. دستگاه هایی با سخت افزار نسبتا قابل قبول و قیمتی مناسب. بعد از حدود ۶ ماه از عرضه اولین اکسپریا ام، این کمپانی ژاپنی در فوریه ۲۰۱۴ نسخه دوم را با نام اکسپریا ام۲ معرفی و پس از ۲ ماه در آپریل ۲۰۱۴ به بازار عرضه کرد.

نسخه اول آنچنان چنگی به دل نمی زد و به همین دلیل سونی سعی کرده در اکسپریا ام۲ ضعف های ام اولیه را بپوشاند. اما چقدر در این کار موفق بوده؟

امروز قصد داریم اکسپریا ام۲ دو سیم کارته را با هم بررسی کنیم.

با دیجیاتو همراه شوید.

طراحی

IF

اول از همه به ظاهر دستگاه بپردازیم. به جرات می توان گفت سونی در تزریق زیبایی به اکسپریا ام۲ کم نگذاشته است. با وجود استفاده از زبان طراحی تکراری Omnibalance باید بگوییم سونی هنوز قادر به ساخت تلفن های جذاب و خیره کننده ای است.

اکسپریا ام۲ در وهله اول ما را به یاد اکسپریا زد۲ می اندازد. اما این بار ژاپنی ها به جای فلز از پلاستیک در کمربند دستگاه استفاده کردند. هر دو طرف ام۲ را شیشه براقی تشکیل داده که به آن ظاهر جذابی بخشیده ولی متاسفانه بازتاب نور به حدی در آن زیاد است که می توان از آن به عنوان آینه استفاده کرد!

وزن دستگاه حدود ۱۴۸ گرم و ابعاد آن ۱۳۹×۷۱×۸.۶ میلیمتر است. با توجه به صفحه نمایش ۴.۸ اینچی و جنس پلاستیکی بدنه، می توان گفت این محصول نسبتا سبک وزن به حساب می آید. ام۲ دؤال با داشتن این ابعاد به خوبی در دستان شما جای می گیرد و از لحاظ ارگونومی حس خوبی را منتقل می کند. همچنین بد نیست اشاره کنیم که کار با M2 Dual با یک دست نیز به راحتی صورت می پذیرد و انگشت شما با تسلط بالایی می تواند دکمه های کنترلی را تحت سلطه خود در آورد.

IF

به جلوی دستگاه که نگاه کنیم دوربین دوم (با کیفیت VGA)، چراغ LED نوتیفیکیشن ها، اسپیکر و صفحه نمایش ۴.۸ اینچی را می بنییم که توسط شیشه مقاوم گوریلا گلس ۳ محافظت می شوند. باید گفت حاشیه های کناری نمایشگر در ام۲ دؤال نسبت به دیگر محصولات سونی اندکی کمتر شده ولی همچنان نسبت به سایر دستگاه ها فضای زیادی را اشغال کرده است. در پایین صفحه نمایشگر هم یک LED رنگی باریک قرار دارد که در حالت عادی خاموش است و زمانی روشن می شود که داخل گالری تصاویر و یا اپلیکیشن موسیقی باشید. این چراغ رنگ غالب کاور آهنگ ها و یا تصاویر را به خود می گیرد و جلوه زیبایی را به M2 Dual می بخشد.

IF

در سمت راست دکمه های سخت افزاری پاور، کنترل صدا، شاتر دو مرحله ای دوربین و همچنین درگاه سیم کارت ها در همان جای همیشگی تلفن های اخیر سونی قرار گرفته. با برداشتن پوشش به محل قرار دادن سیم کارت ها دست خواهید یافت.

IF

در طرف چپ دستگاه هم درگاه حافظه جانبی (Micro-SD) و پورت Micro-USB قرار دارد.

IF

در بالای دستگاه فقط جک ۳.۵ میلیمتری هدفون و در پایین هم میکروفون و اسپیکرها دیده می شوند.

IF

دوربین ۸ مگاپیکسلی، فلش LED، میکروفون دوم جهت از بین بردن نویز مکالمه و چیپ NFC در صفحه تخت پشت دستگاه جای گرفته اند. همانند دیگر محصولات جدید سونی، ام۲ دؤال هم دارای باتری داخلی بوده و امکان باز کردن پشت دستگاه وجود ندارد. اما عیبی که در تی۲ اولترا [بررسی و مقایسه تی۲ اولترا با الجی جی پرو لایت] دیده شد در ام۲ دؤال هم وجود دارد و آن، عدم مقاومت بدنه دستگاه در برابر خط و خش و اثر انگشت است. باید مجددا تاکید کنیم حتما از قاب محافظ استفاده کنید.

نکته ای که باید مد نظر داشت این است که ام۲ دؤال با وجود پوشانده بودن درگاه های سیم کارت و کارت حافظه جانبی، به هیچ عنوان ضد آب نیست، پس حواستان باشد صرفا به خاطر سونی بودن دستگاه، آن را در آب پرتاب نکنید.

اکسپریا ام۲ دؤال در سه رنگ سفید، مشکی و بنفش عرضه می شود.

نمایشگر

IF

سونی اکسپریا ام۲ دؤال از یک صفحه نمایش ۴.۸ اینچی با پنل TFT و رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ (۲۲۹ پیکسل در هر اینچ) استفاده کرده. رنگ ها در این صفحه نمایش بیش از حد سرد هستند و به همین دلیل، رنگ سفید و طیف رنگ های خاکستری بیشتر به آبی گرایش دارند. زاویه نمایش هم با وجود کمی رنگ پریدگی و کاهش کنتراست، به نسبت خوب ارزیابی می شود.

IF IF IFIF

شدت نور صفحه نمایش با حداکثر رکورد ۴۶۱ نیت نسبتا خوب است ولی با این حال به دلیل استفاده از پنل TFT و براق بودن صفحه، کمی در زیر نور آفتاب دچار مشکل خواهید شد.

پنل IPS موتو جی در راست و پنل TFT اکسپریا ام۲ در چپ
موتو جی با پنل IPS در راست و ام۲ با پنل TFT در چپ

انتظار ما از سونی این بود که با این محدوده قیمت از صفحه نمایش بهتری بهره ببرد. رزولوشن پایین و پنل TFT به وضوح از ضعف های این دستگاه به شمار می روند. بد نیست بدانید که با همین حدود قیمت، موتورولا موتو جی با صفحه نمایش 720p و پنل IPS در بازار موجود است.

سخت افزار

IF

سونی اکسپریا ام۲ دال از یک پردازنده چهار هسته ای با فرکانس ۱.۲ گیگاهرتزی بهره می برد که به روی چیپست کوالکام اسنپدرگن ۴۰۰ سوار شده. پردازنده گرافیکی آن آدرینو ۳۰۵ و مقدار رم تعبیه شده هم ۱ گیگابایت است. حافظه داخلی دستگاه ۸ گیگ بوده که از این مقدار فقط ۵ گیگابایت آن در دسترس کاربر قرار دارد. با کارت حافظه Micro-SD می توانید تا ۳۲ گیگابایت دیگر هم برای فایل های صوتی و تصویری خود به دستگاه اضافه کنید.

xperiam2dualbench

اما عملکرد دستگاه به طور کلی قابل قبول و با توجه به میان رده بودن آن خوب است و ما هم طی استفاده هیچ تاخیر یا مشکلی در این رابطه مشاهده نکردیم. به طور کلی این سخت افزار برای انجام هر کاری مناسب است. سرعت اجرای اپلیکیشن ها خوب و حتی بازی هایی مانند Real Racing 3، آسفالت ۸ و Dead Trigger 2 بدون هیچ افت فریم آنچنانی اجرا شدند.

از دیگر قابلیت های سخت افزازی ام۲ دؤال می توان به وجود چیپ NFC در پشت آن اشاره کرد که امکان برقراری ارتباط بین ۲ دستگاه از راه نزدیک را فراهم می آورد. همچنین این دستگاه از پورت OTG نیز بهره می برد.

IF

ام۲ دؤال از اسپیکرهای استریو استفاده می کند که کیفیت پخش قابل قبولی دارند و با کمک قابلیت نرم افزاری xLOUD صدای مطلوبی را در اختیار کاربر قرار می دهند.

اما متاسفانه از نظر کیفیت مکالمه باید گفت صدا کمی ضعیف به گوش طرفین می رسد. هرچند سونی سعی کرده با قرار دادن قابلیت هایی مانند ClearPhase کیفیت مکالمه را بالا ببرد ولی همچنان نویز بالا و صدای مکالمه کم ارزیابی می شود.

عملکرد دو سیم کارت

IF

همانطور که از پسوند "دؤال" بر می آید، این دستگاه از ۲ سیم کارت (میکروسیم) پشتیبانی می کند. هر دو سیم کارت به صورت همزمان فعال هستند و به محض دریافت پیامک یا تماس، می توانید به آنها پاسخ دهید. منتها حین مکالمه سیم کارت دوم از دسترس خارج می شود.

نکته ای که لازم است بدانید این است که فقط یکی از درگاه ها از نسل سوم مخابراتی پشتیبانی می کند و این یعنی زمانی که یک سیم کارت فعال 3G داشته باشیم، دیگری باید به نسل دوم اینترنت موبایل قناعت کند.

در اپلیکیشن تماس و پیامک دو دکمه سبز رنگ وجود دارد که شماره سیم کارت مربوطه به روی آن دیده می شود و به وسیله آنها، تماس یا پیامک خود را به راحتی می توانید با سیم کارت دلخواه ارسال کنید.

در تنظیمات مربوط به دو سیم کارت، شما می توانید اینترنت را روی یکی از سیم کارت ها فعال کنید و در صورت نیاز، به سادگی اینترنت فعال را به سیم کارت دیگر منتقل نمایید. همچنین قابلیتی با نام Dual Sim Reachability در این قسمت قرار دارد که با فعال سازی آن، هر یک از دو سیم کارت که از دسترس خارج شود، تماس های وارده به آن به صورت خودکار به سیم کارت در دسترس منتقل خواهد شد.

دوربین

IF

سونی اکسپریا ام۲ دؤال از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با سنسور Exmor RS و لنزی با گشادگی f/2.4 بهره می برد. این دوربین در حالت دستی قادر به ثبت تصاویری با رزولوشن ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ پیکسل با نسبت ۴:۳ (۸ مگاپیکسل) است. این دروبین همچنین در حالت Superior Auto با رزولوشن ۳۱۰۴ در ۱۷۶۴ و نسبت ۱۶:۹ (۵.۴ مگاپیکسل) عکس ها را ذخیره می نماید. یک فلش LED هم به شما در عکس برداری در محیط های کم نور کمک می کند.

این دستگاه دارای یک دکمه شاتر دو مرحله ای بر روی بدنه خود است که کار تصویربرداری را بسیار ساده می کند. عملکرد دو مرحله ای آن باعث می شود شما به راحتی بدون نیاز به لمس صفحه نمایش به روی سوژه فوکوس و سپس عکس برداری کنید. همچنین با فشردن و نگه داشتن این دکمه به سرعت اپلیکیشن دوربین اجرا می شود.

xperiam2dualcameraui

قابلیت های نرم افزاری تعبیه شده در ام۲ دؤال درست مانند دیگر دستگاه های سونی است و چندین حالت مختلف برای عکس برداری دارد. در حالت Superior Auto دوربین به صورت خودکار تصاویر را در بهترین حالت ممکن ولی با رزولوشن کمتر ثبت می کند. در حالت دستی به تمام تنظیمات تصویربرداری از جمله ISO، حالت فوکوس، فعال سازی لرزشگیر و غیره دسترسی خواهید داشت.

xperiam2dualcameraui2

قابلیت Timeshift Burst به سرعت اقدام به ثبت ۳۰ تصویر پشت سر هم می کند تا شما مطمئن باشید سوژه خود را از دست نمی دهید. در حالت AR Effect هم می توانید تصاویر فانتزی در قالب واقعیت افزوده را در عکس خود به همراه داشته باشید.

AR_EFFECT_20140623111819

در حالت Picture Effect به ۹ افکت مختلف تصویری دسترسی دارید که در صورت نیاز می توانید از آنها استفاده کنید. همچنین حالت Portrait Retouch در لحظه تصاویر پرتره را ویرایش و صورت را گریم می کند تا چهره شما و دوستانتان زیبا تر به نظر بیاید.

xperiam2dualpanorama

اما برسیم به عملکرد که متاسفانه آنچنان راضی کننده نیست. در هر دو حالت خودکار و دستی، دوربین کمتر از حد انتظار ظاهر می شود. نویز زیاد، اشباع و دقت پایین در ثبت رنگ به همراه جزئیات کم، از اشکالاتی هستند که ب دوربین ام۲ دؤال به همراه می آیند.

عکس در فضای بسته
عکس در فضای بسته
عکس در تاریکی مطلق
عکس در تاریکی مطلق

فیلم برداری دوربین ام۲ دؤال به صورت 1080p و با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه انجام می گیرد و در یک محیط با نور مناسب عملکرد به نسبت خوبی دارد.

در هر حال فراموش نکنیم که با یک دستگاه میان رده روبرو هستیم و شاید انتظار بالا داشتن از دوربین درست نباشد ولی در کل تصاویر ثبت شده به وسیله دوربین ام۲ دؤال آنچنان ایده آل نیست.

نرم افزار

IF

اکسپریا ام۲ دؤال با اندروید ۴.۳ عرضه شده و طبق قولی که سونی داده به زودی آپدیت ۴.۴ هم برای آن عرضه می شود. خوشبختانه به لطف رابط کاربری مخصوص سونی (XPeria UI) ما با یک اندروید نسبتا سبک روبرو هستیم. سونی رابط کاربری اکسپریا را به صورت کاملا ساده و بدون زرق و برق آنچنانی ساخته و ترتیبی داده تا همه چیز به سرعت در دسترس شما قرار بگیرد.

IF

ام۲ دؤال از اپلیکیشن های شناور پشتیبانی می کند. برای فعال سازی این برنامه های که Small Apss نامیده می شوند، لازم است دکمه لمسی مولتی تسکینگ را بزنید و در پایین صفحه گزینه های مورد نظر خود را انتخاب نمایید. اپلیکیشن هایی همچون ماشین حساب، یاد داشت، مرورگر و ... از جمله مواردی هستند که می توانند بر روی دیگر برنامه شناور شوند.

قابلیت Power Management در خود گزینه هایی برای کاهش محسوس مصرف باتری دارد که فعال سازی آنها در مواقع ضروری پیشنهاد می شود.

در یک کلام سونی اکسپریا ام۲ دؤال از نظر نرم افزاری هیچ کم و کاستی ندارد و با پرهیز از قابلیت های سنگین، لذت کار با یک اندروید سبک و روان را به شما اهدا می کند.

باتری

IF

در دنیای اسمارت فون ها، حداقل انتظار دوام باطری دستگاه ها یک روز است. حال هرچقدر بیشتر از یک روز دوام بیاورند امتیاز مثبتی را به نام خود به ثبت می رسانند. اکسپریا ام۲ دؤال با یک باتری ۲۳۰۰ میلی آمپر ساعتی عرضه شده که نسبت به نسل قبلی، ۵۵۰ میلی آمپر قوی تر گشته است. باید بگوییم ام۲ دؤال در مصرف انرژی بسیار خوب عمل کرده و به طور کامل یک روز را با شما همراهی می کند.

در تست پخش ویدیوی ممتد با کیفیت 720p اکسپریا ام۲ دؤال حدود ۱۰ ساعت دوام آورد. در مرور اینترنت با نور ۵۰٪ به رکورد ۹ ساعت رسیدیم. در حالت حداقل استفاده تقریبا ۴ روز دستگاه دوام آورد که این خود رکورد خوبی است. به طور کلی در یک استفاده معمولی شما یک روز کامل دستگاه خود را بیدار در کنار خود خواهید داشت. لازم است بدانید تست های ما با Power Management خاموش بوده و با فعال کردن آن، چندین ساعت دیگر هم به مدت دوام باتری افزوده خواهد شد.

جمع بندی

IF

سونی اکسپریا ام۲ دؤال نمونه بارز یک دستگاه کاملا میان رده است. یک صفحه نمایش بزرگ با رزولوشن نسبتا کم، چیپست اسنپدرگن ۴۰۰ با پردازنده چهارهسته ای مناسب و دوربین ۸ مگاپیکسلی همگی در یک بدنه باریک کاملا جذاب قرار گرفته اند.

اگر به دنبال یک میان رده دو سیم کارته می گردید، خیالتان راحت باشد که M2 Dual همان کیفیت همیشگی سونی را با خود به همراه می آورد.

سونی اکسپریا ام۲ دؤال با قیمت ۸۸۵هزار تومان در بازار ایران به فروش می رسد.

نقاط مثبت ام۲ دؤال:

  • ظاهر زیبا و جذاب
  • باتری قوی
  • سخت افزار مناسب
  • اندروید به روز
  • پشتیبانی از LTE

نقاط منفی ام۲ دؤال:

  • دوربین ضعیف
  • صفحه نمایش TFT با رزولوشن پایین
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (41 مورد)
  • Mgh
    Mgh | ۴ آبان ۱۳۹۴

    ببخشید ولی به نظرم یه اشتباهی کردین
    اولاTFT نیست و qhd من آندروید شو اپدیت کردم شد 5.1.1

  • مهرداد
    مهرداد | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    سلام. من خودم ام دوال. رو دارم گوشیه عالیه ولی چند تا مشکل داره.1 حافظه داخلی اش کمه برای من چون اگه مثلا بخوای reall racingبریزی باید بی. خیال برنامه های دیگة شی،دوربینش فوکوس ثابت نداره موقع فیلمبرداری هی فوکوس میکنه تا دستت یه ذره تکون میخوره، و سه اینکه بعد از اپدیت به آندروید4.3سرعتش به وضوح اومد پاینن (نسبت به اندروید4.2)ح

  • علی
    علی | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

    من تی۲ الترا گرفتم ولی نور صفحه هی کم و زیاد میشه
    تیک تنظیم روشنایی صفحه با محیط را هم برداشتم ولی هی کم نور میشه و باز به حالت قبلی برمیگرده
    نور صفحه تا انتها زیاد ولی بعضی وقتا انقدر کم میشه که دیدن سخت میشه
    خواهشا کمک کنید
    ممنون

  • mo
    mo | ۲۷ تیر ۱۳۹۳

    کسی راه ارتباطی باسونی موبایل ایران داره؟
    لطفامیل کنیدfansandroid1@gmail.com

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی