ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۵ نشانه ای که به شما می گویند در شغل مناسبی به سر نمی برید

داشتن یک مدرک تحصیلی بخصوص یا عنوان شغلی منحصر به فرد و یا چندین سال حضور در یک صنعت مشخص بدین معنی نیست که الزاماً شما باید الباقی عمر خود را نیز با شغل و حرفه ی ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۲:۲۷

داشتن یک مدرک تحصیلی بخصوص یا عنوان شغلی منحصر به فرد و یا چندین سال حضور در یک صنعت مشخص بدین معنی نیست که الزاماً شما باید الباقی عمر خود را نیز با شغل و حرفه ی فعلیتان بگذرانید. این روزها افراد بسیاری چندین شغل را در کنار هم تجربه می کنند و بیایید قبول کنیم اینکه فردی بداند حرفه یی را که در ۱۸ سالگی انتخاب می کند واقعاً مناسب وی خواهد بود یا خیر تفکری نامعقول است. در یک کلام می خواهم بگویم اگر در حرفه ی مناسب و دلخواه خود نیستید لازم است شغلتان را بدون تعارف عوض کنید.

اگرچه آزمایش های معینی وجود ندارند که شما با گذراندن آن ها بتوانید متوجه شوید در حرفه ی مناسب خود هستید یا خیر، ولی نشانه هایی وجود دارند که می توانند به سادگی به شما بگویند شغلی که ۱۰ سال پیش انتخاب کرده اید حالا دیگر با علایق شما منطبق نیست و آنچه را که از حرفه ی خود می خواهید برای شما برآورده نمی نماید.

در صورت وجود این نشانه ها برای شما، لازم است آنها را جدی بگیرید و در زندگی شغلی خود بازنگری نمایید. در ادامه با دیجیاتو همراه شوید تا نشانه هایی که به شما می گویند لازم است شغل خود را عوض کنید بهتر بشناسید.

۱- شغل شما با آنچه که در دوران تحصیل تصور می کردید مطابقت ندارد.

برخی مواقع درس خواندن در یک زمینه و داشتن فعالیت حرفه ای در همان زمینه ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. در واقع ممکن است برنامه ی درسی که برای آن حرفه در دانشگاه در نظر گرفته شده بود شما را به خود جلب کرده و واقعیت شغلی منتهی به آن برنامه ی درسی حالا برای شما چندان جذاب نیست.

در این شرایط به نظر می رسد دنیای آکادمیک برای شما جذابیت بیشتری داشته و اگر چنین است شاید بهتر باشد بجای فعالیت شغلی در زمینه یی که تحصیل کرده اید به تدریس در آن زمینه فکر کنید. موارد بسیاری وجود دارند که مطالعات تحصیلی به شغل انتخابی شباهتی ندارند و اگر شما دچار چنین وضعیتی شده اید گزینه هایی مانند تغییر حرفه یا بازگشت به دنیای آکادمیک راه حل های مناسبی به نظر می رسند.

۲- تلاش بسیار برای معمولی بودن.

به صورت معمول افراد از انجام دادن آنچه در آن تبحر دارند لذت می برند. اگر شما در انجام حرفه ی خود خوب نیستید و تلاش بسیاری می کند تا همپای همکاران معمولی خود بشوید احتمالاً علتش در این است که شغل شما مناسبتان نیست. این شرایط معمولا برای کسانی رخ می دهد که در زمینه های شغلی دهان پر کن مانند فیزیکدان و یا وکیل فعالیت می کنند.

برخی موارد یک عنوان شغلی سبب جذب افراد به آن می شود در حالی که نه در انجامش خوب هستند و نه از داشتن شغل مذکور لذتی نصیبشان می شود.

۳- شما به شغل خود عشق نمی ورزید.

Young businessman looking stressed

تقریباً در ۱۰۰ درصد موارد افراد از آنچه انجام می دهند رضایت کامل ندارند، ولی شما باید به طور متوسط حداقل از ۵۱ درصد یا به زبان دیگری نیمی از زمانی که صرف کار خود می کنید لذت برده و سرگرم شوید. اگر به زمینه ی شغلی خود عشق و علاقه یی ندارید و هیچ یک از روزهای هفته از آنچه انجام می دهید در انتهای روز احساس رضایت نمی کنید لازم است به این نشانه ها به عنوان یک پرچم بزرگ قرمز رنگ که عبارت هشدار بر روی آن درج شده است نگاه کنید.

در چنین مواردی اکثر افراد احساس می کنند در یک بن بست باقی مانده اند و اگر محل کار فعلیشان را ترک کرده و به محل کار جدیدی نیز بروند باز هم همین شرایط و احساس را خواهند داشت، پس اگر چنین احساسی دارید وقتش رسیده به حرفه ی جدیدی فکر کنید.

۴- روزهای بسیاری به بهانه مریض بودن مرخصی می گیرید، برای تعطیلات لحظه شماری می کنید و...

همه تعطیلات و مرخصی را دوست دارند و چه کسی است که به یک آخر هفته ی چند روزه و شانس مسافرت رفتن نه بگوید؟ با این وجود اگر هر روز در سرکار خود لحظه شماره می کنید تا ساعت کاری به پایان برسد و رهسپار خانه شوید و یا تقویم را زیر رو می کنید تا ببینید تعطیلی میان هفته ی بعدی چه روزی است و بعد روزها را برای رسیدنش می شمارید، باید بگویم لازم است در اولویت بندی های خود تغییر ایجاد کرده و اولویت اولتان را به عوض کردن شغل و وارد شدن به حرفه یی جدید تخصیص دهید.

۵- دوست ندارید از شما بپرسند به چه حرفه یی مشغول هستید.

اگر اولین باری است فردی را از جنس مخالف ملاقات می کنید و فکر می نمایید وی می تواند شریک آتی زندگی شما باشد ولی تمام مدت زمانی را که با او معاشرت می کنید امیدوار هستید از شما نپرسد به چه حرفه یی مشغول هستید و یا اگر این سئوال را مطرح کرد سعی می کنید از پاسخ دادنش فرار کنید و موضوع را به سمت دیگری هدایت نمایید، همه ی اینها نشانه های عدم رضایت شغلی است.

باید قبول کرد زندگی بسیار کوتاه تر از چیزی است که ما تصور می نماییم، و اگر یک یا چندین نشانه ی ذکر شده در بالا را در مورد خود مشاهده می کنید بهتر است حتی اگر لازم باشد، با پذیرفتن دشواری هایی مانند بازگشت به تحصیل، گذراندن دوران کارآموزی و... تصمیمی بزرگ بگیرید و از همین امروز برای تغییر شغل خود اقدام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • ياسمن
    ياسمن | ۱۴ دی ۱۳۹۴

    نظرى ندارم چون تنها 11 سالمه و چيزى از زندگى نميفهمم. ولى به شغل روانشناسى بسيار بسيار علاقه دارم

  • michaelbox
    michaelbox | ۲۰ شهریور ۱۳۹۳

    بعد از سالها وقت تلف کردن تو ایران تو مشاغل اجباری مختلف از روی نیاز مالی امروز که در شغل دلخواهم (فروش لوازم آرایش) هستم با تموم وجود درک می کنم تفاوت کار اجباری و کار مورد علاقه رو و استقلال مالی و عدم نگرانی از هزینه ها

  • امیر
    امیر | ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

    من فوق دیپلم گرفتم
    با هزار بدبختی و بدون خدمت بابام پارتی شد واسه کار رفتیم کار کردیم ولی روزشماری میکردم آخر هفته بیاد که یه استراحتی کنم شغلم لذت بخش نبود کلا حال نمیکردم باهاش

    الان که اومدم بیرون بدون خدمت آفتابه هم دستم نمیدن
    فهمیدم تو اینجا نباید خودت شغلتو انتخاب کنی هرکاری بود برو فقط پول داشته باشه
    اینه وضع ما
    حالا موندم ادامه تحصیل یا خدمت

  • AGHASINAAAAAA
    AGHASINAAAAAA | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

    تو كشوري هسم كه اگه شغل پيدا كني بايد بري چون اگه نري يكي ديگه ميره و تو بيكار ميشي.

  • Amir
    Amir | ۱۱ مرداد ۱۳۹۳

    من یک برنامه نویس و توسعه دهنده وب هستم. واقعاً عاشق کارم هستم.
    با این که سخت و استرس زا هست و مسئولیتهای سنگین داره، ولی واقعاً عاشقشم.
    10 بار دیگه هم متولد بشم باز همین راه رو میام.

    • امیر
      امیر | ۱۷ مرداد ۱۳۹۳

      منم برنامه نویسم ولی برنامه نویس سیستمی
      خیلی دوست دارم تو رشته خودم کار پیدا کنم یا یه کاری برای خودم دستو پاکنم
      ولی..

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی