ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

آیا زبان بدن میزان هوشمندی و خلاقیت افراد را نشان می دهد؟

آیا زبان بدن شما می تواند در خلال صحبت و مصاحبه هاتان، القا کند که شما فردی کم هوش و بدون خلاقیت هستید؟ دانشمندان استنفورد، اینگونه فکر می کنند. [digipullqoute place="left"]زبان بدن برای تشخیص خلاقیت؛هرچه ...

میترا تهرانی
نوشته شده توسط میترا تهرانی | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

آیا زبان بدن شما می تواند در خلال صحبت و مصاحبه هاتان، القا کند که شما فردی کم هوش و بدون خلاقیت هستید؟ دانشمندان استنفورد، اینگونه فکر می کنند.

زبان بدن برای تشخیص خلاقیت؛هرچه حرکات بدنی دو فرد بیشتر هماهنگ باشد، ایده های بهتری در مبادله افکار به ذهن شان می رسد.

شما می توانید تنها با نگاه کردن به زبان بدن یک شخص، چیزهای زیادی در مورد وضعیت روانی او بگویید. مثلا حدس بزنید که این شخص بی خیال است یا بی قرار،  خوشحال است یا ناراحت، با اعتماد به نفس است یا خجالتی؟ اما چیزی که نمی توانید تنها با زبان بدن در موردش بگویید، هوشمندی و کم هوشی، خلاق یا غیر خلاق بودن شخص است. یا شاید هم بتوانید؟

تیمی در استنفورد به سرپرستی «جرمی بیلینسون»، استاد بخش ارتباطات، به تازگی نتایج تحقیقات جدیدش را منتشر کرده است. این نتایج حاکی از آن است که خلاقیت و توانایی یادگیری افراد را نیز، می توان توسط زبان بدن سنجید. محققان با چیدن تعدادی دوربین 3 بعدی کینکت مایکروسافت برای ضبط و تحلیل حرکات افراد، دو آزمایش متفاوت را برای مطالعه نشانه های غیر کلامی هوش و خلاقیت انجام دادند. یافته های آن ها از این قرار است، با دیجیاتو همراه باشید.

در اولین بررسی،  محققان یک موضوع را برای "معلم" انتخاب کردند و سپس اطلاعات مختلفی در مورد آن موضوع (که چیزهای کمی در موردش می دانستند) را آماده کردند. موضوع "بهره وری در آب" انتخاب شد.

از "معلم" خواسته شد تا در مدت ۵ دقیقه در مورد موضوعی که در موردش یاد گرفته برای دیگران که دانش آموزش بودند، صحبت کند. در ادامه از "دانش آموزان" یک تست گرفته شد تا معلوم شود چه مقدار در جذب این اطلاعات موفق بوده اند.

زبان-بدن-دیجیاتو-استخدام
محققین می گویند کسانی که هنگام یادگیری در قسمت بالایی بدنشان حرکات اغراق آمیزی دارند، خیلی باهوش نیستند.

چیزی که دانشمندان استنفورد متوجه شدند؛ دانش آموزانی که هنگام یادگیری از معلمشان، حرکات اغراق آمیزی در بخش بالای بدن خود داشتند، در آزمون نمرات خوبِ کمتری کسب کرده بودند. بیلینسون می گوید: " در نمونه ما و کاری که انجام دادیم، دانش آموزانی که حرکات شدیدی با اعضای بالایی بدن خود انجام می دادند، بدتر از دیگران درس را یاد می گرفتند."

در دومین آزمون، محققان از گروه های دو تایی خواستند تا در مورد تکنیک های بهبود صرفه جویی در مصرف آب به راه هایی فکر کرده و ایده هاشان را باهم مبادله (برین استورمینگ) کنند، در حالی که باز هم حرکاتشان ثبت می شد. هرچقدر ایده های بیشتری ارائه می شد، آن ها خلاق تر در نظر گرفته می شدند. در این آزمایش محققان متوجه شدند جفت هایی که بیشترین هماهنگی را در حرکات بدن خود داشتند، ایده های بیشتری را مطرح کردند.

در حال حاضر ما یک "شناساگر تیم خلاق" در حالت ابتدایی خودش داریم.

در حالی که این مطالعه برای تشخیص خلاقیت فردی کارایی ندارد، می تواند راه جدیدی را پیش پای کارفرمایان بگذارد تا به این وسیله گروه های تیمی خلاق را پیدا کرده و آن ها را استخدام کنند. بیلینسون می گوید: "تصور کنید می خواهید یک تیم دو نفره برای یک پروژه استخدام کنید، برای همه جفت های درخواست کننده، یک آزمون 2 دقیقه ای کافیست تا بتوانید تشخیص دهید کدام یک از این جفت ها هماهنگ تر هستند. [پس با یکدیگر ایده های بیشتری دارند.] یعنی در حال حاضر ما یک شناساگر تیم خلاق در حالت ابتدایی خودش را در دست داریم."

اگرچه بیلینسون و تیمش فکر می کنند ممکن است نتایج به دست آمده تبدیل به موضوعی برای تعصب شود، ولی شاید بتوانند ابزار جدیدی به کارفرمایان ارائه دهند که آزمون هایی برای سنجش میزان هوش و خلاقیت کاندیداهای استخدامی طراحی می کند. اگر می خواهید متفکران خلاقی استخدام کنید، با آن ها به صورت جفت جفت مصاحبه کنید، و از آن هایی که به خاطر اشتیاق بیش از حد، هنگام توضیحات شما در باره ی شرکت تان، تکان های شدید دارند، سخت شان است و از کلمات بیهوده و احمقانه استفاده می کنند، برحذر باشید. احتمالا این افراد کمی کند تر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • scarface
    scarface | ۲۵ مرداد ۱۳۹۳

    من که موقعی که مدرسه میرفتم موقع یادگیری اصلا بالا تنم تکون نمیخورد چون کلا خواب بودم

  • amirftma
    amirftma | ۲۴ مرداد ۱۳۹۳

    اینجوری که این میگه یعنی من وقتی واسه تایید کردن صحبت دیگری سر تکون میدم مشکل داره؟ عایا
    فک کنم مقاله یه کم بد ترجمه شده

  • Arian
    Arian | ۲۳ مرداد ۱۳۹۳

    من واقعا نمی فهمم اینجور علوم و تحقیقات به چه درد میخوره؟!
    مثلا قراره با زبان بدن و حرکات افراد بفهمید اونها باهوش هستن یا نه؟
    نتایج پایانی هم واقعا غیر قابل استناد هستن. رزومه همون افرادی رو که قراره با این روش به استعدادشون پی ببرید بررسی کنید اطلاعات بهتر و دقیقتری نصیبتون میشه.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی