اختصاصی دیجیاتو: نگاهی نزدیک به بازی ارتش های فرازمینی

ارتش های فرازمینی عنوان بازی ایرانی و مستقلی است که سال 90 برای اولین بار به صورت عمومی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال نمایش داده شد و جمعیت گسترده ای از مخاطبین دنیای بازی را متعجب کرد. البته علت این تعجب در مرحله اول چیزی نبود جز گرافیک بازی که به نسبت دیگر عناوین داخلی چندین قدم جلوتر بود.

ارتش های فرازمینی را می توان اولین بازی از نسل جدید عناوین ایرانی دانست که ارزش بازی کردن را به معنی واقعی عبارت، دارند. با احترام به تمامی ساخته های پیشین بازی سازهای ایرانی، موج جدیدی که تقریبا از سال 90 شروع شد نشان می داد علی رغم نادیده گرفتن این هنر-صنعت در ایران، هنوز هم می توان عناوینی ساخت که درآمدزا و از همه مهم تر، برای مخاطب قابل احترام هستند.

ساخت بازی برای پی سی در ایران طی سال های اخیر تبدیل به معضلی بزرگ شده که قرار بود با شکل گیری سازمانی تحت عنوان "بنیاد ملی بازی های رایانه ای" شکلی منسجم تر و دقیق تر به خود بگیرد اما به نظر می رسد هیچگاه این اتفاق رخ نداد و حداقل در زمینه پاسخ به نیاز بازی سازها، این بنیاد قدرت کافی را از خود نشان نداده. ارتش های فرازمینی و شبگرد دو بازی موفق ایرانی، بارزترین نمونه های عدم موفقیت بنیاد ملی بازی های رایانه ای هستند، بنیادی که حوزه اختیارات و بودجه مشخص شده ای دارد اما طی 2 سال اخیر هیچگاه نتوانست از عناوین برتر حمایت شایسته ای داشته باشد.

_v_concept01

در مطلب پیش رو قرار نیست که کارنامه بنیاد را بررسی کنیم اما گله مندی بازی سازهای ایرانی از سازمانی که روزگاری تصور می کردند به هدف گسترش صنعت پدید آمده، هیچ گاه تمامی ندارد. پس از انجام تعدادی از مراحل بازی، گپ و گفت کوتاهی با تیم توسعه داشتیم و سخنان بالا تنها اشاره ای کوچک از این سخنان هستند.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید تا تجربه یک ساعته که از این بازی داشتیم را با شما در میان بگذاریم.

_t_shot04

ساخت بازی با هر موتور و هر مدل کدنویسی کار آسانی نیست. سخت ترین قسمت ماجرا، ساخت عنوانی است که حداقل مشکلات (باگ و گلیچ) را در خود داشته باشد. اگر یک بازی در سبک شوتر حرف جدیدی برای گفتن ندارد، حداقل باید به حدی روان باشد که گذر زمان را از یاد بازیکن ببرد. ارتش های فرازمینی عنوان خلاقانه ای نیست، نوآوری ندارد اما به عنوان یک بازی ایرانی به طرز خارق العاده ای سرگرم کننده و دوست داشتنی است.

یک ساعت تجربه این بازی که البته از مراحل مختلف با طراحی های گوناگون بود به قدر کافی جذاب بودند که به محض عرضه بازی تمایل داشته باشید داستان را از ابتدا دنبال کنید و آن را به اتمام برسانید، حتی اگر وضعیت سرورها و پینگ مناسب باشد، شاید چندین ساعت گشت و گذار در سرورهای بازی بتواند چشم اندازی از آینده برای شما ترسیم کند.

_u_concept01

مهم ترین فاکتور این بازی که شاید چندین ساعت پس از انجام مراحل متوجه آن شوید کمبود باگ های واضح و آزار دهنده است. ارتش های فرازمینی نقاط ضعف زیادی دارد، مثل هوش مصنوعی ضعیف و تنوع پایین دشمنان اما به طور کلی هر آنچه که در این بسته کنار هم قرار گرفته تا سرگرمی 4-5 ساعته ای رقم بزند، به بهترین شکل ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار کرده اند.

_t_shot03

بخش آنلاین بازی به احتمال قریب به یقین، همزمان و در کنار نسخه اصلی منتشر خواهد شد. تیم راسپینا در حال حاضر مشکلات مربوط به پینگ، سرورها و موارد این چنینی را در دستور کار خود قرار داده اند تا زمان عرضه بازی هیچ یک از مخاطبین بازی دچار مشکل نشوند. جالب است بدانید که کارگردان فنی بازی معتقد است قسمت آنلاین بازی حتی بزرگ تر از بخش تک نفره شده در حالی که از توسعه آن تنها چند ماه می گذرد.

موسیقی های این عنوان ساخته شهریار شافعی هستند. کارنامه خاصی از وی دیده نشده اما با توجه به قطعاتی که حین بازی پخش می شد به نظر می رسد وی که به عنوان یک موزیسین آزاد کار می کند، به کارش آشناست. در حقیقت ساخت موسیقی برای هر مدیایی، با ساخت موسیقی بازی تفاوت های بسیاری دارد.

et11

مراحل ساخت بازی در اردیبهشت ماه به اتمام رسیده و فاز تست و برطرف کردن باگ ها از آن زمان آغاز شده و تا امروز به طول انجامیده. البته علت طولانی شدن فاز تست، ساخت همزمان بخش چند نفره آنلاین بازی بوده که این قسمت هم نیاز به رفع باگ داشته و نیرو و زمان زیادی از تیم سازنده بازی گرفته.

این عنوان تنها برای پی سی منتشر خواهد شد و توسعه دهندگان فعلا نقشه ای برای پورت بازی و یا ساختن آن برای کنسول ها و پلتفرم های دیگر ندارند. بازی سازهای ایرانی با توجه به تحریم ها، به سختی می توانند با مایکروسافت و سونی برای عرضه بازی های شان روی کنسول ها ارتباط برقرار کنند اما به هر حال عرضه بازی روی شبکه هایی مثل پلی استیشن نتوورک و اکس باکس لایو هزینه و مهارت های جدیدی می طلبد که تیم راسپینا به آن آگاه است.

_x_ParsicTrooperShot

اما پس از گذشت 3 سال، تیم توسعه بازی E.T. Armies می خواهد نتیجه فعالیتش را منتشر کند. با توجه به اینکه تیم راسپینا هنوز توزیع کننده مناسبی برای بازی پیدا نکرده، باید منتظر ماند ولی به طور تقریبی، در بازه زمانی شهریور تا مهر ماه این بازی به صورت گسترده در بازار توزیع و پخش خواهد شد. نسخه انگلیسی بازی نیز 2 الی 3 ماه بعد در شبکه استیم منتشر می شود.

با تیم توسعه در رابطه با قیمت بازی هم صحبت کردیم. در رابطه با نسخه فارسی، قسمت عمده این قیمت مربوط به توافقات تیم سازنده و توزیع کننده خواهد بود اما مبلغ تقریبی 7 الی 10 هزار تومان نظر نهایی توسعه دهندگان است که معادل یک بازی 3 دلاری خواهد بود اما برای نسخه استیم و فروش دیجیتالی به زبان انگلیسی، قیمت 15 دلار در نظر گرفته شده.

_t_shot02

در نهایت، منتظر ارتش های فرازمینی هم باشید. شاید این بازی نتواند در حد عناوین سطح متوسط غربی ظاهر شود اما با توجه به نیرو، هزینه و زمانی که صرف آن شده و موانع متعددی که سر راه آن قرار گرفته، می تواند عنوانی درخور احترام و شایسته تقدیر باشد.

مطالب مرتبط

طراحی بازی ترسناک در محیط Paint توسط دندانپزشک لهستانی

دندانپزشکی لهستانی با استفاده از ابزارهای ابتدایی مایکروسافت پِینت یک بازی ترسناک و مهیج طراحی کرده است.این بازی که World of Horror (جهان ترس) نام دارد، توسط دکتر Pawel Kozminski طراحی شده و شامل پنج داستان کوتاه است که در یک دهکده ساحلی ژاپنی جریان دارند. پخش دائمی موزیکی ۸ بیتی کمی روی اعصاب است اما تطابق خوبی... ادامه مطلب

بازی World of Goo را به صورت رایگان از فروشگاه اپیک دریافت کنید

مدتی قبل، مهلت دریافت رایگان بازی Transistor از فروشگاه اپیک به اتمام رسید و همان طور که انتظار می‌رفت، عنوان جدیدی جایگزین آن شد. علاقه مندان، از این پس می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اپیک بازی World of Goo را بدون پرداخت هیچ گونه هزینه‌ای دریافت کنند.بازی World of Goo که در سبک معمایی ساخته شده است، در... ادامه مطلب

بازی تحسین شده Gone Home را به صورت رایگان دریافت کنید

در شرایطی که رقابت شدیدی میان اپیک و استیم به وجود آمده و هر یک سعی می‌کنند تا کاربران بیشتری را به سمت خود جذب کنند، فروشگاه هامبل باندل نیز تلاش کرده تا از قافله عقب نماند. به همین منظور، بازی Gone Home برای مدت محدودی در این فروشگاه رایگان شد.فروشگاه هامبل باندل اخیراً از یک... ادامه مطلب

ریزر از نخستین موس و کیبورد مخصوص ایکس باکس وان رونمایی کرد

کمپانی ریزر با رونمایی از نخستین موس و کیبورد مخصوص ایکس باکس وان با نام Razer Turret، شرایط بازی های کراس پلتفرم (بین کنسول و کامپیوتر) را عادلانه تر کرد.تقریباً همه گیمرها معترفند که در بازی های شوتر، رقابت موس و کیبورد با گیمپد عادلانه نیست و کسی که از موس و کیبورد استفاده می... ادامه مطلب

حمایت‌های ساختار همگرا از بازی‌سازان از سال آینده آغاز می‌شود

حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌ها اعلام کرد که بازی‌سازان از ماه فروردین باید منتظر آغاز حمایت‌های ساختار همگرا باشند.طبق گفته‌های کریمی قدوسی، استودیو و تیم‌هایی که برای بهره‌مند شدن از خدمات این ساختار ثبت‌نام کرده‌اند و میزان حمایت دریافتی آ‌ن‌ها مشخص شده، از ۱۷ فروردین تا اسفند سال آینده از این حمایت‌ها بهره‌مند... ادامه مطلب

گزارش دیجیاتو از معرفی نقشه تهران بازی زولا [تماشا کنید]

نقشه تهران بازی زولا چهارشنبه شب با برگزاری رویدادی معرفی شد و هم اکنون کاربران بازی در داخل کشور به این نقشه دسترسی پیدا کرده‌اند.در جریان این رویداد، محمد یعقوبی، مدیر انجمن ورزش‌های الکترونیکی از همکاری با نمایندگان زولا در ایران برای برگزاری مسابقات گفت و اولوچ یوجا، مدیر بازرگانی جهانی زولا نیز به برنامه‌های... ادامه مطلب

نظرات ۲۷

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود
x

رمزتان را گم کرده‌اید؟