ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تا ماه نوامبر احتمالاً بیش از بیست هزار نفر به ویروس ابولا آلوده شده اند

پیش از این در دیجیاتو در رابطه با ویروس مرگبار ابولا دلایل شیوع آن و گستردگی مناطقی که افراد به این ویروس آلوده گشتند به صورت مفصل صحبت نمودیم. اما بر مبنای گزارش اخیری که ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱ مهر ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

پیش از این در دیجیاتو در رابطه با ویروس مرگبار ابولا دلایل شیوع آن و گستردگی مناطقی که افراد به این ویروس آلوده گشتند به صورت مفصل صحبت نمودیم. اما بر مبنای گزارش اخیری که سازمان بهداشت جهانی منتشر کرده است بدون اقدامات جدی برای مهار این ویروس تا دوم نوامبر در غرب آفریقا بیش از بیست هزار نفر به آن آلوده خواهند بود.

قبلاً نیز سازمان مذکور در گزارشی اعلام کرده بود تا زمان پیدا شدن راه حل درمانی موثر برای ویروس یاد شده ممکن است تعداد مبتلایان به رقم ۲۰ هزار نفر برسد ولی گزارش اخیر خوش بینی ها را کنار گذاشته و خبر از رسیدن افراد دچار شده به ویروس ابولا پیش از پیدا شدن راه حل های درمانی خبر می دهد.

در حال حاضر تقریباً چهار هزار پرونده ی تائید شده در مورد بیمارن دچار ابولا وجود دارند که ۲۳۰۰ نفر از آنها فوت کرده اند، اما دست اندرکاران سازمان بهداشت جهانی بر این باور هستند گستردگی شیوع این ویروس به مراتب بیشتر است و بر مبنای گزارشی که ژورنال پزشکی New England منتشر کرده است تعداد کسانی که آلوده می گردند هر ۱۶ روز در گینه، هر ۲۴ روز در لیبی و هر ۳۰ روز در سیرالئون در حال دو برابر شدن است.

در ادامه ی مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

بر مبنای مقاله ی دیگری که توسط Jeremy Farrar و Peter Piot از دانشگاه بهداشت لندن نوشته شده است در صورتیکی راه حل موثری برای کنترل این ویروس پیاده سازی نگردد به زودی دیگر آن را تنها به عنوان یک بیماری بومی در غرب آفریقا نخواهیم شناخت و شاهد شیوع آن در سایر نقاط جهان نیز خواهیم بود.

این مقاله می افزاید این ویروس در مقیاس بی سابقه ای در حال پخش شدن و آلوده کردن افراد است، سابق بر این و در سال های ۲۰۰۰ الی ۲۰۰۱ ظرف سه ماه ۴۲۵ نفر به ابولا مبتلا گشته بودند اما اکنون رقم ها بسیار متفاوت شده و علت تغییر آنها نیز دگرگون شدن ماهیت ویروس نیست بلکه عامل اصلیش نبودن راه حل درمانی و یا حتی پیشگیری موثر است.

2

از اولین پرونده ی ابتلا به ابولا چهار ماه زمان از دست رفت تا نهاد های بین المللی برای پیگشیری و درمان آن شروع به اقدام نمایند.

شیوع ابولا در غرب آفریقا از دسامبر ۲۰۱۳ آغاز گردید و این در حالیست که سازمان بهداشت جهانی تا مارس ۲۰۱۴ اطلاعی از این شیوع نداشت و به زبان ساده تر از اولین پرونده ی ابتلا به ابولا چهار ماه زمان از دست رفت تا نهاد های بین المللی برای پیگشیری و درمان آن شروع به اقدام نمایند.

تعداد بیماران ابولا در زمان نگارش این مقاله از تعداد تخت خواب های کلیه ی بیمارستان های گینه، لیبریا و سیرالئون بیشتر شده است. بهداشت جانی می گوید در این کشورها تعداد پرستاران و پزشکان نیز بسیار کم بوده و این افراد قادر به پاسخگویی به نیاز بیمارن نیستند.

یک مشکل دیگر در اینجاست که ابولا می تواند از طریق تماس یک فرد با مایعات بدن فرد مبتلا (مانند آب دهان، اشک چشم، خون و...) انتقال یابد افرادی که در زمینه ی پزشکی نیز فعالیت دارند بعضاً و به سادگی دچار آلودگی می شوند و البته در ۲۱ روز اول ابتلا ممکن است فرد بیمار هیچ علائمی را از خود بروز ندهد.

Daniel Epstein سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در همین رابطه تاکید می کند وجود زیر ساخت های پزشکی در مورد مهار این ویروس بسیار اهمیت دارند. متاسفانه در آفریقا این زیر ساخت ها بسیار ضعیف هستند و حتی بیمارستان و کلینک ها آموزش مناسبی بری تشخیص و پیشگیری ابولا ندیده اند، که همین امر سبب گشته گستردگی آلودگی به بیماری یاد شده در بین افراد شاغل در زمینه های سلامت و پزشکی به شدت بالا برود.

3

حداقل به بیست هزار پزشک و پرستار و سه هزار خودرو نیاز است تا بتوان بیماران را به صورت کامل به قرنطینه های مطمئن انتقال داد.

برخی از بیماران پس از مرگشان مشخص می شود که به ابولا مبتلا بودند، که این از ضعف پزشکان در مناطق آلوده ناشی می شود. علائم این بیماری تا حد زیادی مشابه تب مالاریا است و بهداشت جهانی می گوید تشخیص غلط سبب مرگ افراد بسیاری و آلودگی قشر گسترده ی دیگری شده است.

اطلاعاتی که از شیوع پیشین ابولا به دست آمد نشان می داد که با ۲ الی ۳ هفته کنترل جدی بیماری می توان آن را به صورت کامل مهار کرد. و برای ایجاد چنین کنترلی لازم است افراد آلوده یا کسانی که احتمال می رود آلوده شده باشند بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته و در قرنطینه قرار گیرند اما متاسفانه و در حال حاضر اکثر افرادی که به بیمارستان رجوع می نمایند حداقل پنج روز از ظهور علائم بیماری در آنها می گذرد.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی می افزاید حداقل به بیست هزار پزشک و پرستار و سه هزار خودرو نیاز است تا بتوان بیماران را به صورت کامل به قرنطینه های مطمئن انتقال داد و کسانی که با آنها در تماس بودند را مرتباً کنترل نمود و اطمینان حاصل کرد که آنها نیز مبتلا نشده اند.

هفته ی گذشته ایالات متحده خبر از ارسال سه هزار سرباز خود به مناطق آلوده داد و همچنین اعلام نمود مراکز پزشکی را در لیبریا، که با مشکلات و آلودگی بیشتری مواجه است، احداث خواهد کرد. فرانسه و انگلستان نیز خود را متعهد به راه اندازی مراکز پزشکی در کشورهای دچار ابولا دانسته اند و بانک جهانی هم کمک های مالی خودش را آغاز نموده.

نباید فراموش کنیم که تقریباً بیش از هزار نفر توسط ابولا جان باختند تا توجه آژانس های بهداشت بین الملل به سمت مناطق آلوده به این ویروس جلب گردید و اگر روند فعلی در پیشگیری از آن دنبال شود گستردگی این آلودگی به یقین به سایر نقاط جهان نیز خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • Amirkasra
    Amirkasra | ۲ مهر ۱۳۹۳

    خدا بهشون کمک کنه باعث تاسف هس البته امیدوارم به منطقه خودمون نرسه وگرنه با این احساس مسعولیت مسعولین خدا می دونه چه بلایی سرمون بیاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی