ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مایکروسافت در ویندوز ۱۰ تمام حرکات شما را زیر نظر دارد

در هفته ای که گذشت مایکروسافت از جدیدترین نسخه سیستم عامل معروف و محبوبش با نام ویندوز ۱۰ پرده برداشت که خبرهای مرتبط با آن را هم برای شما منتشر کردیم. مدتی پس از معرفی ...

حامد پورحسینی
نوشته شده توسط حامد پورحسینی | ۱۲ مهر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در هفته ای که گذشت مایکروسافت از جدیدترین نسخه سیستم عامل معروف و محبوبش با نام ویندوز ۱۰ پرده برداشت که خبرهای مرتبط با آن را هم برای شما منتشر کردیم.

مدتی پس از معرفی آن، نسخه پیش نمایش ویندوز ۱۰ برای دانلود رایگان در وب سایت مایکروسافت قرار گرفت و گفته شد که یک نرم افزار با نام Insider Program در آن وجود دارد که بازخوردهای کاربران را از آن طریق دریافت می کنند. اما به نظر می رسد اوضاع به این سادگی نباشد!

اما به راستی چند نفر از شما قبل از دانلود ویندوز ۱۰ بخش Terms of Service و Privacy Policy به ترتیب یعنی "شرایط استفاده از خدمات" و "سیاست حفظ حریم خصوصی" را مطالعه کرده اید؟ به سادگی می توان حدس زد که هیچکس. چرا که اغلب ما پاراگراف های یاد شده را نادیده میگیریم و با عجله به سراغ دکمه I Agree می رویم و سریعا مراحل بعدی را طی می کنیم در حالی که از اجازه هایی که خودمان به مایکروسافت برای نصب رایگان ویندوز ۱۰ داده ایم، خبر نداریم.

اگر ویندوز ۱۰ را نصب کرده اید یا قصد انجام آن را دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

همانطور که گفتیم، ویندوز ۱۰ از یک نرم افزار به نام Insider Program بهره می برد که به شما امکان به روز رسانی نسخه های آزمایشی آتی و ارسال بازخوردها را می دهد. اما این نرم افزار در بخش شرایط استفاده از خدمات و سیاست حفظ حریم خصوصی دسترسی هایی را برای خود مجاز می داند که شاید به مزاج هر کسی خوش نیاید.

دسترسی کامل برای رصد حرکات

computer hack

اگر شما هم جزو افرادی هستید که پاراگراف های یاد شده را مطالعه نکردید بهتر است بدانید که مایکروسافت حق زیر نظر داشتن تمام حرکت های شما را برای خود قائل دانسته و قبل از نصب، اجازه آن را از شما می گیرد. به عبارت دیگر، یک "کی لاگر" در نسخه آزمایشی ویندوز ۱۰ قرار دارد که هر آنچه که شما انجام می دهید را ثبت و برای این شرکت ارسال می کند.

در بخش سیاست حفظ حریم خصوصی در این رابطه آمده:

اگر شما یک فایل را باز کنید، امکان دارد ما هر آنچه که در رابطه آن فایل مذکور وجود دارد را جمع آوری کنیم. مدت زمانی که به طول می انجامد که فایل مورد نظر باز شود یا [اگر شما] متنی را تایپ کنید، امکان دارد ما کاراکترهای تایپ شده را جمع آوری کنیم و برای بهبود امکاناتی نظیر "تمکیل خودکار جملات" یا "چک کردن املا" استفاده کنیم.

و این یعنی شما هر آنچه که تایپ و حتی نرم افزاری که از آن استفاده می کنید را در اختیار مایکروسافت قرار می دهید. در واقع این شما هستید که مجوز لازم را با فشردن دکمه I Agree به این شرکت می دهید.

شاید این یکی از دلایلی باشد که مایکروسافت به شما پیشنهاد می کند تا نسخه پیش نمایش ویندوز ۱۰ را در رایانه ای که از آن استفاده روزانه می برید نصب نکنید.

دیگر راه های دریافت اطلاعات

اما صبر کنید! موضوع به همین جا ختم نمی شود. مایکروسافت به عبارت "دریافت اطلاعات بیشتر" اشاره می کند. این شرکت عملکرد نرم افزارها را برای سازگاری بیشتر زیر نظر دارد و همچنین، "عبارات صوتی" گفته شده توسط شما در سرویس گفتار به نوشتار را هم جمع آوری می کند. در رابطه با این موضوع در بخش سیاست حفظ حریم خصوصی آمده:

زمانی که یک نرم افزار توسط شما نصب می شود، مایکروسافت هم اطلاعات مربوط به شما، دستگاه تان، اپلیکیشن ها و شبکه ها و حتی استفاده شما از موارد یاد شده را دریافت می کند. نمونه اطلاعات دریافتی ما شامل این موارد است: نام شما، آدرس ایمیل، تنظیمات و علایق، تاریخچه جستجو و مرور در اینترنت و فایل ها، تماس ها، پیامک ها، سنسورها و کاربرد اپلیکیشن ها.

هرچند که شرکت های فن آوری همواره در حال ایجاد و توسعه یک راه دریافت فیدبک و اطلاعات از کاربر برای افزایش بهره وری سرویس های خود هستند اما در روشی که مایکروسافت پیش گرفته، امکان دارد اطلاعات حساسی همچون نام کاربری و کلمات عبور هم ناخواسته دریافت کند.

البته کاملا مشخص است که مایکروسافت قصد بدی از دریافت این اطلاعات ندارد ولی به هر حال ثبت آنها، ریسک دزدیده شدن و مورد سؤاستفاده قرار گرفتن دیگر خراب کاران را بالا می برد.

به هر حال ما هم همانند مایکروسافت به شما پیشنهاد می کنیم اگر قصد تست ویندوز ۱۰ را دارید از آن برای انجام امورات روزانه خود استفاده نکنید و صرفا به تست و آزمایش قابلیت های آن بپردازید. برای دریافت نسخه پیش نمایش ویندوز ۱۰ می توانید آن را از این لینک دریافت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (53 مورد)
  • rohamdan
    rohamdan | ۱۰ تیر ۱۳۹۴

    والا من حاظرم عکسامم بهش بدم چیز خیلی خاصی ندارم ولی خوشم اومد ایده خوبیه برا جمع کردن کلمات پیشنهادی و ...

  • TROOL
    TROOL | ۱۴ مهر ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • ALi.K
    ALi.K | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    سلام
    من وین10 رو در درایو دی و جدا از وین7 م نصب کردم.مایکرو هم فک نمیکنم با این سرعت آپلود بتونه خیلی چیزی بدست بیاره.اگه اورد هم مبارکش باشه.من که ادم مهمی نیستم اگه هم بخواد استفاده کنه تو راه درست استفاده میکنه...

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    فکر کنم تنها فرق این نسخه ی پیش نمایش با نسخه ی اصلی تو این باشه که یک : باگ ها و مشکلاا برطرف بشن ، دو : چند خط از قسمت Terms of Service و Privacy Policy راجع به دسترسی به اطلاعات کاربران حذف میشه و بقیه پا برجاست ... !

    خودشم نخواد مجبورش میکنن .....

  • duke
    duke | ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    اینکار مایکروسافت غیر اخلاقیه و باید غیر قانونی باشه
    چه دلیلی داره مایکروسافت بدونه من تو سیستم شخصی چه فایل هایی دارم.

    آقا بیاد اون وسط کتاب بلند بالای شرایط استفاده که هیچ کس نمیتونه بخونه، یه بند اضافه کنه شما با ادامه به ما اجازه میدهید ناموستان را هم در اختیار داشته باشیم.

    آخرش هم تیک من موافقم!!

    اینجوری که نمیشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی