ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

10 ویژگی مهم به روز رسانی های اندروید؛ از کیک فنجانی تا آب نبات چوبی

عمر اندروید از 6 سال فراتر رفته و از آن زمان تاکنون، گوگل سیستم عاملش را 10 بار به روز رسانی کرده. قبلا در دیجیاتو خواندیم که هر یک از اندرویدها روی چه تلفن همراهی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۱ آبان ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

عمر اندروید از 6 سال فراتر رفته و از آن زمان تاکنون، گوگل سیستم عاملش را 10 بار به روز رسانی کرده. قبلا در دیجیاتو خواندیم که هر یک از اندرویدها روی چه تلفن همراهی برای اولین بار دیده شده اند اما این بار می خواهیم در مورد مهم ترین ویژگی های هر اندروید صحبت کنیم. از کیک فنجانی و دونات گرفته تا کیت کت و آب نبات چوبی.

کار سختی است که بخواهیم در مورد هر کدام به صورت جداگانه صحبت کنیم اما در مجموع، هر آپدیت اندروید یک یا چند ویژگی بسیار مهم در خود داشته که نگاهی به آن ها انداخته ایم.

در ادامه مطلب مروری داریم بر 6 سال تغییر در اندروید.

اندروید ۱٫۵ کیک فنجانی

1
مسلما درست نیست که بگوییم اندروید 1.5 کیک فنجانی (یا هر کدام از آپدیت های دیگر) تنها یک تغییر بزرگ در خود داشته اند، اما اگر منصفانه بررسی کنیم، می توان گفت بزرگ ترین تغییر کیک فنجانی، کیبورد نرم افزاری اش بود. شاید تصور آن سخت باشد اما حوالی سال های 2008 و 2009، تلفن های همراه کیبورد فیزیکی QWERTY داشتند. کیک فنجانی همزمان با آیفون، این موضوع را برای همیشه تغییر دادند.

اندروید ۱٫۶ دونات

2
اندروید 1.6 دونات توسط کاربران دست کم گرفته شد و علت آن تغییرات اندک ظاهری اش بود. گوگل در آپدیت 1.6 بیشتر روی بنیاد اندروید کار می کرد. پشتیبانی از رزولوشن ها و تراکم پیکسل بیشتر گرفته تا کارایی با هر مدل سخت افزاری. در واقع دونات نقطه ی آغازین حضور اندروید روی حجم گسترده ای از دستگاه های موبایل امروزی است.

اندروید ۲٫۰ نان خامه ای

3
واقعا دشوار است که تنها یک نقطه قوت را برای نان خامه ای انتخاب کنیم اما پیشرفتی که این آپدیت به دوربین تلفن های اندرویدی آورد واقعا عالی بود. باور کنید یا نه، اندروید پیش از نان خامه ای هیچگونه پشتیبانی از فلش LED نداشت. ویژگی های دیگری همچون افکت رنگ، فوکوس، انتخاب صحنه، بالانس رنگ و ... هیچ کدام تا اندروید 2.0 معنا نداشتند.

اندروید ۲٫۲ ماست یخ زده

4
دو تغییر عمده ماست یخ زده، سرعت و وای فای هات اسپات هستند اما از آنجایی که ما می خواهیم تنها یکی را برگزینیم، باید در مورد سرعت اندروید بیشتر صحبت کنیم. اندروید 2.2 ماست یخ زده همراه با کامپایلر دالویک از نوع JIT عرضه شد که بر اساس ادعای گوگل، اندروید را 2.5 برابر سریع تر کرد.

اندروید ۲٫۳ نان زنجبیلی

5
تردیدی نیست که اندروید 2.3 یکی از محبوب ترین آپدیت های اندروید است و هنوز 11 درصد از کل کاربران گوگل از آن استفاده می کنند. هیچ ویژگی بزرگی به نان زنجبیلی اضافه نشد اما تا دل تان بخواهد نکات ریز و کاربردی در آن دیده می شد که اندروید را چندین گام به جلو برد. پشتیبانی از سنسورهای بسیاری چون بارومتر و ژیروسکوپ در همین آپدیت اضافه شدند. در حقیقت پیش از نان زنجبیلی، ژیروسکوپ در هیچ یک از تلفن های اندرویدی وجود نداشت که این مسئله مخصوصا در بازی ها بسیار نمایان بود.

اندروید ۳X کندوی عسل

6
کندوی عسل بدون شک فراموش شده ترین آپدیت اندروید است اما محبوب نبودن آن به معنی کم خدمتی اش به اندروید نیست. پیش از اندروید 3X کار کردن با تبلت های اندرویدی تجربه ای عذاب آور بود. کندوی عسل انحصارا برای تبلت ها منتشر شد و ارتباطی با تلفن ها نداشت.

اندروید ۴٫۰ بستنی حصیری

7
هیچ ستیزی در مورد اندروید 4.0 وجود ندارد. بستنی حصیری رابط Holo و بسیاری از ویژگی هایش را تغییر داد. Holo اولین رابطی بود که ما در تلفن های اندرویدی دیدیم و حیرت زده شدیم. پیش از آن، اندروید اندکی بی روح بود. تغییرات بستنی حصیری به قدری زیاد بودند که بسیاری از ویژگی های کنونی در رابط کاربری اندروید از آن زمان به ارث رسیده اند.

اندروید ۴٫۱ آب نبات ژله ای

8
آب نبات ژله ای به دلایل بسیاری، آپدیت مهمی محسوب می شد که یکی از آن ها اضافه شدن Google Now بود، دستیار صوتی اندروید برای جستجو. سرویس Now نه تنها جستجو را سریع تر و راحت تر کرد، بلکه هوشمندی تلفن همراه و تبلت را هم افزایش داد. برای مثال اگر شما ساعت 5 بعد از ظهر دفتر کارتان را ترک می کنید و خانه را در نقشه مشخص کرده باشید، Google Now مسیر و همچنین میزان ترافیک در ساعت مقرر را به شما اعلام می کند.

اندروید ۴٫۴ کیت کت

9
با کیت کت، گوگل نه تنها رابط کاربری را مدرن تر کرد بلکه به لطف تغییرات مربوط به عملکرد، باعث شد سخت افزار مورد نیاز برای اجرای اندروید به حد قابل توجهی کاهش یابد. حتی یک دستگاه با رم 512 مگابایت هم می تواند به خوبی کیت کت را اجرا کند. میان رده ها و پایین رده ها با این آپدیت به سطح قابل قبولی رسیدند و حالا دیگر با پرداخت مبلغ کمتر، سرعت کمتر و عملکرد بسیار پایین تری دریافت نمی کنید.

اندروید ۵٫۰ آب نبات چوبی

10
اندروید آب نبات چوبی به لطف فلسفه "متریال دیزاین" گوگل، یکی از بهترین آپدیت های اندروید جهت زیباسازی فضای سیستم عامل است. در آب نبات چوبی جلوه های بصری مسطح تر، رنگارنگ تر و پاسخگوتر از گذشته شده اند. البته در حالی که ما این مطلب را می نویسیم، هیچ تلفن همراه و تبلتی قادر به دریافت این آپدیت نیست (به جز موارد خاص) ولی به زودی شاهد اندرویدی جذاب تر از گذشته خواهیم بود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • pedram
    pedram | ۱۳ آبان ۱۳۹۳

    (. باور کنید یا نه، اندروید پیش از نان خامه ای هیچگونه پشتیبانی از فلش LED نداشت.)
    یادمه اولین گوشی اندرویدی که داشتم sony Ericsson Xperia x10mini با اندروید 1.6 بود که فلش LED داشت چطور تو این مطلب نوشته بعد اندروید 2 این ویژگی اضافه شده

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی