ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

12 تلفن همراه و تبلتی که تاریخچه اندروید را شکل دادند

چندی پیش گوگل از آخرین ورژن سیستم عامل اندروید با نام آب نبات چوبی پرده برداشت. آب نبات چوبی یازدهمین تغییر و تحول بزرگ در سری اندروید است و گوگل باز هم برای معرفی آن، ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۴ آبان ۱۳۹۳ | ۲۰:۰۰

چندی پیش گوگل از آخرین ورژن سیستم عامل اندروید با نام آب نبات چوبی پرده برداشت. آب نبات چوبی یازدهمین تغییر و تحول بزرگ در سری اندروید است و گوگل باز هم برای معرفی آن، از نمایش نکسوس های جدید استفاده کرد.

اما خانواده نکسوس آنقدرها هم که فکر کنید عمر ندارند و مدت ها پیش از معرفی این سری، گوگل برای عرضه اندرویدهای جدیدش از محصولات دیگری استفاده می کرده.

در ادامه مطلب نگاهی داریم به 12 تلفن همراه و تبلتی که تاریخچه اندروید با آن ها در هم تنیده شده است.

T-Mobile G1 / HTC Dream (اندروید 1.0)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
T-Mobile G1 یا HTC Dream، رسما اولین تلفن همراه اندرویدی تاریخ است که اکتبر سال 2008 به بازار آمریکا عرضه شد و چند ماه طول کشید تا باقی کشورها هم به این تلفن همراه دست پیدا کنند. در مقایسه با امروز که میلیاردها دستگاه اندرویدی آمده و رفته اند، HTC Dream به دست افراد زیادی نرسید، اما با این حال تلفن برجسته ای در زمان خودش بود. اندروید زمانی عرضه شد که سیمبین بر بازار تلفن های هوشمند حکم فرمایی می کرد و تازه دومین ورژن آیفون (که از 3G پشتیبانی داشت) به بازار آمده بود. جالب اینجاست که اندروید 1.0، برخلاف تمامی ورژن های بعدی، نام یک خوردنی را به همراه نداشت. این تلفن همراه صفحه نمایش 3.2 اینچی HVGA و یک صفحه کیبورد QWERTY داشت.

HTC Magic / T-Mobile MyTouch 3G (اندروید 1.5 کیک فنجانی)

2
HTC Magic / T-Mobile MyTouch 3G نه تنها اندروید 1.5 ملقب به کیک فنجانی را روی خود داشت، بلکه واقعا یک تلفن کاربردی بود. آپریل و می 2009 وارد بازار اروپا و آسیا شد سپس در ماه جولای به آمریکای شمالی رسید. Magic اولین تلفن همراه صرفا لمسی اندرویدی بازار بود. هنوز تعدادی از دکمه ها باقی مانده بودند ولی کیبورد به کلی حذف شده بود. صفحه نمایش هم نسبت به ورژن قبلی پیشرفتی به خود ندید.

Motorola Devour (اندروید 1.6 دونات)

3
اندروید دونات (سپتامبر 2009) بسیار عجیب و غریب بود، چرا که در عرض کمتر از یک ماه با اندروید بعدی جایگزین شد! به همین دلیل دستگاه های زیادی نبودند که از این ورژن اندروید استفاده کنند که برای تان وصفش را بگوییم اما Motorola Devour اولین آن ها بود. تلفن همراهی که در 3 ماهه ی اول 2010 به بازار آمد و باز هم کیبورد دار بود.

Motorola Droid / Milestone (اندروید 2.0 نان خامه ای)

4
نوامبر 2009، پیش از اینکه حتی اولین تلفن همراه مجهز به دونات به بازار بیاید، ما موتورولا دروید را داشتیم که روی آن اندروید 2.0 نان خامه ای به صورت پیش فرض نصب بود. نام دیگر تلفن، موتورولا مایل استون است. گوگل و موتورولا، دروید را به عنوان انتخابی موازی با آیفون می دانستند و در کمپین های تبلیغاتی هم از شعار "کارهایی که آیفون نمی تواند انجام دهد" استفاده کردند. دروید 3.7 اینچی در زمان خودش به اندازه کافی بزرگ بود و داشتن یک کیبورد فیزیکی آن را بسیار کاربردی نشان می داد.

Motorola Droid 2 (اندروید 2.2 ماست یخ زده)

5
دروید 2 در آگوست 2010 معرفی و به بازار عرضه گشت و اولین تلفن مجهز به اندروید ماست یخ زده بود. زمانی که دروید 2 منتشر شد، همزمان گوگل نکسوس وان را با اندروید 2.1 به بازار فرستاد.

Google Nexus S (اندروید 2.3 نان زنجبیلی)

samsung-google-nexus-s-2
اواخر 2010، گوگل و سامسونگ با همکاری یکدیگر اولین تلفنی که اندروید 2.3 را روی خود نصب داشت به بازار عرضه کردند. نکسوس اس اولین تلفن از سری نکسوس نبود اما اولین نکسوسی بود که یک ورژن اندروید روی آن برای اولین بار معرفی می شود.

Motorola Xoom (اندروید 3X کندوی عسل)

6
هیچ شکی نیست که اندروید کندوی عسل یک تجربه شکست خورده بود. گوگل و موتورولا این ورژن را اختصاصا برای تبلت ها توسعه دادند و روی موتورولا Xoom عرضه کردند. Xoom دستگاه خوبی بود و استقبال خوبی از آن به عمل آمد و بعدها به ورژن بعدی اندروید آپدیت شد.

Galaxy Nexus (اندروید 4.0 بستنی حصیری)

8
پس از موفقیت نکسوس اس، سامسونگ بار دیگر با گوگل در ساخت تلفن همراه شراکت کرد و نتیجه گلکسی نکسوس شد. صفحه نمایش 4.7 اینچی با رزولوشن 720 در 1280 و کیفیت Super AMOLED. گلکسی نکسوس همزمان در نوامبر 2011، بستنی حصیری را هم معرفی کرد.

Google Nexus 7 (اندروید 4.1 آبنبات ژله ای)

9
بعد از بستنی حصیری، گوگل تلاشی بی وقفه جهت توسعه اندروید را آغاز کرد و در نتیجه اندروید 4.1 متولد شد. نکسوس 7 (ساخت Asus) نه تنها برای اولین بار اندروید آب نبات ژله ای را اجرا می کرد، بلکه اولین تبلت از خانواده ی نکسوس هم محسوب می شد. نکسوس 7 بسیار خوش قیمت بود و سخت افزار مناسبی داشت. از صفحه نمایش با تراکم پیکسل 800 در 1280 گرفته تا پردازنده 4 هسته ای انویدیا تگرا 3.

Google Nexus 5 (اندروید 4.4 کیت کت)

10
اواخر اکتبر 2013 معرفی شد. نکسوس 5 دومین تلفن از این سری بود (پس از نکسوس 4) که توسط LG توسعه می یافت. همانند نکسوس 4 و نکسوس 7، این تلفن همراه هم متناسب با سخت افزاری که ارائه می کند بسیار قیمت خوبی دارد. اگر به دنبال خرید تلفن همراه هستید، نکسوس 5 هنوز هم یک انتخاب فوق العاده است.

Google Nexus 6 و Google Nexus 9 (اندروید 5.0 آبنبات چوبی)

1112
و اما حالا، اکتبر 2014 و ورژن پنجم اندروید با نام آب نبات چوبی. اولین دستگاه هایی که این نسخه از اندروید را اجرا می کنند نکسوس 6 از موتورولا و نکسوس 9 از HTC هستند. باز هم لازم است تکرار کنیم که این دو عضو جدید از خانواده نکسوس سخت افزار فوق العاده ای دارند ولی با قیمتی مناسب توسط گوگل ارائه می شوند. هر دو دستگاه از سوم نوامبر در دسترس خواهند بود.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (65 مورد)
  • Dr.Nexus
    Dr.Nexus | ۵ آبان ۱۳۹۳

    نکسوس4؟؟؟
    اندروید 4.2؟؟؟

  • MANIX
    MANIX | ۵ آبان ۱۳۹۳

    پس نکسوس ۴ از ال جی چی شد؟

  • Farzam_Farahmandnia
    Farzam_Farahmandnia | ۴ آبان ۱۳۹۳

    من دروید ۲ داشتم، خیلی ناراضی بودم...

  • علی
    علی | ۴ آبان ۱۳۹۳

    فکر کنم یادتون رفته که اندروید ۲.۲ با نکسوس وان htc معرفی شد!

  • saeed_ebrahimi
    saeed_ebrahimi | ۴ آبان ۱۳۹۳

    سامی چرا نیست؟؟ الحمدالله

    • مرد هسته ای
      مرد هسته ای | ۴ آبان ۱۳۹۳

      پسرم ..... همه از این پست محاجرت کردند به پست بعدی
      چرا این جا نظر میدی؟

      • TROOL
        TROOL | ۴ آبان ۱۳۹۳

        داشی اینجا همه همو داداش صدا میکنن و بحث سن نیست
        کسیو با کلمه پسرم خطاب نکن برداشت بد میشه
        همه چی یهو قاطی میشه
        همه با هم داشی میشن
        شاید شخصی هم دیر رسیده باشه حالا نظرشم میزاره
        مخلصم

        • مرد هسته ای
          مرد هسته ای | ۴ آبان ۱۳۹۳

          okay
          ولی منظورم شوخی بود

          • TROOL
            TROOL | ۵ آبان ۱۳۹۳

            میدونم داش ولی اینجا
            همه هر فکری میکنن الا شوخی
            انگار تو دشمنشونی
            { افکار پلید دارن مخصوصن منتقدین }

    • TROOL
      TROOL | ۴ آبان ۱۳۹۳

      اندروید که مال سامسونگ نیست که پشت عکس شماره 4 از اخری به اولی رو ببین از پایین به بالا 4 رمی نوشته سامسونگ

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی