ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

اگر نوکیا به جای ویندوزفون سراغ اندروید می رفت اینگونه می شد

در فوریه 2011 بود که نوکیا اعلام کرد از این پس تمامی تلفن های همراهش با سیستم عامل ویندوزفون مایکروسافت عرضه می شوند. طرفداران نوکیا و سیمبین شوکه شدند و دنیا منتظر ماند تا اخبار ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۵ آبان ۱۳۹۳ | ۱۷:۰۰

در فوریه 2011 بود که نوکیا اعلام کرد از این پس تمامی تلفن های همراهش با سیستم عامل ویندوزفون مایکروسافت عرضه می شوند. طرفداران نوکیا و سیمبین شوکه شدند و دنیا منتظر ماند تا اخبار بیشتری در ارتباط با این معامله بشنود.

نوکیا به نقطه ای رسیده بود که نیاز به تغییر را تمام و کمال احساس می کرد. اندروید و iOS سرسختانه می کوشیدند و سیمبین در این بین عقب افتاده بود و کمتر خریداری سمت تلفن همراهی می رفت که این سیستم عامل روی آن نصب شده باشد. MeeGo هم آینده ای نداشت، بنابراین نوکیا، ویندوزفون را انتخاب کرد.

استفان الوپ (مدیرعامل پیشین نوکیا) در مصاحبه ای مشترک همراه با استیو بالمر (مدیرعامل سابق مایکروسافت) اذعان کرد که آن ها مدت زمان زیادی را صرف گسترش اکوسیستم اندروید با همکاران شان در گوگل کرده اند و همزمان مشاهده نموده اند که ویندوزفون چه مزایایی برای ارائه دارد.

به هر حال به گفته الوپ، نوکیا اندروید را انتخاب نکرد، چرا که اشتقاقاتی درون اکوسیستم آن وجود داشت. بنابراین ویندوزفون گزینه اصلی بود.

اما چه می شد اگر نوکیا همان زمان اندروید را انتخاب می کرد؟ ما نمی خواهیم آینده ای متفاوت را برای کمپانی رقم بزنیم و حقایق را تغییر دهیم. تنها چند مدل از لومیاها را بررسی کرده و ظاهر اندروید به آن ها داده ایم.

علی رغم تمام شایعات پیشین، نوکیا دیگر تلفن همراه تولید نخواهد کرد و مدل های X اولین و آخرین اسمارتفون های اندرویدی نوکیا خواهند بود.

Nokia Lumia 800

1
در اکتبر 2011 معرفی شد و یک ماه بعد به بازار آمد. نوکیا 800 یکی از اولین تلفن های همراه ویندوزفونی نوکیا بود که ویندوزفون 7 را اجرا می کرد. دستگاه پرقدرتی بود، صفحه نمایش 3.7 اینچی با رزولوشن 480 در 800، دوربین 8 مگاپلیکسلی، 512 مگابایت رم و پردازنده تک هسته ای اسنپدراگون اس 2 با سرعت 1.4 گیگاهرتز از ویژگی های این دستگاه بودند. اگر اندرویدی بود، می توانست اندروید 4.0 بستنی حصیری را در زمان عرضه روی خود داشته باشد. دقیقا اکتبر 2011 بود که گوگل این ورژن از اندروید را معرفی کرد.

Nokia Lumia 900

2
اندکی پس از لومیا 800، نوکیا تلفن همراه لومیا 900 را در آپریل 2012 به بازار فرستاد که یک پرچمدار حقیقی ویندوزفون بود. 4.3 اینچ صفحه نمایش که البته همان رزولوشن سابق را داشت، پشتیبانی ار ارتباط LTE و باتری بهتر و بزرگ تر. این یکی هم می توانست بستنی حصیری را روی خود داشته باشد.

Nokia Lumia 920

3
نوامبر 2012 به بازار آمد و پیرو راه لومیا 900 بود. لومیا 920 اولین تلفن ویندوزفونی بود که از دوربین PureView بهره می برد؛ 8.7 مگاپیکسل با لرزشگیر اوپتیکال. همچنین، این اسمارتفون اولین پرچمدار ویندوزفون 8 بود. صفحه نمایش 4.5 اینچی با رزولوشن 768 در 1280 و 1 گیگابایت رم داشت و پردازنده دو هسته ای اسنپدراگون اس 4 پلاس با سرعت پردازش 1.5 گیگاهرتز به عنوان قلب تپنده دستگاه عمل می کرد. اندروید 4.1 آبنبات ژله ای می توانست روی لومیا 920 قرار بگیرد.

Nokia Lumia 520

4
نوکیا برای بازار پایین رده ها، نوکیا 520 را در سه ماهه اول سال 2013 عرضه کرد و سریعا تبدیل به پرفروش ترین تلفن همراه ویندوزفونی شد. 520 با قیمت 50 دلار به فروش می رسید و صفحه نمایش 4 اینچی با رزولوشن 480 در 800 پیکسلی، دوربین 5 مگاپیکسلی، رم 512 مگابایت و پردازنده دو هسته ای با سرعت پردازش 1 گیگاهرتز داشت. 520 می توانست یکی از بهترین تلفن های همراهی باشد که اندروید 4.2 را روی خود نصب داشت.

Nokia Lumia 1020

5
لومیا 1020 در تاریخ جولای 2013 به عنوان یک اسمارتفون-دوربین عرضه شد و هنوز هم یکی از بهترین انتخاب ها برای عکاسان به حساب می آید. مهم ترین ویژگی های 1020، دوربین قدرتمند 41 مگاپیکسلی با لرزشگیر اوپتیکال و فلش زنون هستند اما نمی توان از صفحه نمایش 4.5 اینچی آن با رزولوشن 768 در 1280، پردازنده دو هسته ای اس 4 پلاس و رم 2 گیگابایتی آن گذشت. در دنیای موازی، لومیا 1020 هم می توانست اندروید 4.2 داشته باشد.

Nokia Lumia 1520

6
با داشتن یک نمایشگر 6 اینچی با رزولوشن 1080p، لومیا 1520 اولین و آخرین فبلت رده بالای نوکیا بود. این یکی هم از تکنولوژی PureView بهره می برد، اگرچه 20 مگاپیکسلی بود. نوامبر 2013 به بازار آمد و همزمان قادر بود اندروید کیت کت را هم روی خود داشته باشد.

Nokia Lumia 930 / Icon

7
دست آخر، لومیا 930 (که نام دیگر آن Icon است)، آخرین پرچمدار نوکیا. دوربین 20 مگاپیکسلی با بهره وری از تکنولوژی PureView، نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن 1080p و بدنه ای تمام فلزی از ویژگی های اصلی دستگاهی بودند که به راحتی قادر به اجرای اندروید کیت کت بود و حتی با آپدیتی این روزها می توانست به اندروید 5.0 آب نبات چوبی ارتقا یابد.
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • ramin
    ramin | ۷ خرداد ۱۳۹۴

    اقا خدایی گند زدی به هرچی گوشی لومیاست با این کارت!!!؛
    اخه چ کاریه این کار!!!!!
    من خودم 520 دارم با دیدن این عکس حالم بهم خورد نکن اندروید کجا و وینفون کجا.....
    بخدا هرکی اندروید بخره واقعا اشتباه میکنه....
    وینفون هم سبکه هم جذاب و هم اونی ک میخوای برات انجام میده
    ففط توسعه دهندگان محترم خوب ساپورتش نمیکنن
    شما ی هفته با وین کار کن دیگه گوشی اندروید دستت نمیگیری

  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۶ آبان ۱۳۹۳

    اگه نوکیا اندروید میزد احتمالا ظاهر خالص اندروید روی اون نبود. توی همه این عکسا ظاهر خالص اندروید مشاهده میشه که نمیدونم چرا اصلا بهش نمیاد. نوکیا زبان طراحی خودشو داشت. آیکون های گرد سیستم عامل میگو و رابط کاربری مبتنی بر سوایپ کردن میتونست از ویژگی های سیستم عامل اندروید روی نوکیا باشه... حیف که نشد...

  • nokia
    nokia | ۲۵ آبان ۱۳۹۳

    به نظر من سیم بین خیلی از آندروید قوی تره از نظر برنامه نویسی .
    اندروید الان به اینجا رسیده.در صورتی که اگه نوکیا هم تا الان می موند حرف اول رو میزد .

    اندروید واقعا ضعیفه از هر نظر .

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی