ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک به مرورگر یاندکس؛ ابزاری متفاوت از سوی روس ها

غول اینترنتی روسیه -Yandex- از نسخه آلفای مرورگر خود پرده برداشت. مرورگری بر پایه کرومیوم که برای ویندوز و مک آماده شده است. بیشترین تفاوت آن با مرورگرهای پرکاربری مانند کروم و فایرفاکس، رابط کاربری مینیمال آن ...

امیر صادقپور
نوشته شده توسط امیر صادقپور | ۷ آذر ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

غول اینترنتی روسیه -Yandex- از نسخه آلفای مرورگر خود پرده برداشت. مرورگری بر پایه کرومیوم که برای ویندوز و مک آماده شده است. بیشترین تفاوت آن با مرورگرهای پرکاربری مانند کروم و فایرفاکس، رابط کاربری مینیمال آن است. و در واقع مهمترین تمایز، جابجایی تب ها به بخش پایینی پنجره در مرورگر یاندکس است.

توضیحات دقیق در خصوص این مرورگر در یک پست بلاگی در سایت یاندکس داده شده. اما در ادامه برخی از این جزئیات را از زبان دیجیاتو بخوانید تا با این مرورگر بیشتر آشنا شوید.

همه چیز در این مرورگر به تب ها وابسته است

پس از نصب مرورگر یاندکس در اولین اجرای آن، تمامی بوکمارک ها به صورت خودکار از سایر مرورگرها به این مرورگر منتقل می شوند. پس از آن اولین چیزی که به کاربر نمایش داده می شود لیستی از وبسایت های محبوب است که با عنوان Tableau در این مرورگر شناخته می شود.

1-2014-11-27_16h17_36-730x396

لینک ها و ترتیب آنها در تصویر فوق با راست کلیک بر هر بخش از Tableau امکان پذیر است. همچنین کاربر می تواند از بین ۱۲ تصویر پس زمینه متحرک زیبا، هر کدام را انتخاب و البته با کمک کلید توقفی که تعبیه شده حالت انیمیشن آنها را متوقف کند.

2-2014-11-27_16h20_42-730x396

تب هایی که صفحاتی از یک وبسایت را در خود دارند به صورت خودکار در کنار یکدیگر و با یک تصویر پس زمینه یکتا ظاهر شده و در دسترس قرار می گیرند. و در زمانی که تب مربوط به آنها غیرفعال است تعداد صفحات آن سایت، در قالب نقاطی در تب مربوطه مشخص می شود.

همه چیز در نهایت نظم

در این مرورگر به جز تب ها چیزهای زیادی برای تماشا و توضیح دیده نمی شوند. برای کاهش حواس پرتی ها، یاندکس تصمیم گرفته که نوار آدرس و بوکمارک ها را همیشه در معرض دید قرار ندهد. تنها چیزی که دیده می شود نوار بالای مرورگر است که عنوان صفحه در آن دیده می شود و البته یک کلید بازگشت هوشمند که با فشردن آن تنها به صفحه قبلی باز نمی گردید بلکه اگر از یک اپلیکیشن دیگر لینکی را کلیک کرده و برای مرور صفحه مربوطه رهسپار یاندکس شده باشید، پس از فشردن این کلید بازگشت، به آن اپ برمی گردید. برای مثال اگر لینکی را که دوستتان در اسکایپ فرستاده یا لینکی که در یک فایل PDF بوده کلیک کرده و در یاندکس بازش کرده باشید، با فشردن کلید بازگشت به اسکایپ یا اپلیکیشن مربوطه برمی گردید.

3-2014-11-27_16h22_40-730x396

نوار عنوان در این اپلیکیشن نیمه شفاف است که کمک می کند بخشی از قالب صفحه مذبور در آن نمود پیدا کند و به نوعی بخشی از صفحه شود.

4-2014-11-27_13h16_25-730x396

با کلیک روی نام سایت در بالای پنجره، با قابلیتی با عنوان Flipside مواجه می شوید که در آن آدرس صفحه و یک نوار جستجوی -که نامش SmartBox است- به همراه قابلیت هایی همچون پرینت صفحه، به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی، یا سرچ در آن، روبرو می شوید. نمایی از آن در تصویر زیر قابل مشاهده است.

5-2014-11-27_15h38_22-730x396

در نسخه بین المللی یاندکس، SmartBox از گوگل به عنوان موتور جستجوی پیشفرض استفاده کرده و جالب اینجاست که یاندکس حتی در میان لیست موتورهای جستجوی قابل انتخاب در تنظیمات هم دیده نمی شود. اما مشخص است که در نسخه روسی این مرورگر، موتور جستجوی یاندکس، گزینه پیشفرض است.

6-2014-11-27_16h26_29-730x396

در کنار تمامی این قابلیت ها و خصوصیات، یاندکس از افزونه ها هم پشتیبانی می کند. لیستی از چند افزونه محدود که توسط توسعه دهندگان این مرورگر ساخته شده اند وجود دارد که یکی از آنها Turbo Mode است. امکانی که یاندکس از مرورگر نروژی (اُپرا Opera) الگو برداری کرده. مرورگر اُپرا در روسیه از گزینه های محبوب به حساب می آید. Turbo mode امکانی است که اجازه می دهد ترافیک دریافتی با گذر از سرورهای یاندکس فشرده شده و با سرعتی بیشتر برای کاربرانی که از اینترنت پرسرعت بی بهره اند، در دسترس باشد.

7-2014-11-27_15h46_01-730x396

البته امکان نصب افزونه های بیشتر از Chrome Web Store وجود دارد. اما مشکل این است که اجرای آنها تنها از طریق SmartBox ممکن است و این ابزارهای در هیچ کجای دیگری از مرورگر دیده نمی شوند. البته این ایرادی کوچک است که احتمالا در نسخه های بعدی برطرف می شود. فعلا تنها نسخه آلفا عرضه شده که به نوعی پیش نمایشی از مرورگر مذبور است.

همچنین در این نسخه امکان بازچینی تب ها یا پین کردن آنها مانند آنچه در کروم وجود دارد، دیده نمی شود. به علاوه گاهی اوقات فهمیدن برخی موضوعات در هنگام کار با این مرورگر سخت است؛ مثلا گاهی ممکن است متوجه نشوید که با توجه به رنگ هر تب، کدامیک فعال و کدام غیرفعال است.

نهایتا اما این مرورگر خوب به نظر می رسد و می تواند برای مرور روزانه اینترنت ابزاری کاربردی به حساب آید. از دیگر خصوصیات آن می توان به جسچرهای موس، امکان دریافت نوتیفیکیشن از فیسبوک و توئیتر، وجود نمایشگر فایل های متنی و پی‌دی‌اف، مرور امن و ترجمه صفحات وب اشاره کرد که برای بسیاری از کاربران ضروری هستند. البته سخت است که بگوییم چقدر زمان برای عادت کردن به جایگاه جدید تب های این مرورگر لازم است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (26 مورد)
  • Reza12022
    Reza12022 | ۲۵ آذر ۱۳۹۹

    عجب مرورگرییه واقعا من۲ ساله که دارمش عالی و فوق العاده بوده تا الان

  • احسان امینی
    احسان امینی | ۷ آذر ۱۳۹۳

    من مرورگرم waterfox هست البته سیستم من هم 64 بیت هست مدتی هست وقتی با این مرورگر کار می کنم نزدیک 1.5 گیگ حتی بیشتر از رمم رو اشغال میکنه حتی هیستوری ها و هر چی کش هست پاک کردم ولی این مشکل حل نشد و مجبور شدم به کروم نقل مکان کنم.

  • امیرحسین
    امیرحسین | ۷ آذر ۱۳۹۳

    من كه از اينترنت اكسپلور استفاده ميكنم(خدا لعنت كنه مخترع Popup رو تو اينترنت اكسپلورر اين سايت هاي ايراني پدر آدمو در ميارن).

    • سونیا پارسی
      سونیا پارسی | ۲۸ آبان ۱۳۹۹

      خب از مرورگرهای چینی یا روسی استفاده کن،فقط از مرورگرهایی که به گوگل متصل هستن استفاده نکن

  • iPooya
    iPooya | ۷ آذر ۱۳۹۳

    اوه اوه روسيه ! استفاده نكنيد ! خودشوت پدر هكن!!

  • ART
    ART | ۷ آذر ۱۳۹۳

    از سافارى و كروم و اكسپلورر استفاده ميكنم با هيچكدوم هم هيچ موشكلى ندارم خيعلى هم خوبه!

    • نیما یزدان‌مهر
      نیما یزدان‌مهر | ۷ آذر ۱۳۹۳

      تو هرکدوم یه تب باز میکنی ؟؟؟ یا هر روز از هفته از یکی استفاده میکنی ؟ :|

      • ART
        ART | ۷ آذر ۱۳۹۳

        تو گوشی از کروم، تو تبلت از سافاری و تو ویندوز از اکسپلورر استفاده میکنم. حدس زدنش اونقدر هم سخت نبود.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی