ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تفاوت میان Chromium و Chrome چیست؟

Chromium پروژه ای متن باز است که حکم پایه های Chrome را دارد. به دلیل متن باز بودن آن، از طریق بسیاری از منابع نرم افزاری توزیع های لینوکس در دسترس، و به آسانی قابل ...

مجتبی بوالحسنی
نوشته شده توسط مجتبی بوالحسنی | ۱۰ آذر ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

Chromium پروژه ای متن باز است که حکم پایه های Chrome را دارد. به دلیل متن باز بودن آن، از طریق بسیاری از منابع نرم افزاری توزیع های لینوکس در دسترس، و به آسانی قابل نصب است.

کرومیوم یک مرورگر وب بوده که در دیگر پلتفرم ها نیز قابل استفاده است. شما می توانید از این مروگر در ویندوز و یا مک نیز استفاده نمایید. همانند آنچه گفته شد، Chromium OS نیز یک پروژه متن باز است که نقش پایه و اساس سیستم عامل Chrome OS گوگل را تشکیل می دهد.

در ادامه مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

دریافت کروم یا کرومیوم

در لینوکس می توانید کرومیوم را به طور مستقیم از منابع نرم افزاری توزیع های لینوکس نصب نمایید. برای مثال در توزیع اوبونتو، از طریق بخش Ubuntu Software Center می توانید Chromium را جستجو کرده و برای نصب بر روی Install کلیک نمایید. کرومیوم همراه با بروزرسانی های منابع نرم افزاری توزیع های لینوکسی، بروزرسانی امنیتی خواهد شد.

برای ویندوز و مک نیز نسخه ای رسمی از کرومیوم موجود است، اما این نسخه ها به صورت خودکار بروزرسانی نمی شوند. برنامه بروزرسان بخش از کروم است که کد منبع آن بسته است. همچنین شما می توانید نسخه های شخص ثالت این نرم افزار را از سازندگان آن بگیرید، اما بروزرسانی خودکار برای این این نسخه ها نیز وجود ندارد و همچنین مجبور خواهید بود تا به توزیع کننده های نسخه های مذکور اعتماد کنید. شما می توانید کرومیوم را خودتان هم بسازید. اما آیا حوصله دارید تا این کار را با ارائه هر بروزرسانی، مجددا تکرار کنید؟

ximg_546bdbf289856.png.pagespeed.ic.cr1biG-RTj

برای نصب گوگل کروم در لینوکس ابتدا باید به بخش دانلودهای وب سایت گوگل کروم بروید و سپس می توانید این اپلیکیشن را نصب کنید. از آنجایی که با این روش منابع نرم افزاری گوگل پیکربندی خواهد شد، آپدیت هایی که برای این نرم افزار ارائه می شود در بخش بروزرسانی های توزیع لینوکسی شما نمایان می شود. این موارد شامل قسمت های کوچکی است که کد منبع آنها بسته است.

کروم در ویندوز و مک هم از طریق مراجعه به صفحه دانلود گوگل کروم امکان پذیر است.

ximg_546bdd9373f76.png.pagespeed.ic.yprSnXYcAS

آنجه گوگل کروم دارد ولی کرومیوم از آنها بی بهره است

کروم شامل بخش هایی است که کد منبع آنها بسته است و کرومیوم فاقد این قسمت ها است.

پشتیبانی از AAC، H.264 و MP3: کروم دارای کدک های لایسنس شده ای برای مشخصات این فرمت های مالتی مدیا است که به شما امکان بهره بردن از فایلهای صوتی و تصویری بیشتری را می دهد. به ویژه وب سایت هایی که از HTML 5 برای استریم ویدئوهای H.264 استفاده می کنند. هر دو مرورگر یاد شده امکانات پایه ای را دارند. کدک های رایگان شامل: Opus, Theora, Vorbis, VP8, VP9, و WAV هستند.

ادوبی فلش (PPAPI): کروم دارای سندباکس Pepper API (به اختصار PPAPI) پلاگین فلشی است که به صورت خودکار همراه با خود کروم بروزرسانی می گردد. این روش تنها راهی است که می توانید برای دریافت جدیدترین نسخه فلش در لینوکس از آن بهره ببرید. هر چند که PPAPI نسبت به پلاگین فلش NPAPI که در سایت ادوبی در دسترس است، قدیمی تر محسوب می شود، اما حتی در مک و ویندوز نیز توصیه شده از PPAPI استفاده کنید. اگر دوست داشته باشید شما می توانید پلاگین فلش Pepper را از طریق کروم دریافت کرده و سپس آن را در کرومیوم نصب و از آن استفاده نمایید.

بروزرسانی گوگل: کروم برای کاربران مک و ویندوز به صورت خودکار بروزرسانی ها را به صورت درون برنامه ای دریافت می کند. کاربران لینوکس نیز برای بروزرسانی می توانند از ابزار مدیریت نرم افزارها استفاده کنند.

سندباکس امنیتی: گوگل اعلام کرده که برخی از توزیع های لینوکس ممکن است سندباکس امنیتی کرومیوم را غیرفعال کنند. برای اطمینان از اینکه سندباکس امنیتی کرومیوم در سیستم عامل لینوکسی شما فعال باشد و کار می کند، در نوار آدرس این اپلیکیشن عبارت about:sandbox را وارد نمایید. این مورد یکی از برترین ویژگی های کروم و کرومیوم است.

اگر چه کرومیوم زیر مجموعه گوگل نیست اما بسیار به این شرکت وابسته است. این نرم افزار شامل ویژگی های همگام سازی مشابهی است که در کروم نیز وجود دارند. مثلا امکان ورود با اکانت گوگل و همگام سازی داده ها.

ximg_546bdea708c86.png.pagespeed.ic.q6xSD1HgR9

در مورد نرم افزارهای جاسوسی (Spyware) چه؟

کروم دارای بخشی است که از طریق آن می توان خرابی ها و اشکالات نرم افزاری این نرم افزار را گزارش داد ولی کرومیوم فاقد این قسمت است. اگر شما این قابلیت را در کروم فعال کنید، اطلاعات خرابی ها و مشکلات احتمالی کروم برای گوگل ارسال خواهند شد. اما اگر از کرومیوم استفاده می کنید همانطور که گفتیم این مرورگر فاقد بخش گزارش خرابی ها و مشکلات است و برای این منظور مجبور هستید تا مشکلات نرم افزاری را با روش های قدیمی -مثل ایمیل- گزارش کنید. در برخی از توزیع های لینوکسی نیز ممکن است قبل از ارائه کرومیوم به شما، تغییراتی در کد آن اعمال شود. اگر مایل به ارائه گزارش خرابی ها و مشکلات نرم افزاری هستید بهتر است به جای کرومیوم از گوگل کروم استفاده نمایید.

کرومیموم همچنین فاقد بخش بررسی میزان استفاده و کارکرد است ولی در گوگل کروم این بخش وجود دارد. این قسمت یک گزینه اختیاری است که اطلاعاتی را در مورد نحوه و میزان استفاده شما از بخش های مختلف کروم، به گوگل ارسال می کند. با این ارائه این داده ها، توسعه دهندگان گوگل کروم می توانند بهتر تصمیم گیری نمایند.

در گذشته کاربران گوگل کروم نگران این موضوع بودند که هر نسخه از این اپلیکیشن با یک شناسه کاربری (Client ID) منحصر به فرد ارائه میشد و این در حالی بود که کرومیوم اینگونه نبود. گوگل نیز از سال ۲۰۱۰ به بعد این کار را متوقف نمود.

کرومیوم از ویژگی های مبتنی بر سرورهای گوگل بهره می برد و به صورت پیشفرض فعال هستند. می توانید لیست این موارد را در صفحه تنظیمات مشاهده کنید. گوگل وب سرویسی را در کرومیوم گنجاده که آدرس های اشتباه را تصحیح می کند. همچنین سرویس پیشبینی کلمات و ویژگی آنتی-فیشینگ گوگل و بسیاری امکانات دیگر به اپلیکیشن یاد شده اضافه شده.

ximg_546bdf03a3e4b.png.pagespeed.ic.F4tRHnKtOZ

در نهایت کدام را باید انتخاب کنید؟

به طور کلی کرومیوم یک گزینه خوب است زیرا به توزیع های لینوکس که به نرم افزارهای منبع باز علاقه دارند اجازه می دهد تا مروگری را ارائه دهد که با گوگل کروم یکسان است و آن را برای کاربران این نرم افزار عرضه می کنند. حتی در صورت تمایل توزیع های مختلف لینوکس می توانند کرومیوم را به عنوان مرورگر پیشفرض خود تعیین کرده و آن را جایگزین فایرفاکس نمایند.

اگر به دنیای منبع باز علاقه دارید و بخش هایی که کد آنها بسته است را نمیپسندید، کرومیوم برای شما انتخاب بهتری است.

هرچند که ممکن است بسیاری از کاربران لینوکس که به منبع باز بودن نرم افزارها زیاد اهمیت نمیدهند نیز کرومیوم را نصب کنند. کرومیوم همچنین پلاگین فلش بهتری را ارائه میدهد و با نصب این نرم افزار درهای فراوانی را به روی شما خواهد گشود. گوگل کروم اکنون در لینوکس می تواند ویدئو های Netflix را که نیاز به پشتیبانی از H.264 برای اجرای ویدئوهای HTML5 دارد، را پخش نماید.

ximg_546bdf8e6b028.png.pagespeed.ic.eCeBRoy0Ku

در ویندوز و مک هم که دیگر واضح است که انتخاب چیست و گوگل کروم برای این کاربران گزینه اول است. کرومیوم دارای بخش های زیادی است که در واقع نمی توانید بروزرسانی پایداری را برای آنها دریافت کنید. در نهایت باید مجددا گفت این نرم افزار کاملا مناسب کاربران لینوکس است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (32 مورد)
  • ITMSV
    ITMSV | ۲۳ فروردین ۱۳۹۷

    کرومیوم خیلییی سبک تر و سریعتره با یه کلیک سریع باز میشه و صفحات وب رو بدون لگ اجرا میکنه

  • امیر
    امیر | ۱۳ آذر ۱۳۹۴

    موضوع : تفاوت میان Chromium و Chrome چیست؟
    نوشته مجتبی بوالحسنی


    ممنون از توضیحاتتون....لایک

  • google_user_78
    google_user_78 | ۱۲ مرداد ۱۳۹۴

    آقایون دادشام,گفته باشم,اسم ویندوز رو با احترام ببرید!

  • محمد کاظمی
    محمد کاظمی | ۱۱ آذر ۱۳۹۳

    توی اوبونتو کرومیوم خیلی سبکه و گرافیکش عالیه...رم خیلی کمتر از ویندوز استفاده میکنه...میشه راحت فونتشو حتی به tahoma عوض کرد.که واقعا وب گردی لذتش زیاد میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی