ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک برخی از تحقیقاتش در زمینه هوش مصنوعی را در اختیار عموم می گذارد

تحقیقات در خصوص مقوله هوش مصنوعی در سال های اخیر بسیار پرطرفدار بوده و شرکت های بزرگی مانند گوگل، مایکرسافت در آزمایشگاه های بسیار پیشرفته ی خود، در حال مسابقه برای توسعه این فناوری هستند. ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ دی ۱۳۹۳ | ۱۸:۰۰

تحقیقات در خصوص مقوله هوش مصنوعی در سال های اخیر بسیار پرطرفدار بوده و شرکت های بزرگی مانند گوگل، مایکرسافت در آزمایشگاه های بسیار پیشرفته ی خود، در حال مسابقه برای توسعه این فناوری هستند.

حال آزمایشگاه فیسبوک که Al نام دارد، کدهای جدیدی برای بهینه سازی نوع خاصی از نرم افزار به نام "ماشین یادگیری" را برای استفاده، در اختیار عموم گذاشته است. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

بر اساس تحقیقات فیسبوک، با استفاده از این کدها، فرایند الگوریتم این نرم افزار تا 32 بار سریع تر از پیش انجام خواهد شد و این شرکت بهره گیری عموم از آن ها را آزاد اعلام کرده است.

این موضوع اگرچه برای گوگل یا مایکروسافت اهمیتی نخواهد داشت ولی از سوی دیگر، قادر است به اپلیکیشن های کوچک تر و یا پایگاه های داده ی برخی پروژه ها، سرعت شایان ذکری ببخشد.

این کدها برای شبکه های عصبی کانولوشن (نوعی از الگوریتم بسیار مورد استفاده در شناخت تصاویر و ویدئو ها) بسیار سودمند بوده و منابعی که فیسبوک در اختیار عموم گذاشته اجازه سرعت پیدا کردن و ارزان تر شدن فرایند مذکور را خواهند داد. بر فرض مثال اگر دسته بندی چند تصویر، در گذشته برای یک سرور 1 دلار هزینه داشت، حالا همان عملیات با هزینه ای معادل 5 سنت انجام خواهد گرفت. استارت آپی را در نظر بگیرید که می خواهد دسته ای از تصاویر و چهره ها را از میان هزاران تصویر و ویدئو شناسایی کند، استفاده از کدهای جدید برای آن ها، معنای به تحقق پیوستن رویاهایشان را خواهد داشت.

Oren Etzioni، مدیر عامل موسسه Allen که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد می گوید: «هر زمان که با پیشرفت های اینچنینی، چه از طرف گوگل یا فیسبوک رو به رو می شویم، سوال مهم اینجاست که آنها تا چه حد این تحقیقات را به جامعه دانشگاهی منتقل خواهند کرد. حال فیسبوک در حال اثبات این موضوع است که بازیکن خوبی بوده و می خواهد بخشی از این جامعه باشد.»

فیسبوک آزمایشگاه Al خود را در سال 2013 زیر نظر Yann LeCun (دانشمند کامپیوتری که در در دانشگاه نیویورک نیز تدریس می کند) تاسیس نمود و سپس بخش عمده ای از تحقیقات خود در زمینه ماشین یادگیری (machine-learning) را به شکل خصوصی ادامه داد که این امر باعث عدم استفاده جامعه علمی از تحقیقات اخیر آن ها شده بود.

در سال 2013 آقای LeCun به خبرنگار Verge گفته بود: «هدف فیسبوک تسهیل ارتباطات میان افراد بوده و برای تحقق این مهم، نیاز به داشتن نمونه ی دقیقی از آنچه مردم میخواهند داریم. برای این منظور نیز به گسترش فناوری هوش مصنوعی و سیستم های هوشمند نیاز داریم. »

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    مطلب جالبی بود مرسی

  • علی
    علی | ۱ بهمن ۱۳۹۳

    تشخیص چهرشونو باید منتشر کنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی