ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

موتورهای جستجوی ملی «پارسی جو» و «گرگر» در دهه فجر رونمایی می شوند

سال هاست که بحث ارائه موتور جستجوی ملی و بومی بر سر زبان ها افتاده و درباره راه اندازی طرح حمایت از برنامه نویسان داخلی آن، سخن به میان می آید. پیش از این نیز ...

حامد قاسمی نراقی
نوشته شده توسط حامد قاسمی نراقی | ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۱۴:۰۰

سال هاست که بحث ارائه موتور جستجوی ملی و بومی بر سر زبان ها افتاده و درباره راه اندازی طرح حمایت از برنامه نویسان داخلی آن، سخن به میان می آید.

پیش از این نیز دیجیاتو در گزارشی به روند راه اندازی و مشکلات این پروژه ملی پرداخت. 5 روز قبل هم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مصاحبه ای از افتتاح دو موتور جستجوی ملی در دهه فجر خبر داد.

به نظر می رسد اینبار خبر راه اندازی موتور جستجوی ملی در دهه فجر جدی تر از گذشته باشد، زیرا معاون وزیر ارتباطات امروز در گفت و گو با ایسنا نام دو موتور جستجوی ملی را مطرح نموده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه شوید.

«پارسی جو» که یکبار در سال 91 توسط مسئولان وقت وزارت خانه به عنوان موتور جستجوی بومی معرفی شده بود و از سال 89 در وضعیت آنلاین قرار دارد به همراه «گرگر» تا چند روز دیگر به عنوان اولین موتور جستجوهای ملی رونمایی خواهند شد.

معاون برنامه ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان سرمایه گذاری بر روی این طرح اظهار کرد: بیش از 170 میلیارد تومان برای حمایت از موتورهای جستجوی ملی بودجه پیش بینی شده که بخشی از آن تا کنون اختصاص یافته است و بخش دیگر نیز به مرور زمان به این پروژه ها تخصیص داده می شود.

برات قنبری گفت: یکی از سیاست‌ های وزارت ارتباطات در دولت فعلی حمایت از تولیدات ملی در زمینه‌ های مختلف است که در این رابطه مقرر گردیده که دو موتور جستجوی ملی همزمان با دهه فجر رونمایی شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به حمایت های دولت یازدهم از ورود بخش خصوصی به این فضا، تا به حال چندین شرکت برای راه اندازی موتور جستجوی ملی اعلام آمادگی کرده اند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سعی دارد فضا را برای فعالیت این شرکت ها محیا نماید.

معاون برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه «موتور جستجوی «پارسی جو» مدت ها قبل فعالیت خود را آغاز کرده، پس چگونه وزارت ارتباطات بر روی این پروژه تاثیر گذار بوده است؟»، توضیح داد: این پروژه جستجو از سوی دانشگاه یزد راه‌ اندازی شد و اکنون نیز آخرین خبری که درباره آن می‌ توان اشاره کرد این است که متولیان طرح مذکور به 150 سرور نیاز داشتند که در حال حاضر این تجهیزات خریداری گشته و علاوه بر آن در حوزه‌ های دیگری مانند پهنای باند، هزینه‌ های انتقال و سایر هزینه‌ های موجود، وزارت ارتباطات به حمایت از این شرکت خواهد پرداخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (49 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • مجید کفاش نیری
    مجید کفاش نیری | ۳۰ بهمن ۱۳۹۳

    سلام دوستان !
    بنده خودم به شخصه و یک نفره موتور جستجویی در حد و اندازه های بینگ رو با تلاش شبانه روزی و بدون حمایت مالی و معنوی هیچ کدوم از مسئولین راه اندازی کردم که تا سال پیش فقط خودم برای تحقیقات و ... از اون استفاده میکردم . بنابراین شد که این موتور رو به عنوان طرحی به خوارزمی ارائه بدم .
    از اونجایی که در این جشنواره افراد بسیار متخصص و مرتبط !!!! با طرح داوری میکنند ، داور طرح من اینطور طرح من رو از " منطقه 16 تهران " رد کرد :
    """ شما یک 'موتور' جستجو ارائه دادید ولی هنوز متوجه نشدید که 'موتورها' باید در رشته 'مکانیک' ارائه بشن نه 'کامپیوتر' ... """"
    این رو فقط گفتم که بدونید ، وقتی که بنده و امثال من با هاست های 1 گیگی و پهنای باند های مضخرف داشتیم از شب تا صبح روی پرژوه های پرمغز کار میکردیم افرادی (!) دنبال بدست اوردن دل مسئولین و ... بودن و الان هم از طرح های پیش پا افتادشون اینطور حمایت میشه .
    همین 'گرگر' که اینجا معرفی شد اگه یه چِکی بکنید متوجه میشید که لینک های ثبت شده داخل این به اصطلاح موتورجستجو بیشتر از یک سال قدمت دارن و هاست و دامین های حذف شده هنوز از بین صفحات این سایت پاک نشدن و با ارور 404 مواجه خواهید شد .
    در مورد سایت "سلام" هم باید بگم شاهکاره اما موتورجستجو نیست و فقط نتایج موتورهای جستجوی دیگر رو با یک نسبت مشخص و قابل تغییر گردآوری میکنه .

  • ایرانی
    ایرانی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    از زحمات همه عزیزانی که در این پروژه ملی زحمت کشیده اند تشکر میکنم برای پیشرفت در هر کاری سخت ترین کار برداشتن اولین قدم است که به لطف خدا این قدم برداشته شده است منتظر قدمهای بعدی شما هستیم .

  • ReZa
    ReZa | ۱۸ بهمن ۱۳۹۳

    دوستان این که دارن پروژه های داخلی رو مسخره می کنند به این هم توجه کنند که گوگل 15 ساله که موتور جستجو داره
    گوگل تمام فعالیت هایی رو که شما دارین انجام میدین رو لاگ میکنه و براساس اون الگوریتم هایی که داره بهتون نتایج رو نشون میده

    به نظرم بهتره یکم فقط یکم از پروژه های داخلی هم حمایت کنیم

    ولی خدا وکیلی 170 میلیارد خیلیه یعنی خیلیه

  • حجت از ارومیه
    حجت از ارومیه | ۱۶ بهمن ۱۳۹۳

    بهتر بود قبل نامگذاری یه مسابقه واسش میذاشتن تا بهترین اسم انتخاب شه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی