ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: موتورولا نکسوس 6

شاید این همکاری باید قبلاً صورت می گرفت؛ آن زمان که موتورولا عضوی از خانواده گوگل بود. اما هیچ چیز مانع پیوند عمیق بین این دو نمی شود و این ستاره دور افتاده، همچنان گوگل را ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۲:۱۵

شاید این همکاری باید قبلاً صورت می گرفت؛ آن زمان که موتورولا عضوی از خانواده گوگل بود. اما هیچ چیز مانع پیوند عمیق بین این دو نمی شود و این ستاره دور افتاده، همچنان گوگل را از نور خود بهره مند می سازد.

گوگل، موتورولا را برای نمایش نسخه جدید اندروید برگزیده تا آن را الگویی برای دیگران قرار دهد. موتورولا نیز کم کاری نکرده و جدیدترین و بهترین فناوری ها را در نکسوس 6 به کار برده است. اما آنچه که بیش از همه در این دستگاه به چشم می آید، نمایشگر بسیار بزرگ 6 اینچی آن است. به همین دلیل، در دسته فبلت ها جای می گیرد که باعث می شود کاربران خاصی را هدف بگیرد.

آیا نکسوس 6 می تواند به موفقیت نکسوس 5 دست یابد؟ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

طراحی

Nexus6-Digiato (34)

Moto X را تصور کنید که بزرگتر شده است، می شود نکسوس 6. با این تفاوت که در پشت نکسوس 6 از چوب بامبو و چرم خبری نیست و دستانتان همنشین پلاستیک خواهند شد.

گفتیم دست. فبلت جدید گوگل بسیار بزرگ است، حتی بزرگتر از آیفون 6 پلاس و گلکسی نوت 4. همین مسأله، باعث می شود که کار کردن یک دستی با دستگاه سخت باشد و تقریباً همیشه به دو دست خود نیاز داشته باشید.

Nexus6-Digiato (25)

در دست گرفتن نکسوس 6 با وجود وزن بالای 184 گرمی اش، حس خوبی دارد. پشت دستگاه حالت منحنی دارد که به ارگونومی آن کمک می کند. موتورولا تمام تلاشش را به کار گرفته تا از با کیفیت ترین متریال در بدنه این فبلت استفاده کند. دور دستگاه را نواری فلزی با برش های زیبا و خطوط منحنی پوشانده است. پشت آن نیز با پلاستیک پوشیده شده اما پلاستیکی بسیار متفاوت از آنچه تا کنون دیده ایم.

اگر بخواهیم حس پوشش پشت دستگاه را توصیف کنیم، «پوست تخم مرغ» نزدیک ترین واژه است. این پوشش، علاوه بر کیفیت ساخت خوب، ویژگی های دیگری نیز دارد. مات بودن آن کمک می کند تا اثر انگشت رویش باقی نماند. اصطکاک بالای آن نیز از سر خوردن دستگاه در دست جلوگیری می کند.

Nexus6-Digiato (21)

ضخامت نکسوس 6 از پایین به بالا افزایش می یابد و در ضخیم ترین نقطه به 10.1 میلی متر می رسد. شاید این میزان ضخامت زیاد به نظر برسد اما به دلیل حالت منحنی پشت دستگاه که باعث باریک شدن لبه ها می شوند، محسوس نیست.

Nexus6-Digiato (28)

جلوی دستگاه ساده طراحی شده است. در بالا و پایین دو اسپیکر را می بینیم. عنصر دیگر این قسمت، دوربین جلوی 2.1 مگاپیکسلی است. موتورولا از شیشه خمیده در لبه های دستگاه استفاده کرده تا ضمن افزایش ارگونومی آن، حرکت های سوایپ را نیز تسهیل کند. نکته عجیبی در طراحی جلوی نکسوس 6 وجود دارد؛ با وجود اجزای یکسان و مشابه در بالا و پایین، حاشیه های بالا و پایین نمایشگر با هم برابر نیستند.

Nexus6-Digiato (18)

در کناره سمت راست، دکمه های پاور و تنظیم صدا وجود دارند. دکمه ها در محل بسیار مناسبی قرار گرفته اند و می توان به راحتی به آن ها دسترسی داشت.

Nexus6-Digiato (20)

کناره سمت چپ خالی است و در بالا، درگاه جک 3.5 میلی متری صدا و شیار سیم کارت نانو وجود دارد. در این قسمت، نوار های مربوط به آنتن را نیز که در بدنه جاسازی شده، می بینیم. اما آنچه ها توجه ما را جلب می کند، منحی زیبا و خط برش ظریف نوار فلزی در این قسمت است.

Nexus6-Digiato (1)

موتورولا و گوگل حسابی پشت دستگاه را شلوغ کرده اند. پایین پایین، یک میکروفون قرار دارد. لوگوی nexus فضای زیادی را به خود اختصاص داده و کمی بالاتر، موتورولا لوگوی خود را در دایره ای فرورفته حک کرده است. بالاتر از آن، دوربین 13 مگاپیکسلی به همراه دو فلش است. این دو فلش، به زیبایی درون قاب دایره ای دور دوربین قرار گرفته اند.

ما ابتدا از وجود تنها یک میکروفون در چنین تلفن هوشمند رده بالایی تعجب کردیم اما با کمی دقت، متوجه شدیم که میکروفون دیگری نیز با ظرافت زیادی در همان قاب دایره ای دور دوربین قرار گرفته است؛ یک حفره بسیار کوچک. یک مشخصه دیگر نکسوس 6، ضد آب بودن آن است. البته برخلاف موبایل های سونی، گواهینامه های آنچنانی ندارد و فقط کمی در مقابل آب مقاوم است.

Nexus6-Digiato (8)

نکسوس 6 از نظر کیفیت ساخت امتیاز بالایی می گیرد. طراحی آن نیز زیبایی های خودش را دارد ولی ما فکر می کنیم بیشتر خاص است تا زیبا. با این حال، اندازه بزرگ آن ممکن است مشکل ساز باشد. کار کردن با دستگاه حتماً نیاز به دو دست یا یک دست خیلی بزرگ دارد. نکسوس 6 جیب های عمیقی را طلب می کند و اگر به فکر خرید آن هستید، بهتر است ابتدا به فکر خرید لباسی با جیب های مناسب باشید!

نمایشگر

Nexus6-Digiato (24)

نکسوس 6 نمایشگری 6 اینچی با رزولوشن فوق العاده 1440x2560 دارد. موتورولا در نمایشگر این فبلت، از پنل AMOLED استفاده کرده تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، کیفیت تصویر را نیز تضمین کند. از آنجا که خود موتورولا از تولیدکنندگان پنل های AMOLED است، تغییراتی را در نمایشگر نکسوس 6 اعمال کرده تا رنگ ها طبیعی تر و بدون اشباع رنگ سامسونگی نمایش داده شوند.

Nexus6-Digiato (29)

چشم از دیدن نمایشگر نکسوس 6 سیر نمی شود. رزولوشن بالای صفحه نمایش، جزئیات و شفافیت بی نظیری را ارائه می کند و رنگ ها ضمن پویایی، به واقعیت نزدیک هستند. کنتراست نمایشگر نیز همانطور که از پنل AMOLED انتظار می رود، بالاست و رنگ مشکی با خلوص و عمق زیادی نشان داده می شود به طوری که گاهی اوقات نمی توان مرز بین نمایشگر و بدنه آن را تشخیص داد.

Nexus6-Digiato (27)

اما این نمایشگر مشکلاتی نیز دارد. نقطه قوت نمایشگر نکسوس 6، حالا به ضعفش تبدیل شده. پنل های AMOLED در مقابل نور خورشید بسیار ضعیف عمل می کنند و تقریباً نمی توانید زیر نور مستقیم آفتاب با نکسوس 6 کار کنید. پوشش گوریلا گلس 3 نیز کاری از پیش نمی برد. براق بودن آن، بازتاب نور از نمایشگر را به شکل فجیعی افزایش می دهد. به نظر ما، پنل OLED می توانست هم انتظار گوگل و هم انتظار کاربران را برآورده کند تا هم کیفیت و رنگ مورد نظر به دست آید و هم مشکل خوانایی زیر نور خورشید وجود نداشته باشد.

نمایشگر نکسوس 6 فوق العاده است، تا زمانی که زیر نور آفتاب نباشد.

نرم افزار

Nexus6-Digiato (15)

اندروید 5 در نکسوس 6 خانه دارد و گوگل برای کسب بهترین تجربه از اندروید، این دستگاه را پیشنهاد کرده است. اندروید خالص بسیار متفاوت از نسخه های دستکاری شده آن توسط شرکت های دیگر است و می تواند نظر کاربر را نسبت به اندروید عوض کند. این مسأله در اندروید 5 محسوس تر است. گوگل تغییراتی بنیادی در هسته اندروید داده و سیستم ART را جایگزین Dalvik نموده تا بازدهی و هماهنگی سخت افزار و نرم افزار افزایش یابد و مصرف باتری بهینه شود.

1

علاوه بر این، طراحی نیز به طور کامل دستخوش تغییراتی شده که گوگل آن را «طراحی متریال - Material Design» می نامد. در این طراحی، اندروید رنگ و بویی مینیمال گرفته و بسیار ساده تر از قبل شده است. گوگل سعی دارد رابط کاربری کل پلتفرم خود را به این سمت ببرد و تأکید زیادی هم دارد که این طراحی، تخت نیست. آن ها لایه لایه شدن محیط کاربری را نشانه این گفته خود می دانند و می گویند در طراحی متریال، شما با کارت ها و لایه ها سر و کار دارید.

2

از دیگر تغییرات ظاهری اندروید 5، آیکن ها و انیمیشن های آن هستند. طراحی آیکن ها بهبود یافته و فضای کمتری اشغال می کنند. فولدر ها دایره ای و کارت ها، دارای گوشه هایی گرد هستند. انیمیشن ها نیز پویاتر شده اند و فضایی زنده و پر تحرک در اندروید به وجود آورده اند.

3

محیط کاربری اندروید 5 خالص زیباست و کار کردن با آن لذت بخش است. سادگی آن، این لذت را دو چندان می کند. منوهای خلوت لالی پاپ حرف می زنند و شما را هدایت می کنند. مشکلی که به نسخه های قبلی اندروید می گرفتند، پیچیدگی آن بود که در این نسخه، تا حد زیادی برطرف شده است.

کارت ها نقش پر رنگی در اندروید دارند و در منوی مالتی تسکینگ و Google Now خودشان را بیشتر نشان می دهند. گوگل روی نوتیفیکیشن ها نیز کار کرده تا آن ها را به بهترین شکل به اطلاع ما برساند.

4

نوار نوتیفیکیشن طی دو مرحله باز می شود؛ در مرحله اول فقط نوتیفکیشن ها را خواهید دید و با یک کشش دیگر به سمت پایین، میانبرها نمایان خواهند شد. در بالای نوتیفیکیشن ها امکان دسترسی سریع به تنظیمات و انتخاب پروفایل وجود دارد.

5

پروفایل ها یکی دیگر از ویژگی های نوین اندروید 5 هستند. می تواند چند کاربر و همچنین کاربر مهمان را برای دستگاه تعریف نمود. هر پروفایل اپلیکیشن ها و اکانت گوگل خودش را دارد و می توان سریع بین پروفایل ها جا به جا شد.

6

کیبورد جدید اندروید فوق العاده است. ظاهر کیبورد زیباست و کار کردن با آن ساده است. فضای مناسبی بین حروف قرار دارد که امکان تایپ با سرعت بالا را فراهم می کند. علاوه بر این، دقت این کیبورد بسیار بالاست. کیبورد جدید گوگل از سوایپ و شکلک های emoji نیز پشتیبانی می کند.

این، چیزی است که اندروید باید مدت ها پیش به آن می رسید. ما اندروید 5 را دوست می داریم. اما اگر بخواهیم صرفاً در مورد اندروید 5 روی نکسوس 6 صحبت کنیم، کمی هم ایراد از آن می گیریم. از آنجا که نمایشگر این فلبت بسیار بزرگ است، نیازمند تدابیر نرم افزاری ویژه ای بود تا از قابلیت هایی خاص، متناسب با اندازه نمایشگرش و فضایی که در اختیار کاربر می گذارد بهره ببرد. همچنین گوگل می توانست امکاناتی برای کار کردن یک دستی با دستگاه را فراهم می کرد. رقبایی مانند گلکسی نوت 4، از قابلیت هایی نرم افزاری ویژه ای مثل کیبورد شناور، شماره گیر مخصوص برای کار با یک دست و ... بهره می برند.

چند رسانه ای

7

از آن جا که نکسوس 6 از اندروید خالص و اپلیکیشن های اصلی گوگل بهره می برد، در قسمت چند رسانه ای نیز فقط خود گوگل حضور دارد و هیچ شخصی سازی ای برای اپلیکیشن گالری، موسیقی یا ویدئو صورت نگرفته است.

تصاویر و ویدئوهای شما در اپلیکیشن Photos قابل دسترسی خواهند بود. تصاویر به صورت مربع های درشت و با چینشی ساده نمایش داده می شوند. خوبی این اپلیکیشن، بارگذاری سریع تصاویر و اسکرول روان در گالری است و مانند اپلیکیشن Album سونی، تأخیر و لگ ندارد. یک ویرایشگر عکس هم برای اندروید 5 طراحی شده که امکانات فراوانی را در اختیار شما می گذارد. به طور خلاصه، همه امکانات اپلیکیشن های برتر ویرایش عکس مثل روتوش، تغییر فوکوس، انواع فیلترها، تنظیم نور و ... را یک جا جمع کنید تا ویرایشگر عکس اندروید 5 به دست آید.

8
فیلم The Fault in Our Stars

تماشای فیلم با نکسوس 6 واقعاً لذت بخش است. نمایشگر بزرگ و بسیار با کیفیت، اسپیکرهای استریو و صدای با عمق، تجربه ای فوق العاده برای شما رقم می زنند و نکسوس 6 را به یک سینمای همراه تبدیل می کنند. البته نباید چندان روی اپلیکیشن پیشفرض پخش ویدئو حساب باز کنید چرا که فاقد امکانات است و در پخش ویدئوها لگ می زند.

9

اپلیکیشن پخش موسیقی، Play Music است. نسخه جدیدی این اپلیکیشن از همان تم نارنجی رنگ قبلی بهره می برد و با طراحی جدید اندروید، خودش را هماهنگ کرده است. با این وجود، هیچ گونه تنظیماتی ندارد.

ما برای آزمودن قدرت و کیفیت اسپیکرهای نکسوس 6، قطعه A Real Hero از موسیقی متن فیلم Drive را پخش کردیم. نتیجه شگفت انگیز بود. اسپیکرهای استریو، صدایی بلند و با کیفیت، شفاف و با عمق تولید می کنند و توانستند رضایت ما را کاملاً جلب کنند.

دوربین

Nexus6-Digiato (26)

دوربین نکسوس 6 یکی از بهترین قسمت های آن است. دوربین 13 مگاپیکسلی این فبلت، کیفیت بسیار خوبی دارد و یکی از بهترین دوربین هایی است که اخیراً دیده ایم. تصاویر ثبت شده شفاف و شارپ، پویا و با طراوت و با جزئیات هستند. این نشان از دقت و عملکرد خوب مهندسان گوگل در بهینه سازی اپلیکیشن دوربین دارد. دوربین جلوی این فبلت، 2.1 مگاپیکسلی است که آن هم کیفیت خوبی دارد.

10

دوربین جلو قادر به فیلم برداری 1080p و دوربین پشتی قادر به فیلم برداری با کیفیت 2160p یا 4K است. نکسوس 6 در زمینه فیلم برداری نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می دهد.

11

رابط کاربری اپلیکیشن دوربین واقعا خوب طراحی شده و دسترسی به امکانات آن به راحت ترین شکل ممکن فراهم شده است. امکانات مختلفی در اپلیکیشن دوربین نکسوس 6 وجود دارد و می توانید با آن تصاویر 360 درجه Photo Sphere، پانوراما و ... تهیه کنید. اما تنظیمات آن محدود هستند. تنظیمات به تنظیم Exposure، HDR و روزولوشن تصاویر محدود می شوند.

عملکرد دوربین در نور کم و محیط های بسته هم قابل تحسین است؛ هم در حالت عادی و هم با فلش. این امر به لطف پردازش تصویر خوب و فلش دوگانه آن که در قابی دایره ای دور دوربین جا خوش کرده امکان پذیر شده است. این قاب دایره ای، از متمرکز شدن نور فلش ها جلوگیری می کند تا باعث پخش شدن نور شود و تصاویر بهتری برای شما به ارمغان آورد. تصاویری که در نور کم یا با فلش گرفته شده اند، عاری از نویز هستند و جزئیات آن ها در سطح مطلوبی قرار دارد.

سخت افزار

Nexus6-Digiato (33)

قلپ تپنده نکسوس 6، چیپ اسنپدراگون 805 است که از 4 هسته پردازشی Krait 450 با فرکانس 2.7 گیگاهرتز بهره می برد. نمی دانیم موتورولا با آگاهی این چیپ را انتخاب کرده یا بر حسب اتفاق بوده اما به نظر می رسد در حال حاضر، بهترین انتخاب ممکن باشد. زیرا همانطور که اطلاع دارید، چیپ های اسنپدراگون 810 با مشکلاتی از جمله داغی بیش از حد دست و پنجه نرم می کنند و انسپدراگون 805، مطمئن ترین انتخاب فعلی محسوب می شود.

12

این مجموعه سخت افزاری با 3 گیگابایت رم و پردازشگر گرافیکی آدرنو 420 نوید عملکردی شگفت انگیز را می دهد. نتایج بنچمارک ها نیز صحت این گفته را تأیید می کنند. نکسوس 6 موفق شد امتیاز 51420 را در آنتوتو کسب کند و بالاترین جایگاه را به خود اختصاص دهد؛ حتی بالاتر از گلکسی نوت 4 که پیش از این پرچم را در اختیار داشت. در بنچمارک Basemark OS II نیز امتیاز بالای 1264 حاصل شد.

در عمل، نیز شاهد کارکردی روان و کم نقص هستیم. بازی های سنگین و ویدئوهای با رزولوشن بالا بدون مشکل اجرا می شوند. اما مشکلات کوچکی نیز در کارکرد دستگاه وجود دارند که به بخش نرم افزار مربوط هستند و امیدواریم با به روز رسانی های بعدی اندروید، برطرف شوند. گاهی تأخیر کوچکی در اجرای اپلیکیشن ها وجود دارد. این تأخیر در اجرای اپلیکیشن دوربین به اوج می رسد که از چنین سخت افزاری بعید است. به هنگام پخش موسیقی نیز با چرخش صفحه، آهنگ قطع و وصل می شود.

نکسوس 6 همچنین از NFC بهره می برد و در دو نسخه 32 و 64 گیگابایتی (بدون امکان افزایش حافظه) عرضه شده است.

قابلیت های تلفنی

Nexus6-Digiato (2)

همانطور که در ابتدا گفتیم، موتورولا در نکسوس 6 کم نگذاشته و آن را به آخرین فناوری ها مجهز کرده است. این فبلت از شبکه مخابراتی نسل چهارم بهره می برد. گوگل هم با بهبود اندروید در نسخه 5، به کمک موتورولا شتافته است. امکان مدیریت دیتا در این نسخه از اندروید بهبود یافته؛ مثلا اگر بسته اینترنت خریداری کنید، میزان مصرف شما در نوار نوتیفیکیشن نمایش داده می شود و در صورت مصرف زیاد یا نزدیک شدن به زمان انقضای آن، به شما هشدار می دهد. مانند نسخه های قبلی اندروید، می توان مصرف دیتای هر اپلیکیشن را در تنظیمات مشاهده کرد.

13

اپلیکیشن تلفن بهبودهای بسیاری را به خود دیده و به لطف رابط کاربری جدید در طراحی متریال، کار کردن با آن ساده و لذت بخش شده است. شماره گیر به صورت یک آیکن طراحی شده و دیگر در تمام قسمت های اپلیکیشن تلفن جلوی چشم شما نیست. هر موقع به آن نیاز داشته باشید، کافیست آیکن آبی رنگ آن را لمس کنید تا شماره گیر ظاهر شود. تماس های اخیر و دفترچه تلفن نیز هر کدام از یک تب جداگانه قابل دسترس هستند.

اسپیکرهای نکسوس 6 در اینجا هم حسابی خودنمایی می کنند. صدای رد و بدل شده حین مکالمه شفاف و بلند است. توصیه ما این است که صدای اسپیکرها را حین تماس تا انتها زیاد نکنید چون هم ممکن است صدای زیادشان اذیتتان کند و هم این که دیگران مکالمه تان را بشوند.

باتری

Nexus6-Digiato (30)

نکسوس 6 به یک باتری 3220 میلی آمپری مجهز شده است. این ظرفیت اگرچه عموماً ظرفیت بالایی به شمار می رود، اما برای چنین فبلت قدرتمندی که نمایشگر بزرگی نیز دارد، یک باتری معمولی محسوب می شود. این فبلت می تواند با استفاده سبک، حدود 2 روز شما را همراهی کند. با استفاده سنگین تر، این میزان به 1 روز کاهش می یابد.

14

همیشه اپلیکیشن های مدیریت باتری یکی از راهکارهای ذخیره انرژی بیشتر بوده اند اما گوگل بالاخره قابلیت Battery saver را به صورت پیش فرض در اندروید 5 قرار داده است تا شما را از نصب اپلیکیشن های جداگانه بی نیاز کند. با فعال کردن این حالت، نوار نوتیفیکیشن و دکمه های نرم افزاری به رنگ نارنجی در می آید، نور نمایشگر کاهش می یابد، ویبره و وای فای غیر فعال می شوند و فعالیت اپلیکیشن هایی که در حالت آماده باش هستند، متوقف می گردد.

جمع بندی

Nexus6-Digiato (31)

نکسوس 6 یک پرچمدار واقعی به تمام معناست. کیفیت ساخت بالا در کنار بهترین سخت افزارها و اندروید ناب، تجربه ای عالی را برایتان رقم می زنند. دوربین این فبلت یکی از نقاط قوت آن است و می توانید تصاویر بسیار با کیفیت و زیبایی را با آن ثبت کنید. اما اندازه نکسوس 6 بسیار بزرگ است و اگر به فکر خرید آن هستید، باید راه حلی جدی برای این مسأله داشته باشید.

موتورولا نکسوس 6 در رنگ های سفید ابری و آبی نیمه شب (Midnight Blue) عرضه شده و با قیمت 2 میلیون و 890 هزار تومان به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (50 مورد)
  • mohammad
    mohammad | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴

    دیجیاتو عااااااااالی بود خیلی خوب توضیح دادین مث یه پدر دلسوز همممممه چیو نوشتین

  • li_lor_
    li_lor_ | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    امروز در فروشگاه قیمت کردم 597 یورو که نسبت اپل 6 75 یورو ارزونتر است باهاش کار کردم سریع سایت گویا رو باز کرد وتصویر فوقالعاده است

  • ali
    ali | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳

    با اين اندازه و با اين وزن - سايزش به جيب ما نميخوره همون نكسوس 5 رو نگه ميداريم - گوگل هم خوبه وقت طراحي گوشي به اين مسايل توجه كنه - خوب با اين درد سر طرف ميره تبلت ميخره - چه كاريه بايد بري يه جيب يدكي برا اين گوشي بدوزي - تماسم بخواي بگيري مثل سيني ميمونه كه چسبوندي به گوشت

  • Amir
    Amir | ۱۴ اسفند ۱۳۹۳

    سلام ببخشید اینو اینجا میذارم دوستان چند روزی هست که همه ی مرورگرهای من بعد از 24 ساعت تمامی هیستوری ( تاریخچه ) رو بصورت خودکار پاک میکنه... خواهشمندم که اگه راهی هست بگید تا من لغوش کنم چون برام خیلی مهمه .. ممنون

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی