ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا مایکروسافت با ویندوز 10 جایگاهش را میان پی سی گیمرها باز خواهد کرد؟

چند ماه پیش از مراسم مرتبط با ویندوز 10 که ماه گذشته برگزار شد، فیل اسپنسر، مدیر بخش اکس باکس مایکروسافت از اهمیت بیشتر پی سی گیمینگ سخن گفت. با پیشرفت روزافزون استیم و والو ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۳:۰۰

چند ماه پیش از مراسم مرتبط با ویندوز 10 که ماه گذشته برگزار شد، فیل اسپنسر، مدیر بخش اکس باکس مایکروسافت از اهمیت بیشتر پی سی گیمینگ سخن گفت. با پیشرفت روزافزون استیم و والو روی این پلتفرم محبوب، حالا مایکروسافت خود را بازنده این بازار می دید، بازاری که زمانی متولی آن بود و امروز تنها به یک بستر تبدیل شده.

با روی کار آمدن سیستم عامل استیم، پی سی گیمینگ مفهوم دیگری پیدا می کرد. شاید تا به حال توجه کرده باشید که می گویند این بازی برای پی سی منتشر می شود، اما منظور دقیق از پی سی همیشه ویندوز بوده، و نه لینوکس و مک. این تصور به مرور زمان ایجاد شده بود که پی سی گیمینگ یعنی ویندوز گیمینگ و برعکس.

و حالا غول بزرگی به نام والو سر و کله اش پیدا شده تا همه معادلات را به هم بریزد. عدم حضور رقیبی سرسخت سبب شد که مایکروسافت بالمر فکر کند، ویندوز به خودی خود برای گیمرها جذابیت دارد و لزومی به ایجاد تغییرات و توسعه بیشتر نیست. Game for Windows Live به کار خود پایان داد و ردموندی ها کم کم آماده بستن بار و بندیل خود شدند که یک باره فیل اسپنسر روی کار آمد.

فیل اسپنسر

فیل اسپنسر

زمان آن رسیده که ما در مورد گیمینگ روی ویندوز صحبت کنیم.

آیا مایکروسافت دوباره می تواند جایگاه اش را باز پس گیرد و این بار با همیاری استیم و والو، پی سی گیمینگ را در روزهای اوج اش ببینیم؟ مشخص نیست، مایکروسافتی که نادلا آن را می سازد بسیار متفاوت و امیدوار کننده است اما اینکه چقدر بازدهی داشته باشد اهمیت بسیاری دارد.

حرکت آهسته اما پیوسته به سوی جماعتی که بازی های ویدیویی را بسیار جدی تر از یک سرگرمی ساده می پندارند و در تک تک لحظات زندگی شان این احساس نهفته است می تواند گنجی ارزشمند برای مایکروسافتی باشد که سخت در تلاش است تا زندگی مان را تبدیل به زمین بازی کند.

پاتریک مورهد از وبسایت Forbes در مقاله ای کامل که پیرامون این مسئله نوشته به تمامی فعالیت های اخیر مایکروسافت اشاره کرده. در ادامه این مطلب را مطالعه خواهید کرد.

HERO - 0114_OutWindows_tv19_011815

ماه گذشته، پس از شرکت در مراسم ویندوز 10 مایکروسافت در ردموند، اندکی در مورد ویندوز 10 برای مصرف کنندگان و شرکت ها نوشتم که بیشتر پیرامون سرفس هاب و هولولنز بود. حالا زمان آن رسیده که در مورد گیمرها صحبت کنم. تا به امروز، مایکروسافت درگیر کشمکش هایی در سطح بالای مدیریتی پیرامون نبرد بی پایان پی سی و کنسول های بازی اکس باکس بوده.

مایکروسافت بهترین ها را برای هر دو دنیای گیمینگ [پی سی و اکس باکس] می خواهد و امیدوار است تا بر اساس موفقیت پلتفرم اکس باکس این کار را انجام دهد. مایکروسافت می خواهد چند مورد اصلی کنسول گیمینگ را به ویندوز 10 بیاورد.

مایکروسافت بیش از دو دهه تجربه در پی سی گیمینگ دارد، بازه زمانی که حتی از عرضه شدن اولین پلی استیشن سونی هم پیشی می گیرد. به هر حال، مایکروسافت در حال ترکیب بعضی از ویژگی های جدید پی سی مثل دایرکت اکس 12 -که سبب می شود پی سی در زمینه کارایی و قدرت جان دوباره ای بگیرد- با دیگر دستگاه ها هم هست. در همین حال می دانیم که حالا دستگاه های بیشتری به صورت متحد، ویندوز 10 را اجرا می کنند.

بنابراین سوال بزرگ اینجاست: آیا ویندوز 10 پی سی گیمرها را از آن خود خواهد کرد؟

پیشینه قوی گیمینگ مایکروسافت

Xbox-Windows-10

موفقیت اکس باکس و مایکروسافت طی سال های گذشته که با اولین اکس باکس شروع شد و به اکس باکس وان رسید را نمی توان انکار کرد. البته، گیمینگ مایکروسافت بسیار ریشه دار تر از سال 2001، زمانی که اولین اکس باکس به بازار آمد، است.

ریشه های مایکروسافت در زمینه بازی های ویدیویی به دوران MS-DOS باز می گردد، زمانی که تمام تمرکز مایکروسافت روی ویندوز و پی سی بود. همینگونه ادامه یافت تا کار روی اکس باکس آغاز شد.

اگرچه دیر به بازار کنسولی قدم گذاشتند، اما مایکروسافت بیش از یک دهه روی پی سی گیمینگ قدمت داشت. در حقیقت، به لطف مایکروسافت و ویندوز، دهه 90 میلادی بعضی از بهترین های پی سی را به خود دید و پی سی گیمینگ پیشرفت فوق العاده ای داشت.

ولفنشتاین، Doom و Quake را به یاد می آورید؟ به همان اندازه که زمان صرف انجام شان کردم به یاد می آورم شان. به خاطر بازی های ویدیویی روی ویندوز، حالا کمپانی هایی داریم که ده ها میلیارد دلار می ارزند و ده ها هزار نفر را به استخدام در می آورند.

بر اساس آمار آخری که اینتل منتشر کرده، بازار پی سی گیمینگ 711 میلیون کاربر دارد، جمعیتی که از کاربران معمولی گرفته تا حرفه ای ها را شامل می شود.

دایرکت اکس 12 عملکرد و بازدهی بیشتر را به پی سی می آورد

xbox-windows10-hero (1)-970-80

بسیاری در صنعت بازی های ویدیویی (و من) احساس می کردند که مایکروسافت، DirectX API را طی 5 سال گذشته رها کرده تا اینکه AMD با API مخصوص خود به نام Mantle و والو با SteamOS به پی سی گیمینگ اهمیتی دوباره دادند.

در بسیاری جهات، نرم افزار OpenGL از Khoronos هم حتی توانست در زمینه ویژگی های متنوع، دایرکت اکس را پشت سر بگذارد و تبدیل به رابط برنامه نویسی نرم افزار (API) جذاب تری شود.

مایکروسافت جدیدترین API گرافیکی اش، دایرکت اکس 12 را با ویندوز 10 تنها به این علت عرضه می کند که آن ها اعلام کردند ویندوز 10 برای کاربران ویندوز 8 و ویندوز 7 طی یک سال اول به صورت رایگان آپدیت خواهد شد.

به این صورت، مایکروسافت چندان نگران پشتیبانی قبلی سیستم عامل از دایرکت اکس 12 نیست و همینطور تلاش می کنند کاربران ویندوز 7 را به سادگی به ویندوز 10 بیاورند. همچنین، این مسئله توانسته ویندوز 10 را برای بازی سازان جذاب تر سازد و آن ها را به استفاده از دایرکت اکس 12 برای بازی های شان ترغیب کند.

دایرکت اکس 12 اهمیت دارد چرا که بسیاری از قابلیت های سطح پایین تر نسبت به منتل AMD در اختیار می گیرد و آن ها را برای واحد پردازنده گرافیکی در دسترس ویندوزهایی که از روی ARM، انویدیا و کوالکام اجرا می شوند قرار می دهد.

دایرکت اکس 12، همانند منتل AMD، وندور واحد پردازش گرافیکی نیست اما هنوز هم می تواند مزایای بسیاری را به پلتفرم آورد. به این معنا که کاربران می توانند کارایی بیشتری از GPU خود در حالی که CPU هم موثرتر فعالیت می کند، انتظار داشته باشند؛ در برخی موارد هم حتی میزان مصرف کلی سیستم کاهش پیدا می کند.

یک پارچگی اپلیکیشن اکس باکس

windows_10_large_logo-600x287

مدتی قبل در مراسم ردموند، دیدم مایکروسافت اپلیکیشن اکس باکس را که داخل ویندوز 10 گنجانده شده را نمایش داد، اپلیکیشنی که قابلیت های اکس باکس لایو را به پلتفرم های ویندوزی می آورد.

این اپ به گونه ای طراحی شده که تجربه اکس باکس را به پی سی می آورد. در همین حال پی سی های دارای ویندوز 10 می توانند بازی های اکس باکسی را روی خود استریم کنند. مایکروسافت همچنین از مالتی پلیر بین پلتفرمی هم پرده برداشت، یعنی اینکه شما می توانید روی نوت بوک خود، همان بازی که روی اکس باکس اجرا می شود را بدون هیچ تفاوتی انجام دهید و حتی در یک لابی با یکدیگر باشید.

پیش از این بارها تلاش شده بود تا این تجربه صورت پذیرد اما تقریبا هر بار، اضافه شدن این ویژگی به دلایلی مانند تفاوت در ساختار گیم پلی یا مزیتی که پی سی گیمرها به سبب داشتن موس و کیبورد به دست می آوردند منتفی شد. در نهایت، این قابلیت در بازی های معمولی تر امکان پذیر است اما در مورد بازی های شوتر اول شخص یا استراتژی ها امکان پذیر نیست.

مایکروسافت بسیاری از قابلیت های به اشتراک گذاری و ضبط تصاویر و ویدئو را هم درون اپلیکیشن اکس باکس برای ویندوز 10 قرار می دهد. نه تنها این مسئله سبب می شود کارایی ویندوز برای گیمرها بالاتر رود، بلکه با ایجاد ریشه درون اکس باکس لایو، مخاطبین بیشتری را به خرید این کنسول راغب کند.

مایکروسافت با فروشگاه قدرتمندی که برای اکس باکس ساخته می تواند به رقابت بازگردد. تصور کنید آنچه که امروز والو در دست گرفته و به قدرت رسانده به یک باره از آن مایکروسافت شود. پی سی گیمرها دیگر تمایل کمتری به خرید بازی های فیزیکی دارند و محتوای شان را از فروشگاه هایی چون استیم تامین می کنند.

بر اساس اطلاعاتی که والو منتشر کرده، پلتفرم استیم بیش از 3700 بازی و 100 میلیون کاربر فعال دارد، که تقریبا 3 برابر بازار اکس باکس لایو مایکروسافت است.

آیا پی سی حکم برگ برنده اکس باکس خواهد بود؟

windows10-crossplay-970-80

در همایش اخیر مربوط به ویندوز 10 که من در آن حضور داشتم، مایکروسافت اندکی در مورد همکاری اکس باکس با پی سی و استریم بازی های کنسول اش روی کامپیوتر سخن گفت. این بدان معناست که می توانید کنترلر اکس باکس خود را به تبلت، لپ تاپ و یا پی سی دسکتاپ خود متصل کرده و بازی های اکس باکس وان را انجام دهید.

به نظر من این ایده بسیاری بزرگی است، مثل Shield انویدیا. اما وقتی که به علت خرید اکس باکس فکر می کنید، این ایده چندان هم هوشمندانه نیست. مردم اکس باکس می خرند تا روی تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ بازی کنند، بنابراین شاید عده زیادی تمایل نداشته باشند روی صفحه نمایش 15 اینچی نوت بوک یا نمایشگر 12 اینچی تبلت خود به بازی بپردازند. مگر اینکه تلویزیون در دسترس نباشد یا توسط دیگران اشغال شده باشد.

یک پتانسیل منفی دیگر هم در مورد این مدل استفاده وجود دارد. اغلب بازی های اکس باکس بین رزولوشن 720p و 1080p ساخته می شوند در حالی که اغلب بازی های پی سی رزولوشنی بین 1080p و 4K دارند. خیلی جالب است که ببینیم مایکروسافت چگونه رزولوشن بازی هایش را روی پی سی تنظیم می کند.

آن ها قطعا تکنولوژی لازم برای انجام این کار را دارند. حالا تصور کنید این رابطه دو طرفه شود و بازی های پی سی هم روی اکس باکس اجرا شود. با این دیدگاه، مایکروسافت می تواند رقبایش را از دور خارج کند، اللخصوص والو با سیستم عامل استیم و دیگران در فضای اتاق نشیمن.

قابل اشاره است که ایجاد این ارتباطات ویندوز 10 را قدرتمندتر و متصل تر از گذشته می کند و می تواند مردم بیشتری را مجاب به خرید اکس باکس کند به جای اینکه به سمت پلی استیشن 4 یا استیم باکس هدایت شوند.

در هر صورت، قابلیت استریم بازی ها روی پی سی ویژگی ارزشمندی است و ارزشمندتر خواهد شد اگر تلویزیونی در دسترس نباشد. اما مایکروسافت می تواند کارهایی کند که به تجربه بسیار بهتری تبدیل شود.

یک رابط کاربری پی سی گیمر پسند

Windows10XboxOne

بسیاری از کاربران مایکروسافت همچنان به ویندوز 7 چسبیده اند و بسیاری از آن ها پی سی گیمر هستند. ساده است، ویندوز 8 و ویندوز 8.1 با پی سی گیمرها چندان مهربان نبودند و لزوما هم محیطی که برای توسعه بازی لازم بود را در اختیار توسعه دهندگان قرار نمی داد.

حالا که ویندوز 10 قرار است علاوه بر اضافه کردن ویژگی های مثبت بسیار، بیشتر شبیه ویندوز 7 باشد، مایکروسافت می خواهد جمعیت زیادی را به ورژن جدید ویندوزش بیاورد. در نتیجه، ویندوز 10 با کاربران رابطه بهتری برقرار خواهد کرد و گیمرها خوشحال تر خواهند شد. مایکروسافت نباید قدرت و نظر پی سی گیمرها را دست کم بگیرد و اگر بخواهند واقعا سنگ تمام بگذارند، باید استریم پی سی به اکس باکس را هم انجام شدنی کنند.

جمع بندی...

xbox-one-to-pc-streaming-pc

ویندوز 10 بزرگ ترین عرضه چند سال اخیر برای پی سی گیمرها خواهد بود. ویندوز 7 با دایرکت اکس 11، آپدیت عظیمی بود اما دایرکت اکس 12 برای صنعت پی سی گیمینگ بسیار مهم تر خواهد بود.

همچنین، ویندوز 10 تمرکز بسیار بیشتری نسبت به ورژن های قبلی ویندوز روی گیمینگ دارد و با اکس باکس ارتباط برقرار می کند و استریم بازی ها را امکان پذیر می کند.

واضح است که مایکروسافت می خواهد ویندوز 10 یک آپدیت بزرگ برای تمام کاربران اش باشد و به نظر نمی رسد که پی سی گیمرها این بار فراموش شوند. مایکروسافت واقعا می خواهد با ویندوز 10 بین پی سی گیمرها برنده باشد و آن ها را خوشحال کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (21 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • mahdi
    mahdi | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    بچه لطفا به این صفحه برید و از زبان فارسی در کنسول مایکروسافت پشتیبانی کنید
    https://windows.uservoice.com/forums/265757-windows-feature-suggestions/suggestions/7052115-support-unicode-character-in-cmd-exe-windows-cons

  • مرتضی توسلی
    مرتضی توسلی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    اگه بد بود مایکروسافت و کنونیکال دنبال این روش نمی رفتند!!!
    ***
    فیل اسپنسر بخاطر تجربه اش به استدیو سرگرمی و ایکس باکس مایکروسافت جان دوباره بخشد و چشم انداز روشنی را برای گیم درنظر گرفته است!!!
    ...
    من شدیدا به فیل علاقه من شده ام!!!
    ...
    نادلا یک فرد شبیه خودش را به میدان آورده است!!!

  • رضا
    رضا | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

    HBO یه پشت صحنه از game of thrones پخش کرده توصیه میکنم ببینید. همه جا پر آیمک و مک بوکه. دست خیلی از عوامل آیپده. ارتباطات بینشون با فیس تایم هست. کلن نشون میده حرفه ای ها از چی استفاده میکنند.

    • mohammad
      mohammad | ۲۳ بهمن ۱۳۹۳

      چند روز پیش دیدمش، فقط به عشق جان اسنو که البته خبری از داداشمون نبود...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی