ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی نزدیک به اپلیکیشن های مایکروسافت برای اپل واچ

با اینکه مایکروسافت ساعت هوشمند مخصوص به خود را دارد، اما این امر به معنای کناره گیری این شرکت از رقابت اپلیکیشن سازی برای ساعت های هوشمند نیست. این غول نرم افزاری چند سالی است که ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۱۹:۳۰

با اینکه مایکروسافت ساعت هوشمند مخصوص به خود را دارد، اما این امر به معنای کناره گیری این شرکت از رقابت اپلیکیشن سازی برای ساعت های هوشمند نیست. این غول نرم افزاری چند سالی است که با عرضه اپلیکیشن هایش برای اندروید و iOS، به منظور بازگشت به جایگاه خود در بازار نرم افزاری تلاش می کند و پشتیبانی آن از اپل واچ نیز در همین راستا است.

در حالی که هنوز بحث و جدل رسانه ای در مورد کاربردی بودن اپل واچ فروکش نکرده، مایکروسافت اقدام به معرفی و عرضه اپلیکیشن های خود برای این پوشیدنی جدید نموده است. در حال حاضر چهار اپلیکیشن پاورپوینت، وان‌درایو، وان‌نوت و اسکایپ برای اپل واچ عرضه شده اند که از لحاظ کیفیت و کاربرد با هم تفاوت هایی دارند.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم اپلیکیشن های مایکروسافت در اپل واچ چگونه ظاهر شده اند. 

OneDrive

microsoftonapplewatch8_1020.0

اپلیکیشن وان‌درایو در iOS دقیقا همان چیزی است که انتظارش را دارید. در این اپ می توانید به مدیریت کلیه محتوای خود در فضای ابری بپردازید و ضمنا گزینه ای برای آپلود خودکار تصاویر از آیفون به وان‌درایو هم برای شما در نظر گرفته شده. وان‌درایو در صورتی که تمایلی به استفاده از آی‌کلاود یا سرویس های دیگر برای ذخیره یا پشتیبان گیری از تصاویر نداشته باشید، گزینه بی نقصی است.

اما اوضاع در مورد اپلیکیشن اپل واچ اینگونه نیست و نسخه ای بسیار ابتدایی از وان‌درایو را در این ساعت هوشمند شاهد هستید. در واقع وان‌درایو یکی از غیرضروری ترین اپلیکیشن هایی است که تاکنون برای اپل واچ عرضه شده. در این نسخه تنها قادرید تصاویر را (بدون در نظر گرفتن منبع) روی مچتان ببینید و وان‌درایو چیزی بیشتر از این به شما ارائه نمی کند.

microsoftonapplewatch1_1020.0

در نسخه اپل واچ امکان مشاهده تصاویر آلبوم، عکس های اخیر یا تگ ها فراهم شده، با این حال اپلیکیشن در گرفتن اطلاعات از آیفون بسیار کند عمل می کند؛ طوری که بیشتر اوقات تنها چیزی که می بینید جای خالی تصاویر بندانگشتی است.

مایکروسافت ضمنا در طراحی آیکن اپ نیز بسیار ضعیف عمل کرده، طوری که تعداد نسبتا زیادی پیسکل سفید را دور و بر لوگو مشاهده می کنید. این نسخه را شاید بتوان نسخه صفر اپ نامگذاری کرد، چرا که به غیر از باز کردن یک عکس و سپس حذف آن کار دیگری انجام نمی دهد.

شاید وان‌درایو اپل واچ در آینده و در بخش های دیگر به مراتب مفیدتر از نسخه کنونی ظاهر شود، ولی به طور کلی می توان گفت که وان‌درایو از آن دست اپلیکیشن هایی است که بهتر است به جای قرارگیری روی مچ، در همان صفحات نمایش موبایل بماند.

PowerPoint

microsoftonapplewatch4_1020.0

مایکروسافت در سال 2013 اقدام به انتشار مجموعه اپ های آفیس خود برای آیفون کرد، اما اخیرا آن را با قابلیت و کاربردهای بیشتر برای این پلتفرم بروزرسانی نموده است. تمامی این اپ ها رایگانند، و میلیون ها نفر از آنها برای ویرایش اسناد و فایل های متنی بهره می گیرند.

نسخه اپل واچ پاورپوینت در عمل بسیار خوب ظاهر شده. این اپ فقط برای تکرار اسلایدها روی مچ شما نیست و هنگام تجربه آن، ابدا احساس نمی کنید که در حال کار با اپی بیهوده هستید. مایکروسافت قابلیت کنترل از راه دور را در نسخه اپل واچ گنجانده که به شما توانایی کنترل پنجره اسلاید ها را از طریق اتصال به آیفون می دهد. متأسفانه نسخه کنونی به کنترل پنجره اسلایدها از طریق آیفون محدود شده و مطمئن نیستیم که در آینده بتواند پنجره اسلایدها را به روی نمایشگر ساعت هوشمند هم بیاورد.

microsoftonapplewatch3_1020.0

در اپل واچ شما اسلایدها را نمی بینید، اما گزینه هایی برای حرکت میان اسلایدها از روی مچ در نظر گرفته شده اند. احتمالا مایکروسافت این تجربه را با گسترش قابلیت کنترل از راه دور همچون نسخه های PC و Mac آفیس بهبود خواهد بخشید، ولی به طور کلی می توان پاورپوینت را شروعی جالب برای آفیس روی اپل واچ دانست.

در صورتی که اپل این امکان را در آینده محقق کند، شما با اپل واچ قادر خواهید بود تا یک فایل پاورپوینت را از طریق فرمان های حرکتی روی مچتان به طور کامل کنترل کنید. هر چند با توجه به قیمت بالای اپل واچ، این شیوه ممکن است چندان اقتصادی هم نباشد؛ چرا که همین حالا هم ریموت کنترل هایی برای هدایت ارائه ها در پاورپوینت با قیمتی به مراتب پایین تر در بازار به فروش می رسند.

Skype

Skype

مایکروسافت سال گذشته اسکایپ را برای آیفون مجددا از نو طراحی کرد تا شباهت بیشتری به نسخه ساده ویندوزفونی اش داشته باشد. اپ یادشده با عملکردی خوب، انیمیشن های زیبا و رابط کاربری ساده یکی از بهترین اپلیکیشن های حال حاضر آیفون محسوب می شود.

بهینه سازی اسکایپ برای کاربرد روی مچ مطمئنا یک چالش است. اسکایپ همواره با مشکلاتی در نمایش اعلان ها و رابط پیام رسانی اش مواجه بوده و بیشتر کاربرانش، آن را برای مکالمات صوتی و ویدئویی استفاده می کنند، نه چت های متنی. اپل واچ با وجود نداشتن دوربین، از یک میکروفون بهره می برد. اما متأسفانه در این نسخه استفاده چندانی از این میکروفون نشده.

microsoftonapplewatch7_1020.0

البته با آن می توانید پیام ها را برای اپ دیکته کنید، ولی هنوز توانایی ارسال صدا یا متن از طریق اپل واچ برای شما مهیا نشده است. این محدودیت احتمالا از سمت خود اپل اعمال شده تا زمانی که اپلیکیشن های بومی خود را روانه اپل واچ نماید. با این حال، همین محدودیت ها هدف عرضه چنین اپی را زیر سوال برده است. برای پاسخ متنی، تنها می توانید از پیام های از قبل آماده شده در اسکایپ استفاده کنید که تنها با دیکته کردن برای ساعت نمایان می شوند. ضمنا تعدادی از اموجی های اسکایپ را می توانید از روی مچ به دوستان خود بفرستید.

اگر اخیرا با کسی مکالمه داشته اید، قادرید آن را از سمت راست منوی خانه اسکایپ در اپل واچ ملاحظه کنید؛ در غیر این صورت به منوی مخاطبین محبوب و شروع مکالمه ای جدید راهنمایی خواهید شد. در کل اسکایپ اپل واچ بسیار ابتدایی بوده و اصلا نمی توان تجربه کار با نسخه های موبایلی آن را با نسخه مچی مقایسه کرد.

OneNote

microsoftonapplewatch5_1020.0

اگر تاکنون از وان‌نوت استفاده نکرده اید، بهتر است بدانید که این اپ به شما اجازه مدیریت فهرست کارهای انجام نشده و امکان یادداشت برداری را می دهد؛ مواردی که می توانید به آنها از طریق هر گجت ویندوزی، اندرویدی یا آیفون و مکینتاش دسترسی داشته باشید.

مثل بقیه اپ های مایکروسافت برای اپل واچ، این یکی نیز بسیار ابتدایی است. وان‌نوت اپل واچ کلیه یادداشت های اخیر شما را فهرست می کند و به آسانی می توانید با یک اشاره به خواندنشان اقدام کنید.

اگر در این نسخه خواستار یافتن یادداشت های آرشیو شده یا آنهایی که سالهاست به سراغشان نرفته اید باشید، یا باید آنقدر بگردید تا پیدایش کنید و یا بیخیال آن شوید. به نظر می رسد که وان‌نوت اپل واچ تنها برای دسترسی به یادداشت های اخیر شما طراحی شده. شاید همین برای وسیله ای که به مچتان بسته شده کافی باشد.

microsoftonapplewatch2_1020.0

متأسفانه یادداشت برداری در نسخه اپل واچ بسیار ابتدایی است و گزینه های زیادی برای آن در اختیار ندارید. تنها یک گزینه برای تایپ یادداشت در نظر گرفته شده و به هیچ عنوان امکان شخصی سازی و یا کنترلی بر جایگاه ذخیره آن در وان‌نوت ندارید. در این نسخه خبری از ارسال نقاشی و دست نوشته برای دوستان نیست و فقط قادرید با آن یک متن کوتاه بنویسید. به نظر می رسد این هم یکی دیگر از محدودیت های اعمالی اپل برای اپل واچ باشد.

اگر مایل به ویرایش یا اعمال تغییر روی یادداشت هایتان در نسخه اپل واچ هستید، بهتر است این کار را فراموش کنید. در این نسخه وان‌نوت تنها می توانید یادداشتی برداشته یا قبلی ها را ملاحظه کنید.

ضمنا فهرست های شماره گذاری شده یا تصاویر نیز در آن پشتیبانی نمی شوند، تنها چیزی که می بینید فقط حروف هستند. شاید وان‌نوت اپل واچ برای یادداشت برداری کافی به نظر برسد، اما برای کارهای دیگر احتمالا شما نیز موبایل را به ساعت هوشمند ترجیح خواهید داد.

این شرایط در مورد اغلب اپلیکیشن های عرضه شده برای اپل واچ نیز صادق بوده و مایکروسافت نیز با عرضه این اپ ها نتوانسته بر ارزش خرید این ساعت هوشمند بیفزاید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    امیدوارم که مایکروسافت در زمینه ی ساعت های هوشمند هم مثل محصولات دیگه همه ی سیستم عامل ها رو مورد پشتیبانی خودش قرار بده و اپ های با کیفیت برای اندروید wear هم ارائه بده.

  • m.h
    m.h | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    چجوری دانلود کنیم؟؟؟

  • مهرزاد
    مهرزاد | ۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    سلام،من ديروز اولين نفر بودم كه توو ايران اپل واچ خريدم،توو يه كلمه ميتونم بگم فوق العاده هست اين گجت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی