ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر عامل نوکیا: هنوز در مورد فروش سرویس Here مطمئن نیستیم

نوکیا بارها چوب حراج به بخش های مختلف خود زده اما این بدان معنا نیست که این شرکت قصد دارد همین استراتژی را در رابطه با بخش نقشه نگاری خود دنبال کند. واحد فوق در ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۳۰

نوکیا بارها چوب حراج به بخش های مختلف خود زده اما این بدان معنا نیست که این شرکت قصد دارد همین استراتژی را در رابطه با بخش نقشه نگاری خود دنبال کند.

واحد فوق در بازار نقشه برداری و مسیریابی از اعتبار و خوش نامی مناسبی برخوردار است چرا که سالهاست به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران این عرصه در کنار نام های دیگری چون سرویس نقشه گوگل به رقابت می پردازد.

از همین رو، هر شرکتی که به خرید Here Maps اقدام کند، علاوه بر اینکه به تکنولوژی لازم برای فعالیت در بازار خدمات نقشه دست خواهد یافت، به بازار خودروسازان نیز که چندی است به افزودن تکنولوژی مذکور به محصولاتشان علاقمند شده اند، راه پیدا خواهد کرد.

راجیو سوری مدیر عامل نوکیا در مصاحبه اخیرش با مجله اقتصادی European Communications که روز پنجشنبه منتشر شد، اظهار داشت که هنوز تصمیمی در رابطه با واگذاری این بخش نگرفته است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

نوکیا خدمات و مجوز استفاده از سرویس های خود را به  مشتریانی چون خودروسازان، گارمین (تولید کننده ابزارهای موقعیت یابی)، اوراکل و حتی آمازون می فروشد. ناگفته نماند که این سرویس نقشه های به روز شده ای از 196 کشور دنیا دارد و اطلاعات ترافیکی 41 کشور را به صورت زنده ارائه می کند.

به گفته آقای سوری پیشنهادات زیادی برای خرید سرویس Here به دست نوکیا (که پیشتر بر بازار تلفن همراه دنیا حکم می راند و عاقبت برای آنکه تمرکزش را روی بخش های دیگر بگذارد واحد موبایل خود را به مایکروسافت واگذار کرد) رسیده، اما در ادامه اضافه کرد عجله ای برای به سرانجام رساندن آن ندارند و در صورت عدم دریافت پیشنهاد قیمتی مناسب ممکن است در نهایت اصلا فروشی در کار نباشد.

در سی آوریل 2015، نوکیا خبر موفقیت سرویس Here در نخستین سه ماهه سال را منتشر کرد و به سرمایه گذارانش گزارش داد که فروش این سرویس به رقم 361 میلیون یورو رسیده که افزایشی 25 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می داد.

این شرکت فنلاندی، نرم افزار و سرویس های مبتنی بر نقشه خود را به گستره متنوعی از خریداران بزرگ ارائه می کند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به خودروسازان اشاره کرد که در ۳ ماهه نخست سال جاری برای دریافت مجوز استفاده از خدمات مذکور ۳.۶ میلیون دلار به نوکیا پرداخت کردند، رقمی که نسبت به بازه مشابه در سال گذشته افزایش ۲۹ درصدی نشان می دهد. سود ناخالص واحد فوق نیز رقم ۱۹۴ میلیون یورو اعلام شده که نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

همین فروش خوب، بسیاری را برای خرید این سرویس به سمت نوکیا جذب کرد و آنطور که در گزارش نیویورک تایمز اشاره شده بود، شرکت Uber (که در زمینه تاکسی یابی فعالیت می کند) یکی از علاقنمدان به سرویس Here است که مبلغ ۳ میلیارد دلار را برای خرید آن پیشنهاد داده.

به گزارش این روزنامه، کنسرسیومی مشترک متشکل از BMW، آئودی و مرسدس بنز هم در کنار موتور جستجوی چینی Baidu در حال مذاکره با فنلاندی ها هستند.

البته پیشتر هم این شرکت اقدام به فروش بخش های تحت تملک خود کرده بود. سال گذشته نوکیا کسب و کار تولید دستگاه های الکترونیکی خود که بخش موبایل را هم شامل می شد به مبلغ ۷ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخت تا روی بخش های دیگری مثل «شبکه» تمرکز کند که به فروش تجهیزات مخابراتی می پردازد.

گفتنی است که این شرکت، علاوه بر Here روی کسب و کار دیگری در حوزه تکنولوژی نیز تمرکز دارد که در زمینه توسعه و کسب مجوز برای محصولات و سرویس های جدید فعالیت دارد.

آقای سوری در مصاحبه خود از ایجاد بخشی جدید در نوکیا خبر داد که قرار است تمام قسمت های کمپانی را تحلیل کند و تصمیم بگیرد کدام ها باید بروند و کدام ها بمانند. وی اضافه کرد: «ما در حال انجام یک بازنگری استراتژیک در مورد پیشنهاد های ارائه شده هستیم چراکه در صورت فروش واحد خدمات نقشه، نوکیا بیش از پیش به شرکتی متمرکز بر روی خدمات شبکه تبدیل خواهد شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • hasan
    hasan | ۴ خرداد ۱۳۹۴

    امیدوارم مایکروسافت بخره این نرم افزار رو
    چون اپل که خیر نداره واسه تمام سیستم عامل ها ارائه کنه

    سیاست مایکروسافت اینه که تمام امکاناتش رو به همه دستگاهها برسونه و به نظرم بهترین شرکت واسه خریدش مایکروسافت هستش

  • ali
    ali | ۲ خرداد ۱۳۹۴

    نفروش آقا!جون هر کی دوس داری نفرووووش!

  • JimLi
    JimLi | ۲ خرداد ۱۳۹۴

    دیده مشتریاش زیادن داره ناز میکنه

  • عـــامـروفـسـکی
    عـــامـروفـسـکی | ۲ خرداد ۱۳۹۴

    اگر اجازه استفادشو به شرکت های ماشین سازی بده میشه یه منبع درآمد دائم و این میتونه عالی باشه اما الان نوکیا برای سرپا شدن به یه منبع درآمد کم و دائم نیاز نداره بلکه به یه پول لب نیاز داره که بتونه خودشو بلند کنه و در نهایت امیدوارم اگر شرکت های موبایلی میخوان بخرنش حتما اپل باشه

مطالب پیشنهادی