ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دلیل واقعی حذف کارت های حافظه MicroSD از تلفن های هوشمند چیست؟

حتما روزگاری را به خاطر می آورید که انقلاب تلفن های هوشمند سبب شد تا ما احساس کنیم تمایل داریم حجم انبوهی از داده ها را با خود و بر روی این دسته از گجت ها ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

حتما روزگاری را به خاطر می آورید که انقلاب تلفن های هوشمند سبب شد تا ما احساس کنیم تمایل داریم حجم انبوهی از داده ها را با خود و بر روی این دسته از گجت ها حمل نماییم. در همین راستا تولید کنندگان نیز به نیازمان پاسخ داده و محصولات شان را به درگاه های کارت حافظه ی ارزان قیمت MicroSD تجهیز کردند.

اما در ماه های اخیر و بر حسب مدل های مختلفی که وارد بازار شده اند، به نظر می رسد ایام خوش سال های قبل به اتمام رسیده و سازندگان تلاش دارند حافظه های جانبی را به شکل کامل از اسمارت فون های خود حذف نمایند.

علت این مسئله چیست و چرا چنین روندی اتخاذ شده، پرسشی است که آدریان کینگسلی از نویسندگان وب سایت ZDNet سعی کرده در یادداشتی کوتاه به آن پاسخ دهد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

کینگسلی در یادداشت خود می نویسد چندی پیش سایت Engadget مقاله ای کوتاه را منتشر کرد (ترجمه ی این مقاله در دیجیاتو) و در آن به این موضوع پرداخت که چرا شیائومی تصمیم گرفته از موبایل های پرچمدارش درگاه کارت حافظه را حذف نماید.

آنطور که از مقاله بر می آمد هوگو بارا، معاون ارشد بخش بین الملل برند چینی مورد بحث، تلاش داشت مخاطبین را قانع کند استفاده از این درگاه در محصولات تولیدی آنها ایده ی خوبی نیست و حذفش به صلاح کاربران خواهد بود.

بارا در همین راستا ذکر نموده «ما کاملاً مخالف استفاده از حافظه های جانبی در دیوایس هایی هستیم که قرار است کارایی بالایی ارائه کنند.»

وی می افزاید: «ممکن است با خود فکر کنید در حال خرید یک حافظه جانبی از برندهای شناخته شده کینگ استون و یا SanDisk هستید، ولی در اصل محصولی تقلبی، بی کیفیت و دارای سرعت بسیار پایین را تهیه نمایید. چنین کارت هایی در اکثر مواقع به یکباره از کار می افتند، سبب کرش کردن اپلیکیشن ها می شوند، باعث از دست رفتن اطلاعات می گردند و در نهایت بار اضافه ای را بر روی بخش پشتیبانی ایجاد می کنند.»

Matías Duarte، معاون ارشد واحد طراحی گوگل نیز در نقل قولی مشابه می گوید: «در دنیای واقعی کارت های حافظه سبب سردرگمی کاربران می شوند.»

کینگسلی می نویسد، به عنوان کسی که در ابزارهای مختلف و متنوعی از حافظه های جانبی و خصوصاً کارت های حافظه استفاده کرده به ندرت دیده ام که آنها سبب ناپایداری در دیوایس و یا کرش نمودن اپلیکیشن های آن شوند. ضمن اینکه تشخیص دادن نمونه های تقلبی SanDisk و کینگ استون از نمونه های اصلی شان مسئله ی سختی نیست و صادقانه بگویم که هرگز کارت های MicroSD سبب سردرگمی من نشده اند.

تمایل به درآمد بیشتر تنها دلیلی محسوب می شود که تولید کنندگان تلفن های هوشمند به حذف درگاه کارت حافظه در محصولات خود و خصوصاً در تولیدات پرچمدارشان روی آورده اند. برندهای مختلف نمی توانند مشتریان خود را برای درگاه کارت حافظه شارژ نمایند، ولی قادر هستند در ازای چند گیگابایت حافظه ی داخلی زیادتر از آنها ۱۰۰ دلار دیگر مطالبه نمایند.

در اصل سیاستی که اپل با آیفون بنا نهاد حالا به دیگر تولید کنندگان نیز سرایت نموده و البته اگر از منظر سود دهی به قضیه بنگرید خواهید دید که این سیاست تا چه حد مطلوب و خوشایند محسوب می شود.

یک آیفون ۱۲۸ گیگابایتی در قیاس با مدل ۱۶ گیگابایتی ۲۰۰ دلار گران تر عرضه می گردد در حالیکه بالا بردن حجم حافظه تا رقم یاد شده تنها هزینه ای ۵۰ دلاری برای اپل در پی دارد.

بر همین اساس کاربر پیش از خرید خود باید تصمیم بگیرد تا انتهای بازه ی زمانی که دیوایس را مورد استفاده قرار خواهد داد به چه میزان حافظه احتیاج پیدا می کند تا بعداً از خریدش پشیمان نشود.

در صورتیکه بر روی چنین اسمارت فون هایی درگاه کارت حافظه ارائه شود به یقین مصرف کنندگان همواره ارزان ترین مدل که از کمترین میزان حافظه ی داخلی برخوردار است را انتخاب می کنند و سپس نیازشان را از طریق کارت های microSD تامین خواهند نمود.

قبول دارم سرعت این کارت ها به پای حافظه های داخلی نمی رسد ولی برای نگهداری فایل های موسیقی، ویدئوها، تصاویر و حتی نصب و اجرای اپلیکیشن هایی بی نیاز از کارایی بالا کاملاً مفید و کاربردی هستند.

ناگفته نماند که در مورد محصولات اقتصادی و البته میان رده اوضاع فرق دارد، کاربران در تهیه این دسته از موبایل ها تلاش دارند کمترین هزینه ممکن را متقبل شوند و لذا برای دسترسی به حافظه ی داخلی بیشتر بودجه ای در نظر نمی گیرند. از همین رو است که کماکان شاهد حضور درگاه کارت های حافظه در اسمارت فون های مورد بحث هستیم.

با تفاسیر صورت پذیرفته اگر هنوز هم به دنبال حافظه های MicroSD و باتری های قابل تعویض در تلفن های هوشمند پرچمدار هستید باید بگوییم که متاسفانه در آینده پیش رو به ندرت ارائه این قابلیت ها را در محصولات تولید کنندگان مختلف مشاهده خواهید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (51 مورد)
  • حسن
    حسن | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴

    کاری به دلیلای حذف کردنشون ندارم
    ولی ترجیح میدم گوشی که میخرم قابلیت تعویض باتری و اضافه کردن کارت حافظه داشته باشه
    گوشی های زیادی رو داشتم و امتحان کردم ایفون گوشی های اندرویدی نوت ۱ ۲ ۳ و سری اکسپریا و اچ تی سی و سامسونگ و لومیا
    ولی بودن کارت حافظه یه مزیتی هستش که خیلی بهتر از نبودنشه
    کلا به هیچ وجه سمت گوشی های بدون کارت حافظه نمیرم

    درسته همین حالا فایل هام رو چندین کلود مختلف هستند اما من فایل های شخصی رو نه تو هارد و نه تو حافظه داخلی نمیریزم و تو کارت حافظه و با رمزنگاری میزارم
    یه ۱۲۸ گیگ دارم هر وقت لازم باشه تو سرفیس میزارم و ازش استفاده میکنم

    گوشی فعلیم لومیا ۱۵۲۰ هستش
    و حجم عکس هاش هم تقریبا بالاست
    گوشی بعدی هم که در نظر دارم جی۴ الجی هستش که هم کارت حافظه و هم باتری قابل تعویض داره که این بهترینه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی