ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به عملکرد بازی Uncharted: The Nathan Drake Collection

دیگر تقریبا صبرها به پایان رسیده اند و روز آینده، بازی Uncharted: the Nathan Drake Collection به صورت رسمی، وارد بازارها خواهد شد. سازنده ی این نسخه، یعنی استودیوی Bluepoint، شهرت خود را به ساخت ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

دیگر تقریبا صبرها به پایان رسیده اند و روز آینده، بازی Uncharted: the Nathan Drake Collection به صورت رسمی، وارد بازارها خواهد شد. سازنده ی این نسخه، یعنی استودیوی Bluepoint، شهرت خود را به ساخت نسخه های ریمستر بازی های معروف روی پلتفرم های جدید مدیون است؛ بنابراین و با توجه به پیشرفت هایی که در تریلر بخش داستانی بازی مشاهده کردیم، انتظارات درباره ی آن به اوج خود رسیده اند. اما خبر خوب این است که با نیم نگاهی کوچک، می توان دریافت که این محصول، تمام انتظاراتمان را برآورده کرده است.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

در واقع، کیفیت کار، تقریبا خارق العاده و منحصر به فرد است. در دنیایی که نسخه های ریمستر عموما با ارتقای رزولوشن و فریم ریت عرضه می شوند، بلوپوینت کار را تا چند مرحله بالاتر ارتقا داده و مرز میان «ریمستر» و «ریمیک» را از بین برده است. در ساده ترین حالت، عملکرد و کیفیت تصویر در بهترین وضعیت ممکن است، اما سازندگان تنها به همین اکتفا نکرده اند و پیشرفت های بسیار بیش تری در بازی دیده می شود. در کنار افزایش کیفیت حاصل شده از فریم ریت بالاتر، استودیوی سازنده، تغییراتی جزئی در سیستم کنترل پدید آورده تا تجربه ی بازی، جدید و متفاوت بنماید. نسخه ی اول آنچارتد، یعنی Uncharted: Drake's Fortune، بیش ترین سود را از این تغییرات برده؛ زیرا سیستم کنترل آن به نسخه های بعدی خود شباهت پیدا کرده. اما هر سه بازی داخل بسته، نسبت به قبل بسیار جذاب تر هستند و می توان این را مدیون عدم افت فریم دانست.

هر سه نسخه ی بازی، در کنار یک دیگر، از مجموعه ای از تکسچرها، مدل ها و افکت های جدید بهره می برند. باز هم باید اشاره کرد که هیچ کدام از بازی های داخل کالشکن، به اندازه ی نسخه ی اول دچار تغییر نشده اند. با کنار گذاشته شدن محدودیت های ورژن اصلی پلی استیشن 3، این نسخه از بازی انگار بار دیگر از نو متولد شده است. البته طبیعی است که به نسخه های دوم و سوم آنچارتد نیز، به اندازه ی مورد نیاز توجه شده که در نهایت، پیشرفت های نسبی را به خود به همراه داشته است. هر سه نسخه، نوعی احساس تازگی با خود به همراه دارند و کیفیتی فوق العاده از خود به جای می گذارند؛ حتی در قیاس با بازی های عرضه شده در سال 2015 میلادی.

سازندگان هم چنین توجهی ویژه به کیفیت تصویر داشته اند. هر سه نسخه به صورت 1080p و با بهره گیری از فیلترینگ آنتی آلیاسینگ به صورت 8 برابر اجرا می شوند. آلیاسینگ در کمترین حالت ممکن پیاده شده و تکسچر لبه ها، حتی روی سطوح مورب نیز تیز می نماید. میزان جزییات (LOD) به کمک رزولوشن بالاتر، بیش تر شده. بنابراین ما تنها به جزییات بیش تر روی صفحه نگاه نمی کنیم، بلکه اشیای بیش تری در دوردست قابل مشاهده هستند که تصویری غنی تر برای گیمر پدید می آورد.

ویدئوی زیر، برخی از بهترین پیشرفت ها و قابلیت های جدید بازی Uncharted: the Nathan Drake Collection را به نمایش می گذارد:

بعد از این ها، نوبت به مسئله ی پرفورمنس می رسد. این انتظار وجود داشت که فریم ریت بازی، شبیه به نسخه ی ریمستر The Last of Us باشد اما نتایج، در واقع بسیار بهتر از آن اند. اکثریت غالب گیم پلی، با فریم ثابت 60 بر ثانیه اجرا می شود که تجربه ای روان در اختیار گیمر می گذارد. برخی از لحظات بازی، با افت نسبی پرفورمنس همراه است اما در هیچ کدام، فریم به پایین تر از 55 نمی رسد.

هم چنین، اگرچه کمی غیر رایج به نظر می رسد، اما ظاهرا افت فریم ها، ناشی از افکت های مربوط به شفاف سازی (ترنسپرنسی) هستند. به گفته ی سازندگان، در روز نخست عرضه، آپدیتی عرضه خواهد شد که مشکلات و باگ های کوچک را برطرف خواهد کرد؛ بنابراین می توان امیدوار بود که مشکلات کوچک پرفورمنس برطرف شوند. البته در حال حاضر هم فریم ریت عالی است.

وی-سینک در تمام طول بازی فعال است. طبیعتا و یک بار دیگر، این مسئله بیش ترین تاثیر را روی نسخه ی اول بازی داشته؛ چرا که آن نسخه، روی پلی استیشن 3 مشکلاتی جدی در زمینه ی پارگی تصویر داشت. با از بین رفتن این مشکل و رسیدن فریم به 60، بازی به طور اساسی پیشرفت کرده. این پیشرفت در هر سه نسخه ی بازی به چشم می خورد و هر یک به نوبه ی خود، عملکردی مناسب دارند.

عملکرد موشن بلور چگونه است؟ نگرانی هایی درباره ی عدم وجود این افکت در تریلرهای بازی وجود داشت و تا به حال برخی از توسعه دهندگان نسخه های ریمستر، این افکت را روی 60 فریم پیاده نکرده اند؛ برای مثال می توان به نسخه ی بازسازی Journey اشاره کرد. خبر خوب این است که موشن بلور به طور قطع در کالکشن وجود دارد و حتی می توانید به صورت دلخواه آن را تنظیم کنید. می توانید موشن بلور را روی اشیا فعال کنید و یا موشن بلور دوربین را نیز به آن اضافه کنید (افکت اول به صورت پیش فرض فعال است).

هم چنین اگر بخواهید، می توانید به طور کل موشن بلور را خاموش کنید. این یکی از ویژگی های غیرقابل انتظار بازی است که باید قدرش را دانست. تنها باید دید که آیا موشن بلور تاثیری روی پرفورمنس بازی نیز دارد یا خیر؛ هرچند که به نظر نمی رسد تاثیری داشته باشد. باید اشاره کرد که موشن بلور روی نسخه ی اصلی و ابتدایی بازی هم وجود دارد و تنها در نسخه ی دوم، یعنی Uncharted 2: Among Thieves، به چشم نخواهد خورد.

نگاهی بر عملکرد هر سه نسخه ی بازی کالکشن، نشان می دهد که نتایج کار بسیار فوق العاده هستند. هم چنین در روز عرضه، آپدیتی منتشر خواهد شد که بهینه سازی های جدیدی در بازی اعمال خواهد کرد:

یکی از سوالات بزرگ پیش از عرضه، درباره ی کات سین ها بود و این که آیا آن ها هم چنان به صورت از پیش رندر شده اجرا خواهند شد یا بلوپوینت از طریق موتور آن ها را به کار خواهد گرفت. بهینه سازی برای پخش کات سین ها به صورت هم زمان (RealTime) از داخل موتور، کاری بسیار چالش آور محسوب می شود اما از سوی دیگر هم نمی توانستیم مطمئن باشیم که چه میزان ویدئوی 1080p با 60 فریم در یک دیسک بلوری جا خواهد شد.

اما در نهایت، کارکنان بلوپوینت از ویدئوهای از پیش رندر شده استفاده کرده اند و توانسته اند حجمی بسیار زیاد از ویدئوهای FMV را روی یک دیسک جا دهند. با توجه به این که تمام نسخه های قبلی پلی استیشن 3، روی دیسک های جداگانه عرضه شدند، چنین مسئله ای بسیار عالی به نظر می رسد.

البته طبیعتا الگوریتم های فشرده سازی امروزه، بسیار پیشرفته تر از قبل اند و می توان کیفیت بیش تری را در حجم کمتری جاسازی کرد؛ اما بازهم این موضوع به نوبه ی خود بسیار غاقلگیرانه است که چنین حجمی از اطلاعات ویدئویی، در فضایی کمتر از 50 گیگابایت گنجانده شده. البته فشرده سازی شدن ویدئوها کمی مشهود به نظر می رسد اما با این حال، کیفیت ویدئوها در قیاس با نسخه های عرضه شده روی پلی استیشن 3، بسیار بالاتر هستند.

علاوه بر همه ی این ها، هر سه نسخه ی بازی به کمک سیستم منوی بسیار کارآمد در کنار یک دیگر قرار گرفته اند که حس نسخه های اصلی بازی را در کنار یک رابط کاربری منطقی و کارآمد به نمایش می گذارد. جا به جایی میان هر نسخه از بازی بسیار راحت است و گزینه های مختلف برای تنظیمات به راحتی در دسترس هستند. تمام منوها نیز با 60 فریم کامل و خیلی روان اجرا می شوند. چنین مسئله ای شاید کم اهمیت به نظر برسد اما وقتی درباره ی کالکشنی از بازی های مختلف صحبت می کنیم، دسترسی آسان به هر نسخه و تنظیمات مربوط به آن، امری حیاتی به شمار می رود.

در نهایت، همه چیز نوید آن را می دهد که آنچارتد کالکشن بهبودهای بسیار مثبتی داشته. مطمئنا ساخت این نسخه، به عهده ی افرادی بوده که علاقه ی بسیار زیادی به آن داشته اند و سونی نیز برای تهیه ی این کالکشن منحصر به فرد، کم نگذاشته است. هر چیزی که در بازی دیده می شود، گواه آن را می دهد که بلوپوینت یک بار دیگر در کار خود موفق بوده است.

منتظر بررسی دیجیاتو از این بازی، در روزهای آتی باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Mohammad Armin
    Mohammad Armin | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    خیلی دلم میخواد بخرمش ولی با هر ماشین حسابی میشینم حساب میکنم میبینم با یکی دو ماه دندون رو جیگر بی صاحاب شدم بزارم

  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    دیوان:|
    دل تنگت شدم نوب جون:\

  • JEFRiUM
    JEFRiUM | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    دیوان بیا یه بازی ایکس باکس نام ببر در حد نصف این بازی باشه.
    آنچارتد تمام بازیهای ایکس باکس رو میشوره میزاره کنار.

    • R3D
      R3D | ۱۶ مهر ۱۳۹۴

      شما دنیای عظیم هیلو رو با این بازی مقایسه کن.
      بیخود هم نیا اینجا دم از منطق بزن،یک ترول کاملی.

  • BOZORG#
    BOZORG# | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    بسیار عالی
    به زودی این بازیو تهیه میکنم تا یه مجموعه در کنار هم داشته باشم

  • هژیر
    هژیر | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    این مجموعه به شدت برای کسایی که تا به حال سری Uncharted رو تجربه نکردن، توصیه میشه و همینطور پیش زمینه‌ای هستش برای Uncharted 4: A Thief's End

مطالب پیشنهادی