ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فیسبوک با استفاده از هوش مصنوعی اپلیکیشنی ساخته که پرسش های شفاهی در مورد عکس ها را پاسخ می دهد

فیسبوک امروز از جدیدترین دستاورد خود در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی پرده برداشت؛ سیستم تازه ای که به کاربران امکا می دهد با استفاده از ورودی های صوتی پرسش هایی را در مورد عکس های ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۲ آبان ۱۳۹۴ | ۱۸:۳۰

فیسبوک امروز از جدیدترین دستاورد خود در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی پرده برداشت؛ سیستم تازه ای که به کاربران امکا می دهد با استفاده از ورودی های صوتی پرسش هایی را در مورد عکس های اشتراک گذاری شده در این شبکه اجتماعی بپرسند و سپس پاسخ  هایی صوتی را در این رابطه دریافت نمایند.

این سیستم مبتنی بر موبایل که Q&A بصری نام دارد نشان می دهد که فیسبوک چطور با استفاده از رویکردهای مختلف در رابطه با گونه خاصی از هوش مصنوعی موسوم به یادگیری عمیق (و به طور مشخص شبکه های عصبی و شبکه های حافظه ای دوسویه) داده های خود را به چیزی بدل می کند که پیشتر توسط گروهی از کاربران قابل استفاده نبود.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

کافیست تصور کنید که این سیستم چه تاثیری بر زندگی 285 میلیون انسانی خواهد داشت که در سراسر دنیا با مشکل ضعف بینایی دست و پنجه نرم می کنند یا اینکه 40 میلیون نفری را در نظر بگیرید که جمعیت نابینایان کل دنیا را می سازند.

مایک شروپفر مدیر ارشد واحد تکنولوژی فیسبوک در خبری که پیشتر منتشر شد اعلام کرد، به لطف این دستاورد، افراد یاد شده دیگر به جای اینکه درکی از عکس های اشتراک گذاری شده در فیسبوک نداشته باشند می توانند در تجربه دوستانشان سهیم شوند و در مراوادات اجتماعی شکل گرفته حول آنها مشارکت نمایند.

البته لازم است یادآور شویم که فیسبوک این اپلیکیشن را به صورت عمومی عرضه نخواهد کرد اما به برخی از افراد امکان داده تا آن را امتحان نمایند و در همین رابطه نیز ویدئویی را منتشر کرده که دستاوردهایش را به تصویر می کشد.

این اپلیکیشن بر پایه توانایی فیسبوک در پاسخگویی به سوالاتی ساخته شده که در رابطه با اطلاعات محتوایی و متنی تصاویر است و از طریق هوش مصنوعی به دست می آیند.

در میان شرکت های مختلف فعال در این زمینه، گوگل و Baidu از جمله نام هایی هستند که تلاش دارند محصولات خود را با یادگیری عمیق هوشمند سازی نمایند.

فیسبوک امروز علاوه بر رونمایی از سیستم پرسش و پاسخ خود از پیشرفت هایی خبر داد که در دید کامپیوتری حاصل شده است.

شروپفر اظهار داشته: تیم ما علاوه بر طراحی سیستمی که این مهارت را به ماشین ها یاد داده، نوعی سیستم تحقیقاتی پیشرفته را ایجاد کرده که می تواند عکس ها را سی درصد سریعتر از موارد مشابه تقسیم بندی و تفسیر نماید و داده های یادگیری مورد استفاده آن برای این منظور یک دهم میزان ثبت شده در  بنچمارک های جهانی است.

کامپیوترهای فیسبوک همچنین قادرند استنتاج نمایند که آیا خطر ریزش بلوک های مجازی که به شکلی غیریکنواخت روی هم قرار دارند، وجود دارد یا خیر. این سیستم طبق اعلام شروپفر دقتی معادل 90 درصد دارد.

پژوهشگران فیسبوک همچنین تلاش نموده اند یک بازی تخته چینی به نام Go را به کامپیوتری آموزش دهند.

شروپفر ادعا نموده که این کامپیوتر آموزش های خوبی را دریافت کرده و به زودی می تواند با قدرترین رقبای انسانی اش رقابت نماید. او ادامه داد: ما تنها چند ماه روی این کامپیوتر کار کردیم اما بعد از این مدت کوتاه، دستگاه یاد شده با دیگر سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی برابری می کند و به خوبی قدرتمندترین بازکنان آماتور انسانی عمل می کند.

این ادعا شاید بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد و شما را به یاد رقابت تاریخی قهرمان جهانی شطرنج، گری کاسپاروف و ابر رایانه  Deep Blue آی بی ام در سال 1997 بیاندازد.

اما فیسبوک حالا تقریبا یک میلیارد و نیم کاربر دارد و در نتیجه در آینده نزدیک، شمار زیادی از این افراد قادر خواهند بود تا از تکنولوژی مذکور بهره مند شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • بــــی طَـــرَف
    بــــی طَـــرَف | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    من خودم شخصا از گیمینگ موبایل خیلی بدم میومد همش در حد بازیای 20 مگابایتی رکورد شکنی! ولی از موقعی که آسفالت 8 نصب کردم عاشق گیمینگ موبایل شدم، موقه بیکاری خیلی عالیه! حالا هم سعی میکنم همش بازیای حجیم و گرافیک بالا نصب کنم.

    پ.ن: از کندی کراش خوشم نمیاد :|

  • احد از مرند
    احد از مرند | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    كندي كرش هم شد بازي ؟

    اين همه طرفدار واسه چي داره اخه

  • هـــیـــــوا
    هـــیـــــوا | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    کلا حالم از گیمینگ موبایل به هم میخوره .چه با دیتا چه بی دیتا .
    اینا همشون برا وقت کشی خوبن لذتی از اینا نمی برم ..
    یه دو ساعت بشینی gta یا ویچری کدی چیزی بزنی خیلی بیشتر حال میده

    • هـــیـــــوا
      هـــیـــــوا | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

      دیدم .بد نیست . ولی واقعا گیمینگ موبایل خیلی پایینه .
      یه بار گرافیک نسل هشتمی رو بازی کنی حالت از هر چی گیم پایین تره بهم میخوره .

  • هـــیـــــوا
    هـــیـــــوا | ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    اکتیویژن میخواد چه بلایی سر کینگ بیاره خدا میدونه .
    فقط امیدوارم اکتیویژن هم نگاهی که کینگ به ویندوز رو داشت داشته باشه . کندی کرش اولین بازی بود که توسط پل آی او اس به ویندوز بود.

مطالب پیشنهادی