ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

در سال ۲۰۱۵، خبری از «تحول عظیم بعدی» نبود

«والت مازبرگ» یکی از با سابقه ترین خبرنگاران دنیای تکنولوژی به شمار رفته و پیش از این، سال ها در وال استریت ژورنال قلم زده است. وی همچنین با برگزاری کنفرانس های All Things Digital، ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ دی ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

«والت مازبرگ» یکی از با سابقه ترین خبرنگاران دنیای تکنولوژی به شمار رفته و پیش از این، سال ها در وال استریت ژورنال قلم زده است. وی همچنین با برگزاری کنفرانس های All Things Digital، میزبان رهبران دنیای تکنولوژی نظیر استیو جابز، بیل گیتس، ایلان ماسک و بسیاری دیگر بوده. آنچه در ادامه مطالعه خواهید کرد، به قلم وی و از وب سایت جدیدش به نام «ری/کد» است.

خبرنگاران، علاقمندان و سرمایه گذران در دنیای تکنولوژی همیشه منتظر شنیدن اخباری در مورد «تحول عظیم بعدی - The Next Big Thing» هستند؛ تحولی که از یک دستگاه، اپلیکیشن یا سرویس سرچشمه گرفته و افراد را در سراسر این کره خاکی، مجذوب و شیفته خود کند. در مورد تحولاتی همچون جستجوی گوگل، آیفون، کیندل یا فیسبوک سخن می گویم.

اما، هیچ رخدادی، همچون موارد یاد شده، در سال ۲۰۱۵ از راه نرسید.

مشکل، کم-تلاشی کمپانی های تکنولوژیک نیست. بزرگترهایشان در کنار کوچک تر ها، خبر از ابتکارات بسیاری دادند اما هیچ کدام از آنها نتوانستند محصول، سرویس یا اپلیکیشنی ارائه دهند که کاربران را به شکل جهانی شیفته خود کند. با این حال، تصور می کنم که در سال پیش رو، خبرهای بهتری در راه است و برخی تکنولوژی هایی که مدت هاست وعده شان داده می شود، بالاخره به دست عموم خواهند رسید.

اما تا آن زمان، بیایید نگاهی داشته باشیم به مهم ترین موضوعات دنیای تکنولوژی، در سالی که رو به پایان است. با دیجیاتو همراه باشید.

تلفن های هوشمند بالغ به نظر می رسند

موبایل ها، در زمانه کنونی تبدیل شده اند به مهم ترین ابزار پردازش کامپیوتری ما، و در سال ۲۰۱۵، به نظر می رسید که دیگر نمی توانند ما را با قابلیت های تازه شان شگفت زده کنند. نمی گویم کار نوآوری در این محصولات تمام است - هنوز راه بسیاری سپری نشده. هنوز هم وقتی به سراسر این کره خاکی که در آن زندگی می کنیم نگاه کنید، می بینید که تعداد زیادی از ساکنانش، هنوز یک تلفن هوشمند نداشته اند.

همین حالا که در حال خواندن این مقاله اید، احتمالا اتفاقات جالبی در آزمایشگاه های کوپرتینو، مانتین ویو، سئول یا حتی شنژن در جریان است.

اما، در سال ۲۰۱۵، موارد هیجان انگیزی حول محور موبایل های توسعه یافته از سوی اپل، سامسونگ یا حتی نکسوس های گوگل به گوشمان نخورد. همه شان البته خوب بودند، حتی می توان از لغت «عالی» در وصف آنها استفاده کرد. حتی موبایل های ارزان تر هم این روزها، تجربه کاربری مناسبی را عرضه می کنند ولی میان موبایل هایی که در سال ۲۰۱۵ از راه رسیدند، ویژگی خاص و قابل ذکری مشاهده نشد.

Dropbox-for-iOS-3D-Actions

شاید بتوان نا امیدکننده ترین پیچش داستانی نوآوری در تلفن های هوشمند را به ویژگی 3D Touch از اپل نسبت داد؛ قابلیتی که به خودی خود جالب است اما در این چند ماه، مشاهده نکرده ایم که استفاده از آن، و البته پذیرش آن از سوی توسعه دهندگان شخص ثالث، به شکل مطلوبی جلو رود. شاید سال آینده شاهد خیزشش باشیم، شاید هم هیچ وقت.

لپ تاپ ها به مبارزه مشغولند

مایکروسافت و همکاران سخت افزاری اش، تلاش خود را می کنند تا از فروش رو به کاهش کامپیوترهای ویندوزی جلوگیری کنند. راهکار، از نگاه آنها عرضه محصولاتی هیبریدی است که به نمایشگرهای تاچ مجهز شده اند. پاییز امسال حتی شاهد آن بودیم که مایکروسافت خودش آستین ها را بالا زد و سرفس بوک را ارائه داد، محصولی که هیچکدام از شرکایش قادر به توسعه اش نبودند.

اما، این کارها دیگر جواب نمی دهد. موسسه تحقیقاتی گارتنر گزارش می دهد که فروش کامپیوترهای شخصی ویندوزی در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۵ در قیاس با سال گذشته شامل ۷.۷ درصد رکود شده. این در حالیست که کامپیوترهای مک هم توانسته بودند صرفا رشد بسیار اندکی را در فروش تجربه کنند.

SurFacepro4-20

شاید روزهای کنونی و اوج تعطیلات، بتواند اوضاع را تغییر دهند اما روی این موضوع زیاد حساب باز نکنید. نباید فراموش کرد که لپ تاپ ها، محصولاتی حیاتی هستند اما از طرفی نباید به طراحی های هیبریدی دل خوش کرد. این محصولات به اندازه ای جذاب نیستند که همه اقشار را متقاعد به خریدشان کنند.

حتی پیشنهاد اخیر اپل به نام «مک بوک» که برای اتصال یک USB استاندارد به آن نیاز به آداپتور دارید هم نتوانسته شور و هیجان خاصی ایجاد کند. این مک گران و کند بوده و از کیبوردی برخوردار است که به راحتی نمی توانید به تایپ کردن با آن عادت کنید. در نتیجه آن فروش بالای کامپیوترهای مک که آنها را در آمارهای اپل مشاهده می کنید، مربوط می شوند به مک بوک های Air و Pro.

مایکروسافت برگشت

از سال ۲۰۰۷، همان زمانی که تلفن های هوشمند از راه رسیدند، مایکروسافت در کما فرو رفته بود اما بالاخره امسال به هوش آمد. در این سال، مایکروسافت نسخه ای بسیار پویا از سیستم عامل نمادین خود به نام ویندوز ۱۰ را عرضه کرد، سرفس پرو را بهبود بخشید و همانگونه که پیشتر ذکر شد، اولین نوت بوک خود را عرضه نمود.

در سال جاری همچنین شاهد آن بودیم که اهالی ردموند، سرویس فضای ابری خود را به شکل شایان ذکری بهبود بخشیدند و از طرف دیگر، موفقیت هایی در پلتفرم های iOS و اندروید به مجموعه نرم افزاری آفیس تعلق گرفت [رکورد ۱۰۰ میلیون دانلود]. این در واقع استراتژی تازه مایکروسافت است؛ راهکاری که این شرکت در پیش گرفته و می خواهد سرویس هایش را در همه پلتفرم های نرم افزاری در اختیار کاربران قرار دهد.

nadella-windows-phone-780-w600

مایکروسافت هنوز کارهای بسیاری برای انجام دادن پیش روی خود دارد، بخصوص در رسته تلفن های هوشمند. با این حال، می توان به راحتی اذعان نمود که شرکت یاد شده به خوبی توانسته با مدیریت ساتیا نادلا، نقشه راه آینده خود را مشخص کرده و دوباره وارد گود شود.

جدیدترین محصول اپل پس از سال ها، جهان را پر از هیاهو نکرد

بزرگترین هیاهوی تکنولوژیک امسال به «اپل واچ» تعلق گرفته بود؛ محصولی که پس از مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱، جدیدترین سخت افزار ارائه شده از سوی شرکت یاد شده به شمار می رفت.

حالا، هشت ماهی از زمان عرضه اش می گذرد و به ندرت می بینید که شخصی در مورد همین محصول سخن گوید. در این میان سازندگان اپلیکیشن ها نیز کمک خاصی به اپل نمی کنند و به نظر من، ساعت هوشمند اپل بیشتر به درد نمایش پیام ها و دنبال کردن وضعیت سلامت کاربران می خورد. به طور کلی، دسته بندی گجت های هوشمند پوشیدنی در سال ۲۰۱۵ به دنبال علتی برای وجود می گشت.

12059-5611-12031-5537-applewatch-edition-l-l

البته این صحبت ها، به معنای آن نیستند که اپل واچ از فروش مناسبی برخوردار نیست. هر چند که اپل آمار فروش این محصول را ارائه نمی دهد اما بر اساس کیفیت ساخت، تعداد اپلیکیشن ها و البته لوگوی اپل، می توان حدس زد که پرفروش ترین ساعت هوشمند جهان است. برخی تحلیلگران حتی باور دارند که این محصول یکی از محبوب ترین هدیه هاییست که در شب کریسمس، رد و بدل می شود. نکته اینجاست که هنوز اسمارت واچ ها به طور کلی با بحران هویت مواجه هستند.

اپل سال گذشته را با کسب درآمدهای بسیار مطلوبی به پایان رساند و از نظر من، بیشتر محصولاتی که ارائه می دهد، در دسته بندی خود بهترین هستند. هرچند که درآمدهای این شرکت روز به روز بیشتر به آیفون متکی می شود. با این حال در خصوص ساعتش، این شرکت می تواند امیدوار باشد که همان اتفاقی که برای آیپاد افتاد، برای این محصول هم رخ دهد. آیپاد هم شروع چندان مناسبی نداشت اما بعدا تبدیل به یکی از مهم ترین محصولات پیش-از-آیفون از سوی اپل شد.

اینترنت اشیا، همچنان یک بهم ریختگی اساسی است

امسال در قیاس با ۲۰۱۴، کمپانی های بیشتری تلاش کردند تا محصولات پیرامون شما را هوشمند کنند. از چراغی که در اتاقتان به کار رفته گرفته تا دستگیره درب همان اتاق و حتی برخی لوازم الکتریکی منزل.

apple-homekit-vs-brillo

مشکل اینجاست که چنین محصولاتی هنوز برای کاربران عادی، گیج کننده و بی کاربرد به نظر می رسند. در این میان اپل، گوگل و برخی دیگر پلتفرم های اینترنت اشیا خود را معرفی کرده اند اما پذیرفته شدن همین پلتفرم ها از سوی سازندگاه لوازم مبتنی بر اینترنت اشیا، بسیار آهسته پیش می رود.

با نگاهی به سر تا پای سال ۲۰۱۵، می توان استنباط کرد که گویا مردم در زمینه تکنولوژی های هوشمند خانگی و اینترنت اشیا، صرفا به همان Clapper اکتفا کرده اند. [سنسوری که در خانه قرار می گرفت و با دست زدن، چراغ را روشن یا خاموش می کرد - این محصول حدودا ۵۰ سال پیش توسعه یافته!]

هوش مصنوعی در حال بهتر شدن است

حالا می توان گفت که همه پلتفرم های نرم افزاری، هوشمند شده اند و قادر هستیم با صدا، آنها را کنترل کرده و دستوراتی را برایشان صادر نماییم. همه شان در سال ۲۰۱۵ به معنای واقعی کلمه هوشمند تر و پویا تر شدند.

پس از چهار سال از تولدش، «سیری» اکنون دستیاری است که می توان روی مفید بودنش حساب باز کرد. حضورش در Apple TV هم اتفاق جالبیست که به شما یاری می رساند راحت تر محتوای مورد نظرتان را پیدا کنید.

Google Now حالا دستورات صوتی پیچیده تر را متوجه می شود، آمازون با دستیار مجازی اش به نام Alexa وارد میدان شده و البته نباید فراموش کرد که مایکروسافت هم کورتانا را دارد.

مشخصا ده سال دیگر، همه این دستیارها و فرامان هایی که می توانید به آنها بدهید، «خام» محسوب می شوند اما همین حالا، سیری را با سال ۲۰۱۱ اش مقایسه کرده و پیشرفت هایش را ببینید.

ElonMusk_Terminator

۲۰۱۵ همچنین به عنوان سالی در زمینه هوش مصنوعی به یاد آورده خواهد شد که ایلان ماسک برای جلوگیری از به خطر افتادن بشر به دست هوش مصنوعی، شرکتی غیر انتفاعی تاسیس کرد تا با پیشرفت منفی این پدیده مبارزه کرده و اطمینان حاصل نماید که هوش مصنوعی به شکلی متن-باز ارتقا خواهد یافت.


پایه های آینده بنا شدند

در این میان باید از چهار تکنولوژی نام برد که اگرچه هنوز فراگیر نشده اند، اما در سال ۲۰۱۵ رشد مناسبی را تجربه کردند.

  • واقعیت مجازی و افزوده: آکیلس، سامسونگ و شرکت های بسیاری اکنون تلاش می کنند تا در سال آینده،‌ این فناوری ها را به دست کاربر نهایی برسانند. حتی نیویورک تایمز هم امسال این تکنولوژی را مورد آزمایش داد و هدست های مقوایی گوگل کاردبورد را در اختیار خوانندگان نشریه اش قرار داد تا نحوه داستان گویی را با تکنولوژی واقعیت مجازی آزمایش کند.
  • پرداخت های موبایلی: گفته می شود که در آینده نزدیک، پرداخت توسط تلفن هوشمند جایگزین کارت های اعتباری می شود. در این میان اپل، «Apple Pay» را دارد، گوگل هم با «Android Pay» در همین زمینه به جلو می رود. جالب اینکه سامسونگ،‌ به عنوان بزرگترین تولید کننده و فروشنده موبایل های اندرویدی هم سیستم پرداخت خودش به نام «Samsung Pay» را تدارک دیده. در هر حال، پرداخت موبایلی در فروشگاه های بسیار اندکی قابل انجام هستند و هنوز راه زیادی در پیش دارند تا تبدیل یه یک جزء از زندگی روزمره ما شوند، اما در هر حال، رشد آنها در سال ۲۰۱۵ مناسب بود و این رشد، از نظر من ادامه خواهد داشت.
  • اتومبیل های خودران: گوگل سال هاست که همین ایده را به پیش می راند و در این زمینه، به نوعی یک رهبر محسوب می شود. می گویند اپل هم در حال توسعه یک خودروی هوشمند است اما به خودروساز ها که نگاه کنید، می بینید که همه آنها اکنون در حال توسعه چنین خودرویی هستند. اکنون حتی شایعه شده که فورد و گوگل می خواهند با هم شرکتی تاسیس کنند و به تولید چنین اتومبیل هایی بپردازند. استفاده فراگیر از خودروهای بدون راننده هنوز چند سالی از ما فاصله دارد اما در همین رابطه، رخدادهای بسیاری در سال ۲۰۱۵ مشاهده شدند.
  • پهپادهای غیر نظامی: از پهپادها هم در سال ۲۰۱۵ استقبال مناسبی به عمل آمد. هر چند که هنوز آنطور فراگیر نشده اند که هر روز در خیابانی که منزلتان در آن واقع شده، بتوانید یکی از آنها را ببینید اما پیشرفت شان تا حدی زیاد بوده که ایالات متحده، اکنون کاربران این محصولات را ملزم می کند تا آنها را در سامانه مربوطه به ثبت برسانند. حتی آمازون هم ماه گذشته نمونه ای تازه از پهپادهای کالا-رسانش را رونمایی کرد.

راستش نه. امسال، دنیای تکنولوژی شاهد «تحول عظیم بعدی» نبود اما پایه فناوری هایی که در آینده به شکل فراگیرتر در دسترس خواهند بود، استوارتر از هر زمان دیگری شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • سوتابایت
    سوتابایت | ۷ دی ۱۳۹۴

    سال ظهور و تکامل بود! ولی باز هر کدوم از این حرکت ها یک نوآوری بزرگ در رشته خودشون بودن!
    موبایل ها بالغ اند! و شرکت ها واقعا پی بردن به این واقعیت و آزمایش های زیادی انجام دادن (ال جی V10 , اپل 3Dtouch)!
    سرفیس بوک انقلاب کاملی بود! هنوز هم مزه امتحان کردنش زیر ..! شرکت های رقیب و وابسته به ماکروسافت باید تلاش زیادی کنن!ماکروسافت خیلی هم کل رقیب هاشو نگران کرده!
    اپل واچ خوب حرفی ندارم! ولی چندان بی تاثیر نبود! 3 ماه تا نسل دوم!
    اینترنت اشیا هم به نظرم به خاطر اینه که شرکت های بزرگ(عرضه کننده نرم افزار) هنوز به صورت سخت افزاری کم رنگ تر وارد عرصه شدن

مطالب پیشنهادی