ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

دارپا نوعی چیپ ارتباطی ساخته که نمی توان در عملکرد آن اختلال ایجاد کرد

تکنیک های پیکار الکترونیک یا همان EW به بخشی جدایی ناپذیر از جنگ های مدرن بدل شده اند و از موشک های مرگبار مایکروویوی گرفته تا ایجاد اختلالات رادیویی در سیگنال های ارتباطی پهپادها و سقوط ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۳ دی ۱۳۹۴ | ۱۸:۰۰

تکنیک های پیکار الکترونیک یا همان EW به بخشی جدایی ناپذیر از جنگ های مدرن بدل شده اند و از موشک های مرگبار مایکروویوی گرفته تا ایجاد اختلالات رادیویی در سیگنال های ارتباطی پهپادها و سقوط آنها، تقریبا در هر حوزه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

از طرف دیگر، هر دوی طرف های درگیر در یک پیکار باید برای به دست آوردن بخش محدودی از طیف وایرلس که عاری از اختلال است و کاربرد آن برای دستگاه های بیسیم خود با یکدیگر رقابت نمایند و این مساله اوضاع را از آنچه هست وخیم تر می کند.

ایالات متحده آمریکا برای آنکه برتری نظامی اش را در برابر کشورهایی نظیر چین و روسیه حفظ کند (که هر دویشان به لحاظ توانمندی در حوزه پیکار الکترونیک دوش به دوش یکدیگر حرکت می کنند) به دارپا ماموریت داده تا نوعی چیپ فوق سریع را طراحی کند تا سیگنال های وایرلس را در لحظه ثبت شدن به نوع دیجیتال بدل کند.

تبدیلگر آنالوگ به دیجیتال دارپا که با نام ADC از آن یاد می شود به نیروهای آمریکایی امکان خواهد داد تا از بروز اختلال در سیگنال های وایرلس خود که ممکن است از سوی پیکارجویان جنگ الکترونیک دشمن صورت بگیرد جلوگیری به عمل بیاورند و این کار را نیز از طریق پردازش قسمت های بزرگی از طیف الکترومغناطیس با سرعتی در حدود 10 برابر سریع تر از آنچه نسل فعلی این ابزارها می تواند، به انجام می رساند.

این تکنولوژی قادر است 60 میلیارد نمونه آنالوگ و دیجیتال را در هر ثانیه پردازش کند که این رقم معادل با یک ترابات داده است.

با این کار نیروهای ایالات متحده آمریکا می توانند داده های بیشتری را در قیاس با ADCهای کنونی از بخش بزرگ تری از طیف الکترومغناطیسی دریافت نمایند.

گفتنی است که در حال حاضر امکان استفاده از این چیپ در میدان های نبرد وجود ندارد و نسخه کنونی ساخته شده بیش از حد معقول و منطقی اش برق مصرف میکند.

به همین خاطر، دارپا با شرکتی به نام GlobalFoundries وارد همکاری شده تا ابعاد چیپ یاد شده را از 32 نانومتر به 14 نانومتر کاهش دهد. با این کار، میزان مصرف برق این چیپ نیز در حدود 50 درصد کاهش می یابد و در عین حال عملکرد آن به میزان قابل توجهی بهبود داده می شود.

در مرحله بعد دارپا قصد دارد مشکلات مربوط به مدیریت حجم بالای داده های تولیدی توسط این چیپ را برطرف نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • حامد
    حامد | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    چون توضیحات واقعاً فضایی داده شد و ممکنه دوستان فک کنن که این چه اعجازی می کنه لازمه تا یه مقدار این فناوری رو روشن توضیح بدم که اگه کسی خوند درک کنه:
    اول از همه باید بگم که 60 گیگا سمپل برای یه مبدل آنالوگ به دیجیتال (ADC یا Analog to Digital Converter) واقعاً خیلی زیاده و به قول اون رفیقمون jeanclaude jamali nejad که هر جا هست سلامت باشه، واقعاً آفرین به دارپا که تونسته این نرخ بالای نمونه برداری رو بدون نابود کردن سیگنال های نمونه گرفته شده تامین کنه.
    ثانیاً این که یه قانون خیلی ساده تو علم نمونه گیری میگه که هر چی تعداد نمونه های دریافتی از یه سیگنال بیشتر باشه و میانگین گیری از تعداد بیشتری داده گرفته بشه، احتمال بروز خرابی توسط نویز کمتر میشه تا به صورت تئوری بی نهایت نمونه از یک سیگنال دارای نویز، تاثیر نویز رو کاملاً از بین ببره. به عبارت ساده تر، هر چی تعداد بیشتری داده رو با هم جمع کنی و بر تعداد نمونه ها تقسیم کنی ( همون میانگین گیری)، نویز که تصادفی هست تاثیرش کمتر میشه.
    بنابراین کار دارپا شاهکار و کار فوق العاده ای نیست، اما یه پیشرفت فوق العاده مهندسی هست.

    • sorush33
      sorush33 | ۲۵ دی ۱۳۹۴

      ممنون از شما و خانم موسوی

  • محسن
    محسن | ۲۳ دی ۱۳۹۴

    و این جاست که آینده معنا میشود
    هر وقت خواستیم اینده رو پیش بینی کنیم یه سر دارپا بزنید

مطالب پیشنهادی