ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: بازوبند هوشمند Myo؛ قدم به دنیای علمی تخیلی

حدود ۲ سال پیش، استارتاپی ناشناس با نام Thalmic Labs با مطرح کردن ایده گجت Myo سر و صدای زیادی در دنیای وب به راه انداخت؛ بازوبندی که از طریق فناوری الکترومیوگرافی، سیگنال های الکتریکی ماهیچه های کاربر را ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

حدود ۲ سال پیش، استارتاپی ناشناس با نام Thalmic Labs با مطرح کردن ایده گجت Myo سر و صدای زیادی در دنیای وب به راه انداخت؛ بازوبندی که از طریق فناوری الکترومیوگرافی، سیگنال های الکتریکی ماهیچه های کاربر را به دستورات حرکتی تبدیل می کند و می توان آن را برای کنترل ابزارهای دیگر با حرکات دست مورد استفاده قرار داد.

هرچند امکان انجام دستورات حرکتی از سالها پیش وجود داشته، اما آنچه گجت «مایو» را جنجالی می کند امکان تشخیص برخی از ریز ترین حرکات کاربر از جمله نیشگون گرفتن و خم کردن مچ است، در حالی که دقت تشخیص بسیاری از فناوری های دیگر از جمله کینکت Xbox هرگز به این اندازه نمی رسد.

همین موضوع موجب شد ایده Thalmic Labs ظرف مدت کوتاهی به واقعیت بدل گشته و این استارتاپ کانادایی بتواند با پیش فروش ۵۰ هزار عدد از بازوبند ۲۰۰ دلاری «مایو»، سرمایه مورد نیاز برای تولید گجت خود را به سادگی فراهم آورد.

هرچند چنین استقبالی نشان می دهد که کاربران به وجود چنین گجتی برای کنترل ابزارهای دیگر با دستورات حرکتی علاقه مند هستند، اما آیا Thalmic Labs موفق شده ایده خود را به شکل مناسبی جامعه عمل پوشانده و تجربه کاربری قابل قبولی را با اولین نسل از این محصول برای کاربران فراهم آورد؟ با بررسی دیجیاتو از بازوبند هوشمند Myo همراه باشید.

طراحی و ویژگی ها

IMG_0922

توضیح طراحی بازوبند «مایو» بدون ارجاع به فیلم های تخیلی دشوار است، اما این ابزار از حسگرهای الکترومیوگرافی (موسوم به EMG) با جنس استیل ضد خش و در سطح محصولات پزشکی بهره می برد، حسگرهایی که برای تشخیص پالس های الکتریکی درون ماهیچه ها کاربرد دارند و درون ۸ مکعب پلاستیکی تعبیه شده اند.

IMG_0872

سازنده البته به این حسگرها اکتفا نکرده و ابزارهای دیگری را نیز برای تشخیص حرکات کاربر برای محصول خود در نظر گرفته است، از جمله ژیروسکوپ، شتاب سنج و مغناطیس سنج که همگی در ۳ محور عمل می کنند و یک پردازنده ARM Cortex M4 نیز به عنوان قلب تپنده دستگاه در نظر گرفته شده است.

«مایو» برای اتصال به ابزارهای دیگر از بلوتوث کم مصرف نسخه ۴.۰ استفاده می کند، اما در کامپیوترها لازم است از دانگل ارائه شده همراه دستگاه استفاده کنید، حتی اگر کامیپوتر شما به شکل پیش فرض از بلوتوث برخوردار باشد.

IMG_0920

از دیگر ویژگی های طراحی دستگاه نیز می توان به ۲ چراغ آبی رنگ اشاره کرد که اولی به شکل لوگوی سازنده طراحی شده و از روشن بودن بازوبند حکایت دارد. چراغ کوچک دوم نیز هنگام برقراری اتصال بلوتوث با ابزارهای دیگر روشن می شود.

IMG_0879

شارژ دستگاه، از طریق درگاه Micro USB و کابل ارائه شده همراه محصول انجام می گیرد. هرچند ظرفیت دقیق باتری اعلام نشده، اما سازنده اعلام کرده بازوبند «مایو» قادر است با هر شارژ یک روز استفاده مداوم را دوام آورد، وعده ای که البته در بررسی ما نیز خلاف آن به اثبات نرسید.

IMG_0910

سازنده ضمناً گیره های پلاستیکی را همراه «مایو» ارائه می کند که با استفاده از آنها می توانید قطر بازوبند را بین ۱۹ تا ۳۴ سانتیمتر تنظیم نمایید. وزن دستگاه نیز بسیار سبک و تنها ۹۳ گرم است. اما در همینجا لازم است یکی از ایرادات طراحی دستگاه را با شما در میان بگذاریم.

IMG_0916

به دلیل اینکه «مایو» برای عملکرد خود لازم است به ماهیچه فشرده شود، استفاده طولانی مدت از آن چندان لذت بخش نیست و علاوه بر این، به دلیل اندازه دستگاه، امکان پوشیدن پیراهن آستین بلند نیز هنگام استفاده از آن وجود ندارد.

راه اندازی و تجربه کاربری

IMG_0907

برای راه اندازی بازوبند «مایو» لازم است نرم افزار مورد نیاز آن را برای پلتفرم های ویندوز، مک، اندروید و iOS دانلود کرده و دانگل ارائه شده را برای اتصال به کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ مورد استفاده قرار دهید.

«مایو» برای عملکرد خود به ۲ چیز نیاز دارد، تماس مستقیم با پوست و جایگیری محکم روی ماهیچه دست کاربر، اما پیش از شروع استفاده لازم است آن را با استفاده از نرم افزار با حرکات خود سینک نمایید.

IMG_0909

پس از انجام مراحل سینک، ۵ فرمان حرکتی را در اختیار خواهید داشت که می توانید با استفاده از آنها عملکردهای ابزارهای مختلف را (پس از نصب و راه اندازی نرم افزار) کنترل نمایید.

Screen Shot 2016-01-30 at 4.58.41 PM

پس از پایان روند آماده سازی، ۲ راه برای کنترل ابزارهای خود دارید. می توانید با استفاده از نرم افزار ارائه شده، نشانگر ماوس یا حتی کیبورد را با حرکت دست کنترل نمایید یا با مراجعه به فروشگاه نرم افزاری سازنده، اپلیکیشن های بهینه شده برای دستگاه را دانلود نمایید.

Screen Shot 2016-02-07 at 7.59.23 PM

نرم افزار دستگاه علاوه بر این برای کالیبره کردن بازوبند و ایجاد تغییر در تنظیمات مورد استفاده قرار می گیرد که البته چندان هم متنوع نیستند و به چند گزینه محدود می گردند.

Screen Shot 2016-02-07 at 7.51.20 PM

اپلیکیشن های ارائه شده در فروشگاه این شرکت از تنوع بالایی برخوردار هستند و انواع کاربردهای جدی و سرگرمی را شامل می شوند، از کنترل پخش موسیقی و انجام بازی فروت نینجا با حرکات دست گرفته تا کنترل اسلاید ها برای پرزنتیشن.

Screen Shot 2016-02-07 at 8.20.11 PM

هرچند استفاده از این ابزار برای اجرای دستورات حرکتی لذت بخش است، اما مواردی وجود دارد که می تواند در استفاده های جدی تر اختلال ایجاد نماید، از جمله اینکه عملکرد دستگاه بدون نقص نیست و مواردی پیش می آید که لازم است چند بار یک دستور را تکرار کنید تا به درستی انجام گیرد.

IMG_0883

علاوه بر این، هنگام استفاده از «مایو» لازم است توجه زیادی به حرکات خود داشته باشید و این موضوع تمرکز شما را از عمکلرد مورد نظر، به بازوبند معطوف خواهد ساخت. برای مثال یک جلسه پرزنتیشن را تصور کنید که در آن می خواهید بین نمایش اسلاید ها صحبت کنید، در چنین حالتی به شکل ناخودآگاه دست خود را تکان می دهید و همین موضوع نشانگر ماوس را روی کامپیوتر جابجا خواهد کرد.

IMG_0900

اتصال بلوتوث دستگاه نیز هرچند در فواصل نزدیک به خوبی عمل می کند، اما در صورتی که حرکت زیادی داشته باشید امکان دارد اتصال بازوبند با کامپیوتر قطع شده و لازم باشد دوباره دو دستگاه را با یکدیگر سینک نمایید.

اما این گجت هنگام استفاده در منزل لحظات خوشی را برای شما به ارمغان می آورد. برای مثال می توانید هنگام پخش ویدیو با VLC، با گشودن انگشتان پخش ویدیو را آغاز یا متوقف کنید، با حرکت دادن دست به چپ و راست ویدیو را عقب یا جلو ببرید و با مشت کردن انگشتان نیز بلندی صدا را کنترل نمایید.

IMG_0902

علاوه بر این امکان سینک شدن این بازوبند با هدست های واقعیت مجازی نیز وجود دارد و از دیگر جنبه های سرگرمی دستگاه نیز می توان به کنترل پهپاد یا انجام بازی های مثل Call of Duty اشاره کرد.

در مجموع می توان گفت بازوبند «مایو» بدون تردید از پتانسیل های بسیار بالایی برخوردار است و روز به روز نیز با اضافه شدن اپلیکیشن های بیشتر به فروشگاه نرم افزاری سازنده، امکانات خلاقانه تری برای آن ارائه می گردد.

جمع بندی

IMG_0925

بر خلاف Leap Motion و کینکت که حرکات کاربر را با استفاده از دوربین تشخیص می دهند، «مایو» از حسگرهای الکترومیوگرافی (موسوم به EMG) برای این منظور بهره می گیرد و همین موضوع، علاوه بر افزایش دقت تشخیص دستگاه، به کاهش مصرف انرژی این بازوبند نسبت به رقبای دیگر انجامیده است.

دنیای فناوری روز به روز به فیلم های علمی تخیلی نزدیک تر می شود و بازوبند «مایو» را می توان یکی از واضح ترین نشانه های آن در نظر گرفت. این محصول از امکان کنترل اپلیکیشن های بسیار متنوعی برخوردار است که روز به روز به تعدادشان افزوده می شود و از جمله آنها می توان به پاورپوینت، VLC، Adobe Reader، اسپاتیفای و بازی های مختلف مثل فروت نینجا اشاره کرد.

هرچند استفاده از این بازوبند برای کنترل عملکردهای کامپیوتر و ابزارهای موبایل جذاب است، اما به دلیل اینکه عملکرد دستگاه همیشه بدون نقص انجام نمی گیرد، استفاده از آن برای سرگرمی (مثل کنترل پهپاد یا انجام بازی با هدست های واقعیت مجازی) بیش از موارد جدی تر مثل ارائه پرزنتیشن توجیه خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که سازنده در ابتدای راه خود قرار دارد و پیشبینی می شود با ارائه بروزرسانی یا در نسل های آینده، ضمن رفع نقایص فعلی، جنبه کاربردی این گجت جذاب و نوآورانه را نیز در کنار جنبه های سرگرمی آن افزایش دهد.

در پایان گفتنی است که بازوبند Myo در بازار ایران با قیمت ۱.۳۷۰.۰۰۰ تومان به فروش می رسد.

نکات مثبت

  • راه اندازی ساده
  • سرعت عملکرد
  • عمر باتری
  • پشتیبانی از ویندوز، مک، اندروید و iOS
  • اپلیکیشن های متنوع

نکات منفی

  • محدودیت دستورات حرکتی
  • دقت عملکرد
  • طراحی نه چندان راحت برای پوشیدن
  • عدم وجود امکان تغییر در برخی تنظیمات
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • هومن کیایی
    هومن کیایی | ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

    سلام
    اگر کسی برای خرید خواست بنده یک عدد از این مدل را دارم که تقریبا نوی نو است و گمتر از یک ساعت کار کرده ام
    09193005658
    دویست هزار تومان زیر قیمت بازار میفروشمش

  • s.s.b
    s.s.b | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    اگه برسی ویدیویی خواستین بگذارید تو کانال یوتوب اپلود کنید

  • محمود
    محمود | ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

    متاسفم واسه دیجیاتو که فقط چرت و پرتای کاربرا رو نمایش میدی به جای نظرات.
    دنبال نقد و ایرادین فقط؟
    چرا کامنتای دیگه هیچوقت شو نمیشه؟!!

  • RZ@
    RZ@ | ۱۸ بهمن ۱۳۹۴

    دیجیا جون ...آخرش یه نقد و بررسی گذاشتی هاا .... خیلی خوبه از این نوع نقد وبررسی ها زیاد بزار ... سعی کن یه چندتایی از مدل های جدید htc مثله دیزایر ۸۲۶ یا دیزایر ۸۲۰ و ۸۲۸ که تازه اومده رو نقد و بررسی کنی ..اول هم با گوشی دیزایر 826 شروع کن چون گوشی پتانسیل دارییه و میشه روش حساب جدی باز کرد همینو یه نقد و بررسی کن حتما بعدش اون گوشی های دیزایر ۸۲۰ و ۸۲۸ و ۷۲۸ که یگم اینم که این دو تای آخری جدید اومدن و کلن این چند تایی هم که گفتم ( دیزایر ۸۲۶ و ۸۲۰ و ۸۲۸ و ۷۲۸ ) جدید اومدن وهمشون دو سیمن گوشیی های خوبیین و اگه یه نقد و بررسی تخصصی ازشون بزاری خیلی خوب میشه تووش هم بنویس از کجا میشه تهیه ش کرد چه اشکال داره بزا یه تبلیغی هم کنی ما که بدتو نمیخوایم لطفا اول با دیزایر ۸۲۶ شروع کن همون جییگر من که دوربین جلووش ۱۳ یه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی