ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

تمرینی ۱۵ دقیقه ای که برای بالا بردن بهره وری روزانه ضروری است

شاید این احساس برای خیلی ها بیگانه باشد اما اغلب کارآفرینان احساس عذاب وجدانی که از وقفه های کوتاه میان کارشان به آنها دست می دهد را به خوبی می شناسند؛ چه برای صرف ناهار یا ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۲:۰۰

شاید این احساس برای خیلی ها بیگانه باشد اما اغلب کارآفرینان احساس عذاب وجدانی که از وقفه های کوتاه میان کارشان به آنها دست می دهد را به خوبی می شناسند؛ چه برای صرف ناهار یا قدم زدن اطراف محل کار باشد و چه حتی برای استفاده از سرویس بهداشتی. زمانی که به انجام کار نگذرد از نظر خیلی ها زمان تلف شده محسوب می شود.

اما این منطق بسیار از واقعیت به دور است. آنگونه که مشخص شده، استفاده از وقفه های کوتاه و «هیچ کاری» نکردن در این مدت می تواند برای بهره وری شما حیاتی باشد.

این ها را کریس بیلی، نویسنده ی ۲۶ ساله ی «پروژه ی بهره وری» می گوید؛ کتابی که به شرح یک سالی می پردازد که او به امتحان کردن استراتژی های مختلف بهره وری سپری کرده است.

بیلی در کتاب خود می گوید اثربخش ترین استراتژی بهره وری با اختلاف زیاد، این بوده است که ۱۵ دقیقه در یک اتاق تنها بنشیند و هیچ چیز به جز یک مداد و یک قلم در دست نداشته باشد. او می گوید در این مدت به ذهن خود اجازه می داده است به هر مسئله ای که دوست داشته فکر کند.

وقتی از بیلی سؤال شد چرا این تمرین تا این اندازه برایش نتیجه بخش بوده است او در جواب گفته این موضوع به تفاوت دو حالت مختلف اجرایی و خیال پردازی مغز بر می گردد.

این همان مفهومی است که دنیل لویتین، دانشمند علوم عصب شناسیِ شناختی در کتاب «ذهن سازمان یافته» ی خود و مقاله ای در نیویورک تایمز به شرح آن پرداخته است.

همان گونه که لویتین در نیویورک تایمز نوشته است، حالت اصلی اجرایی مغز زمانی فعال است که شما مشغول انجام یک کار به خصوص، و روی آن متمرکز باشید. حالت خیال پردازی نیز مربوط به زمان هایی است که ذهن خود را آزاد می گذارید تا به هر چیزی که می خواهد فکر کند.

در همین زمان خیال پردازی است که ذهن ما بیشترین خلاقیت را از خود نشان می دهد و بهترین ایده ها به ذهنمان می آیند. علت این امر آن است که ذهن ما شروع می کند به برقرار کردن ارتباط میان ایده های به ظاهر بی ارتباط.

بیلی می گوید او یا با قرار دادن خود در یک اتاق به مدت ۱۵ دقیقه، و یا با قدم زدن به همراه یک دفترچه یادداشت، مغز خود را در حالت خیال پردازی قرار می دهد.

او در کتاب خود می نویسد «بلا استثناء، هر بار که ذهنم را برای خیال پردازی آزاد کردم، افکار و ایده های بی شماری توانستند خود را از سد توجه من به کارهای دیگر عبور دهند و من نیز تمام آنها را روی دفترچه ی یادداشتم ثبت کردم تا بعداً به آنها بیشتر رسیدگی کنم».

در حقیقت بیلی می نویسد در همین مدت زمان های ۱۵ دقیقه ای، برای کتاب خود به صد ها ایده ی تازه دست پیدا کرده است و هنوز هم از این تمرین در امور روزانه ی خود بهره می گیرد.

یک پژوهش دیگر نیز نشان داده است بهترین ایده های تقریباً سه چهارم افراد، زیر دوش حمام به ذهنشان رسیده است. این نشان می دهد ذهنی آرام و نامتمرکز اغلب اوقات بهترین حالت ذهنی ممکن است.

اسکات بری کافمن، پژوهشگری که تحقیق بالا را انجام داده است توصیه می کند افراد برای سکوت و خیال پردازی، درست همانند کارهای روزمره برنامه ریزی کنند.

بیلی نیز در این زمینه می گوید «اگر این زمان را برای خود در نظر نگیرم، دیوانه می شوم».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • سامان
    سامان | ۶ فروردین ۱۳۹۵

    اره خوبه این حرکت . ولی باید دقت کنیم که همیشگی نشه . مثلا سره کار فقط باید به کار فکر کنید و یا ... . 15 دقیقه در روز خیلی خوبه برای این تمرین .

  • Hamed
    Hamed | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    واژه علمی این حالت DMN یا Default Mode Network هست.
    در مقابل ECN رو داریم Executive Control Network. سعی کنید از نوروساینس یا علوم اعصاب بیشتر مطلب بزارید

مطالب پیشنهادی