جانشین جدید OpenGL با نام Vulkan بالاخره عرضه شد
رابط های نرم افزاری، بازی سازی را برای همه آسان تر می کنند و قدرت بیشتری از سخت افزار را در اختیار توسعه دهنده قرار می دهند. اما حالا، Vulkan رسما عرضه شده تا جای ...
رابط های نرم افزاری، بازی سازی را برای همه آسان تر می کنند و قدرت بیشتری از سخت افزار را در اختیار توسعه دهنده قرار می دهند. اما حالا، Vulkan رسما عرضه شده تا جای OpenGL را بگیرد. این استاندارد جدید به بازی ساز اجازه دسترسی به لایه های پایین تر سخت افزار را می دهد و در نتیجه از کاهش سرعت پردازنده ها جلوگیری به عمل می آورد.
گروه متن-باز Khronos که روی استاندارد وولکان کار کرده می گوید، آنچه که ساخته اند سبب کاهش مشغولیت CPU نیز شده و به طور کل عملکرد را افزایش می دهد. ورژن یک وولکان بر اساس استاندارد منتل از AMD ساخته شده؛ تکنولوژی مشابهی که روی دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان استفاده شده است.
وولکان روی پی سی، از لینوکس، ویندوز 7، ویندوز 8.1 و ویندوز 10 و کارت های گرافیکی اینتل و انویدیا پشتیبانی به عمل می آورد. هنوز در مورد کارت های AMD صحبتی به میان نیامده است. دایرکت اکس 12 در حال حاضر روی ویندوز 10 محبوبیت بالایی دارد اما وولکان روی دیگر سیستم عامل ها نیز قابلیت اجرا شدن را دارد که خود مزیتی برای آن محسوب می شود.
کمپانی هایی نظیر Adobe نیز که از OpenGL برای نرم افزارهایی چون فوتوشاپ استفاده می کردند نیز حالا می توانند به وولکان پناه آورند. در مورد دستگاه های موبایل، کوالکام امروز اعلام نمود که پردازنده اسنپدراگون 820 این شرکت با وولکان به خوبی کار می کند.
این اتفاق در نتیجه سبب می شود تا بازی های اندرویدی نیز همانند سیستم عامل iOS، با کیفیت بهتری اجرا شوند و فشار کمتری به سخت افزار بیاورند. iOS از رابط نرم افزاری Metal بهره می برد.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
به اندازه ی دایرکت اکس ۱۲ قوی نیست و ویژگی های دایرکت اکس عالی هستن
اما خوبه
چند ساله خبر های وولکان رو دارم دنبال میکنم ؛ وقتی این خبر پخش شد حدس میزدم صدای مهمل گویی های مایکی پرستا شروع بشه چون احساس خطر کردن زود شروع به دفاع از DX میکنن
اولا وولکان سه چهار روزه اومده هنوز پنچمارک نگرفتن ازش از کجا چنین نتیجه ای مزخرفی گرفتی ؟! دوما نسل جدید api ها همشون تقریبا از تمام پردازنده استفاده میکنن ٬ api های وولکان ; دایرکت ایکس نسخه ۱۲ و منتل همشون از ای پی آی نسل جدید استفاده میکنن! عملکرداشون تقریبا برابر هست گرچه ممکنه به اندازه سوزن فرق داشته باشن اما البته direct x نسخه DX 12 مقابل منتل به اندازه نوک سوزن ضعیف بود پنچمارک گرفتن ازش مهمترین ایرادی که منتل داشت فقط بر روی کارت گرافیک amd کار میکرد اما همونایی که بر روی منتل کار میکردن کوچ کردن و یکی از شرکت هایی شدن که دارن وولکان رو توسعه میدن ؛ AMD و khronos و گوگل و والو و جدیدا انویدیا دارن وولکان رو توسعه میدن و انویدیا و ای ام دی بلافاصله بعد از انتشار وولکان درایور جدیدش با پشتیبانی از وولکان واسه لینوکس دادن بیرون
خیر ؛ Direct X 12 از lower CPU بهره میبره و Vulkan هم از lower CPU بهره میبره
به اندازه دایرکت ایکس 12 قویه چون همشون از ویژگی استفاده از حداقل پردازنده رو دارن ممکنه تفاوت جزیی باشه
اما Vulkan دایرکت ایکس 12 رو یه تنه قورت میده چون یک ویژگی مهمی داره که دایرکت ایکس 12 نداره و اونم اینکه رو هر پلتفرمی پشتیبانی میشه بر عکس دایرکت ایکس 12
بازی سازان هم سرشون درد نمیکنه که بیان با دایرکت ایکس 12 فقط واسه ویندوز 10 بسازن بازی هاشون رو ؛ با وولکان میسازن در اینصورت هم قدرتمندی بازی هاشون حفظ میشه هم می تونن واسه لینوکس و اندروید و ویندوز 7 و 8 و 8.1 و 10 خروجی بدن
البته بازی سازان هنگام معرفی وولکان هم علاقه زیادی نشان دادن بهش منم بودم علاقه مند میشدم بهش