ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موبایل

مایکرومکس، ستاره صنعت موبایل هند در منگنه برند های چینی و کره ای

یک سال پیش، مایکرومکس با پشت سر گذاشتن سامسونگ به بزرگ ترین برند تلفن همراه در هند بدل شد. اما امروز سهم بازار آن تقریباً نصف شده، بسیاری از مدیران آن استعفا داده اند و ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۰۰

یک سال پیش، مایکرومکس با پشت سر گذاشتن سامسونگ به بزرگ ترین برند تلفن همراه در هند بدل شد. اما امروز سهم بازار آن تقریباً نصف شده، بسیاری از مدیران آن استعفا داده اند و خود شرکت نیز به دنبال رشد در خارج از هند است.

افت مایکرومکس به رتبه ی دوم هند، از صنعت در حال شکوفایی اما به شدت رقابتی تلفن های هوشمند در این کشور حکایت دارد. هند در حال حاضر بزرگ ترین بازار در حال رشد تلفن های هوشمند در جهان محسوب می شود و فروش این اقلام در آن سال گذشته به ۱۰۳ میلیون واحد رسید.

این رشد سریع به شکل گیری چند برند محلی در این کشور نیز کمک کرده است؛ برندهایی که تولید خود را به تولید کننده های چینی برون سپاری کرده اند. حالا با ارائه ی تلفن های مقرون به صرفه تر توسط سامسونگ، همان شرکت های چینی در حال ورود به بازار چین با برند های خودشان هستند. این امر قیمت ها را تحت فشار قرار داده و باعث شده است تولید کنندگان هندی تلفن های هوشمند استراتژی های خود را مورد بازبینی قرار دهند. به نظر می رسد همان کاری که مایکرومکس دو سال پیش با برند های جهانی حاضر در هند کرد، امروز تولید کنندگان چینی بر سر برند های هندی آورده اند و انتظار می رود ظرف سال های پیش رو رقابت شدیدی بین آنها برقرار شود.

اما تنش هایی که در سطح مدیران مایکرومکس روی داد خیلی زود تلاش این شرکت برای جذب سرمایه را با مشکلاتی مواجه کرد. کنار کشیدن علی بابا از خرید ۲۰ درصدی سهام آن به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در ماه می گذشته نشان دهنده ی بی برنامگی موجود برای رشد مایکرومکس است. علت این اتفاق عدم توافق بر سر نقشه ی راه آینده عنوان شد. این در حالی بود که مایکرومکس حدود ۸۰ تا ۹۰ استخدام جدید انجام داده بود که پس از مدتی همگی از آن جدا شدند و دفتر آن تیم نیز تقریباً بسته شده است. از نوامبر گذشته حد اقل پنج مدیر ارشد مایکرومکس استعفا داده اند. آخرین آنها نیز وینیت تانیجا بود که هفته ی پیش از این شرکت هندی جدا شد.

با این اوضاع، برند های چینی که پیش از این کار تولید برند هندی را بر عهده داشتند خودشان را آماده ی ورود به بازار هند کردند. برند های چینی مذکور در سال ۲۰۱۵ سهم خود از بازار هند را به ۱۸ درصد رساندند و بخشی از بازار تولید کننده های هندی مثل مایکرومکس، اینتکس، لاوا و کاربن را از آن خود کردند. سال گذشته سهم بازار برند های هندی از ۴۸ درصد به ۴۳ درصد رسید؛ به نظر می رسد حضور برند های چینی در بازار هند، نه فقط مایکرومکس، بلکه کل تولید کنندگان هندی این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.

در سه ماهه ی پایانی سال ۲۰۱۵، عرضه ی مایکرومکس ۱۲.۱ درصد افت داشت و سهم بازار آن از ۲۲ درصد در ۲۰۱۴ به ۱۳ درصد رسید. شرکت یاد شده که هیچ اطلاعات دقیق مالی منتشر نمی کند هنوز خود را سودده معرفی می کند و با وجود رقابتی که به واسطه ی سامسونگ و برند های ارزان قیمت چینی به وجود آمده، قصد دارد ظرف ۶ تا ۱۲ ماه آینده خروجی تولید خود را دوبرابر کند. این برند هندی که همین الان هم جزو ۱۰ برند برتر در روسیه محسوب می شود، برای گسترش جغرافیایی خود و همچنین ورود به بازار تلویزیون و تبلت به دنبال شرکای خارجی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • ali
    ali | ۲۳ اسفند ۱۳۹۴

    تو این بازار بیرحم اسمارتفون شرکتها بهتره برن فلافلی بزنن سودش بیشتره.
    ?

مطالب پیشنهادی