ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: تلویزیون خمیده OLED ال جی مدل 55EC93000GI (به همراه بررسی ویدیویی)

سال ۲۰۱۳ و در حالی که فناوری پلاسما در حال کشیدن آخرین نفس ها بود، LG نخستین تلویزیون (خانگی) OLED را با قیمت ۱۵ هزار دلار به بازار معرفی کرد. هرچند مزیت های این فناوری ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۵

سال ۲۰۱۳ و در حالی که فناوری پلاسما در حال کشیدن آخرین نفس ها بود، LG نخستین تلویزیون (خانگی) OLED را با قیمت ۱۵ هزار دلار به بازار معرفی کرد. هرچند مزیت های این فناوری جدید قابل کتمان نیست، اما هزینه تولید بالا موجب شد سوالاتی درباره تلویزیون های آینده و تکنولوژی های احتمالی مورد استفاده در آنها پدید آید.

شرکت کره ای اما مدتی بعد دست به کار شده و دومین نسل از تلویزیون خمیده و OLED خود با نام 55EC9300 یا همان 55EC93000GI را به بازار عرضه کرد، آن هم در حالی که موفق شده بود قیمت نهایی محصول را به یک سوم کاهش دهد، رقمی که اکنون و با فاصله کوتاهی به حدود یک هفتم مدل اولیه رسیده است.

با بررسی دیجیاتو از تلویزیون 55EC93000GI همراه باشید تا ببینیم این کاهش قیمت با فدا کردن کیفیت و امکانات اتفاق افتاده یا جزئی از روند جایگزینی فناوری OLED با گزینه های دیگر به حساب می آید.

بررسی ویدیویی

طراحی و امکانات

LGTV55e (32)

گذشته از بحث کیفیت، یکی دیگر از مزیت های فناوری OLED این است که ساخت تلویزیون های زیبا و باریک تر را برای تولید کنندگان امکان پذیر می کند. تلویزیون ۵۵ اینچی خمیده ال جی نیز بر همین اساس یکی از زیبا ترین محصولات موجود در بازار به نظر می آید.

LGTV55e (29)

نسل پیشین این تلویزیون بدون تردید محصول زیبایی بود و حالا سازنده در مدل تازه طراحی دستگاه را باز هم بهبود بخشیده است.

LGTV55e (28)

ضخامت ۵.۲ میلی متری نمایشگر ظرافت چشم نوازی دارد و حاشیه های ۰.۹ سانتی متری صفحه نمایش آنقدر ناچیز هستند که به سختی وجودشان احساس می شود.

_MG_3216

نوار نقره ای رنگ که اطراف نمایشگر را گرفته جلوه جذابی به محصول بخشیده و از هماهنگی مناسبی با پایه فلزی دستگاه برخوردار است. این پایه ضمناً بر خلاف مدل پیشین قابل جدا شدن است تا امکان اتصال تلویزیون به دیوار نیز وجود داشته باشد.

LGTV55e (5)

با توجه به باریکی شکننده، سازنده از فیبر کربن برای ساخت بخش پشتی دستگاه و محل قرار گیری درگاه ها استفاده کرده و و بر خلاف نمای روبرویی، بیرون زدگی این بخش اندکی بیش از تلویزیون های معمول به نظر می رسد.

LGTV55e (15)

سازنده در مقایسه با دیگر محصولات Full HD درگاه های متنوعی را برای محصول خود در نظر گرفته است، از جمله ۳ درگاه HDMI 1.4 که یکی از آنها از فناوری MHL پشتیبانی می کند، یک درگاه دیگر که به سمت پایین قرار گرفته و از فناوری ARC برای انتقال صوت به دستگاه های دیگر پشتیبانی می کند، ۳ درگاه USB 2.0 برای پخش فایل های کاربر یا ضبط تصویر روی حافظه جانبی، یک درگاه RS-232، خروجی صدای اپتیکال، درگاه PCMCIA , ورودی Component AV و خروجی ۳.۵ میلی متری.

LGTV55e (7)

تلویزیون ال جی علاوه بر این به یک پورت شبکه مجهز است که البته برای اتصال به اینترنت به آن محدود نیستید و می توانید وای-فای داخلی دوبانده دستگاه را مورد استفاده قرار دهید.

تلویزیون ال جی علاوه بر این از فناوری DLNA پشتیبانی می کند که به لطف آن می توانید تصویر را از ابزارهای موبایل مجهز به این قابلیت به شکل بیسیم روی 55EC93000GI پخش نمایید.

LGTV55e (9)

ال جی همراه این تلویزیون نیز علاوه بر ریموت عادی، جدیدترین نسل از ریموت هوشمند خود را نیز ارائه می کند که نسبت به رقبا از ارگونومی مناسب تری بخوردار است.

LGTV55e (1)

عملکرد این ریموت به کنترلر کنسول Wii نینتندو شباهت دارد و با حرکت دادن آن می توانید نشانگر را روی تصویر جابجا نمایید. انتخاب گزینه ها نیز با فشار دادن دکمه چرخان بالای ریموت انجام می گیرد که البته می توانست به شکل مناسب تری باشد.

LGTV55e (35)

تلویزیون ال جی علاوه بر این به ۵ گیگابایت حافظه داخلی نیز مجهز است که با استفاده از آن می توانید تا ۳۰ دقیقه به ضبط تصویر بپردازید.

در مجموع می توان گفت سازنده، تنها خمیدگی را از نسل پیشین به عاریت گرفته و دیگر جنبه های طراحی دستگاه را به شکل مناسبی بهبود بخشیده است تا این تلویزیون به یکی از زیبا ترین مدل های موجود در بازار تبدیل شود.

عملکرد و کیفیت تصویر

_MG_3201

فناوری OLED بر خلاف نامش، بیش از LED به تکنولوژی پلاسما شباهت دارد. چرا که در تلویزیون های LED LCD تابش نور از پشت پنل به نمایش تصویر منجر می شود اما در پلاسما و OLED هر ساب پیکسل یا زیر پیکسل به تنهایی وظیفه ایجاد نورهای رنگی را بر عهده دارند.

البته لازم است بدانید که همه محصولات OLED عملکرد یکسانی نداشته و سازندگان از روش های مختلفی برای نمایش تصویر در تلویزیون های خود استفاده می کنند. برای مثال هریک از پیکسل های تلویزیون KN55S9C سامسونگ (و بیشتر مدل های پلاسما) از ۳ زیر پیکسل قرمز، سبز و آبی تشکیل شده که ترکیب آنها رنگ های مختلف را ایجاد می کند. اما ال جی یک زیر پیکسل سفید را نیز به این مجموعه اضافه کرده تا علاوه بر کاهش مصرف انرژی، میزان روشنایی تصویر نیز افزایش یابد.

_MG_3210

شباهت دیگر فناوری OLED و پلاسما نیز به عمق رنگ مشکی باز می گردد، چرا که هنگام نمایش رنگ مشکی پیکسل ها به شکل کامل خاموش شده و در نتیجه، در بخش های تیره تصویر، تفاوتی با حالت خاموش بودن تلویزیون مشاهده نمی شود.

بر همین اساس و با توجه به وجود ساب پیکسل سفید، اگر نسبت کنتراست را یکی از اصلی ترین ویژگی هایی موثر در کیفیت تصویر دستگاه در نظر بگیریم، لازم است بگوییم که محصول ال جی از این نظر با ثبت نسبت 0.00cd/m2 در زمره بهترین نمونه های موجود در بازار قرار می گیرد.

Screen Shot 2016-03-15 at 9.51.33 PM

اما بر خلاف نسبت کنتراست، دقت نمایش رنگها در این تلویزیون بی نقص نیست و حدود ۹۶.۴ درصد از بازه استاندارد sRGB را در بر می گیرد، رقمی که البته از متوسط ۹۰ درصدی مدل های LED LCD بالاتر است.

ec9300-color-gamut-large

از دیگر خصوصیات مثبت فناوری OLED نیز می توان به پایینتر بودن میزان انتشار نور آبی اشاره کرد، خصوصیتی که در کاهش خستگی چشم و عدم ایجاد اختلال خواب موثر خواهد بود.

تلویزیون OLED ال جی ضمناً از سرعت پاسخگویی هزار برابر نمونه های LED برخوردار است و همین موضوع این محصول را به مدلی ایده آل برای مشاهده فیلم های اکشن، مسابقات پر تحرک ورزشی و انجام بازی های کامپیوتری تبدیل کرده است.

اما با وجود این تمام مزیت ها، لازم است بدانید که OLED نیز مثل فناوری های دیگر کاملاً بی نقص نیست. برای مثال حداکثر روشنایی تصویر به مرور زمان تا حدی کاهش پیدا می کند و میزان مقاومت آن نیز در برابر ایجاد burn-in نسبت به فناوری LED در سطح پایینتری قرار می گیرد.

برای توضیح پدیده burn-in لازم است اشاره کنیم که در صورت نمایش تصویر ثابت روی صفحه به مدت طولانی، سایه هایی محو از این تصویر تا مدتی روی صفحه نمایش باقی خواهند ماند. بر همین اساس سازنده در دفترچه محصول توصیه کرده از نمایش عکس هایی با نسبت تصویر ۴:۳ که از حاشیه های سیاه رنگ برخوردار هستند به مدت بیش از ۱ ساعت روی نمایشگر خودداری کنید.

_MG_3217

هرچند تردیدی در مورد زیبایی صفحه نمایش خمیده دستگاه وجود ندارد، اما بد نیست بدانید در مورد میزان تاثیر این قابلیت در بهبود تجربه کاربری تلویزیون نظرات متفاوتی بین خریداران وجود دارد.

آنچه مسلم است، هنگامی که در نقطه روبروی تلویزیون قرار داشته باشید، این خمیدگی تاحدی به افزایش عمق میدان تصویر منجر خواهد شد، اما همین خصوصیت از سوی دیگر موجب شده تماشای تصویر تلویزیون از زاویه های دیگر چندان لذت بخش نباشد و سازنده نیز در نتیجه حداکثر زاویه مناسب برای تماشای ویدیو روی این تلویزیون را ۱۶۰ درجه اعلام کرده است.

از سوی دیگر اما خمیدگی صفحه نمایش در کنار کیفیت بالای تصویر باعث شده عملکرد نمایش ۳ بعدی روی این تلویزیون بسیار مناسب باشد و ال جی نیز بر همین اساس ۴ عینک از نوع Passive همراه دستگاه ارائه می کند.

_MG_3199

در مورد کیفیت پخش صدای دستگاه نیز بد نیست اشاره کنیم که هرچند تلویزیون خمیده ال جی عملکرد قابل قبولی در این بخش دارد، اما به دلیل ضخامت بسیار باریک دستگاه امکان استفاده از اسپیکرهای قدرتمندتر وجود نداشته و بر همین اساس کیفیت پخش صدای مدل در سطح پایینتری نسبت به برخی رقبا قرار می گیرد.

در نتیجه تهیه یک سینمای خانگی همراه با این تلویزیون را به شما توصیه می کنیم تا تماشای فیلم روی صفحه نمایش بسیار باکیفیت محصول با بیشترین لذت همراه باشد.

ال جی ضمناً سیستم عامل WebOS برای نسل جدید تلویزیون خمیده خود در نظر گرفته و این موضوع، رابط کاربری دستگاه را کاملاً تغییر داده است. البته نرم افزار این شرکت با رقبا اندکی متفاوت است و منوی امکانات هوشمند دستگاه، تنها بخشی از پایین تصویر را به خود اختصاص می دهد تا اولویت اصلی همچنان ویدیوی در حال پخش باقی بماند.

هرچند طراحی این رابط کاربری در مقایسه با رقبا مناسب تر به نظر می رسد، اما تعداد نرم افزارهای آن محدود تر است. علاوه بر این لازم است بدانید که سرعت اجرای رابط کاربری این تلوزیون هوشمند نیز مثل اکثر نمونه های دیگر با اندکی تاخیر همراه است.

در پایان از شما دعوت می کنیم برای درک بهتر از ویژگی های این تلویزیون، بررسی ویدیویی موجود در بالای صفحه را مشاهده نمایید.

جمع بندی

LGTV55e (25)

پس از خروج تلویزیون های پلاسما از بازار، خریداران به انتخاب مدل های LCD محدود شدند که هرچند کیفیت بسیار قابل قبولی را در مقایسه با مبلغ پرداختی ارائه می کنند، اما کیفیت تصویر آنها نسبت به نمونه های پلاسما در سطح پایینتری قرار می گیرد.

اما به فاصله یک نسل، قیمت تلویزیون خمیده OLED ال جی به شکل قابل توجهی کاهش یافت تا این فناوری به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های مناسب برای بازار آینده به ذهن متبادر گردد.

عمق رنگ مشکی به لطف فناوری OLED در این تلویزیون چشمگیر است و تفاوتی بین بخش های سیاه رنگ تصویر با حالت خاموش بودن تلویزیون مشاهده نمی شود. سرعت پاسخگویی صفحه نمایش نیز هزار برابر از مدل های LED بالاتر است و همین خصوصیت 55EC93000GI را به یکی از گزینه های ایده آل برای مشاهده فیلم های اکشن، مسابقات ورزشی پرتحرک و انجام بازی های کامپیوتری بدل ساخته است.

تلویزیون خمیده ال جی ضمناً همراه با ۴ عینک ۳ بعدی از نوع passive عرضه می شود و سیستم عامل Web OS را برای آن در نظر گرفته تا انجام عملکرد های مرسوم تلویزیون های هوشمند مثل مرور وب و نصب اپلیکیشن های (نه چندان متنوع) امکان پذیر باشد.

اما گذشته از همه این امکانات، به لطف فناوری تازه، باریکی تلویزیون ال جی توجه ها را به سوی خود جلب می کند و حاشیه های اطراف صفحه نمایش از سوی دیگر به سختی قابل مشاهده هستند.

طراحی دستگاه نیز نسبت به مدل پیشین بهبود یافته و همه این موارد در مجموع تلویزیون 55EC93000GI را به یکی از بهترین نمونه های موجود در بازار از نظر زیبایی ظاهری و کیفیت تصویر تبدیل کرده اند، محصولی که بدون تردید راه را برای فراگیری هرچه بیشتر فناوری OLED در بازار هموار خواهد ساخت.

نکات مثبت

  • عمق رنگ مشکی
  • سرعت پاسخگویی
  • طراحی زیبا و باریک
  • حاشیه های اندک صفحه نمایش
  • تنوع درگاه ها
  • عملکرد پخش ۳ بعدی

نکات منفی

  • کیفیت پخش صدا در مقایسه با رقبا
  • رزولوشن پایینتر نسبت به فناوری های دیگر
  • دقت رنگ
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • sima
    sima | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    واقعا تاسف که نظرمو منتشر نکردید ...

    نمیدونم که مشکل سایتتون بوده یا خیر ...

    ولی من پیام " پیام شما با موفقیت ارسال شد رو دیدم "

    من دیگه در این سایت نظر نمیدم ... و فقط نظاره گر خواهم بود .

  • آریا
    آریا | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    تا جایی میدونم lcd از پلاسما کیفیت بالاتری داره. شما برعکس نوشتین

    • رضا
      رضا | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

      پس زیاد نمی دونی

    • Majid_Eslami
      Majid_Eslami | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

      غول تر از پلاسما نداریم!
      هیولاست

    • احمد
      احمد | ۶ فروردین ۱۳۹۵

      کیفیت بستگی به خیلی موارد دارد.اتفاقا کیفیت پلاسما تو خیلی بهتر از ال سی دی است.

    • آرش
      آرش | ۸ فروردین ۱۳۹۵

      کیفیت رنگ و کنتراست پلاسما بالاترینه اما مصرف انرژی زیادی داره و عمر صفحه نمایش کمه و بعد از مدتی کیفیت تصویر کاهش پیدا می کنه.
      مصرف برق lcd از پلاسما کمتره ولی نسبت کنتراستش کمه و رنگ مشکی در تصویر آن هیچوقت طبیعی نیست.
      OLED رو هم که توضیح دادند.

  • The_Afshari
    The_Afshari | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    یک ایراد بزرگ که ندیدم جایی گفته بشه این هست که خود تلویزیون از فرمت های تصویری و زیرنویس به خوبی پشتیبانی نمیکنه و سامسونگ تقریبا همه فرمت هارو چوشش میده خریداران حواستون به این گزینه باشه .

    • Mohsen
      Mohsen | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

      دوست عزیز من این محصول رو دارم از تمامی فرمت های پخش ویدئویی پشتیبانی میکنه. زیرنویس هم بصورت SRT پشتیبانی میکنه همچینین اگه زیرنویس جلو و یا عقب باشه میتونید باهاش همگام سازی کنید.
      تنها کدک H265 رو من تست نکردم که پشتیبانی میکنه یا نه.

    • Dandelion
      Dandelion | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

      ما هم همینو داریم. تا حالا همه فرمت ها رو نشون داده و زیرنویسشم خوب بوده. تعجب میکنم از ین حرفی که میزنید. ال جی یک تلویزیون با این همه امکانات بده اون وقت چند تا فرمت ناقابل رو پشتیبانی نکنه؟! بعیده

  • prn
    prn | ۲۶ اسفند ۱۳۹۴

    خوبی ها ولی قیمت هفت و خورده ایش رو کجای دلم بزارم
    به نظر من کسی که tv میخره میخواد4-5 سال نگه داره ولی خب رزولشن fullhd بعد همین 4-5 سال اذیتش میکنه
    همچنین مثل همیشه بررسی فوق العاده بود

    • Dandelion
      Dandelion | ۲۷ اسفند ۱۳۹۴

      این حرفتون خیلی غیرمنطقیه! خب داداش من هر چقدر پول بدی همون قدر آش میخوری. در حال حاضر این تلویزیون فناوری ها و امکانات خوب و پیشرفته ای رو داره. و نسبت به امکاناتش قیمتشم معقوله. بالاخره فناوری هر روز پیشرفت میکنه و نمیشه با اون همگام نشد. فعلا تلویزیون های FHD رو بورسن و تا تلویزیون های 4K و Ultra HD تو بازار جا نیافتادن این تلویزیون ها جایگزین خوبی هستند.

مطالب پیشنهادی