ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نخستین تصاویر از کاوشگر ناهید ابرهایی با رفتار غیرعادی را بر فراز آن نشان می دهند

طبق اخبار منتشر شده قبلی فضاپیمای آکاتسوکی ژاپن تقریبا نتوانست در مدار ناهید قرار بگیرد، اما ظاهرا تلاش های صورت گرفته برای بازگرداندن آن به مسیرش به بار نشسته و سازمان اکتشافات فضایی ژاپن نیز ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

طبق اخبار منتشر شده قبلی فضاپیمای آکاتسوکی ژاپن تقریبا نتوانست در مدار ناهید قرار بگیرد، اما ظاهرا تلاش های صورت گرفته برای بازگرداندن آن به مسیرش به بار نشسته و سازمان اکتشافات فضایی ژاپن نیز نخستین تصاویر علمی و همراه با جزئیات آکاتسوکی را که زمانی از مسیرش منحرف شده بود، دریافت کرده است.

البته هنوز اطلاعات و راز و رمزهای زیادی در مورد ناهید وجود دارد که دانشمندان نیز سعی در رمزگشایی آنها دارند. براساس یکی از یافته ها، ابرهای ناهید کاملا هم آنطور که دانشمندان انتظار دارند رفتار نمی کنند.

تصاویر مادون قرمز به دست آمده از ابرهای چندلایه و متراکم این سیاره نشان می دهند که شکل گیری ابرها در آن پیچیده تر از چیزی است که زمانی تصور می شد و شکل کمانی غیرمعمولشان (در سمت راست) هم در هماهنگی و خوانش کافی با سطح آن گردش می کند نه جو سیاره. در واقع اینطور به نظر می رسد که خواص سطح ناهید آنقدر قوی و اثرگذارند که روی آسمانش هم اثر می گذارند.

اما آکاتسوکی هم در این مدت با چالش های مختص به خود دست و پنجه نرم کرده است. مدار آن به مراتب نسبت به آنچه سازمان فضایی ژاپن تصور کرده بود طولانی تر است و در نتیجه مدت زمان محدودی برایش باقیست تا عکس هایی با جزئیات بالا از سوژه خود بگیرد.

علاوه بر این، تاخیر چندین ساله این فضاپیما در رسیدن به ناهید نیز هزینه های سنگینی را بر دوش تیم مدیریت پروژه آن تحمیل نموده؛ برای نمونه تجمع بخار آب یکی از دوربین های آن را برای مدت یکماه از کار انداخت.

این را هم باید اضافه نماییم که آکاتسوکی فعلا مراحل اولیه عملیات های مرسومش را پشت سر می گذارد و مدار به شدت نامتعارف و دور از مرکز ناهید نیز مملو از ناشناخته ها برای کشف شدن توسط آن است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی