ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرویس پردازش کوآنتومی IBM به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد

IBM از امروز با استفاده از یک سرویس رایگان مبتنی بر کلاود دسترسی کاربران به پردازنده کوآنتومی 5 کیوبیتی خود را که در مرکز تحقیقات T.J. Watson نیویورک قرار دارد، فراهم می کند. کیوبیت یا ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰

IBM از امروز با استفاده از یک سرویس رایگان مبتنی بر کلاود دسترسی کاربران به پردازنده کوآنتومی 5 کیوبیتی خود را که در مرکز تحقیقات T.J. Watson نیویورک قرار دارد، فراهم می کند.

کیوبیت یا بیت کوآنتومی واحد اصلی اندازه گیری محاسبات کوانتومی محسوب می شود و این در حالی است که در علم رایانش کلاسیک از واحد بیت استفاده می گردد. نکته دیگر اینکه کیوبیت می تواند صفر، یک یا هر دو باشد و در زمانی که سناریوی آخر رخ دهد (یعنی یک کیوبیت هم صفر باشد و هم یک) کامپیوترهای کوآنتومی این قابلیت را دارند که برخی فرایندهای کاری را با سرعتی به مراتب بالاتر از انواع کلاسیک به انجام برسانند.

اما اقدام اخیر IBM برای ارائه دسترسی به این سرویس از آن جهت اهمیت دارد که امکان کار کردن با زیرساخت های پیشتر ممنوعه و یا در انحصار آزمایشگاه های تحقیقاتی را به مردم عادی می دهد.

طبق گفته چری چو مدیر گروه محاسبات تجربی کوآنتومی IBM، این شرکت مدت 35 سال است که روی محاسبات کوآنتومی کار می کند و طبق ادعای او، رشته علوم اطلاعات کوآنتومی در اصل توسط واحد تحقیقات این کمپانی و مشخصا یکی از متخصصان آن به نام چارلز بنت بنیان نهاده شده است.

گوگل هم از جمله شرکت هایی است که آزمایشگاهی در زمینه هوش مصنوعی کوآنتومی دارد و اخیرا هم با مرکز تحقیقاتی Ames متعلق به ناسا وارد همکاری شده تا نوعی رایانه کوآنتومی را از شرکت D-Wave خریداری نماید. مایکروسافت هم که از بزرگان حوزه تکنولوژی در دنیا محسوب می شود، گروه تحقیقات کوآنتومی مختص به خود را دارد. اما به جرات می توان گفت که IBM از تمامی آنها جلوتر است چراکه امکانی را فراهم نموده تا مردم عادی نیز به این زیرساخت گران قیمت تحقیقاتی دسترسی داشته باشند.

این شرکت نوعی اینترفیس اشاره-و-کلیک را برای تازه کارها و متخصصان امر طراحی نموده و به لطف آن داده های وروردی کاربران (برحسب اینکه کیوبیت ها چه کاری را باید انجام دهند) به زبان اسمبلی کوآنتومی برگردانده می شوند تا روی چیپ قابل اجرا باشند.

اما نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که IBM منابع محدودی از این کامپیوترها را در ا ختیار دارد و در نتیجه نمی توان انتظار داشت که به عنوان نمونه هزار نفر تست های خود را به صورت همزمان روی چیپ کوآنتومی متعلق به آن اجرا نمایند.

از همین رو این شرکت نوعی سیستم زمانبندی را طراحی کرده تا تست ها به صورت سلسله وار و پشت سر هم انجام شوند؛ به بیان دیگر بعد از آنکه یک فرایند انجام شد، سیستم نتایج آن را از طریق ایمیلی در اختیار کاربر قرار خواهد داد و تست بعدی را آغاز می کند.

بسته به اینکه استقبال از این سرویس تا چه اندازه خوب باشد، مایکروسافت بر میزان زیرساخت های  موجود خود برای کاربران خواهد افزود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی